• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdańsku: 4,6 mln pasażerów, 25 mln zysku

Maciej Korolczuk
18 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Port Lotniczy w Gdańsku w 2017 r. obsłużył 4,6 mln pasażerów. Plan zakłada, że w tym roku będzie ich ponad 5 mln. Port Lotniczy w Gdańsku w 2017 r. obsłużył 4,6 mln pasażerów. Plan zakłada, że w tym roku będzie ich ponad 5 mln.

Za pracą, turystycznie, także po Polsce - podobnie jak wszyscy Polacy, także mieszkańcy Pomorza latają coraz częściej. Pokazują to liczby: w porównaniu do ubiegłego roku lotnisko w Rębiechowie obsłużyło ponad pół miliona pasażerów więcej. Czy w tym roku będzie ich już 5 mln? Czas pokaże.



Ile razy korzystałeś z gdańskiego lotniska w 2017 r.?

W 2017 r. lotnisko w Gdańsku obsłużyło 4,61 mln pasażerów,czyli o 15 proc. pasażerów więcej, niż rok wcześniej (4,04 mln).

- Rynek lotniczy w Europie rośnie 4-5 proc. w skali roku. U nas, póki co, te wzrosty są dwucyfrowe. Trzeba się z tego cieszyć, ale też pamiętać, że my dopiero nadganiamy Europę. Mamy duże możliwości przed sobą - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku.

Atuty i zagrożenia lotniska w Gdańsku



Choć powody do radości są, to są także zagrożenia. Jak choćby to, że niemal połowę wszystkich pasażerów startujących i lądujących w Gdańsku przewiozły samoloty Wizzair. Węgierski przewoźnik w ostatnich 12 miesiącach otworzył cztery nowe połączenia z Gdańska (w tym roku już dwa kolejne do Lwowa i Wiednia) i w sumie obsłużył w Rębiechowie 2,18 mln pasażerów (wzrost o 11 proc. w porównaniu do 2016 r.).

Z jednej strony to dobrze, że partner lotniska tak się rozwija. Z drugiej: opieranie biznesu na jednym kliencie nie jest bezpieczne.

Na szczęście imponujący wzrost zanotował drugi z największych przewoźników - Ryanair. Irlandzki przewoźnik obsłużył w Gdańsku 1,3 mln pasażerów (aż 30 proc. więcej niż w 2016 r.).

- To nadspodziewanie dobry wynik, bo tak optymistycznych prognoz na początku roku nie mieliśmy - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Dużą popularnością cieszyły się głównie nowe połączenia do Amsterdamu, Lizbony, ale też Izraela czy Neapolu.
Liczba obsłużonych pasażerów w 2017 r. Liczba obsłużonych pasażerów w 2017 r.
Gdy w 2012 r. Gdańsk był jednym z czterech miast gospodarzy Euro 2012, lotnisko mierzyło w obsłużenie 3 mln pasażerów, a dekadę temu marzeniem wydawały się 2 mln. Od tamtej pory port lotniczy rósł - jak cały rynek lotniczy w Polsce - pod względem frekwencji, infrastruktury i finansów.

Dziś jest trzecim co do wielkości lotniskiem w Polsce - po Warszawie (12,8 mln) i Krakowie (5,8 mln) - i jednym z najprężniej rozwijających się małych lotnisk w Europie. Celem na 2018 r. jest przekroczenie bariery 5 mln pasażerów rocznie. Taki wynik sytuowałby lotnisko w Gdańsku w siódmej dziesiątce portów lotniczych w Europie.

- Przekroczenie bariery 4 mln pasażerów daje awans do wyższej ligi portów lotniczych w Europie. Dla dużych przewoźników to sygnał, że warto uruchamiać tu nowe połączenia i szukać nowych pasażerów. To widać w Gdańsku - podkreśla prezes lotniska w Rębiechowie.
Nie oznacza to jednak, że nie zmaga się z problemami. Rosnąca liczba pasażerów wymusiła na zarządcy inwestycję w dodatkową infrastrukturę przy bramkach kontroli bezpieczeństwa. Ostatnio pojawiły się tam dodatkowe bramki do skanowania kart pokładowych.

Rosnące potrzeby pasażerów widać też po mocno odmienionej strefie wolnocłowej w terminalu T2, gdzie pod koniec roku otwarto nowe sklepy i restauracje.



Rekordowy był lipiec, gdy z lotniska skorzystało niemal 0,5 mln pasażerów (499 275 osób), z kolei w sierpniu licznik obsłużonych pasażerów zatrzymał się na 495 453 osobach.

Z Gdańska latamy głównie po Europie...



Nie jest niespodzianką, że aż 85 proc. całego ruchu to loty zagraniczne. Ruch krajowy od trzech lat rośnie, ale w skali roku zaledwie o 1 proc. (obecnie to 15 proc.). Według prognoz - taki wynik trudno będzie powtórzyć, ze względu na wycofanie się Ryanaira z połączeń do Warszawy.

Rosnącą liczbę pasażerów stymulowały nie tylko nowe połączenia, ale też nowi przewoźnicy. Od połowy maja regularne codzienne połączenie między Gdańskiem a Amsterdamem rozpoczął KLM. Do końca października zwiększono liczbę lotów do 14 tygodniowo.

...ale najwięcej pasażerów lata do Warszawy



Zmiana nastąpiła z kolei w rankingu najpopularniejszych kierunków. W 2016 r. najchętniej lataliśmy do Londynu. W ubiegłym roku więcej pasażerów latało do Warszawy. Drugim polskim miastem, do którego najczęściej odlatują samoloty z Rębiechowa jest Kraków (9. miejsce w rankingu). Pozostałe miejsca obsadziły głównie miasta ze Skandynawii i Europy Zachodniej: poza Londynem to Oslo, Sztokholm, Kopenhaga, Frankfurt, Monachium, Dortmund i Turku.

Coraz więcej pasażerów lotów czarterowych



Wzrost na poziomie 31 proc. zanotowano także w ruchu czarterowym. Ubiegły rok był rekordowy. Między portami lotniczymi w Grecji, Hiszpanii Turcji czy Bułgarii a Gdańskiem odnotowano ruch na poziomie 276 338 pasażerów (w 2016 r. - 210 tys.).

- Zadziałała prosta reguła. Wzrosło bezpieczeństwo i siła nabywcza Polaków - tłumaczy dobry wynik Kloskowski. - Największe wzrosty zaobserwowaliśmy w Turcji i Egipcie, bo mamy tam najlepszą relację ceny pobytu do jakości wypoczynku. Polacy to widzą.
Lepszy jest też wynik finansowy. Wszystkie te operacje pozwoliły zarobić portowi lotniczemu w ubiegłym roku 24,8 mln zł (zysk netto), przy przychodach wynoszących 150 mln zł.

Plany na 2018 r.



Głównym celem na ten rok jest przekroczenie 5 mln obsłużonych pasażerów. Ale to nie wszystko. Na lotnisku prowadzone są też inwestycje w infrastrukturę. Jesienią tego roku gotowy ma być system ułatwiający lądowanie ILS kategorii III B.

W tym roku mogą ruszyć też wypłaty odszkodowań dla mieszkańców tzw. obszaru ograniczonego użytkowania wokół lotniska. Wniosków o takie wypłaty jest - jak przyznaje prezes lotniska - "dużo". O konkretach nie chciał jednak mówić.

Miejsca

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia kosakowo

    Gdynia powinna przyciągnąć do siebie Ryanair a i dać takie warunki jak w modlinie, przy 3 mln pasażerów Kosakowo wyszło by na zero - zresztą lotniska jako część infrastruktury transportowej nie powinny być nastawione na zysk Gdynia zarobi na tych pasażerach z nawiązką

    • 3 3

  • Najgorzej funkcjonuje S klasa taxi

    • 2 0

  • Desperados 4 razy drozsze niż w sklepie

    • 5 2

  • gdyby tak odszedł Ryanair i Wizzair

    to byście cienko śpiewali

    • 5 1

  • Nazwa zniechęca.

    O'Hare brzmi lepiej

    • 2 1

  • Naród czeka jeszcze na!

    Repolonizacjię mediów 89% rynek zagraniczny???
    reHutyzacje;) (jedna z najlepszych metalurgii na Świecie) Polska
    reGórnictwo! Polski węgiel w 1wszej kolejności do Pol ski a nie, miał ze wschód a!
    reStoczniowy przemysł a nie praca parobka w PL u zachodniego ciemieżcy na własnej ziemi!
    Kiedy infrastruktura rzeczna?
    Ludzie jest tyle dozrobienia!!!!
    A tu widzę wieczne paplanie! W TV!
    Do roboty! Tłumaczcie sie z tego co rozbicie! A nie gledzcie w kółko co chcecie zrobić!!!
    Nie tłumaczyć sie non stop z wszystkiego do E U !!!
    Co to w ogóle za twór ,to Nasze Państwo! Bo czegoś tu nie rozumiem???
    A jak nie to won! Będzie Polxit i juz!
    Wielka mi rzecz! (Zrobcie referendum jak w UK) to ludzie i wola ludzi głosują a nie jakieś bojlery!
    Załóżmy Unie trójmorza sobie?!?

    • 3 4

  • (1)

    A dziś rankiem mały śnieżyk i +1 temperatura i czytniki biletów parkingowych przy wyjeździe nie działają.
    I Aby to pierwszy raz ?!! Masakra !!!!!

    • 2 1

    • Parkingi

      NA ten temat to można pisać pisać pisać .....wyjdzie tragikomedia....

      • 0 1

  • Żenada...

    ...a ludzie dalej z tego nic nie mają..za psie pieniadze robia...nie wspomne o cenach ...w Dublinie kawa tańsza

    • 5 3

  • Kiedy zmiana nazwy lotniska

    z obecnej na nieobciachową ?

    • 5 3

  • (1)

    Czyli wychodzi ze maja koło 5zlotych zysku z jednego klienta?malo troche

    • 1 3

    • Malo biorac pod uwagę że ceny opłat maja jak na zachodzie, windują bardzo koszty czyli wydają kupę kasy...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane