• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko będzie się rozrastać. Potrzebuje nowej wieży kontroli lotów

Michał Brancewicz
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dalsza rozbudowa lotniska może sprawić, że konieczna będzie budowa nowej wieży kontroli lotów, po drugiej stronie pasa startowego. Dalsza rozbudowa lotniska może sprawić, że konieczna będzie budowa nowej wieży kontroli lotów, po drugiej stronie pasa startowego.

Drugi hotel i pirs przy terminalu pasażerskim to kolejne inwestycje, o których myśli się w Rębiechowie. Jeśli będzie ich więcej, konieczna może być budowa nowej wieży kontroli lotów, ale w tej sprawie decydujące słowo należy do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.



Zakończyła się rozbudowa terminalu pasażerskiego T2, powstał już nowy układ drogowy przed lotniskiem, czynna jest Pomorska Kolej Metropolitalna. Mimo to, władze portu lotniczego już planują kolejne inwestycje, mające podnieść atrakcyjność portu lotniczego i zwiększyć komfort jego pasażerów.

Strategia jest taka, aby o jeden krok wyprzedzać nadchodzące zmiany w ruchu pasażerskim. A ten cały czas rośnie. W tym roku lotnisko obsłuży prawdopodobnie ok. 3,7 mln pasażerów, czyli o 400 tys. więcej niż w 2014. W 2016 r. może pęknąć bariera 4 mln podróżnych, którzy przewiną się przez trójmiejskie lotnisko.

Czytaj także: Z Rębiechowa na krawędź kosmosu

Rozbudowa infrastruktury lotniskowej (o tym później) może jednak sprawić, że kolejne obiekty, które będą tam powstawać, zaczną kolidować z pracą istniejącej wieży kontroli lotów.

- Lotnisko będzie rozbudowywało się głównie w kierunku wschodnim zobacz na mapie Gdańska. W przyszłości to właśnie po tej stronie powstawać będą nowe elementy terminalu pasażerskiego oraz drugi hangar lotniczy. Dzisiaj jeszcze nie wiemy, kiedy dokładnie one powstaną, ale pojawienie się tych obiektów sprawi, że wieża zobacz na mapie Gdańskabędzie miała coraz gorszą widoczność na pole wzlotów, czyli drogę startową i płyty postojowe - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego w Gdańsku. - Tylko zlokalizowanie jej po drugiej stronie pasa startowego spowoduje, że jej pracownicy będą mieli niczym nieskrępowaną widoczność.
Taka inwestycja leży jednak nie po stronie lotniska, a Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Czy PAŻP robi już jakieś przymiarki do jej realizacji?

- Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym lotniskiem, taką inwestycję moglibyśmy realizować w następnym okresie referencyjnym, czyli po 2019 roku - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP.
Obecna wieża działa od 15 lat, ale według PAŻP-u spełnia wszystkie wymagania techniczne i operacyjne. Koszt wybudowania i wyposażenia nowej wieży waha się między 30-40 mln zł. To dużo, ale władze lotniska deklarują, że jeśli PAŻP rozpocznie budowę, to odkupią od Agencji istniejący obiekt, co obniży kwotę nakładów inwestycyjnych.

Nowa wieża mogłaby powstać po przeciwnej stronie pasa startowego, na miejskiej działce u zbiegu ul. Budowlanych i Nowatorów, naprzeciwko terminala T2 zobacz na mapie Gdańska. By było to jednak możliwe, trzeba zmienić plan zagospodarowania przestrzennego. I gdańscy radni właśnie zaczęli to robić: podczas październikowej sesji Rady Miasta przyjęta została uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu dla większego terenu o powierzchni ponad 16 ha, którego elementem są działki pod przyszłą wieżę.

- Po zmianie plan zostanie dostosowany nie tylko do potrzeb lotniska. Na pozostałej części terenu możliwa będzie budowa hoteli [jeden wniosek o zmianę planu na ten cel został już złożony - red.]- informuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. Dodaje jednak, że procedura zmiany planu potrwa przynajmniej półtora roku.
W przypadku innych inwestycji lotnisko zdane jest włącznie na siebie. Tak jest chociażby z  budową pirsu, czyli dodatkowego budynku doklejonego do istniejącego terminala T2 od strony Banina. Będzie to węższy obiekt, bez hali bagażowej, punktów check-in i kontroli bezpieczeństwa, za to z bramkami (gate'ami), przy których odbywa się kontrola biletów przed wejściem na pokład samolotu.

Jego projekt ma być gotowy w przyszłym roku, ale dzisiaj nie wiadomo jeszcze, kiedy obiekt powstanie.

Podobny dokument - tyle że dotyczący rozbudowy płyty postojowej - lotnisko już posiada, ale również w tym przypadku będzie on przydatny dopiero za kilka lat.

W nieco odleglejszej przyszłości ma nastąpić rozbudowa całego budynku T2 w kierunku terminalu T1. A to będzie wiązało się z jego wyburzeniem.

W czwartek lotnisko poinformowało o realizacji kolejnej inwestycji. Chodzi o budowę nowego obiektu logistyczno-magazynowego. Będzie on dzierżawiony firmie spedycyjnej DHL, z którą współpraca trwa od 22 lat.

Miejsca

Opinie (280) 8 zablokowanych

  • Teraz czas na Gdynię (6)

    Lotnisko w Gdyni też jest za małe. Czas na jego rozbudowę. Przy okazji rozbudowy można byłoby jeszcze bardziej wyremontować pokoje wiceprezydentów Gdyni i dokupić jeszcze lepszy sprzęt komputerowy.

    • 126 50

    • Też z Gdyni

      Lotnisko w Gdyni jest OGROMNE. Terminal mały. Wieża nowa, najnowocześniejsza w kraju - full digital.

      • 0 0

    • Nie sądź Gdyni gdańską miarą

      • 3 1

    • Wyremontować gabinety aby mogli z nich sterować ruchem na lotnisku.

      • 1 2

    • Tak jest!

      • 0 0

    • nudzi ci się pisiorku ?

      • 4 12

    • No i nie masz zielonego pojęcia co w Gdyni słychać

      • 13 18

  • Sobieskiego (7)

    Proponuję w pierwszej kolejności zająć się prostszymi rzeczami i naprawić ul. Sobieskiego.

    • 105 25

    • (1)

      Zgadzam się. Najpierw drogi i szkoły, potem lotniska.
      Rębiechowo się już rozbudowało, super, niech z tego pokorzysta trochę, zamiast od razu budować kolejne rzeczy. Jak zarząd tak lubi budowę, to niech się przeniesie do przedsiębiorstw budowlanych. Tam będą na okrągło coś budować.

      • 10 10

      • works11

        Ja ich trochę rozumiem. Brakuje miejsca przed terminalem to wymyślili pirs - logiczne. Ruch lotniczy przeskoczył wszelkie prognozy. Ponieważ większość lotów wykonują tanie linie lotnicze wynikałoby, że w Gdańsku i okolicach brak prawdziwych inwestycji niosących nowe czy przywrócone miejsca pracy.

        • 0 0

    • kafar

      Latanie, a jeżdżenie to 2 różne byty.

      • 0 0

    • Przecież to nie są te same budżety (3)

      Chyba nie sugerujesz, że lotnisko ze swoich zysków czy też pieniędzy pozyskanych z kredytów powinno remontować drogi w mieście.

      • 11 7

      • zyski? ty sprawdź ile ich kosztuje spłata kredytów, a dopóki kredyty nie są spłacone (2)

        nie ma mowy o zyskach. Zyski masz wtedy gdy nikomu NIC nie zalegasz panie ekonomisto

        • 4 10

        • To oni mają niepospłacane kredyty, a chcą budować dalej zamiast je spłacić??

          • 1 5

        • Z takim myśleniem profesorze ekonimii

          dalej byśmy byli w średniowieczu.

          • 8 4

  • Fox

    Pięknie. Ale porównując nasze lotnisko z takim Krakowem, rodzi się pytanie: czy inwestycje w Rębiechowie były dobrze zaprogramowane? Za dużo w tym chaosu, a za mało myślenia o przyszłości. Oprócz Świdnika, najnowsze lotnisko w Polsce, a już praktycznie zablokowane.

    • 0 1

  • Lotnisko w Gdyni bedzie potrzebne ! (33)

    Rebiechowo ma ograniczone mozliwosci rozbudowy . Ruch sie za 15 lat zwiekszy na tyle ze i dwa lotniska w trojmiescie to bedzie zbyt malo. Gdansk wbrew pozorom juz nie odgrywa w trojmiescie zadnej wiekszej roli i ludzie oraz rozwoj umiejscawia sie w Gdyni lub poza Gdanskiem. Gdansk przespal 10 lat temu swoja szanse na zaistnienie . W Gdansku 20 lat temu mowiono i gloszono wielkie plany budowy city ktore mialy byc zakonczone w roku 2012 i niestety nic z tego nie zrealizowano wiec to grajdolek. Gdynia podjela realne realizacje i dzis jest nr 1 w Trojmiescie.

    • 124 446

    • Chyba Cię powaliło ;-)

      • 0 0

    • i może jeszcze 3 w Sopocie?? (8)

      żeby każdy miał swoje. bez sensu...

      • 69 8

      • dwa lotniska moga byc w 3 city spokojnie ! nie znacie swiata dzieci forumkowe z niskim IQ (7)

        Przestrzeń powietrzna nad obszarem Londynu należy do jednych z najbardziej zatłoczonych na świecie, nawet najmniejszy incydent lub pogorszenie pogody mogą na wiele godzin sparaliżować ruch w całej okolicy.

        Miasto i okoliczne hrabstwa obsługiwane są przez 5 dużych portów lotniczych: London City Airport, Gatwick, Heathrow, Luton oraz Stansted..'''.......to w 3 city dwa male moga byc tez za 10 lat zbyt male.

        • 12 77

        • żenada (1)

          zakompleksiona gdynia próbuje się z Gdańskiem równać żart chyba jakiś ;)

          • 5 2

          • nie musi

            bo jest lepsza,a wam żal d*pę ściska.

            • 2 3

        • Zapominasz, że odległości w PL między miastami są stosunkowo małe

          Jest już bardzo blisko otwarte lotnisko i póki co one słabo przedzie, a mowa o Bydgoszczy. Jeżeli bierzemy pod uwagę Londyn i odległości między lotniskami to my mamy już dwa działające lotniska.
          Gdańsk i Bydgoszcz jak na nasz mały rynek pasażerski w pełni wystarczy. Ponadto są na tyle oddalone, że mało prawdopodobna jest zła pogoda na obu lotniskach na raz stąd też jedno może być zapasowym dla drugiego dla kilku linii.
          Bo jak wiemy to linie decydują gdzie lądują w wypadku złej pogody.

          A Gdynia jest za blisko nie sądzę, aby linie zdecydowały się na otwarcie operacji na obu lotniskach, a raczej wybierze jedno z nich.

          • 30 5

        • Aż zaśmierdziało "światowcem" (2)

          Człowieku, nie porównuj Londynu do Trójmiasta bo to ma się nijak do siebie.

          Po pierwsze Londyn jest jednym z największych na świecie centrów finansowych co w niemałym stopniu generuje ichniejszy ruch lotniczy. Chyba nie sądzisz, że Trójmiasto będzie mogło mu dorównać za 10 lat pod tym względem.

          Po drugie Londyn jest również jednym z największych europejskich hubów przesiadkowych. Chyba również nie sądzisz, że Trójmiasto także takim będzie, zwłaszcza za 10 lat.

          Po trzecie struktura zamieszkania w Anglii jest trochę inna niż w Polsce - 20% Anglików mieszka w Londynie i okolicach (15% Brytyjczyków) stąd też taka koncentracja lotnisk ale zauważyć też trzeba, że inne duże lotniska są dość mocno oddalone. W Polsce oczywiście aglomeracje miejskie to też skupiska ludności ale bardziej równomiernie rozłożone na terenie całego kraju. Szeroko pojęta aglomeracja trójmiejska to może 3-4% ludności Polski i raczej nic nie zapowiada, żeby za 10 lat się to znacząco zmieniło.

          • 42 6

          • (1)

            ciekawe jest ze lotnisk nie mozna porownywac, ale jesli chodzi o drogi rowerowe, czy ograniczenia predkosci, komunikacje miejska to juz mozna.

            • 9 30

            • Porównywanie a branie przykładu to dwie różne rzeczy

              Porównywanie lotnisk Londynu i Trójmiasta nie ma sensu co nie znaczy, że nie można dążyć do takich rozwiązań jakie są w Londynie i brać przykład zwłaszcza z tych dobrych.

              • 22 4

        • Nie ma to jak porównywać Londyn z Trójmiastem, ech...
          Jedno Heathrow obsługuje więcej pasażerów niż wszystkie polskie lotniska razem wzięte, więc co się dziwisz, że potrzebują więcej niż jedno lotnisko? Mało masz przykładów w Polsce (Łódź, Radom) czy np. w Hiszpanii, gdzie lotniska są na skraju bankructwa, bo pobudowano je zbyt blisko siebie?

          • 72 7

    • bzdura

      wszystkie działki z prawej strony Nowatorów (jadąc do Rębiechowa) są do zaorania. Nawet ci z przeciwnej strony już w 1990 roku wiedzieli, że w razie rozbudowy lotniska działki idą do likwidacji.

      • 1 1

    • Gdynia (3)

      Radom północy;-)

      • 92 13

      • Jak juz to Danzig (2)

        Gdanska juz dawno nie ma ...........wymiencie paszporty i won do merkelowej a i zwincie to smieszne lotnisko za bagnami pod baninem.

        • 11 102

        • Ileż jadu w tej wypowiedzi (1)

          chyba masz zle wspomnienia z gdanska ze tak hejtujesz, albo nie wposcili cie do gdanska na kontroli granicznej

          • 15 6

          • a kto by chciał do Gdańska jechać?

            I po co?????

            • 4 11

    • Won!!!! Kilkadziesiąt tysięcy rodzin mieszkających w okolicy chce żyć! (3)

      Hałas to piekło. Lotnisko powinno być daleko od gęściej zamieszkałych rejonów - w odległości 20-30km, z dobrym dojazdem. Tu jest dokładnie odwrotnie! Won!!!

      • 5 87

      • Ja mieszkam przy lotnisku i mi nie przeszkadza

        • 10 0

      • Kupował się grunty i mieszkania taniej z powodu sąsiedztwa lotniska?

        To teraz siedzieć cicho. A jak się nie podoba, w Bory Tucholskie się wyprowadzić. Będzie cicho i jak dawniej, gdy dzieckiem będąc fajerkę na pogrzebaczu wiejską drogą toczyłeś...

        • 22 1

      • po prostu powinien być zakaz rozbudowy mieszkalnej koło lotniska

        tyle

        • 88 5

    • Jest dokladnie na odwrót.

      • 5 4

    • Potrzebne jest lotnisko w Gdyni !

      I tu jest ukryta cala tajemnica, lotnisko w Gdańsku nie ma gdzie sie rozwijać. I do tego potrzebna jest Gdynia, której teren lotniska jest kilkakrotnie większy niż Gdańska. Nikt nie mówi o tej drobnej różnicy miedzy tymi lotniskami celowo. Gdyński potencjał rozwojowy jest wiele większy.
      Do tego potrzebna jest współpraca i zrozumienie, obrona polskiej racji stanu w Europie. Trzeba twardo bronić dobrych inwestycji, przecież to lotnisko w Gdyni patrząc na cenę to prezent. Zobaczcie w tym artykule jest napisane ile ma kosztować sama nowa wieża w Gdańsku. Ludzie nie dawajcie się manipulować.
      Mieszkaniec trojmiasta

      • 5 23

    • Kretyn nr 1 w Trojmiescie

      to ty.

      • 4 1

    • mama wie że ćpiesz?

      • 9 5

    • Wladza sie zmienila. Teraz jest szansa. Adamowicz nie ma juz niczego do gadania.

      • 10 15

    • Nasza

      stolyca kaszóbowa bez lotniska to wielki wsyd i obciach , nasz Szczórek spali się ze wsydu że budyń ma lotnisko a on ni ma , obciach jak skór..yn na cały kraik !!!!

      • 11 7

    • przespał 20 lat pod lodem

      • 12 1

    • Haha ciekawe co Gdynia zrealizowała? (1)

      Kolejkę na Kamienną Górę?

      • 115 15

      • hahahahahaha

        to jest idealny obraz potencjału gdyni tyle gadają a tyle robią!
        A gdzie o tym wyczytałeś w Fakcie na ostatniej stronie?

        • 32 10

    • Śmierdzi trolem :D

      • 15 1

    • bilu

      Frustrat z przemieść Gdańska

      • 28 5

    • Zakręcony czy zrobili ci wode z mózgu.

      • 48 2

    • Nie zgadzasz się z opinią ...

      ... jesteś the bill :-)

      • 9 6

    • Człowieku, nie wiem co brałeś ale odstaw to

      • 102 7

  • Starczy może już tej rozbudowy, bo ludzie tam mieszkają i chcą spokojnie żyć

    a poza tym przez zamachy terrorystów ludzie będą mniej latać, Egipt i Tunezja już odpadły

    • 1 4

  • Niech najpierw pomyślą, że wokół lotniska jest masa domów mieszkalnych

    samoloty latają nisko nad budynkami mieszkalnymi, niech prezesik o tym nie zapomina, a nie szaleje z nowymi pomysłami i myśli o zabieraniu ludziom działek pod dojazd do nowego hotelu od strony Nowatorów

    • 1 3

  • Śledziuchy, jak sie czyjecie z tym, że wasz władca szczur wydał 100 baniek naszej kasy... (3)

    ... za które zbudowano kompletnie nie przemyślaną i nie potrzebną "inwestycje"? Oczywiście pieniązki nie poszły w błoto tylko do "zaprzyjeźnionych wykonawców" którzy byli nieudacznikami i nie robami a po znajomości są już milionerami!

    • 14 14

    • odp (1)

      Dobrze sie czujemy pustaku betonowy. Gdyby nie wasz smieszny konfident prezydent lotnisko w Gdyni by juz działało.Ale sie bał że linie oleją zapyziałą norę zwaną Gdańsk i przeniosa sie do Gdynii.

      • 2 3

      • Przestań bredzić o jakichś donosach. Gdynia sama złożyła wniosek notyfikacyjny do KE.
        Tu masz oficjalne stanowisko UM Gdynia w tej sprawie:
        http://www.gdynia.pl/g2/2013_06/70020_fileot.pdf

        • 0 1

    • A Ty nieuku i analfabeto?

      Zainwestuj w swoją edukację betonie pos.any :)

      • 2 0

  • Przecież teren inwestycyjny jest na terenie działek.

    • 0 1

  • ..... tak sobie mysle - (2)

    drugi pas by sie przydał....... - jak port - to PORT !!

    • 6 3

    • Nawet gdyby ruch był 5x większy to jeden pas jest wystarczający

      ... ale biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców (oraz nawet turystów), prędko to nie nastąpi

      • 0 0

    • A po co?

      • 0 1

  • Najważniejsze że frajerzy z Gdyni dostali po łapach (1)

    Najważniejsze że Szurkarnia dostała takie wpitenko, że jeszcze długo się nie pozbierają ;)))))))
    Jak tam drodzy Gdynianie? Już jest zrzutka na milionowe kary które trzeba wpłacić niezwłocznie do kasy UE za zmarnowane pieniądze na leczenie kompleksów lotniskiem?
    Bo jak nie to wiecie - przyjdzie komornik i coś wam tam sprzeda.

    • 1 5

    • jeszcze to odszczekasz

      gdański kundlu...jak by nie wasi konfidenci to lotnisko już bu działało.Ale to nic,odwlekło się w czasie ale w końcu ruszy.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane