- 1 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (38 opinii)
- 2 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (132 opinie)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (169 opinii)
- 4 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (545 opinii)
- 5 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (147 opinii)
- 6 Radna Lewicy dołącza do klubu Dulkiewicz (167 opinii)
Lepszy Gdańsk: niech tramwaj wjedzie na tory kolejowe
Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, przedstawił w piątek wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.
- Obecnie powstające nowe osiedla w Letnicy, czy w Brzeźnie nie mają dobrego dostępu do komunikacji miejskiej. Doprowadzenie pociągów byłoby idealnym rozwiązaniem, tym bardziej że docelowo w obszarze nowej kolei pojawi się ok. 10 tys. mieszkańców - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
By jednak ten plan można było zrealizować, należałoby wyremontować infrastrukturę kolejową - istniejące perony dostosować do standardów właśnie SKM - należałoby przebudować perony do wysokości 90 cm, a także zadbać o zaplecze - m.in. biletomaty i dojścia.
Tymczasem, jak niedawno informowaliśmy, zamiast modernizować linię kolejową do Nowego Portu, kolejarze planują rozebrać jej elementy.
Dwusystemowy tramwaj
Kolejnym krokiem ma być uruchomienie dwusystemowego tramwaju, czyli pojazdu, który może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Jeśli plan Lepszego Gdańska trafiłby do fazy realizacji, byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Do jego realizacji - zdaniem członków miejskiego ruchu - należałoby przystąpić po powstaniu trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Politechnicznej.
Trzeba tu jednak podkreślić, że uruchomienie tramwaju dwusystemowego wymagałoby rozwiązania bardzo wielu problemów technicznych:
- na trasie musiałaby następować zmiana profilu obręczy kół, by tramwaj pokonywał sprawnie rozjazdy kolejowe, jak i zwykłej trasy tramwajowej,
- odmienna wysokość peronów kolejowych i tramwajowych - pojazd wyposaża się w rozkładane stopnie.
- tramwaj musiałby zostać wyposażony w dwa silniki na różne napięcie, a w Polsce nikt takich pojazdów nie produkuje,
- wytrzymałość przy zderzeniu musi być taka, jak dla pojazdów kolejowych.
- Tramwaje pojechałyby z Nowego Portu i na wysokości Węzła Kliniczna zjeżdżałyby z torowiska kolejowego na miejską trasę tramwajową. Następnie pojechałyby tunelem pod linią kolejową Gdańsk - Gdynia nieopodal przystanku Gdańsk Politechnika. Dalej trasa dowiązana była do projektowanej trasy tramwajowej w ciągu ul. Nowej Politechnicznej - wylicza Tomasz Larczyński.
Zaznaczmy, że wciąż nie wiadomo jak dokładnie będzie przebiegała trasa tramwajowa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), biegnąca między Moreną a Wrzeszczem w ciągu projektowanej ul. Nowej Politechnicznej. Gdańscy urzędnicy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch wariantów, w których nowa trasa "wepnie się" w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego lub na wysokości ul. Do Studzienki. Decyzje powinny ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku.
Dwusystemowy tramwaj na linii PKM
Członkowie Lepszego Gdańska widzą też tramwaje dwusystemowe na linii PKM, między przystankami Brętowo a Strzyża . Byłoby to możliwe od 2023 r., gdy linia PKM zostanie zelektryfikowana.
Tu jednak będzie trzeba rozwiązywać dużo większy problem niż na linii kolejowej do Nowego Portu. Po zelektryfikowaniu linii z Kaszub, pociągi mogły nią jeździć nawet co 8-9 minut. Wpasowanie w tę trasę tramwajów, nad których regularnością trudno zapanować, byłoby bardzo trudne.
Wyliczeń kosztów nie ma
Pytaliśmy członków Lepszego Gdańska o koszt realizacji tych pomysłów, pamiętajmy bowiem, że wymagałoby to zarówno budowy nowej trasy tramwajowej, jak i kupno oraz utrzymanie taboru dwusystemowego - dużo droższego od klasycznego. Do tego zatrudnienie motorniczych, którzy muszą mieć uprawnienia maszynisty.
Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.
Opinie (230) 8 zablokowanych
-
2018-08-04 16:05
a bilet jaki by sie kupowało?
kolejowy czy tramwajowy? myślę że trze było by skasować 2 bilety
najpierw zróbcie wspólny bilet a potem myślcie o nowych wynalazkach transportowych- 12 0
-
2018-08-04 16:07
Nierealna mzonka fantastow urwanych z ksiezyca
- 11 1
-
2018-08-04 16:07
Bardzo głupi pomysł, rodem z NRD. i tabor też już tam jest od dawna, więc wiadomo w czym rzecz.
- 12 1
-
2018-08-04 16:08
Czekam teraz, aż jakiś komitet obieca loty na Marsa. A co?! Kto zabroni? (1)
- 15 1
-
2018-08-04 17:01
Połączenie rakietowe- Nowy port- mars z przesiadką na księżycu, pierwszy pasażer
dzidziuś
- 8 0
-
2018-08-04 16:31
Proponuję od razu czwarty rodzaj biletu wprowadzić, bo przecież osobny na pkm, skm i ZTM to za mało.
- 7 1
-
2018-08-04 16:35
Wybudujcie kosmodrom
- 13 1
-
2018-08-04 16:37
Przecież nie chodzi o to, że to kompletna utopia, a o bylejaki news z nazwą tego ruchu w mediach
Trójmiasto.pl przechwala się, że ma 240 tysięcy wejść dziennie na portal, a to się przełoży na rozpoznawalność tej kawiorowej lewicy jesienią, jeśli coś się o nich pisze raz na tydzień czy dwa. Nieważne, że nie przygotowali się i dziennikarz bez trudu obnażył jedną z poważnych wad pomysłu. Ważne, że hasło Lepszy Gdańsk kolejnym osobom obija się o uszy. Są aktywni.
- 15 1
-
2018-08-04 16:37
I co jeszcze
- 7 1
-
2018-08-04 16:40
Do tej patologii z Nowego Portu wysłać Ikarusy albo jelcze i starczy.
- 5 5
-
2018-08-04 16:40
Bez szaleństwa nie ma postępu
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.