- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (131 opinii)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (79 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (232 opinie)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (269 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (166 opinii)
Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach
Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.
Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.
Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.
Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.
- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.
Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.
Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.
- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.
Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.
By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.
ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.
Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.
Opinie (238) 1 zablokowana
-
2009-03-18 16:51
... (2)
a ja jeżdżę samochodem i mam to w dupie.
A jak wam malkontenci nie pasuje to kupcie sobie samochody- 5 43
-
2009-03-19 08:01
INFO
A ja właśnie przesiadłem się z samochodu do tramwaju - jest o wiele szybciej .... Pozdrawiam
- 1 0
-
2009-03-18 22:12
masochista
to stój sobie w korkach na AK bądź przy zaroślaku jak takiś mądry
- 6 0
-
2009-03-19 06:31
znowu kłamstwo (1)
Na Chełm wjedzie i zjedzie więcej o 4 tramwaje Mianowicie Citadisy, które podobno są awaryjne ale na 2 i 6 nie są awaryjne Paranoja
- 0 3
-
2009-03-19 07:47
gdzie ty masz 4 citadisy popraw dane w mozgu bo sa niekompletne
- 0 0
-
2009-03-19 07:31
Korki na Hucisku !!!
"Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia."
Od czasu remontu na Hucisku pojawiaja się tramwaj za tramwajem, jadąc samochodem prawie nie mozliwe jest skręcenie w lewo jadąc od LOT-u w kier. Auchan.- 2 0
-
2009-03-19 07:21
Ludzie spokojnie, za parę lat nie będziemy wiedzieć w co całować tramwaje i będziemy się śmiać z samochodów. Takie Hucisko będzie miało ustawiony priorytet dla komunikacji zbiorowej i już.
Każdy nowy pojazd to zwiększanie przepustowości tras, te mają jeszcze ogromne zapasy. A samochodowy będą stały i stały, a jak już się komuś uda wepchnąć do centrum to tylko po to żeby zasilić w kasę Straż Miejską. Zamiast marudzić powiedzmy sobie szczerze: wszystko dla komunikacji zbiorowej.- 8 1
-
2009-03-19 07:16
Lisicki i co teraz? pozbyles sie Popiolka
niby glównego winowajce, a teraz na kogo zwalisz ten bałagan...nie ma na kogo? ..cos wymyslisz - jak zawsze. Czuwaj
- 3 0
-
2009-03-19 06:42
Super fajnie jak wprowadzili rozkład na czas remontu to tramwaj z Chełmu odjeżdza 3 min przed autobusem który zwozi ludzi na Chełm, co powoduje efekt domina. Jadąc w kierunku Sobieszewa można zapomnieć o pierwszym 112 5:53 kolo lotu. GDAŃSZCZANOM GRATULUJEMY SPRAWNEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
- 2 0
-
2009-03-18 18:59
Linia 12 (4)
a o linii 12 to zapomnieliście?? przecież ona też jest zawsze przepełniona !! a linia 6 jeździ pusta i to na dodatek ma 3 wagony a 12-tka ma tylko 2 wagony !!! może by tak powróciły 3 wagony na linii 12 a 6-tki niech jeżdżą podwójne ??!!
- 17 4
-
2009-03-18 22:22
nie (2)
to 13 powinna mieć trzy wagony, a 12 i 6 po dwa i pół
- 3 9
-
2009-03-18 22:47
(1)
8 też powinny zostac przywrócone na potrojne składy
- 8 2
-
2009-03-19 06:41
???
a 8 nie sa potrojne ??? ja sobie nie przypominam abym widzial podwojna "8"...
- 0 8
-
2009-03-18 23:05
im więcej dortmundów
tym łatwiej powinno być połączyć składy 105Na w potrójne i skierować na 12 i 8... naprawdę, szczególnie w 12 widać ogromny tłok przez większość dnia :\
- 4 1
-
2009-03-18 21:47
W czym problem? Jeszcze tylko 3-4 dni anie MIESIACE ! Ale kazdy powod do ponarzekania jest dobry :] (1)
- 5 3
-
2009-03-19 05:57
w czym problem?
zapewne masz auto i nawet nie jechałaś /łeś/ nigdy tramwajem
:)- 0 0
-
2009-03-19 05:32
tak zrobim
uprzejmie donosze iz wszystko jest w nalezytym porzadku, a te jeki i zale ze za ciasno i tloczno...to zapewne pozosotolosci poniemieckiej ludnosci na tych ziemiach, nieprzyzwyczajone do trudnych warunkow bytowych. w imieniu naszego hufca obiecuje wytropic i ukarac winnych podburzania naszzego ludu
czuwaj towarzysze, zawsze z wami- 0 4
-
2009-03-18 16:49
dziennikarze powtarzają te same bzdury (8)
105 Na nie są w stanie bezpiecznie ZJECHAĆ, a nie podjechać.
Stare konstale nie mają w hamulcach piasecznic i dlatego moglyby mieć problemy z hamowaniem.
Wbrew bzdurom powtarzanych ciągle przez dziennikarzy, konstale mają wystarczającą moc, żeby podjechać na Chełm.- 50 2
-
2009-03-18 18:46
(7)
W hamulcach piasecznice? ;D chcesz do mechanizmu wpuszczac piasek? Piasek leci na tory, dzieki temu jest lepsza przyczepnosc.
- 5 1
-
2009-03-18 19:02
(6)
tymbardziej ze glownym sposobem hamowania sto piątek jest przechodzenie w tryb pracy generatorowej i oddawanie mocy do rezystorow. Najwiekszym problemem bylaby awaria trakcji, ktora doprowadzilaby do zaniku wzbudzenia w silniku (generatorze) i brak mozliwosci zatrzymania i tak siuuuup do centrum... zwora elektromagnetyczna bez zasilania tez nie pomoze a bebny...
- 4 0
-
2009-03-18 19:16
(5)
no tez cos slyszalem, ze mogloby byc kiepsko jakby w trakcji zabraklo pradu, bo hamulce w tych tramwajach sa "na prad" - kolega radzil, ze jak we wrzeszczu na skrzyzowaniu Miszewskiego stoisz na torach i pedzi na Ciebie tramwaj dzwoniac i migajac swiatlami to spier...;)
- 10 0
-
2009-03-18 19:49
(4)
coś w tym jest, ale nie do końca, wydaje mi się że w przypadku braku prądu musi być sposób na zahamowanie składu, wyżej wspomniane hamowanie to hamowanie elektrodynamiczne, a poza tym tramwaj ma hamulce cierne oraz szynowe. Hamulce cierne w 105Na hamują w przypadku zaniku napięcia (oraz za "sprawą" motorniczego).
- 4 0
-
2009-03-19 01:15
teoretycznie jest
w praktyce akumulatory słabiutkie
- 0 0
-
2009-03-18 20:03
(2)
mozna hamowac hamulcami bebnowymi... ale nie z Armii Krajowej:)
- 4 0
-
2009-03-18 20:52
(1)
Można, przy odpowiedniej prędkości i odpowiednich warunkach można się nie zmieścić na przystanku :D Z podjeżdżaniem też byłby problem bo nie chodzi tu o moc silników tylko poślizg (zresztą logiczne, że jak nie można zahamować zawsze to i podjechać też nie zawsze można)
- 2 0
-
2009-03-18 21:23
Przy braku zasilania powinny zadziałać hamulce ostatniej szansy, szynówki... hyh, tylko chyba zdajecie sobie sprawę w jakim stanie są nasze stopiątki? ;)
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.