• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupcy zablokują ul. Świętojańską. To efekt Riviery czy znak czasu?

Michał Sielski
13 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Przedsiębiorcy twierdzą, że jak tak dalej pójdzie, to części z nich nie uratuje nawet zwyczajowo większy ruch w grudniu. - Na ul. Świętojańską mało kto już przychodzi - przekonują. Przedsiębiorcy twierdzą, że jak tak dalej pójdzie, to części z nich nie uratuje nawet zwyczajowo większy ruch w grudniu. - Na ul. Świętojańską mało kto już przychodzi - przekonują.

Spadek obrotów w lokalach o ponad 50 proc., kolejne zamykane sklepy i coraz mniej klientów. - Zróbcie ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni deptakiem, bo całkiem umrze - apelują przedsiębiorcy, którzy zbierają podpisy pod tym wnioskiem. Chcą też o zablokować ulicę w proteście przeciwko wspieraniu przez miasto Hali Targowej i rozbudowanej Riviery.



Czy ul. Świętojańska powinna być deptakiem?

O tym, że ul. Świętojańska przestała być pasażem handlowym Trójmiasta, wiadomo od wielu lat. W 2011 roku władze Gdyni zmieniły nawet plan zagospodarowania przestrzennego, by ograniczyć "monetaryzację" ulicy, przy której powstawało coraz więcej oddziałów bankowych, firm ubezpieczeniowych oraz oferujących szybkie pożyczki.

Efektem był opisany przez nas wysyp lokali gastronomicznych, które radzą sobie różnie: z lepszym lub gorszym skutkiem.

Ale w ostatnich tygodniach restauratorzy i inni przedsiębiorcy z ul. Świętojańskiej otrzymali dwa kolejne, silne uderzenia. Pierwsze to informacja, że miasto wyda setki tysięcy złotych na promocję Hali Targowej.

- Rozumiem, że miasto jest teraz zarządcą obiektu, ale jak to się ma do uczciwej konkurencji? Sklepy na Świętojańskiej już teraz ledwo wiążą koniec z końcem - denerwuje się pani Sylwia, od lat sprzedająca obuwie w butiku przy ul. Świętojańskiej.

Promocja hali to co prawda melodia przyszłości, ale już teraz kupcy odczuli efekty rozbudowy Centrum Handlowego Riviera, w którym powstało m.in. wiele nowych restauracji i barów.

Czytaj także: Co otwarcie centrum Riviera zmieni na rynku handlowym w Trójmieście?

- W ostatnich tygodniach obroty w moim lokalu spadły o 60 proc. Gdyby nie zamówienia telefoniczne, byłby całkowity dramat. Teraz balansujemy na granicy opłacalności - kręci głową Tomasz Kobierzyński, prowadzący przy ul. Świętojańskiej oddział Telepizzy. - Coraz więcej klientów wybiera Rivierę, to tam zaczyna się koncentrować życie młodych ludzi, jedzących w restauracjach. Oby była to chwilowa moda, wynikająca z zaciekawienia nowością - dodaje.

Ale kupcy nie chcą czekać z założonymi rękoma. Zbierają podpisy pod petycją o zrobienie z ul. Świętojańskiej deptaka. Jeśli to nie pomoże, chcą nawet wyjść na ulice, jak zrobili to w zeszłym roku ich koledzy z Hali Targowej.

Władze miasta od lat przyglądają się problemowi. W ramach unijnego projektu Civitas Dynamo trwają nawet prace nad stworzeniem deptaka, ale tylko na części ulicy.

- Analizowaliśmy ten problem już 10 lat temu, gdy ul. Świętojańska była rewitalizowana. Niestety w całości wyłączyć jej z ruchu nie można. Z dwóch powodów: pierwszy to dostęp dla mieszkańców, którzy często dojechać mogą do podwórek wyłącznie tędy, a drugi to spore nasycenie komunikacją publiczną, która po ulicy jeździ w obu kierunkach - mówi Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni, który sam mieszka przy ul. Świętojańskiej.

Z tymi argumentami można się zgodzić, ale tylko częściowo. Przede wszystkim komunikacja publiczna nie musi przejeżdżać przez ul. Świętojańską, bo można ją łatwo ominąć szeroką, trzypasmową ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz dwupasmową ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Mieszkańcy ul. Długiej w Gdańsku też nie mają dwóch kroków do jakiegokolwiek przystanku komunikacji zbiorowej i nikt z tego powodu szat nie rozdziera. A przejazd przez nią jest możliwy na podstawie identyfikatorów, co również można wprowadzić w Gdyni. Albo zaczerpnąć z rozwiązań np. Wilna, gdzie część placów i ulic wieczorem zamienia się w deptaki. Blokowane są one zdalnie sterowanymi betonowymi słupami, które wysuwają się z jezdni. Służby publiczne oraz mieszkańcy mogą je schować w jezdni i bez przeszkód przejechać. Jeżeli ktoś chce się nielegalnie przemknąć, płaci surową karę.

- Nie każde rozwiązanie da się przetransportować do Gdyni na zasadzie "kopiuj-wklej". Krakowskie Przedmieście w Warszawie funkcjonuje mimo ruchliwej ulicy, chodniki przy ul. Świętojańskiej też zostały poszerzone, więc - zachowując proporcje - mamy do czynienia z podobną sytuacją. Oczywiście chętnie poznam pomysły przedsiębiorców na to, jak polepszyć ich sytuację, ale muszą być one wykonalne - podkreśla Bogusław Stasiak.

Świętojańska spada w rankingu

Ul. Świętojańska zamykana jest tylko okazjonalnie. Ul. Świętojańska zamykana jest tylko okazjonalnie.
Dwa lata temu ul. Świętojańska była na 9. miejscu wśród najdroższych ulic w Polsce, rok temu już 11. Raport jest przygotowywany przez Cushman & Wakefield od 25 lat. Porównuje czynsze w 334 lokalizacjach handlowych w 64 krajach. Nie wyciąga średniej, ale powstaje w oparciu o najwyższe możliwe do uzyskania stawki najmu w tych lokalizacjach. Najdroższy pozostaje Nowy Świat w Warszawie ze stawką 996 euro za m. kw. rocznie. Tuż za nim krakowska ul. Floriańska (936 euro), a Świętojańska w Gdyni nadal na 11. miejscu z wynikiem 372 euro za m.kw. najmowanej powierzchni rocznie. Pierwsze miejsce na świecie zajmuje Causeway Bay w Hongkongu (24,9 tys. euro), przed Piątą Aleją w Nowym Jorku (20,7 tys. euro) i Polami Elizejskimi w Paryżu (13,2 tys. euro rocznie za m.kw.).

Opinie (294) 2 zablokowane

  • To jest ulica Skwierczów

    Więc możecie tylko pomachać na odchodne zwijając swoje reklamy z witryn. Na wasze miejsce przyjdzie 100 innych a w dodatku zadowolonych z lokalizacji sprzedawców.

    • 1 0

  • Nie rozumiem o co jest prute

    Świat idzie do przodu-pojawiła się amfetamina, komputery, samoloty, centra handlowe ale co z tego skoro kupców serca pompują tę samą komunistyczną krew. Skończył się handel z zawyżaniem cen żerując na biednych obywatelach którzy przepłacali 100% byle tylko kupić papier toaletowy czy mięso bo nigdzie go nie było. Unia i XXI wiek więc czas zwijać stragan i wynająć lokal na hali czy w centrum handlowym.

    • 3 0

  • tylko ekonomia ma głos... (2)

    Nie mozna zrobić deptaka z tak długiej ulicy w tak małym mieście. Nawet po Champs Elysees jeżdżą auta gęsto. A wiadomo ze miasto wieksze, ludzie bogatsi...
    A jeśli chodzi o ceny na Świętojańskiej - są wysokie bo czynsze są wysokie.
    Co do konkurencji Riviery dla Świętojańskiej i Klifu... oczywista oczywistość. Najbardziej ucierpi Klif. Bo też żyje ze sklepów ekskluzywnych. Świętojańska natomiast nie ma szans z nimi konkurować. Powinna stać się centrum spotkań, miejscem na obiad, lunch, kawę, piwo... Za mało jest ludzi w Gdyni aby swymi portfelami udźwignąć Klif, Rivierę i aleję ekskluzywnych butików na Świętojańskiej.:( To kwestia ekonomii, tego sie nie odwróci jednym gestem, czy decyzją urzędników.

    Z tego co słyszałam planują tez zamknąć Aleję JPII od gemini do Akwarium. Co za pomysł!!!

    • 6 1

    • ekskluzywne?

      Nie ma ani jednego sklepu w Rivierze, który mógłby być nazwany ekskluzywnym. Na Świętojańskiej również.

      • 0 0

    • wiele ulic w Kopenhadze (zaczynając od Stroget) przekształcono w deptaki

      lub ulice z pierwszeństwem pieszych z dopuszczeniem ruchu rowerów. Liczba ludzi przychodzących do lokali przy tych ulicach wzrosła znacząco. Podobnie wygląda to w wielu miastach Europy. Obroty wzrastają gdy ludzie nie muszą oglądać się za samochodami - ważny jest klimat ulicy, która działa jak strefa zamieszkania - sprawdzone choćby w Kielcach.

      • 2 2

  • To nie ruch uliczny jest przyczyną problemów mających wpływ

    na właściwe funkcjonowanie ulicy Świętojańskiej.

    Winne temu są chore stawki !!!!!
    Chore, mocno zawyżone stawki dosłownie za wszystko. Wielokrotnie przewyższające możliwości społeczeństwa, sprzedających i kupujących, gotujących i konsumujących, Polaków!

    Stawki ..za najem,...za dostęp do usług,...za wszelkie opłaty administracyjne, etc....
    mają bezpośrednio przełożenie na chore ceny oferowanych tam towarów, gastronomi, usług, etc.....

    Zejdźmy na ziemię.
    Uczyńmy wpierw Świętojańską dostępną dla Wszystkich.
    Dla bogatszych i biedniejszych.
    Ceny najmu i sprzedaży muszą mocno poszybować w dół.
    Miasto usiłowało przez ostatnie lata zrobić z niej produkt eksportowy dla najbogatszych, tzw. najbogatszą ulicę w kraju. No i zrobiło, udało się, brawo!. Nigdzie nie ma tak wysokich cen handlowych w mieście jak przy tej ulicy.
    Zapomniano jednak przy tym o najważniejszym.
    O błyskawicznie postępującym w Gdyni ubożeniu społeczeństwa i o ludziach, którzy ostatnimi laty masowo potracili pracę.
    Zejdźcie na ziemię...........
    Zejdźcie z cen najmów i sprzedaży, dopasujcie oferty do realnych możliwości gdynian, a wtedy handel na Świętojańskiej ruszy z kopyta. Inaczej DNO na własne życzenie.
    Świętojańska to nie Las Vegas, nie Los Angeles, ani New York. TO NASZA GDYNIA !!!

    • 8 1

  • wkoncu

    jak tylko sie przeprowadzilem do Gdyni to dziwilo mnie ze ta jedyna ulica w miescie ktora zyje nie jest zamknieta, w innych miastach to juz norma ze takie miejsca sa zrobione na deptak. bo tak naprawde Gdynia nie ma nic poza swerem by pospacerowac wsrod knajp i nie martwic sie o biegajace dzieci.

    • 1 5

  • podziekujcie Nobliscie.........Bolkiem

    zwanym cozaprosił obcy kapitał ".przyjezdzajta ,róbta interesa" .....s

    • 1 0

  • czego się spodziewali otwierając takiego molocha ? więcej ludzi na swietojanskiej ? tam mogę postawić auto za darmo a na swietojanskiej płacić

    • 1 1

  • Nie wiem jak można Z WŁASNEJ WOLI spędzać czas w blaszanym bunkrze

    dla mnie takie ulice jak Świętojańska to kwintesencja miasta, miejskości, choć czasami deszcz pada na łeb i wtedy zakupy nie są tak przyjemne to jednak blaszanych hal nie znoszę, poza tym szpecą miasto. Wolicie aleje pięknie udekorowana, z kamienicami, sklepikami czy centrum handlowe (widoczne z zewnątrz jako) blaszany szary bunkier z ogrmoniastym betonowym placem (parkingiem) i drogim g... w środku firm typu LPP.

    • 4 1

  • Od dawna nie robię tam zakupów i deptak nie pomoże

    • 1 1

  • (10)

    Jasne, najlepiej pozamykać wszystkie ulice i zostawić tylko jedną. Bo za mało jest korków. A potem jakiś wypadek, zepsuta ciężarówka czy coś, i wszystko stoi, bo nie ma jak objechać. Poza tym mamy wolny rynek. Niech kupcy i restauratorzy zawalczą o klienta.

    • 131 29

    • Tak, bo Świętojańska to taka arteria, że rozładowuje korki. (7)

      Niczego nie rozładowuje. w tamtym kierunku jest i Władka IV i Warszawska i Śląska. Świętojańska to serce Gdyni gdzie powinno trwać życie. Powinna być dla ludzi a nie dla samochodów.

      • 25 13

      • w gdansku targ weglowy tez mial byc " dla ludzi". (6)

        i co? wyszedl chaos i lipa!!!!!

        • 8 5

        • Za to Długa jest dla ludzi, w czym problem. (5)

          Dlaczego Świętojańska miałaby nie być podobna? Już Cegielska chciała żeby Świętojańska była deptakiem.

          • 13 3

          • Może dlatego, że nie ma (4)

            Złotej Bramy, zabytkowego Ratusza, a dalej poszerzonego Targu z Zieloną Bramą, dworu Artusa, fontanny Neptuna, Złotej Kamieniczki itp. Rozumiem kompleksy gdynian, ale porównywanie Świętojańskiej w Gdyni do Długiej w Gdańsku to jakieś kuriozum!

            • 20 12

            • kuzorium chyba! ;)

              • 0 0

            • (2)

              Ale jest piękna gdyńska, modernistyczna architektura, jest pomnik harcerza, jest Skwer Kościuszki, z Błyskawicą i Darem Pomorza, jest Kamienna Góra z pięknym widokiem na port i Gdynie, a wszystko to, "spina" właśnie Świętojańska. A ile można się pałować neptunem, bramami, czy kamieniczkami? Szczerze mówiąc, zaglądam na Długą średnio raz w roku, i tylko wtedy jak mam zagranicznego gościa, któremu wypada pokazać Gdańsk.

              • 13 11

              • co oni Wam do wody dodają w tej Gdyni? (1)

                Nic dziwnego, ze pozniej Kim Ir Szczur dostaje po 99% glosow.

                • 10 10

              • Szczura to właśnie Wybiórcza próbowała utopić i sie nie udało.

                Za to Budyń poszedł pod wodę aż miło. Ciekawe o czym jeszcze zapomniał wpisać do zeznania.

                • 4 2

    • korki są bo każdy che du^# wozić a nie dlatego że ulic brakuje :D

      • 1 3

    • Bez żeny..

      Skichał się w porty... To centrum to segment dla innego klienta. W Rivierze nie kupisz butów Salamandra, swetra Henry LLoyda czy biżyterii Bucherona...

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane