• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko z większym terminalem. Pirs oficjalnie otwarty

Maciej Korolczuk
24 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

W czwartek, 23 czerwca 2022 r., uroczyście otwarto nowy pirs do obsługi pasażerów w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.


Więcej bramek i punktów odprawy paszportowej, pojemniejsza hala odbioru bagażu i dodatkowe rękawy dla samolotów - tak wygląda oficjalnie otwarta nowa część terminala T2 na gdańskim lotniskuMapka. Po rozbudowie Port Lotniczy w Gdańsku może obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie. Pierwsi z nich z tzw. pirsu skorzystają we wtorek, 28 czerwca.



Największe znaczenie na lotnisku ma dla ciebie:

To już druga rozbudowa powstałego w 2012 r. terminala T2. Inwestycja, która rozpoczęła się tuż przed wybuchem pandemii, pozwoli na sprawniejszą i szybszą obsługę pasażerów z krajów strefy Schengen i spoza niej.

Dzięki pirsowi Port Lotniczy w Gdańsku zyskał prawie 16 tys. metrów kw. nowej powierzchni, na której z 20 do 30 wzrosła liczba bramek, z 6 do 8 liczba punktów odprawy paszportowej. Powiększono też bagażownię i halę, gdzie stoją karuzele do odbioru bagażu. W ramach inwestycji przebudowano też wewnętrzny układ drogowy, powstał też plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Pierwsi pasażerowie z tzw. pirsu skorzystają we wtorek, 28 czerwca, a w czwartek przy francuskich, angielskich, włoskich i skandynawskich rytmach nawiązujących do najpopularniejszych destynacji z gdańskiego lotniska odbyło się jego oficjalne otwarcie.

Wśród osób otwierających nową część terminala i zarazem nowy etap w funkcjonowaniu lotniska udział wziął m.in. patron lotniska Lech Wałęsa, a także marszałek województwa i prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni. Na długiej liście gości byli też przedstawiciele pozostałych regionalnych lotnisk, a także goście z branży lotniczej czy partnerzy biznesowi lotniska.

- Oddajemy pasażerom nową, komfortową przestrzeń, dzięki której ich obsługa będzie szybsza, sprawniejsza i prowadzona w doskonałych warunkach. Większy terminal pasażerski to dobra wiadomość szczególnie dla latających do krajów spoza strefy Schengen, takich jak Wielka Brytania, Irlandia czy Gruzja oraz do wakacyjnych miejsc w Turcji, Egipcie, a niedługo także w Meksyku, Dominikanie i Tajlandii oraz na Zanzibarze i Kubie. Podróżujący do tych miejsc będą obsługiwani w nowym pirsie. Port Lotniczy Gdańsk wkracza na wyższy poziom obsługi i mamy nadzieję, że odczują to nasi goście. To szczególnie ważne w przededniu sezonu wakacyjnego, który, mamy nadzieję, będzie dla nas bardzo pracowity dzięki ciągle zwiększającej się liczbie pasażerów - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
  • Tak pirs wyglądał na wizualizacji.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.

Jak dodaje, powstały pirs to dla lotniska inwestycja w przyszłość. Nie tylko zwiększy przepustowość portu lotniczego do 9 mln pasażerów rocznie, ale też w dobie odrabiania strat po pandemii i rosnących kosztów budowlanych pozwoli znacznie uciec konkurencyjnych lotniskom.

Zimą z Gdańska polecimy na Dominikanę, Kubę, do Meksyku i Tajlandii



- Za nami trudny czas dla branży lotniczej. Wykorzystaliśmy jednak pandemię koronawirusa, by dokonać skoku rozwojowego, który pozycjonuje nas w czołówce i daleko przed konkurencją. Podjęliśmy śmiałą decyzję i zrealizowaliśmy inwestycję, mimo kryzysu w lotnictwie i strat, które ponosiły firmy w naszej branży. Z perspektywy czasu, sytuacji na rynku inwestycyjnym i budowlanym, wzrostu cen i galopującej inflacji budowa pirsu została wykonana na dobrych warunkach i za dobrą cenę - dodaje Kloskowski.
Budowa pirsu kosztowała 255 mln zł i została sfinansowana z obligacji wyemitowanych przez Port Lotniczy przy współpracy z Bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. Wykonawcą nowej części terminala była - podobnie jak przy budowie pierwszego terminala i terminala T2 - gdańska firma Doraco, a za projekt odpowiadało biuro PIG Architekci.

  • Nowa część terminala T2 zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie.
  • Nowa część terminala T2 zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie.
  • W przyszłości nowy pirs może zostać jeszcze rozbudowany o kolejny moduł. Na pierwszym planie Airport City. Pierwszy budynek z lewej to biurowiec Alpha, który już stoi. Kolejne są planowane w najbliższych latach.

Najbardziej charakterystycznym elementem nowego pirsu jest dach. Jego forma, poprzez powtarzalny układ świetlików, nawiązuje do zadaszenia bryły głównej terminala. Jest to także odniesienie do istotnej dla tożsamości Gdańska architektury przemysłowej i portowej.

70 tras lotniczych do wyboru na lato z Trójmiasta



Otwarcie pirsu to kolejna z kluczowych inwestycji gdańskiego lotniska. W połowie maja oddano do użytku biurowiec Alpha, pierwszy z powstającego kompleksu Airport City.

Miejsca

Opinie (180) ponad 20 zablokowanych

  • Czy tam przypadkiem nie ma błędu logicznego?

    • 2 1

  • A czy w nowej hali pasażerowie też będą się gotować w czasie ciepłych dni tak jak w starej czy klima będzie?

    • 3 1

  • Niby lepiej, więcej, ale

    ...w środę (a właściwie już w czwartek) czekałem 1h na odprawę paszportową. Było otwartych wszystkie 8 stanowisk. Także mam mieszane uczucia co do tego "rozrostu" lotniska. Chyba coś nie pykło.

    • 6 1

  • Zburzyć i wybudować porządny

    Bez przekrętów i zaprojektowany przez profesjonalistów z zachodu. Kierownictwo lotniska wywalić z roboty

    • 6 2

  • na pierwszym piętrze było już za ciasno, małe toalety na tak duża liczbe ludzi. Ale i tak nasze lotnisko jest najpiękniejsze, bo np juz za bramkami w Krakowie to Kongo.

    • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    A od grudnia Kuba, Tajlandia i Meksyk bezpośrednio z Gdańska! (4)

    To jest dopiero piękna sprawa. Święta spędzam w Bangkoku :)

    • 33 7

    • Poki co nie ma lotów do Dubaju to można pomarzyć o tanich lotach do Azji. Nawet do Stambułu nie ma....

      • 1 2

    • Wesołych świąt!

      • 6 0

    • juz od października maja te loty byc

      • 4 0

    • Fajnie

      • 6 2

  • LATEM

    Zima bedzie zamkniete brak ogrzewania tansza opcja doraco

    • 3 2

  • Po co są te rękawy skoro nie ma przy nich żadnych samolotów (10)

    Oczywiście za wyjątkiem kukuruźników pll lot
    Ile kosztuje utrzymanie tego badziewia rocznie?
    Bo zysków to na pewno żadnych nie ma!

    • 22 26

    • Zdziwisz się

      Pandemia we wszystkich uderzyła ale przed nią nasze lotnisko było dochodowe.

      • 1 0

    • Za rękaw trzeba placic (4)

      Jeśli lata się tanimi liniami to co się dziwić.
      Poleć KLM czy jakimś droższym to będziesz miał rękaw.Ale i portfel chudszy.

      • 19 3

      • Schodź tym rękawem do kukuruźnika LOT-u a będzie ci fajnie

        Ale dobrze trzymaj się poręczy w rękawie abyś nie sturlał się do wejścia na pokład szybciej niż przypuszczasz

        • 1 1

      • nie koniecznie

        Jak nie przeczytasz uważnie taryfy tzw taniego przewoźnika to zapłacisz u nich więcej
        sporo kruczków, ze standardowym. numerem, że walizka płaci więcej niż pasażer

        • 2 0

      • (1)

        Ale to lotnisko zyje z tanich przewoznikow wiec dodawanie kolejnych rekawow nie ma sensu. Mi osobiscie rekaw nie robi, a tam gdzie latam KLM, Lufthansa czy LOT bezposrednio nie lataja.

        • 5 6

        • To zacznij latać, a nie jęcz.

          • 4 3

    • (1)

      czekałem na marudy - nie bez powodu na całym świecie mają polaków za pijaków i wiecznych malkontentów - dowodów na forum jest na pęczki , wiecznie źle , zamiast widzieć "bright side of life" zawsze doszukują się czegoś złego - co za zgnici ludzie

      • 10 5

      • Dodatkowo większość z nich żyje w swoim wyimaginowanym świecie, gdyż przez małą wiedzę i umiejętności popełniają notorycznie błędy poznawcze, a próba wyprowadzenia ich z błędu często kończy się projekcją lub groźbami karalnymi.

        • 6 0

    • 84 miliony na CPK którego nie ma - to cie nie razi !?!?

      • 10 2

    • No właśnie . A utrzymanie autobusów na płycie lotniska kosztuje .

      • 2 2

  • Jak widzę Wielki OTUA bez zmian...

    Niech ktoś wyjaśni temu człowiekowi, że jest groteskową karykaturą samego siebie!

    • 9 4

  • Te lotnisko zyje tylko dzieki dotacjom przypomnijcie sobie ile milionów dostali! (1)

    A 90% ludzi to emigracja ona powoli sie konczy wiec pasazerów bedzie mniej i potem bedą płakac o kolejne dotacje

    • 4 6

    • a ja jestem pewny, że trolle żyją z naszych, które zabiera nam partia.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane