• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • RONDO woła o pomstę do nieba (2)

    A w zasadzie to nawyki kierowców wołają o pomstę do nieba. Ci, co jadą lewym pasem po wjeździe na rondo próbują zjechać na wprost z ronda z wewnętrznego pasa. Masakra, zwłaszcza gdy na zewnętrznym pasie jest pojazd, który akurat nie skręca w tą samą stronę, tylko objeżdża rondo. Pomijam fakt, że akurat w miejscu zjazdów jest ciągła linia na jezdni, którą wszyscy jadący wewnętrznym pasem ronda siłą rzeczy przejeżdżają chcąc zjechać bezpośrednio na lewy pas jezdni za rondem...

    • 0 0

    • (1)

      Ale o ile nie jest to oznaczone inaczej, z lewego pasa mozna na rondzie zjechać na dowolnym zjeździe.....

      • 0 0

      • jak najbardziej tak, to prawda, pod warunkiem nieprzekraczania ciągłej linii i niezajeżdżania innemu pojazdowi jadącemu swoim pasem po rondzie (dodatkowo ten pojazd znajduje się po prawej stronie, ale to nie ma znaczenia tutaj).

        • 0 0

  • Odbiło im na pkt. tych ścieżek rowerowych (1)

    likwidują parkingi, chodniki, mają ochotę zwężać ulice (ul. Wita Stwosza), nie zapominajmy, że polska nie ma klimatu przyjaznego dla rowerzystów jak to jest w innych krajach - co widać po ilości rowerzystów. Zanim przystąpicie do kolejnych inwestycji proponuję zrobić jakieś badania o celowości inwestycji. Bo obecnie ruch na ścieżkach jest znikomy a więcej ludzi na rowerach jest tylko w weekendy, dlatego trasy powinny być głównie rekreacyjne a nie wzdłuż głównych ulic (Grunwaldzka). Zaraz odezwie się kilku zagorzałych rowerzystów ... też jeżdżę rowerem też narzekam na infrastrukturę itd. ale nie jestem ROWEROWYM EGOISTĄ TERRORYSTĄ.

    • 4 5

    • w kwestii klimatu

      W Szwecji i Danii jest o wiele więcej rowerzystów niż we Włoszech i Hiszpanii i oczywiście w Polsce

      • 2 0

  • oświetlenie LED

    "ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów" LITOŚCI!!! Chodzi o oświetlenie LED - akurat wczoraj tam przejeżdżałem i niektóre z tych "efektownych" lamp już nie świecą. Słów brak.

    • 2 2

  • Oświetlenie

    - ładnie wygląda tylko czemu tyle lamp nie działa? wczoraj naliczyliśmy około 11

    • 1 0

  • a oznakowanie na Lotnisko ????

    Jechałem pierwszy raz wczoraj rano (przyznaję zaspany bo przed 6) - jakoś nie zauważyłem znaku na lotnisko i pojechałem w stronę Banina sądząc, że na lotnisko prowadzić będzie szersza droga. No i zawracałem. Czy ja nie widziałem znaku czy tam rzeczywiście go nie ma ?

    • 1 0

  • KRonda !

    Duży minus za ronda !!! Jeżeli dwa auta równo wjadą na rondo jeden na prawym, a drugi na lewym pasie to tym samym zjazdem może zjechać tylko ten z prawego, bo ten z lewego ma linię ciągłą. Lepsze były by turbinowe ronda.

    • 3 0

  • dlaczego nie ma znakow miejscowosci Gdansk -FIROGA

    przed torami nalezy postawic nazwa miejscowosci GDANSK_FIROGA STOLECA KASZEB informacja dla P.PREZYDENTA ADAMOWICZA

    • 1 0

  • Skrzyżowanie

    A mi niech ktoś wyjaśni po co między rondami jest skrzyżowanie ze światłami? Do firmy która tam jest wystarczyłoby (jadąc w kierunku terminalu) prawo skręt i wyjazd z posesji w prawo, nawrotka na rondzie za 200 metrów. A nawet zostawiając to skrzyżowanie - po cholere droga w lewo do starej drogi na lotnisko? Przecież jest do niej zjazd na wcześniejszym rondzie (300 m wcześniej). Wydanie bez sensu kasy na cos co nie ma sensu.

    • 3 0

  • Litości!

    Nie wiem co za moda zapanowała wśród projektantów dróg na tak głębokie rowy odwadniające. Dla bezpieczeństwa kierowców wycina się przydrożne drzewa i zastępuje często wybetonowanymi rowami. Wpadnięcie samochodem przy śliskiej jezdni w taki rów to pewna mogiła. Koniecznie powinno się na tym leśnym odcinku
    Słowackiego zamontować BARIERY ochronne.

    • 2 2

  • droga na lotnisko

    POLAK POTRAFI MOGLO BYC LEPIEJ

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane