• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • hm,

    "Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego." Nie nadkładają, już jest wydeptana ścieżynka przez przyszły trawnik! Proponuję jednak położenie tam płytek chodnikowych, bo nikt nie będzie biegał dookoła, nie oszukujmy się!

    • 8 0

  • LEDY? PORAŻKA (1)

    Może Ledy sprawdzają się w domach lub samochodach, ale na nowym odcinku sporo lamp już się nie świeci !!!! Ledwo kilkanście dni minęło od ich postawienia...

    • 3 0

    • ale to nie jest wina ledów samych w sobie tylko monatażu.
      Jakby tam były tradycyjne lampy a ekipa montująca i terminy te same , to pewnie i działałyby tak samo.
      Jakoś nad Obwodnicą w Kowalach świecą LEDy i nic się nie psuje.

      • 3 0

  • Co za ocena? (1)

    Jakie kompetencje(przygotowanie zawodowe) ma Naskręt, żeby opiniować projektantów i wystawiać im oceny.Droga jest na wyższym poziomie niż ten artykulik.

    • 8 3

    • he he - droga jest na wyższym poziomie niż ekran ...

      • 1 0

  • Dziś 1/3 ślicznych lampek nie świeciła :// (1)

    1

    • 3 1

    • Ciekawe czemu? Bubel czy bubel?

      • 0 1

  • HELLO********A co z ulicą Budowalnych????????????????

    ciemno tam jak CHOLERA!!!!!mówię tu jako klient PP.S.A. o odcinku poczty do przystanku busowego-dosłownie psy pupami tam szczekają,najlepiej mieć przy sobie po godz 17 latarkę ;-)jestem mieszkańcem kokoszek i czegoś takiego to nawet nie ma w" mało sławnych "dzielnicach naszego miasta jak np;przeróbka.urząd miasta twierdzi ,że latarnie które tam są już nie działają od 18 lat!po kiego licha tam są????a wydział urbanistyki oznajmił,iż finanse były ale EURO pochłoneło wszelkie szanse na oświetlenie tego odcinka i odebrało jakiekolwiek szanse na bezpieczną drogę NAM !PANIE PREZYDENCIE KIEDY SIĘ NAPEŁNI SAKWA???ażeby zadbać o dobro obywateli ????jak to mówi moja córka "ŻAL PL" i kropka***

    • 4 2

  • (1)

    dwa pasy w jedną stronę pas i ograniczenie do 30 km/h
    to tylko w Polsce. Masakra

    • 2 2

    • to ograniczenie do 30

      dotyczy tylko rowerów

      • 1 1

  • OBSERWATOR

    Zawsze znajdzie sie kilka osób którym wszystko przeszkadza ale ważne że ta droga jest i jest SUPER

    • 4 4

  • Może poprawią ten absurdalny chodniczek rowerowo-pieszy?

    Przy ulicznych dołach przydałaby się jakaś odbojnica? Ciekaw jestem czy kosztorys inwestycyjny to wstępnie zakładał?

    • 1 2

  • Skrzyżowanie z Budowlanych na ocenę 1 nie 3+

    Co za idiota projektant nie poszerzył ulicy Słowackiego od strony Wrzeszcza. Nie ma tam ani jednego pasa ruchu, którym można jechać tylko na wprost czyli na lotnisko!!!! Bubel po prostu. Chyba, że Słowackiego docelowo ( za 10 lat może) będzie do Banina i wtedy nie będą potrzebne 2 pasy skrętu w Budowlanych. Kto jeździ tam codziennie widzi co się dzieje. Skrzyżowanie zablokowane w godzinach szczytu.

    • 3 2

  • Panie Naskręt, pomyśl Pan czasem... (1)

    "Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. "

    A czy rzetelność dziennikarska nie nakazała Panu zadzwonić do projektanta branży teletechnicznej i zapytać go dlaczego tam akurat umieścił studzienkę? Akurat uczestniczyłem w spotkaniach z projektantami i wiem z jakimi problemami się borykali... chyba szczególnie w branży teletechniki.

    • 15 1

    • Wtedy redaktorek nie mógłby napisać tych nędznych wypocin

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane