- 1 Wiceprezydent Borawski rezygnuje ze stanowiska (96 opinii)
- 2 Prawie 1 mln kary za opóźnienie Fali (187 opinii)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (131 opinii)
- 4 Chcieli wymusić młotkiem oddanie telefonu (81 opinii)
- 5 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (505 opinii)
- 6 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (61 opinii)
Lepszy Gdańsk: niech tramwaj wjedzie na tory kolejowe
Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, przedstawił w piątek wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.
- Obecnie powstające nowe osiedla w Letnicy, czy w Brzeźnie nie mają dobrego dostępu do komunikacji miejskiej. Doprowadzenie pociągów byłoby idealnym rozwiązaniem, tym bardziej że docelowo w obszarze nowej kolei pojawi się ok. 10 tys. mieszkańców - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
By jednak ten plan można było zrealizować, należałoby wyremontować infrastrukturę kolejową - istniejące perony dostosować do standardów właśnie SKM - należałoby przebudować perony do wysokości 90 cm, a także zadbać o zaplecze - m.in. biletomaty i dojścia.
Tymczasem, jak niedawno informowaliśmy, zamiast modernizować linię kolejową do Nowego Portu, kolejarze planują rozebrać jej elementy.
Dwusystemowy tramwaj
Kolejnym krokiem ma być uruchomienie dwusystemowego tramwaju, czyli pojazdu, który może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Jeśli plan Lepszego Gdańska trafiłby do fazy realizacji, byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Do jego realizacji - zdaniem członków miejskiego ruchu - należałoby przystąpić po powstaniu trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Politechnicznej.
Trzeba tu jednak podkreślić, że uruchomienie tramwaju dwusystemowego wymagałoby rozwiązania bardzo wielu problemów technicznych:
- na trasie musiałaby następować zmiana profilu obręczy kół, by tramwaj pokonywał sprawnie rozjazdy kolejowe, jak i zwykłej trasy tramwajowej,
- odmienna wysokość peronów kolejowych i tramwajowych - pojazd wyposaża się w rozkładane stopnie.
- tramwaj musiałby zostać wyposażony w dwa silniki na różne napięcie, a w Polsce nikt takich pojazdów nie produkuje,
- wytrzymałość przy zderzeniu musi być taka, jak dla pojazdów kolejowych.
- Tramwaje pojechałyby z Nowego Portu i na wysokości Węzła Kliniczna zjeżdżałyby z torowiska kolejowego na miejską trasę tramwajową. Następnie pojechałyby tunelem pod linią kolejową Gdańsk - Gdynia nieopodal przystanku Gdańsk Politechnika. Dalej trasa dowiązana była do projektowanej trasy tramwajowej w ciągu ul. Nowej Politechnicznej - wylicza Tomasz Larczyński.
Zaznaczmy, że wciąż nie wiadomo jak dokładnie będzie przebiegała trasa tramwajowa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), biegnąca między Moreną a Wrzeszczem w ciągu projektowanej ul. Nowej Politechnicznej. Gdańscy urzędnicy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch wariantów, w których nowa trasa "wepnie się" w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego lub na wysokości ul. Do Studzienki. Decyzje powinny ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku.
Dwusystemowy tramwaj na linii PKM
Członkowie Lepszego Gdańska widzą też tramwaje dwusystemowe na linii PKM, między przystankami Brętowo a Strzyża . Byłoby to możliwe od 2023 r., gdy linia PKM zostanie zelektryfikowana.
Tu jednak będzie trzeba rozwiązywać dużo większy problem niż na linii kolejowej do Nowego Portu. Po zelektryfikowaniu linii z Kaszub, pociągi mogły nią jeździć nawet co 8-9 minut. Wpasowanie w tę trasę tramwajów, nad których regularnością trudno zapanować, byłoby bardzo trudne.
Wyliczeń kosztów nie ma
Pytaliśmy członków Lepszego Gdańska o koszt realizacji tych pomysłów, pamiętajmy bowiem, że wymagałoby to zarówno budowy nowej trasy tramwajowej, jak i kupno oraz utrzymanie taboru dwusystemowego - dużo droższego od klasycznego. Do tego zatrudnienie motorniczych, którzy muszą mieć uprawnienia maszynisty.
Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.
Opinie (230) 8 zablokowanych
-
2018-08-04 15:17
Puste hasła bez wyliczeń (2)
Gdańsk nie potrzebuje takich "ekspertów" którzy rzucają hasła bez obliczeń.
Kompromitują się wśród obywateli.- 44 4
-
2018-08-04 15:31
a pokaż mi takiego co daje fachowe wyliczenia (1)
przecież cała nasza debata polityczna tak wygląda:
Nie wiem, ale się wypowiem. Nie znam się, ale się obrażę. Ja rzucam pomysł a wy go łapcie.- 4 5
-
2018-08-04 17:15
Pinokio w TVPiS wszystko wytłumaczy
2 mln samochodów elektrycznych
- 1 2
-
2018-08-04 15:17
A nie można prościej?
Pociągnąć tory Uczniowską od skrzyżowania z Gdańską i zrobić pętlę albo tory odstawcze przy Zaspie Towarowej, albo nawet pociągnąć dalej do Letniewa albo Letnicką do Nowego Portu. I mamy od razu połączenie Stadionu i tego nowego osiedla z Wrzeszczem, a jeśli udałoby się wykonać połączenie wzdłuż ul. Wyspiańskiego/Miszewskiego, to byłoby jeszcze fajniej. I bez żadnych cudów-niewidów za nie wiadomo jakie pieniądze
- 27 0
-
2018-08-04 15:18
Pitu pitu pitu...
Narobić szumu i tworzyć gałkę pod publiczkę. Najlepiej świadczy o tym że nawet nie wiedzą o jakich kosztach mówią i na co się porywają...
- 29 1
-
2018-08-04 15:18
Oho Gorszy Gdańsk
Się namęczyli aby wymyśleć ten gniotowaty pomysł...;)
- 23 5
-
2018-08-04 15:21
(1)
szkoda że już nowy port przystanek Zosi rozebrany ....
- 17 0
-
2018-08-04 15:59
Zosię z Nowego Portu znam.
Już rozebrana?
- 10 1
-
2018-08-04 15:22
Znowu kolejni fantaści z Pikutkowa
tylko Kacperka przygłupka brakuje
- 26 7
-
2018-08-04 15:24
Koszty? "Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie. "
To jest właśnie polska polityka, naobiecywać bzdur bez pokrycia, ciemny lud i tak łyknie. Wyliczenia po co, przecież i tak by tego nie zrobili ...
- 33 1
-
2018-08-04 15:27
Fantaści. Wywalić setki milionów złotych aby wozić powietrze. (2)
Można zrobić jakąś linię autobusową na próbę i tyle w temacie.
- 23 4
-
2018-08-04 17:52
czy PKM wozi powietrze? (1)
- 1 2
-
2018-08-04 19:20
Na 100% tak. Jechałem i oddychałem.
- 4 0
-
2018-08-04 15:30
plan może nie jest tak całkiem bez sensu (1)
ale przy obecnym działaniu gdańskiej komunikacji efekt będzie opłakany - będziecie mieli popsute tramwaje na torach tramwajowych i popsute tramwaje na torach kolejowych.
- 22 5
-
2018-08-04 18:00
Plan nie ma sensu z powodu kosztów. Gdańsk to nie Tokio i nie stać nas na własny projekt shinkansena. Zrobić coś co jeszcze nie istnieje, już nie mówiąc o samym koszcie w stu procentach innowacyjnego projektu to dochodzi jeszcze utrzymanie które byłoby oszacowane czysto teoretycznie i bardzo bardzo drogie.
- 4 1
-
2018-08-04 15:36
(5)
Jestem ciekaw jak rozwiążą kwestię rozstawu kół? Tu nawet SUV2000 nie pomoże?
- 20 4
-
2018-08-04 16:35
a to poczytaj choćby w wikipedii o tramwaju dwusystemowym
albo pojedź na wycieczkę do miasta, gdzie takie rozwiązania działają.
Generalnie albo mają koła, które mogą jeździć po obu rodzajach torów, albo niezależne wózki z takimi i takimi kołami.- 2 5
-
2018-08-04 17:12
rozstawy są takie same, kiedyś na ul. Jana z Kolna pociągi towarowe jeździły po torach tramwajowych do stoczni
- 7 0
-
2018-08-05 07:20
W gdansku sa tramwaje normalnotorowe , problemu nie ma
- 3 0
-
2018-08-05 09:03
Ten kto pisze o rozstawie kol nie ma po prostu pojęcia że jeszcze w roku 1980 zarówno tramwaj jak i kolej ,parowóz z wagonami (1)
- 1 1
-
2018-08-05 10:44
Parowóz ?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.