- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (75 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (148 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (110 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Lotos narzędziem walki wyborczej
Jarosław Wałęsa krytykuje pomysł połączenia Lotosu i Orlenu, bo - jak twierdzi - z tego powodu Gdańsk miałby stracić milionowe wpływy z podatku i miejsca pracy. W środę osobiście wspierał go szef PO Grzegorz Schetyna.
Przypomniał, że w ubiegłym roku była to kwota 40 mln zł z podatku CIT. Podkreślał też, że z Lotosem współpracuje wiele lokalnych firm i obawia się, że po fuzji obu koncernów zniknie wiele miejsc pracy.
- Jesteśmy przeciwnikami fuzji - wtórował mu Grzegorz Schetyna, szef PO. - Jarosław Wałęsa w przeciwieństwie do swojego kontrkandydata o tym mówi. Przykład przejęcia Lotosu jest symbolem polityki PiS, to samo robią w samorządzie czy w Ministerstwie Skarbu, czyli zawłaszczyć, przejąć, zdominować, tak by decyzje polityczne mogły być w jednych rękach. To się nie udaje, to zawsze kończy się porażką. Trzeba bronić jednolitości, podmiotowości Lotosu i tych podatków, które są dla samorządu bardzo istotne.
Szef PO podkreślał, że wybory samorządowe będą decydować nie tylko o lokalnych sprawach, ale też o tym, czy Polska poprzez kolejne wybory będzie państwem demokratycznym w Unii Europejskiej, szanującym mniejszości i konstytucje.
- Gorąco trzymam kciuki za Jarosława Wałęsę i za Gdańsk, Pomorze i Lotos, by nadal był firmą, z której będą dumni mieszkańcy - mówił Schetyna.
Temat fuzji Lotosu z Orlenem w gdańskiej kampanii wyborczej był poruszany m.in. 11 września podczas debaty gospodarczej z udziałem wszystkich kandydatów na prezydenta Gdańska.
- Jestem jak adwokat diabła. W tej sprawie jest bardzo dużo straszenia. Gdy Donald Tusk chciał sprzedać Lotos Rosji, nie było takiego szumu - powiedział wówczas Kacper Płażyński, kandydat PiS na prezydenta Gdańska, i jednocześnie uspokajał, że mimo połączenia podatki w Gdańsku będą nadal płacone, oraz "że to gdańska spółka ma wieść w tym tandemie prym".
Co obecnie się dzieje w sprawie połączenia obu firm?
Tak jak informowaliśmy w lipcu, od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu. Przedstawiciele Orlenu zakładają, że przejęcie 66 proc. akcji Lotosu nastąpi w III kwartale 2019 roku.
Orlen musi jednak uzyskać odpowiednie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ten temat musi się też wypowiedzieć Komisja Europejska.
Eksperci zauważają, że połączenie obu spółek stworzyłoby silny koncern podobnie jak we Francji, Hiszpanii i Włoszech, gdzie działa tylko jeden narodowy koncern paliwowo-petrochemiczny (we Francji to jest Total, w Hiszpanii - Repsol, we Włoszech - Eni).
Grupę Lotos wykorzystano w kampanii wyborczej. Upolitycznianie dyskusji nt. procesu łączenia z PKN Orlen może źle wpływać na atmosferę wśród pracowników. Ulica nie jest miejscem na prowadzenie dyskusji na temat tak ważnego procesu dla kraju, a zwłaszcza dla interesariuszy obu firm.
Podczas wypowiedzi padły błędy merytoryczne, które świadczą o powierzchownym podejściu do sprawy. M.in. to nie nieistniejące Ministerstwo Skarbu Państwa pełni nadzór nad LOTOSEM, a Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Nie ma żadnych podstaw, aby sugerować, że Pomorze i Gdańsk mogą stracić na połączeniu obu koncernów. Nic nie dzieje się bez wiedzy i zgody właściciela, czy też polskich i unijnych instytucji, które będą analizować procesy koncentracji na krajowym i regionalnym rynku. LOTOS pewnie i konsekwentnie realizuje swoje cele biznesowe, wykorzystując najbliższe miesiące, aby dostosować się do zmieniającej się sytuacji i sprostać nowym wyzwaniom.
Zarząd Grupy LOTOS jest w kontakcie ze stroną społeczną, co potwierdzają regularne spotykania z reprezentantami związków zawodowych obejmującymi grupę kapitałową.
Opinie (252) ponad 20 zablokowanych
-
2018-10-17 22:37
Aby nie Adamowicz.
- 21 13
-
2018-10-17 22:38
(2)
Po Warszawie,Gdańsk jest najgorzej zarządzanym miastem.
- 21 18
-
2018-10-17 22:40
marna prowokacja głupawy Kacperku
- 8 5
-
2018-10-17 23:45
no to dawaj:
Szadółki śmierdzą, port truje, drogi dziurawe mimo ogromnych nakładów, komunikacja kwiczy, przy byle większym deszczyku Śródmieście znajduje się pod wodą, zyski z drogich spółek komunalnych idą do zagranicznych właścicieli, a jeszcze wylewają nieczystości do Motławy, stadion stoi pusty, miasto nie większego wpływu na to, co w nim powstaje, rządzi interes dewelopera i miasto szpetnieje. Zadłużenie coraz większe, zero pomysłu na przyszłość - kiedy już nie będzie równie wysokich dopłat z UE. No chyba, że podoba ci się wizja zarabiania przez miasto na spalaniu śmieci dowożonych z całej Polski.
- 5 7
-
2018-10-17 22:53
Zostawmy politykę na boku
Lotos powinien zostać gdańską firmą, z centralą , zarządem i komórkami rozwojowymi firmy w naszym mieście. Nie dla fuzji!
- 21 4
-
2018-10-17 23:36
A mnie śmieszy, że za całą tą fuzję odpowiada gość, który dopiero niedawno skończył studia (2)
i to zaocznie na jakiejś delikatnie mówiąc mało prestiżowej uczelni.
- 14 8
-
2018-10-17 23:49
delikatnie rzecz ujmując UG to też nie jest jakiś wielki powód do dumy (1)
- 4 4
-
2018-10-17 23:58
Z pewnością większy niż uczelnia grzyba z Torunia
- 4 5
-
2018-10-17 23:59
Po straszy-słusznie i bełkot Pis
Po straszy słusznie ale przesadza .Płażyński jak zwykle kłamie-Lotos nie może być wiodącą firmą bo:1kupuje i przejmuje go gigant Orlen2Obajtek wymienił kadrę zarządzającą na mu powolną.Dalej to pis i to od dawna używa Lotosu politycznie traktując protesty i protestujących jako działania antypatriotyczne!Tvpis iP.Radiopis prowadzą codziennie taką narracyjną nagonkę kłamiąc do tego że karuzela stanowisk jest dla dobra. firmy i Polski co jest absurdem!A gdzie twarde dane ilu prezesów i z-ców zmienił pis a ilu po szkoda że Wałęsa tego nie podał ale 3city już mogło się wysilić
- 11 15
-
2018-10-18 01:31
(1)
Fuzja Lotosu i Orlenu , to dobra decyzja , ciężej będzie komuś je sprzedać jak bedą całością. A to istotne dla przyszłych pokoleń.
- 15 16
-
2018-10-18 10:24
Przypomnijmy - udział Państwa w LOTOS 50,3%, udział Państwa w ORLEN ok. 26%. Po sprzedaży LOTOSu ORLENowi będzie pozamiatane.
- 6 0
-
2018-10-18 06:10
suuuuuuuuuuper pis pis
co nowe posadki odprawy, pensyjki jakos trzeba sie ustawic po przegranej do domu pissssssssy, duzo tam moich kolegow
- 12 6
-
2018-10-18 07:31
Tusk planował sprzedaż Lotosu Rosjanom
Na szczęście do transakcji nie doszło.
- 16 12
-
2018-10-18 08:45
Po to po wszystkim
Będzie PO to będzie „PO” lotosie i Orlenie.Znajdą się jak to zna historia pod nadzorem niemieckich koncernów.Po czym zostanie przekształcone w niemiecka spółkę.Przyklad LOT.Brakowalo miesiąca a byłby własnością lufhansy.A przecież mówili ze dość z nierentownymi firmami.Slowa Doniego Tuska jak można wierzyć że i te firmy nie będą rentowne za ich rządów.Musimy zapobiegać a nie leczyć .Bo choroba może być już tak rozwinięta ze nie będzie już można pomoc.Przykre ale prawdziwe.wyciągnijmy wnioski z historii
- 10 4
-
2018-10-18 08:48
Schetyna tylko mu zaszkodził, nie pomógł. Jarosław powinien się od niego trzymać z daleka, tak jak od swojego ojca.
Grzesiu tylko wszystko rozwala jak jego koleżanka Kopacz.
- 18 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.