• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • oceniono droge czy okolice drogi ?

    Niedawno jechałem ta droga i jestem bardzo zadowolony. Co mnie obchodza drogi rowerowe ?? Nikt nie bedzie na lotnisko jezdzil na rowerze, a do klukowa jest dobra trasa przez las

    • 3 3

  • Katastrofa

    ale nie droga tylko poziom autora; nie on powinien się wstydzić - już taki jest, ale portal który zamieścił spostrzeżenia przedszkolaka

    • 2 0

  • Dlaczego ocena rozwiązań dotyczy głównie rowerzystów,czyżby w następnej
    kolejności znajomych z lotniska i na lotnisko transportowało siię 'na ramie' rowerem.

    • 0 0

  • PO CO NA LOTNISKO ŚCIEŻKI ROWEROWE (2)

    NIEPOTRZBNIE WYDANE PIENIĄDZE, PRZECIEŻ PASAŻEROWIE NIE JADĄ NA LOTNISKO ROWEREM TYLKO SAMOCHODEM. WIDAĆ JAKIE MOCNE JEST W TRÓJMIEŚCIE LOBBY ROWEROWE

    • 3 3

    • ścieżki nie są na lotnisko

      tylko do dzielnic: Klukowo, Firoga, mieszkaja tam mieszkańscy, pracują pracownicy firm.
      Myśleć, myśleć, myśleć

      • 1 0

    • Ta droga rowerowa jest bardzo potrzebna

      Co wyście się tak tych scieżek uczepili, jakby co najmniej wysiedlono kogoś, żeby je zbudować? Piechota tez na lotnisko nikt nie chodzi, a jakoś obecności chodnika nikt nie kwestionuje, dziwne, prawda? Oczywiście, że mało kto jedzie rowerem na lotnisko - ale do pracy to i owszem. I tam codziennie jeździ kilkadziesiąt ludzi rowerem do biura.
      Koszt budowy tej drogi rowerowej to jakiś śmieszny ~1%-2% kosztów całej inwestycji, koszt zrobienia dwupasmówki zamiast jednopasmówki, to kilkanaście milionów zł, więc o czym my tu rozmawiamy? (Chyba raczej powinnismy mówic o lobby samochodowym...?)
      Skoro już się rozgrzebuje drogę, to chyba lepiej zrobić raz i porządnie, z chodnikiem, pasem rowerowym i oświetleniem, prawda?
      Poza tym po zrobieniu drogi rowerowej wzdłuż Budowlanych i Spadochroniarzy, czyli docelowego układu, to będzie najważniejsza oś komunikacji rowerowej zachodnich dzielnic Gdańska - jeszcze się zdziwisz, jaki tam będzie ruch w sezonie. Rower to nie tylko wycieczki - to także (a raczej przede wszystkim) środek transportu.
      W norweskim Trondheim (dla nas daleka północ) lotnisko jest położone 30km za miastem. Od centrum do lotniska idzie 30km drogi rowerowej i kończy się ona zadaszonym parkingiem rowerowym pod terminalem - i tam mieszkańcy uważają to za coś oczywistego i normalnego.

      • 1 0

  • chyba 2=

    strasznie ciemno, brak oznaczeń, na rondzie pod firma YDP można codziennie obserwowac zdezorientowanych kierowców, i drobne (poki co) stłuczki,
    to chyba zart ze prace sie juz kończą bo stan nawierzchni pozostawia wiele do zyczenia, jednym slowem, MASAKRA

    • 1 2

  • powiem tak

    ścieżki rowerowe może i zbędny wydatek na lotnisko ale przydatne.nie trzeba jechać na lotnisko od razu żeby latać samolotami, można sobie zrobić wycieczkę rowerową żeby popatrzeć na nisko przelatujące piękne maszyny:) ale powstaje faktycznie pytanie czy naprawde konieczne są te ścieżki?

    • 0 2

  • (1)

    mieszkam nie daleko i według mnie jest wykonane na 2 wszystko zrobione na odwal cytuje do brania są wszyscy a pomyślunek fatalny wakoz to firma tzw.krzak

    • 1 1

    • mieszkam nie daleko i według mnie twoja stara jest na 2 a ty mniej niż 0 a twoj stary to tzw krzak

      • 0 0

  • Panie Naskręt

    Może warto by było sprawdzić własność sąsiednich działek i uwarunkowania prawne które ograniczają projektantów.
    I wtedy oceniać.

    • 2 0

  • na trasie WZ WĘZEŁ KARCZEMKI TAM EKRANY MAJA4 METRY WYSOKOŚCI TE NA LOTNISKOWYM ODCINKU TO JAKAŚ KPINA KTOŚ WZIOŁ NIEŹLE W ŁAPKE ZA TAKI SZAIS

    • 1 0

  • Droga na lotnisko. (1)

    W końcu będzie można wziąć torbę lub walizkę na plecy i pojechać rowerem na lotnisko.... Czy parkingi dla rowerów też będą takie drogie jak dla samochodów????

    • 0 0

    • Może to dla Ciebie egzotyka, ale już mi się zdarzyło raz przylecieć do Gdańska i po wyjściu z terminala wrócić do domu rowerem ;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane