• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • Oszustwo !!

    Wygrał Jelionek (ten z mikrofonem i chorągiewką) - był przed Naskrętem i Korolczukiem.

    • 11 0

  • Tunel super tylko strasznie drogi w budowie. (6)

    Czy most zwodzony nie byłby tańszy?

    • 8 12

    • Byłby nie praktyczny.

      • 5 4

    • byłby tańszy, mogliby się po nim poruszać piesi i nawet rowerzyści (4)

      i mógłby być ozdobą/wizytówką miasta jak mosty w Rotterdamie albo Hamburgu ("trochę" większe porty niż Gdańsk). Jedyna wada: od czasu do czasu byłby wstrzymany ruch na kilka minut, żeby co wyższe jednostki mogły przepłynąć. Ale jak widzisz po komentarzach na tym portalu: skoro kierowcy nie mogą przetrawić ograniczenia prędkości w tunelu, to i obowiązkowego postoju by nie przetrawili.

      • 5 7

      • (3)

        Do mostu, zwłaszcza wysoko zawieszonego nad wodą, musisz mieć odpowiednią ilość miejsca na najazd, a tego miejsca od strony Letnicy nie ma inżynierze od siedmiu boleści.

        • 3 5

        • most zwodzony nie musi być wysoko zawieszony nad wodą (1)

          myślisz tylko o jednym rozwiązaniu, obrażasz innych - czy tak budujesz wspólnotę zgodnie z zaleceniami Prezesa?

          • 4 2

          • Żeby nie otwierał się dla byle krypy, to musi.

            • 0 0

        • było miejsce, żeby zjechać wgłąb 40metrów

          a miejsca, żeby podjechać w górę 40 metrów już nie ma. to dobre

          • 2 1

  • Mam rozwiazanie zagadki ! To takie proste ! (4)

    Na zdjeciu Maciej Naskret macha szachownica a jego samochod jest pusty. Skoro w drugim aucie kierowca ruszyl po machnieciu flaga a MN musial dobiec do auta i ruszyc to wiadomo, ze mial opoznienie. Dlatego przegral. Ach frajerzy daliscie sie nabrac na ten test !

    • 7 4

    • Banda oszustów

      • 5 1

    • Amatorzy

      • 4 1

    • Ten z flagą to Jelionek ośle

      • 2 2

    • A może mój ty Einsteinie to scena sfotografowana tylko na potrzeby artykułu , żeby taki gimbus nie umiejący czytać obejrzał sobie obrazki ?

      • 0 2

  • tpografia

    Oblal pan z topografi P Naskret trzeba bylo Miszewskiego jechac

    • 7 2

  • 4 minuty szybciej za 1 miliar euro (5)

    Gratulacje dla Adamowicza. Kolejny knot na którym zarobili kolesie. Kolejna inwestycja bez pomysłu jak stadion, Słowackiego czy tri star.

    • 16 27

    • tutaj wartością dodaną jest jednak to, że ciężarówki omijają centrum

      czy warte było to takich pieniędzy?

      • 7 0

    • Jaki miliard euro kretynie?
      No i następny co ma problem z logicznym myśleniem. Otwarcie tunelu stworzyło trasę alternatywną i 4 minuty to różnica między obiema trasami obecnie, inaczej cały ruch skierowany byłby przez centrum i jechałbyś znacznie dłużej niż owe 29 minut.

      • 5 1

    • (2)

      może 4 minuty różnicy wynikają właśnie z otwarcia tunelu.
      Ruch się podzielił odciążając centrum dla tego też różnica to tylko 4 minuty. Gdyby porównać czas z przed otwarcia do otwarcia różnica była by większa.

      Jednak lipą jest że przy tak dużej inwestycji przyoszczędzili na rowerach i pieszych.

      • 4 1

      • (1)

        Lipą jest pisanie, jak się nie ma pojęcia o temacie. Dla pieszych i rowerów musiałaby być osobna nitka, nie można łączyć ruchu pojazdów spalinowych z ruchem pieszym i rowerowym w jednej nitce, przepisy na to nie pozwalają. Serio uważasz, że dla w sumie znikomego ruchu pieszo-rowerowego na tym odcunku warto wykładać kolejne kilkaset mln zł?

        • 2 1

        • Wiem, że potrzebna była by osobna nitka. W Holandii powstaje multum tuneli uwzględniających ciągi pieszorowerowe.

          Czy kosztowało by to kilkaset mln? Nie wiem.
          Jednak uważam, że budując to odrazu było by taniej, niż gdyby ktoś za 10-15 lat stwierdził, że jest taka potrzeba.

          Gdyby od początku w projekcie mostu wantowego uwzględniono ruch pieszorowerowy w chwili obecnej można było by pomyśleć o ciekawej trasie.

          Uważam, że jeżeli nie stać nas utrzymanie drogiego samochodu nie kupujemy go. Po co ma stać pod domem.
          Tu jest pewna analogia, robiąc taką inwestycję warto było by pomyśleć na przyszłość.

          Znikomy ruch może jest teraz. Jednak za kilka lat rozwiną się okolice portu kojelne biura i miejsca pracy, ludzie mieszkający na przymorzu zaspie itp mogli by dojezdzać do pracy na rowerach.
          Okolice westerplatte w ostatnich latach dynamicznie się rozwijają.

          • 1 2

  • Panie Naskręt (6)

    A GDZIE AUTOBUS 158 ? NAJPIERW 4-KA TERAZ AUTOBUS poszedł won

    • 2 2

    • Hallera zakorkowana

      Czarny Dwór też, a w tunelu pusto (4mld w błoto)

      • 2 4

    • proszę zrobić test (1)

      o 15-16 w piątek

      Pan Bojanowski miał zrobić przejazd przez Kopalnianą, teraz milczy.

      • 0 0

      • zarobił on, Trykosko i Kotłowski

        propaganda Petrotusków i moherów KOD-owych trwa

        • 3 1

    • właśnie (1)

      czas na artykuł nt. ZKM, autobusu 158,124,188

      • 0 1

      • i wspomnianiego poniżej Bojanowskiego

        i jego obietnic

        • 0 1

    • problem w tym

      że trasą Sucharskiego mało kto jeździ autobusem bo już dawno wszyscy autami a do portu nie ma jak dojechac

      • 0 0

  • Na Zachodzie w tunelach jest ograniczenie prędkości do 80 km/h a u nas.... (2)

    Przecież to nie droga dla rowerów.

    • 8 3

    • na zachodzie, tak jak i na wschodzie, tunele i estakady bywają często zakorkowane (1)

      stąd stosowane są tam często znaki ograniczeń prędkości o zmiennej treści.

      Największa przepustowość pasa drogowego dla samochodów (bez tworzenia ryzyka stłuczek wynikających z najechania na tył hamującego pojazdu) jest osiągana przy prędkości 30-50 km/h.

      Wiem, że niewielu miszczów kierownicy w naszym kraju potrafi tę prostą tezę zrozumieć, przez to "przodujemy" w statystykach liczby wypadków w ruchu drogowym.

      • 6 2

      • Dokładnie. Minusa jak na razie postawił ci strasznie "obyty" kierowca w

        normalnych krajach, gdzie stosuje się znaki B-33 o zmiennej wartości.

        Poza tym każdy potrafi u nas jeździć z dużymi prędkościami ? Widzimy to niemal codziennie na obwodnicy. Więc nie każdy umie jeździć nawet ok. 100 km/h.

        • 2 0

  • Czy w Sobieszewie też będzie tunel pod rzeką? (1)

    • 6 2

    • NIe, tam jest projektowany most zwodzony

      czas otwarcia liczony w niewielkiej liczbie minut

      • 4 0

  • zróbcie teraz test (4)

    i spróbujcie ten odcinek pokonać komunikacją publiczną (dowolnie jaką trasą i jakim środkiem) i rowerem obydwiema drogami (korzystając z wytyczonych i absurdalnie meandrujących dróg rowerowych - gdzie są oraz przeprawiając się pod tunelem autobusem) i podajcie do wiadomości czasy. Od razu pokaże się ile warta jest polityka miasta zachęcająca do pozestawiania samochodu przed domem.

    • 12 5

    • (1)

      bo to jest polityka pr-owa ma pozwalać brać dotacje i kredyty z których są różne konfitury dla krewnych i znajomych budyń na specjalne okazje ma rower kiedy trzeba się pokazac jaki on innowacyjny nowoczesny europejski

      • 7 3

      • ciekawe, jak przejawia się twoja europejskość i nowoczesność

        • 0 1

    • Nic nie pojmujesz... (1)

      Nie wszyscy mogą jeździć samochodem, trzeba zniechęcać do aut i promować komunikację miejską....Widziałeś polityków, lekarzy itp. jeżdżących tramwajami? W dzień bez auta chyba, dla Picu, jak niegdyś Antoni Szczyt jeździł.

      Równość dobrze wyglądała jedynie na sztandarach...

      • 2 2

      • no, tak ich zniechęcają

        że za miliard zł. wybudowali im tunel. na wyłączność

        • 1 4

  • Połączyć tunelem Górki Zachodnie z Sobieszewem! (1)

    • 6 1

    • Lubię Wyspę ale nie bajdurz

      Kto będzie ładował kasę w tunele, mosty, dla paru osób i kilku grzybiarzy?
      Są ważniejsze potrzeby.
      To tak jakbyś dla ludzi z Biskupiej wybudował oddzielne lotnisko....

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane