• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos narzędziem walki wyborczej

Katarzyna Moritz
17 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
W środę z poparciem dla Jarosława Wałęsy do Gdańska przyjechał Grzegorz Schetyna (z prawej), szef PO. W środę z poparciem dla Jarosława Wałęsy do Gdańska przyjechał Grzegorz Schetyna (z prawej), szef PO.

Jarosław Wałęsa krytykuje pomysł połączenia Lotosu i Orlenu, bo - jak twierdzi - z tego powodu Gdańsk miałby stracić milionowe wpływy z podatku i miejsca pracy. W środę osobiście wspierał go szef PO Grzegorz Schetyna.



- PiS nie rozumie samorządu, uważa, że rządzić należy jednie centralnie z Warszawy, centralizując władzę na każdym szczeblu. My się temu sprzeciwiamy - podkreślał Jarosław Wałęsa, kandydat na prezydenta Gdańska Koalicji Obywatelskiej PO i Nowoczesnej, na konferencji zwołanej przed siedzibą Lotosu. - Lotos jest dumą Gdańska, największym zakładem pracy w regionie, tymczasem PiS kradnie nam gdański Lotos. Przez decyzje połączenia Lotosu z Orlenem samorządy lokalne tracą wpływy z podatków.
Przypomniał, że w ubiegłym roku była to kwota 40 mln zł z podatku CIT. Podkreślał też, że z Lotosem współpracuje wiele lokalnych firm i obawia się, że po fuzji obu koncernów zniknie wiele miejsc pracy.

- Jesteśmy przeciwnikami fuzji - wtórował mu Grzegorz Schetyna, szef PO. - Jarosław Wałęsa w przeciwieństwie do swojego kontrkandydata o tym mówi. Przykład przejęcia Lotosu jest symbolem polityki PiS, to samo robią w samorządzie czy w Ministerstwie Skarbu, czyli zawłaszczyć, przejąć, zdominować, tak by decyzje polityczne mogły być w jednych rękach. To się nie udaje, to zawsze kończy się porażką. Trzeba bronić jednolitości, podmiotowości Lotosu i tych podatków, które są dla samorządu bardzo istotne.
Szef PO podkreślał, że wybory samorządowe będą decydować nie tylko o lokalnych sprawach, ale też o tym, czy Polska poprzez kolejne wybory będzie państwem demokratycznym w Unii Europejskiej, szanującym mniejszości i konstytucje.

- Gorąco trzymam kciuki za Jarosława Wałęsę i za Gdańsk, Pomorze i Lotos, by nadal był firmą, z której będą dumni mieszkańcy - mówił Schetyna.
Temat fuzji Lotosu z Orlenem w gdańskiej kampanii wyborczej był poruszany m.in. 11 września podczas debaty gospodarczej z udziałem wszystkich kandydatów na prezydenta Gdańska.

- Jestem jak adwokat diabła. W tej sprawie jest bardzo dużo straszenia. Gdy Donald Tusk chciał sprzedać Lotos Rosji, nie było takiego szumu - powiedział wówczas Kacper Płażyński, kandydat PiS na prezydenta Gdańska, i jednocześnie uspokajał, że mimo połączenia podatki w Gdańsku będą nadal płacone, oraz "że to gdańska spółka ma wieść w tym tandemie prym".
Co obecnie się dzieje w sprawie połączenia obu firm?

Tak jak informowaliśmy w lipcu, od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu. Przedstawiciele Orlenu zakładają, że przejęcie 66 proc. akcji Lotosu nastąpi w III kwartale 2019 roku.

Orlen musi jednak uzyskać odpowiednie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ten temat musi się też wypowiedzieć Komisja Europejska.

Eksperci zauważają, że połączenie obu spółek stworzyłoby silny koncern podobnie jak we Francji, Hiszpanii i Włoszech, gdzie działa tylko jeden narodowy koncern paliwowo-petrochemiczny (we Francji to jest Total, w Hiszpanii - Repsol, we Włoszech - Eni).

Oświadczenie Grupy Lotos:
Grupę Lotos wykorzystano w kampanii wyborczej. Upolitycznianie dyskusji nt. procesu łączenia z PKN Orlen może źle wpływać na atmosferę wśród pracowników. Ulica nie jest miejscem na prowadzenie dyskusji na temat tak ważnego procesu dla kraju, a zwłaszcza dla interesariuszy obu firm.

Podczas wypowiedzi padły błędy merytoryczne, które świadczą o powierzchownym podejściu do sprawy. M.in. to nie nieistniejące Ministerstwo Skarbu Państwa pełni nadzór nad LOTOSEM, a Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Nie ma żadnych podstaw, aby sugerować, że Pomorze i Gdańsk mogą stracić na połączeniu obu koncernów. Nic nie dzieje się bez wiedzy i zgody właściciela, czy też polskich i unijnych instytucji, które będą analizować procesy koncentracji na krajowym i regionalnym rynku. LOTOS pewnie i konsekwentnie realizuje swoje cele biznesowe, wykorzystując najbliższe miesiące, aby dostosować się do zmieniającej się sytuacji i sprostać nowym wyzwaniom.

Zarząd Grupy LOTOS jest w kontakcie ze stroną społeczną, co potwierdzają regularne spotykania z reprezentantami związków zawodowych obejmującymi grupę kapitałową.

Opinie (252) ponad 20 zablokowanych

  • Schetyna to jest Toudi (2)

    Tusk to Donald
    Wałęsa Bolek
    Młody Wałęsa Lolek
    A Hanka z Wawy Smerfetka
    Halicki d**ile
    Piechociński Osioł

    • 22 15

    • Kacper - twój ojciec w grobie się przewraca

      • 5 4

    • Morawiecki miał rację, niektórzy Polacy to głupki! Wyborcy PiS powinni spojrzeć w lustro i się zastanowić, czy jest ciemniakiem wg. Kurskiego, czy głupkiem wg. Morawieckiego?

      • 5 4

  • Na połączeniu obu firm zyska i Lotos i Orlen (8)

    Dlatego jest to przeprowadzane, a nie z jakichś dziwnych powodów jak mogłoby się wydawać po kolejnym nieudanym występie Wałęsy.

    • 26 28

    • (5)

      Jakie korzyści będą mieli gdańszczanie i miasto na połączeniu firm? Tylko nie kłam jak błazen Morawiecki.

      • 10 6

      • Wzmocnienie Lotosu przez fuzję z Orlenem jest OK

        Tusk chciał sprzedać Lotos ruskim!!! To właśnie władza PO z Tuskiem na czele chciała nam zgotować !!!!!!!!!!!

        • 8 11

      • Dużo większa firma ma większe możliwości. (3)

        Dlatego w wielu innych Państwach jest tylko jeden państwowy koncern paliwowy, a nie dwa. Korzyści zatem to oczywiście więcej pieniędzy i jestem przekonany, że politycy Prawa i Sprawiedliwości przeznaczą je na potrzebne inwestycje lub obniżkę podatków (tak jak obniżono CIT dla małych firm z 19% do 9% i ZUS dla najmniejszych firm).

        • 7 6

        • ty jednak jesteś głupszy od ustawy (2)

          i od Kacpra - idź kopać na Mierzei
          tam PiS szuka jeleni

          • 5 5

          • Przeczytaj moje dwie odpowiedzi do komentarza o tytule "PiSiorki zwyczajnie kłamią" - nie mogę ich tu wkleić, bo system nie pozwala, a nie chce mi się w nich czegoś zmieniać.

            • 4 3

          • Na Mierzei nie szukają jeleni

            Mają mnóstwo pieniędzy dzięki odebraniu ich mafiom VAT-owskim i zagranicznym koncernom (unikały CIT-u), więc godziwie zapłacą za te roboty.

            • 5 4

    • Gdańsk na połączeniu na 100% straci i to dużo. (1)

      Straci grube kilkaset dobrych miejsc pracy.
      Stracą firmy kooperujące z LOTOSem - wszystkie marketingi i inne będą w Płocku załatwiane.
      Nie ma siły, żeby spółka matka nie drenowała wyniku spółki córki - każdy zarząd tak robi. W związku z tym spadnie wpływ z podatku od osób prawnych.
      Jak LOTOS zostanie w końcu całkiem zlikwidowany, a zostanie, to podatek od osób prawnych do miasta w ogóle nie wpłynie.

      • 1 5

      • Zakładasz złą wolę rządzących

        Ja się opieram na tym, że Prawo i Sprawiedliwość/Zjednoczona Prawica realizują prawie wszystko to co obiecali, więc wierzę, że w tej sprawie też dotrzymają słowa.

        • 3 3

  • Płażyński podobnie jak Morawiecki jest kłamcą, ostateczny wyrok sądowy!

    • 20 26

  • czy jak bratankowie wyjdą mogą liczyć na stołek w urzędzie miasta?

    • 8 7

  • A jak Stocznia upadła za PiS (1)

    • 20 14

    • Pisior Jaworski ją sprzedał ukraińcom, a teraz ją odkupili (tylko ceny nie chcą podać by ludzi nie denerwować).

      • 4 5

  • PiSiorki zwyczajnie kłamią (8)

    Przejęcie Lotosu przez Orlen i przeniesienie siedziby do Płocka spowoduje, że podatek CIT będzie płacony w Płocku. Wcześniej czy później nastąpią też zwolnienia w Gdańsku bo tak zawsze jest w takich sytuacjach (zwłaszcza na stanowiskach nie związanych bezpośrednio z utrzymaniem produkcji czyli dobrze opłacanych stanowiskach administracji, specjalistów, kierowników i kadry zarządczej). Nastąpi też zmiana firm kooperujących na te związane z Orlenem, a lokalne firmy zbankrutują i zwolnią tysiące ludzi.

    Reasumując bardzo wiele osób straci pracę, a miasto przychody z podatku CIT i znaczną część z pit. stracimy też siedzibę największej firmy w północnej Polsce.

    PO wycofało się z tego głupiego pomysłu z łączeniem bądź sprzedażą Lotosu po protestach lokalnych działaczy PO oraz mieszkańców. PiS niestety dalej chce ukraść Lotos

    PS Jak pisiorki przed wyborami twierdzą inaczej to niech wszyscy członkowie pis podpiszą weksle z których będzie można potrącić ewentualne straty (odpowiedzialność całym majątkiem). Tylko wtedy byłbym skłonny w cokolwiek im uwierzyć. Jak mówią prawdę to nie powinni się bać ale się boją bo wiedzą, że to zwykłe kłamstwa by nie stracić poparcia w wyborach

    • 20 27

    • 100 % racji

      • 7 6

    • Koncentrując się na kwestiach stricte lokalnych, które oczywiście są istotne, zapominamy zupełnie o szerszym wymiarze tego (3)

      Chodzi o wzmocnienie polskiej gospodarki. W połączeniu jest siła i już dawno przekonało się o tym wiele europejskich firm, które przeszły podobne procesy konsolidacyjne. Przykłady można tu mnożyć – np. Grupa MOL powstała w wyniku konsolidacji 9 węgierskich firm z sektora naftowo-gazowego. Silna pozycja i brak konkurencji na rynku krajowym umożliwiły MOL szybki rozwój działalności na rynkach krajów sąsiednich, a także rozszerzenie łańcucha wartości o produkcję petrochemiczną oraz chemiczną i rozwój wydobycia. Dlaczego my mamy pozostawać w tyle? Skuteczna realizacja transakcji przejęcia Lotosu da nam lepszą pozycję negocjacyjną na przykład przy zakupie surowca. Inaczej prowadzi się rozmowy dotyczące kupna 10 mln ton, a inaczej 40 mln ton ropy. To jest kwestia skali. Nowy podmiot będzie miał większe szanse rozwoju i większą zdolność do rywalizacji na konkurencyjnym rynku. W Europie trudno znaleźć kraj poza Polską, w którym działają dwa państwowe koncerny naftowe konkurujące ze sobą. - to słowa Daniela Obajtka.

      • 6 5

      • Ciąg dalszy: (1)

        Ważna jest optymalizacja kosztów. Na pewno docelowo musimy zintegrować procesy operacyjne i logistyczne. To samo dotyczy spółek serwisowych. Zakładamy jednak, że gdańska rafineria utrzyma autonomię w grupie. Wybrzeże nie straci więc na podatkach. Planujemy też utrzymanie zatrudnieniaPrzejęcie Grupy Lotos ma istotne znaczenie w kontekście zapowiedzianych inwestycji PKN Orlen w obszarze petrochemii. W trakcie procesu rafineryjnego powstają produkty, które do tej pory sprzedawane były za granicę, bo nie mogliśmy ich sami wykorzystać. Realizacja zaplanowanych działań pozwoli na wyższe wykorzystanie produkcji i wytwarzanie produktów gwarantujących wyższą marżę, czyli de facto nasz zysk. To wywiad Daniela Obajtka dla Polska the Times. Tytuł: Daniel Obajtek: Intensywnie pracujemy na finalizacją fuzji Orlenu i Lotosu.

        • 4 5

        • To, że istnieje Lotos i Orlen wcale nie wyklucza wspólnego zakupu surowców

          Jeżeli obie firmy na tym zyskują to mogą współpracować i nie potrzeba do tego przenoszenia siedziby Lotosu do Płocka

          • 6 2

      • ty jesteś durniem czy durnia udajesz?

        i dodaj jeszcze że wierzysz w cudowne poczęcie
        i Jarobawa Niepokalanego

        • 6 9

    • Zgadzam się z opinią

      • 0 2

    • Ale głupstwa (1)

      "Przejęcie Lotosu przez Orlen i przeniesienie siedziby do Płocka spowoduje, że podatek CIT będzie płacony w Płocku." Bzdura.

      Za artykułem Krzysztofa Katki w Gazecie Wyborczej z 6 marca 2018:
      "Zmiana siedziby spółki raczej Lotosowi nie grozi, ale gdyby została przeniesiona, skutki podatkowe byłyby minimalne. Udział samorządów w podatku CIT liczony jest bowiem wedle miejsca zamieszkania pracowników."

      • 1 1

      • Przede wszystkim w ogóle spadnie zysk LOTOSu, bo ORLEN jako spółka-matka go wydrenuje z kasy. Jak będzie mniejszy zysk to będzie mniejszy podatek.

        • 1 2

  • gdzie jest kasa z OFE Pełowcy? (3)

    SZOK

    • 25 12

    • Kaczyński i cały PiS głosował za likwidacją OFE

      Był za całkowitą likwidacją OFE jeszcze zanim PO postanowiła to zrobić

      • 6 5

    • A gdzie była wcześniej ?

      Była w obligacjach SP czyli w obietnicach, jest na kontach ZUS czyli w obietnicach.

      • 1 0

    • W skokach

      Nie wiesz???????????

      • 0 0

  • Gdzie jest Solidarność?

    Przekupiona zniżkami na paliwo?

    • 14 5

  • Lotos (2)

    Popieram Jarka ale Paweł wygra

    • 7 19

    • Oby Adamowicz wygrał bo w debacie było widać, że tylko on ma jakiekolwiek pojęcie o zarządzaniu miastem (1)

      • 3 7

      • Szkoda tylko, że jest to złe pojęcie. Wolę dać innym szansę na naukę, niż jemu kolejne pięć lat na psucie

        • 6 2

  • Kacperek jak okaże się, że to co mówisz nie pokryje się z faktami to wejdziesz dobrowolnie do taczki i dasz się (1)

    wytarzać w smole i kaczym pierzu?

    • 17 14

    • gdyby tak wcześniej było to wszyscy popaprańcy którzy byli u żłoba łącznie z budyniem chodziliby upierzeni!

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane