• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • wypowiedzi na poziomie

    Widzę, że dyskusja na poziomie to się dołączę...
    Co, do ścieżki rowerowej, to tak, jest bardzo potrzebna, na tym "odludziu" są co najmniej 2 duże firmy zatrudniające pewnie ponad 1000 osób i lotnisko, jeździ tam stosunkowo dużo rowerów - zresztą po "wypowiedziach" kierowców widać, że ścieżka jest potrzebna.
    Co, do jakości, hmm ścieżka jest troche niepomyślana w kontekście chodnika. Zauważyłem, że została wykonana inaczej niż na planie z filmiku...
    Po za tym w sumie jest fajna robota, rów faktycznie głęboki, rowerem też można wpaść... :) Ale miękki przynajmniej. Oświetlenie świeci, gdzie należy a nie w las, fajna sprawa.
    Ja bym dał 4, ob wytrzymało, jak najdłużej!

    • 5 0

  • Heh, ścieżki rowerowe budują, tylko zapominają że trzeba też je czasem sprzątnąć. Pełno szkła, kamieni, gałęzie, liście....
    Ta droga to jak cała Polska - przereklamowana i bez sensu.

    • 1 1

  • No dobra to ocena dla rowerzystów

    a kiedy będzie dla zmotoryzowanych?
    Narzekacie na narzekających, a sami narzekacie?
    Czy rów nie jest lepszy od barierek? Przy małej prędkości wpadniesz i opierając się o ziemie mniej połamiesz niż wbijajać się w barierki, plus koszt barierki.

    • 1 0

  • Najlepiej pierdzieć w stołek i oceniać innych.

    • 4 2

  • Bardzo fajna droga

    Niektórzy mogą zazdrościć.

    • 5 1

  • Geniusz Bydynia jest wielki jak ta droga.

    i tyle

    • 0 0

  • Pijanym kierowcom z pikniku sie tam bedzie dobrze jechało :) bo wszystko faluje wiec mila jazda na malym cyku

    Nawet policji mozna zawsze wytlumaczyc ze to tylko droga falujeeeeee ! tak ! to tylko droga faluje panie komendancie a pic sie chce !

    • 0 2

  • Wciąż jednak brakuje odcinka od Rzeczpospolitej do Hallera !!!

    Cały ruch będzie skierowany na Jana Pawła oraz Czarny Dwór

    • 3 1

  • Ta droga powinna dostać ocenę naganną (1)

    Czy szanowny Autor tą drogą jechał?

    Nawierzchnia jest nierówna na całej długości. Wciąż brakuje 3 lamp oświetleniowych (czy ktoś może wytłumaczyć dlaczego najpierw przestawili stare na środek, a potem je usunęli?)
    Cholerne mega-rowy nie wiadomo po co.
    Kończy się w szczerym polu (w zasięgu wzroku jest stary odcinek Słowackiego za nowym terminalem)

    • 4 2

    • No i te rogatki na dwupasmowej "miejskiej arterii" (notabene jeszcze nie gotowe).

      • 1 2

  • Dlaczego Gdańsk ma budować drogę dla Banina ? (2)

    Kupowało się tam grunty, kupowało się tam ziemię. To trzeba było czytać mpzp gdzie wszystko jest zapisane. A nie teraz narzekać. Chciało się mieszkać poza miastem to się mieszka !

    • 5 7

    • Nie budować tylko odtworzyć

      • 3 1

    • Zobacz sobie mpzp i drogę lokalną, która tam jest a w realu jej nie ma.
      Tylko (albo aż) o to chodzi.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane