• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdyni: budowa terminala przerwana

Patryk Szczerba
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa obiektu, który będzie sercem lotniska Gdynia-Kosakowo przeciągała się. Ostatnie prace wykończeniowe w terminalu wykona już nowa firma. Budowa obiektu, który będzie sercem lotniska Gdynia-Kosakowo przeciągała się. Ostatnie prace wykończeniowe w terminalu wykona już nowa firma.

Firma Sport Halls nie wybuduje do końca terminala na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni. Umowa pomiędzy zarządem portu lotniczego i spółką została zerwana. Obydwie strony przerzucają na siebie winę za zastopowanie prac, sprawa skończy się prawdopodobnie w sądzie, tymczasem miasto zapewnia, że inwestycja nie jest zagrożona.



Wierzysz, że lotnisko w Gdyni przyjmie pierwsze cywilne samoloty do końca tego roku?

Terminal General Aviation, czyli parterowy obiekt o powierzchni zabudowy 3,9 tys. m kw. i kubaturze 21,3 tys. metrów sześc., zaprojektowany przez warszawskie biuro ATI, miał powstać w ciągu siedmiu miesięcy. Jego koszt to blisko 21 mln zł. Budowa rozpoczęła się na początku 2012 roku. Po jej zakończeniu i instalacji odpowiednich systemów lotnisko miało przyjmować pierwsze samoloty.

Mijały miesiące, a końca prac nie było widać. Jeszcze w lipcu 2012 roku władze Gdyni przekonywały, że zakończenie budowy to kwestia kilkunastu tygodni. Kolejnym terminem był trzeci kwartał. Gdy w ostatnich dniach i ten okazał się zagrożony, wydarzenia potoczyły się błyskawicznie. Prace na lotnisku stanęły.

- Postanowiliśmy zerwać umowę z wykonawcą, który nie dotrzymywał terminów. W ciągu kilku najbliższych tygodni powinna zostać wyłoniona nowa firma, która dokończy budowę. Pozostałe prace wykonywane są zgodnie z harmonogramem - opowiada Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu lotniska w Gdyni.

Z takimi argumentami nie zgadzają się przedstawiciele firmy Sport Halls. Choć przyznają, że prace się przeciągały, obwiniają za taką sytuację projektanta i zarząd portu lotniczego. Współpraca miała nie układać się dobrze od dłuższego czasu.

- Kontakt od dwóch miesięcy był utrudniony. Wielokrotnie występowaliśmy z wnioskami związanymi z brakami w dokumentacji projektowej. Była ona niekompletna od samego początku. Bezskutecznie. Przyjęliśmy to zlecenie, licząc, że dzięki współpracy z inwestorem uda się uszczegółowić projekt, co okazało się niemożliwe. Co więcej, wszczętych zostało około 30 protokołów konieczności wykonania robót dodatkowych. Nie wszystkie zostały podpisane. Nie mieliśmy wyjścia, musieliśmy zerwać umowę - wyjaśnia Krzysztof Łuksza, prezes firmy Sport Halls z Wrocławia.

80 proc. kosztów prac z całej kwoty zostało zapłaconych. Teraz firma czeka na przelanie pieniędzy za prace kwietniowe, których wartość została wyceniona na ponad 800 tys zł. Faktura została wystawiona. Jeśli suma trafi na konto firmy, odpowiednie kwoty mają zostać automatycznie przelane na rachunki podwykonawców. Podobnie ma być z resztą pieniędzy.

Kwestią sporną jest data wypowiedzenia umowy. Firma twierdzi, że wnioskowała o to pierwsza, jeszcze w maju. Miasto przedstawia sytuację inaczej. Spółka miała nie odbierać faksów informujących o wypowiedzeniu umowy, uchylać się od kontaktu. Jej pracownicy tymczasem twierdzą, że pismo z wnioskiem trafiło na biurko prezesa dopiero 3 czerwca.

- Mamy do czynienia z typowym piekłem inwestycyjnym i próbą wymigania się firmy od odpowiedzialności. Wszystko wskazuje na to, że pojawimy się w sądzie, by udowodnić swoje racje. Wykonawca nie podołał zadaniu. Inne budynki, jak chociażby obiekt straży pożarnej, zostały oddane do użytku bez problemu. W przypadku terminala nie mogliśmy czekać, zwłaszcza że wielokrotnie ustępowaliśmy wcześniej - zaznacza Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Teraz port lotniczy będzie wyłaniał nowego wykonawcę. Procedura wyboru ma potrwać kilka tygodni. Do piątku na lotnisku trwa wspólna inwentaryzacja pracowników lotniska i firmy, która da odpowiedź na to, ile trzeba będzie jeszcze zapłacić wykonawcy za prace.

- Na szczęście 90 proc. prac jest już wykonanych, w związku z tym oddanie terminala do użytku nie powinno zostać opóźnione. Chcemy dotrzymać przyjętego terminu i to jest teraz najważniejsze - dodaje Stasiak.

W trakcie realizacji, oprócz terminala, znajduje się m.in. budowa bazy paliw, budowa systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych. Trwa też wyposażanie lotniska w systemy i urządzenia. Całkowity koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego wraz z okoliczną infrastrukturą to ok. 100 mln zł.

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • .....Jak przykład....

    Właśnie bardzo wiele tylko nikt nie mówi o tym głośno bo .......... i wszystkim do d*py wejdzie i Kaczyńskiemu i rudemu milerowi też łapę wsadzi , żeby przychylność była. To nikomu niepotrzebne lotnisko jest tego przykładem . Zbudujemy i nasi w komisji jakoś to wytłumaczą , przecież nikt już ci tego nie rozbierze i lotnisko będziesz miał . W zamian żona zrobi doktorat tu i tam , jakiś lokal do dyspozycji itp itd . W razie czego podniesiesz raban i zrobisz kampanię bilbordową w całej Polsce , że źli , CI ŹLI chcą zdławić etos polskiej i gdyńskiego samorządności i zatrzymać jej tradycyjną nowoczesność w budowaniu gdyńskiego modernizmu. Debile kompletne! A może chytre cwaniaki?

    • 0 0

  • UE zarzucilo nam marnotrawienie pieniedzy (9)

    Jako przyklad podali m.in. Gdynie stawiajaca lotnisko bedace wylacznie ambicją jej Prezydenta w odl. 30 km od istniejacego i rozwijajacego sie Rebiechowa. Brawo. Teraz wybudujcie wlasnego Neptuna, drugą PGE Arene i moze jeszcze polaczcie Monciak z Dluga. Oczywiscie wszystko im. Wojciecha Szczurka :)

    • 43 20

    • Wcale nie jestem zdziwiony kretyństwami w tej miejscowości.

      On jest pokrzywieniec jakiś! Podobna sytuacja ze ścieżkami rowerowymi. Pomalowane pasek na gierkowskim asfaltowym chodniku to dla niego nowoczesna ścieżka dla rowerów , dla zwiększenia długości ścieżka zmienia stronę co każde kolejne światła i długość podawana jest razem z przejściami dla pieszych przez d*pasmówkę i pas zieleni ! To jakieś debile !

      • 0 0

    • rebiechowo

      Ma ograniczoną możliwość rozbudowy bo teren wokół lotniska wykupił pewien niemiec, który teraz dyktuje warunki.

      • 0 1

    • co ty chcesz porównywac niegospodarnosc w stylu Szczurka (6)

      to kropla w morzu niegospodarności Budynia!!!!Lotnisko i tak tańsze niz pomnik głupoty Budynia dziurawy stadion!

      • 7 15

      • (1)

        Podaj JAKIKOLWIEK przykład! Dlaczego, wg Ciebie stadion jest dziurawy?? Bo nie ma dachu??

        • 4 0

        • bo on ma dziury w głowie i dlatego inne rzeczy też je muszą mieć

          • 1 0

      • Tyle, że niegospodarność Budynia współfinansuje UE i Warszawa i ją aprobuje. (3)

        • 3 3

        • gdybys miał pojecie to na lotnisko UE jest gotowa kase dołozyc.A na stadion niedała ani grosza!! (2)

          Kolejny który cos słyszał ale niewie oczym i gdzie UE nie dała dotacji ani centa na stadiony !Ani na organizacje euro!Unia nic nie finansowała ani stadionu ani euro2012!! Zato dała dotacje na rozbudowe lotniska w Gdańsku i moze dac na lotnisko w Gdyni

          • 3 3

          • Na stadion nie, ale już na ECS dała kasę.

            • 1 0

          • UE nie dała pieniędzy na lotnisko w Gdyni bo uznała tę inwestycję za bezzasadną

            • 9 0

  • jechane tu jest po Szczurku i radnych , bo rzeczywiście inwestycja ta ma

    wielu przeciwników: z jednej strony słusznie, bo przecież jest lotnisko i to nowoczesne, więc pytanie po co drugie ? Na to Szczurek nie odpowiada sensownie, jakby chodzilo o splendor. Pięknie, niech i tak będzie ale to odbije się również na kondycji lotniska w Rebiechowie ,lotniska o nazwie Trójmiasto ( imie pomijam, bo to zmienią, myślę)i o wspólnym kapitale trzech miast. Szczurek nie dorósł do Trójmiasta , do aglomeracji ale też Adamowicz nie ułatwia współpracy z nim. Szczurek ponoc proponował wsólne przedsięwzięcie dla portu Trójmiasto w płytę w Kosakowie i tam umieścić kilku tanich przewoźników. Niestety to samo działo się ze stoczniami i co zupełnie piramidalna głupota jest : pomiędzy portami. Gdynia - wrzód na d... III RP

    • 0 0

  • Tak to już jest

    Tak to już jest jak się pazerne trepy dorwą do cywilnych inwestycji. Z tego co widać w zarządzie jest były dowódca tej jednostki wojskowej, a jak to bywa w życiu stolec w MON-ie zarabiał i teraz chce się szybko nachapać . Pewnie chłopaki nic nie podsunęli w kopercie do pana byłego komandora i dokumenty się gdzieś zawieruszyły.

    • 1 0

  • Po co lotnisko do ktorego bedziemy dopłacac przez 15lat!!!!!

    Moze czas odwołac Rade Miasta Gdyni- NIK powinien zbadac zasadnośc budowy gdy ulice sa dziurawe, brak boisk szkolnych. Nie tylko lotnisko to niewypał - równiez perony, łacznik estakady z obownica- zły projekt własciwie wadliwy!

    • 0 0

  • Ile można jechać na samym PR (15)

    odpowiedź brzmi: aż cię nie odwołają ze stanowiska prezydenta za niegospodarność i nie postawią przed sądem

    • 91 23

    • (4)

      Gdyński PR jest tak doskonały, że gdynianie (nie wszyscy rzecz jasna) z niegospodarności swojego el presidente się cieszą

      • 23 2

      • (3)

        Drogi dziurawe, swietojanska, kiedyś ulica handlowa nr 1 trójmiasta, dziś wieje tam nuda, dobrych sklepów brak. No, ale szczurek wygrał w 1 turze i jedzie na tej opinii jako najlepszy. A co wy tam najlepszego macie? Prace, szkoły, kina, teatry? Litosci

        • 17 1

        • czy ona była taka handlowa? (2)

          znam gdynian jeżdżących za PRL na zakupy do Wrzeszcza

          • 1 1

          • Świętojańska tętniła życiem jeszcze w latach 90. Pamiętam bo sam tam jeździłem z rodziną na zakupy jako dzieciak. A teraz... cóż, smutno. Ale trzeba też wiedzieć że nieco zmienił się model handlu

            • 0 0

          • zapytaj swojej mamy

            Za PRLu na zakupy obuwia , odzieży, do Baltony i Peweksu i przy okazji na dobry obiad i dobre lody jeździło się z Gdańska i Sopotu do Gdyni, Bo w tym mieście najwięcej i za komuny było prywatnej inicjatywy z doświadczeniem z przedwojny. Ja nie znam Gdynian jeżdżących na zakupy do Gdańska.

            • 0 1

    • po nim niestety przyjdzie przyjaciel królika (9)

      bo oni wszyscy z jednej kliki - kolesie

      • 13 5

      • (6)

        z gdanska wyslemy im budynia

        • 4 8

        • lepiej na marsa go wyślijcie albo do wawy... (5)

          gdynia sobie świetnie radzi bez niego i pleców w PO :)

          • 0 10

          • (4)

            To jest naprawdę fenomen. Budyń w Gdańsku buduje ECS - cały gdańsk oburzony. Szczurek buduje lotnisko - większość gdynian zadowolona. To co w Gdańsku jest marnotrawstwem u was jest "radzeniem sobie". To już zakrawa na fanatyzm.

            • 13 1

            • "Szczurek buduje lotnisko - większość Gdynian zadowolona." (1)

              -bo w Gdyni jest dużo ludzi przedsiębiorczych i inicjatywnych a w Gdańsku zdecydowanie mniej i do tego niezadowolonych i roszczeniowych. Na fanatyzm zakrawa fakt, że mała grupka ludzi z dostępem do internetu chce decydować o racjonalnym wykorzystaniu istniejącego lotniska.

              • 1 4

              • Ludzie przedsiębiorczy powinni przede wszystkim kalkulować co się opłaca a co nie. Ci ludzie przecież jedno lotnisko już mają.

                I błędem jest mówienie o Kosakowie jako o ISTNIEJĄCYM lotnisku. To było lotnisko wojskowe, z punktu widzenia lotnictwa cywilnego był więc tam jedynie pas startowy. A ten jest zaledwie ułamkiem kosztów budowy całego lotniska. Więc całą resztę, budynki techniczne, drogi kołowania, płytę postojową, terminal, trzeba było wybudować od nowa. Więc gadanie o istniejącym lotnisku świadczy o ignorancji.

                Poza tym nie tylko budowa ale także utrzymanie lotniska kosztuje. Dokładanie co roku ciężkich milionów do czegoś co w sąsiedztwie już jest i z powodzeniem obsługuje cały region twoim zdaniem świadczy o przedsiębiorczości?

                • 0 0

            • mam przypuszczenia, że ECS będzie więcej zarabiał niż to lotnisko (1)

              Lotnisko Gdynia im. Barei

              • 3 0

              • za czasów Barei było to ważne ze względów strategicznych lotnisko wojskowe.

                • 0 0

      • z jednej druzyny - to harcerze....

        ZHR

        • 3 0

      • Raczej

        z jednej klatki

        • 6 2

  • A co z Openerem? (6)

    Czytajac argumenty gdynian na rzecz lotniska, tak sobie pomyslalem o Openerze. Przeciez na dzien dzisiejszy to jest glowny promotor wiedzy o Gdyni. To wlasnie slyszac o Openerze ludzie nieraz po raz pierwszy slysza o Gdyni. A cos mi sie zdaje, ze czynne lotnisko nie idzie w parze z czynnym festiwalem. I co, bedziecie zzamykac lotnisko na czas trwania Openera? To skladam wam moje najszczersze gratulacje. A moze Gdansk lub Sopot znajdzie miejsce na ta impreze, bo iwdac ze Szczurkowi juz nie zalezy.

    • 5 3

    • to ci sie tylko wydaje (2)

      tysiac razy było napisane i powiedziane, ze Opener zostaje w Gdyni. Czytaj, a nie tylko klikaj, to bedziesz wiedział.

      • 0 1

      • Tyle, że kto tak powiedział. Sczurek?

        Jeżeli uruchomi lotnisko to nie będzie już jego decyzja. Bo jak nadzór lotniczy nie wyda zgody to impreza nie będzie mogła odbyć się na płycie lotniska. No chyba, że znajdzie inne miejsce.

        • 0 0

      • Opener zostaje w Gdyni jak Gdynia dorzuci kasę

        No ale co to będzie jak Łopener się zorientuje, że to lotnisko prawie nie leży w Gdyni ale w Kosakowie ? A może Kosakowo z jego wójtem w końcu zorozumie na ile Gdynia/ Łopener wydymali Kosakowo promując brand Łopener= Gdynia

        • 0 0

    • Gdańsk z chęcią przygarnie. (1)

      • 1 0

      • gdańsk to może zlizać śmietanę .. z kolan

        • 0 0

    • Wywaliłbym "głównego promotora"

      "To właśnie słysząc o Openerze ludzie nieraz po raz pierwszy słyszą o Gdyni."
      Jeżeli chodzi ci o niedouczoną , uzależnioną i bezrobotną z podanych powodów patologię to masz rację, lepiej, żeby przejął tą "imprezę" Gdańsk lub Sopot, bo może o tych miastach już słyszeli.

      • 0 1

  • niedorzeczne (7)

    Witam przeczytalem wszystkie posty i nie zgadzam sie z zarzutami przeciwko Gdyni. Moze Gdansk jest i wiekszy ale nie zapominajmy ze to Gdynia przewodzi w trojmiejskiej turystyce malo osob jedzie do Gdanska niestety ale taka jest prawda, a dzieki temu lotnisku ludzie przylatujacy z zagranicy beda mogli bezposrednio leciec do Gdyni. Nie zapominajmy ze to jest restrukturyzacja starego wojskowego lotniska wiec duzo Gdynia nie musiala zmienia jedynie wybudowac nowa wierze i terminal a najwazniejsze (pas startowy) juz bylo to czemy by tego nie wykorzystac skoro i tak od lat stalo to nie eksploatowane tylko co roku opener byl i nic poza tym

    • 8 17

    • (2)

      Następny, co bierze dane wyssane z palca. Gdynia przewodzi trójmiejskiej turystyce? Co za bzdura. Jak już masz dostęp do internetu, to korzystaj z niego z głową. Sprawdź sobie w rocznikach GUS (rok 2012, kiedy było Euro, przez litość można pominąć) ilu turystów odwiedza Gdańsk a ilu Gdynię i nie pociskaj więcej takich farmazonów.
      A do Gdyni nikt bezpośrednio nie przyleci (no chyba że 4 osoby Cessną) bo niby czym i skąd?
      A co do infrastruktury, to właśnie ta cała reszta dookoła jest istotna. Jak myślisz, dlaczego to lotnisko nie będzie miało kodu C? Właśnie nie przez parametry pasa startowego, tylko przez drogi kołowania (a właściwie ich brak, bo to co jest ciężko nazwać drogami kołowania), płyty postojowe itd.

      • 9 1

      • do bezimiennego trolla (1)

        To do Gdyni a nie do Gdańska wpływają olbrzymie wycieczkowce z tysiącami bogatych turystów. Widzę jak setki autokarów wozi tych turystów po Trójmieście regionie Kaszub i do Malborka. Ośmieszasz się pisząc "do Gdyni nikt bezpośrednio nie przyleci (no chyba że 4 osoby Cessną) bo niby czym i skąd?"
        Masz jeszcze czelność pisać "Jak już masz dostęp do internetu, to korzystaj z niego z głową." Gdzie ty masz głowę propagandzisto z długim nosem i wybiórczym widzeniem rzeczywistości.

        • 0 0

        • Tak wpływają do Gdyni i wsiadają zaraz w autokar do Gdańska.

          Bo jakiś na mieście tych turystów nie widać.

          • 0 0

    • Jeśli Gdynia ma się stać nowoczesnym miastem aktywnego czasu wolnego (1)

      to to lotnisko jest niezbędne. To dobrze, że ono także robi kontrowersje ponieważ pobudza to Wolny Gdańsk do aktywizacji lokalnej. A przecież nam zależny na zwłaszcza na regionalnym rynku pracy w sektorach nie tylko przemysłowych, których Gdyni odebrano wiec musimy się skłonić ku; - Turystyce Medycznej, Turystyce Morskiej i Lotniczej oraz wszelkich innowacyjnych aktywnościach rekreacyjno-turystycznych.

      Stworzyć silną grupę nastawioną na wydarzenia, eventy,... kierowane przede wszystkim do nowoczesnych pracodawców, gdzie by stanowili szerszy element strategicznego projektu realizowanego wspólnie z partnerami z Norwegii, Szwecji,... Niemiec i Litwy z resztą dziś w Gdyni jest konferencja pn.: Dynamika rynku pracy oraz atrakcyjne środowisko biznesowe w regionie Południowego Bałtyku.

      I to jest perspektywiczny rozwój w rozwoju Gdyni.

      • 0 6

      • Było przed wojną, tym bardziej powinno być teraz. Będą wyrównane szanse konkurowania z Gdańskiem.

        • 0 1

    • zawsze mnie to zastanawia czy "infoboxy" (1)

      wierzą w te bzdury wypisywane przez siebie, czy po prostu żeruja na wypranych mózgach przez um gdynia.

      • 7 2

      • zdejm pampersy i jedź do Gdyni

        od tego klikania to masz pewnie odciski na tyłku. Wstań i zobacz sam, czym jest infobox, zamiast truć bzdury, bo inni równie "madrzy" klepią to samo.

        • 1 2

  • czemu nie jestem zdziwiony?! (3)

    dzięki Ci szczurku za wywalanie milionów na niepotrzebne inwestycje! Mieszkańcy Cię rozliczą przy wyborach!

    • 31 11

    • :)

      No jak ty byś był prezydentem to na pewno wszystko by grało i nie wywalił byś milionów na żadne roboty, tylko pewnie dla siebie. Czepiacie się tego prezydenta!!!! Dobry człowiek sporo robi!!!!

      • 0 0

    • Uwierz mi, nie rozliczą. Znowu będzie z 80% (1)

      • 12 0

      • moja opinia

        Zgadzam się, bo Gdynia=Białoruś, niestety...

        • 5 2

  • Terminalu a nie terminala, Panie Patryku.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane