• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos narzędziem walki wyborczej

Katarzyna Moritz
17 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
W środę z poparciem dla Jarosława Wałęsy do Gdańska przyjechał Grzegorz Schetyna (z prawej), szef PO. W środę z poparciem dla Jarosława Wałęsy do Gdańska przyjechał Grzegorz Schetyna (z prawej), szef PO.

Jarosław Wałęsa krytykuje pomysł połączenia Lotosu i Orlenu, bo - jak twierdzi - z tego powodu Gdańsk miałby stracić milionowe wpływy z podatku i miejsca pracy. W środę osobiście wspierał go szef PO Grzegorz Schetyna.



- PiS nie rozumie samorządu, uważa, że rządzić należy jednie centralnie z Warszawy, centralizując władzę na każdym szczeblu. My się temu sprzeciwiamy - podkreślał Jarosław Wałęsa, kandydat na prezydenta Gdańska Koalicji Obywatelskiej PO i Nowoczesnej, na konferencji zwołanej przed siedzibą Lotosu. - Lotos jest dumą Gdańska, największym zakładem pracy w regionie, tymczasem PiS kradnie nam gdański Lotos. Przez decyzje połączenia Lotosu z Orlenem samorządy lokalne tracą wpływy z podatków.
Przypomniał, że w ubiegłym roku była to kwota 40 mln zł z podatku CIT. Podkreślał też, że z Lotosem współpracuje wiele lokalnych firm i obawia się, że po fuzji obu koncernów zniknie wiele miejsc pracy.

- Jesteśmy przeciwnikami fuzji - wtórował mu Grzegorz Schetyna, szef PO. - Jarosław Wałęsa w przeciwieństwie do swojego kontrkandydata o tym mówi. Przykład przejęcia Lotosu jest symbolem polityki PiS, to samo robią w samorządzie czy w Ministerstwie Skarbu, czyli zawłaszczyć, przejąć, zdominować, tak by decyzje polityczne mogły być w jednych rękach. To się nie udaje, to zawsze kończy się porażką. Trzeba bronić jednolitości, podmiotowości Lotosu i tych podatków, które są dla samorządu bardzo istotne.
Szef PO podkreślał, że wybory samorządowe będą decydować nie tylko o lokalnych sprawach, ale też o tym, czy Polska poprzez kolejne wybory będzie państwem demokratycznym w Unii Europejskiej, szanującym mniejszości i konstytucje.

- Gorąco trzymam kciuki za Jarosława Wałęsę i za Gdańsk, Pomorze i Lotos, by nadal był firmą, z której będą dumni mieszkańcy - mówił Schetyna.
Temat fuzji Lotosu z Orlenem w gdańskiej kampanii wyborczej był poruszany m.in. 11 września podczas debaty gospodarczej z udziałem wszystkich kandydatów na prezydenta Gdańska.

- Jestem jak adwokat diabła. W tej sprawie jest bardzo dużo straszenia. Gdy Donald Tusk chciał sprzedać Lotos Rosji, nie było takiego szumu - powiedział wówczas Kacper Płażyński, kandydat PiS na prezydenta Gdańska, i jednocześnie uspokajał, że mimo połączenia podatki w Gdańsku będą nadal płacone, oraz "że to gdańska spółka ma wieść w tym tandemie prym".
Co obecnie się dzieje w sprawie połączenia obu firm?

Tak jak informowaliśmy w lipcu, od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu. Przedstawiciele Orlenu zakładają, że przejęcie 66 proc. akcji Lotosu nastąpi w III kwartale 2019 roku.

Orlen musi jednak uzyskać odpowiednie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ten temat musi się też wypowiedzieć Komisja Europejska.

Eksperci zauważają, że połączenie obu spółek stworzyłoby silny koncern podobnie jak we Francji, Hiszpanii i Włoszech, gdzie działa tylko jeden narodowy koncern paliwowo-petrochemiczny (we Francji to jest Total, w Hiszpanii - Repsol, we Włoszech - Eni).

Oświadczenie Grupy Lotos:
Grupę Lotos wykorzystano w kampanii wyborczej. Upolitycznianie dyskusji nt. procesu łączenia z PKN Orlen może źle wpływać na atmosferę wśród pracowników. Ulica nie jest miejscem na prowadzenie dyskusji na temat tak ważnego procesu dla kraju, a zwłaszcza dla interesariuszy obu firm.

Podczas wypowiedzi padły błędy merytoryczne, które świadczą o powierzchownym podejściu do sprawy. M.in. to nie nieistniejące Ministerstwo Skarbu Państwa pełni nadzór nad LOTOSEM, a Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Nie ma żadnych podstaw, aby sugerować, że Pomorze i Gdańsk mogą stracić na połączeniu obu koncernów. Nic nie dzieje się bez wiedzy i zgody właściciela, czy też polskich i unijnych instytucji, które będą analizować procesy koncentracji na krajowym i regionalnym rynku. LOTOS pewnie i konsekwentnie realizuje swoje cele biznesowe, wykorzystując najbliższe miesiące, aby dostosować się do zmieniającej się sytuacji i sprostać nowym wyzwaniom.

Zarząd Grupy LOTOS jest w kontakcie ze stroną społeczną, co potwierdzają regularne spotykania z reprezentantami związków zawodowych obejmującymi grupę kapitałową.

Opinie (252) ponad 20 zablokowanych

  • Aby nie Adamowicz.

    • 21 13

  • (2)

    Po Warszawie,Gdańsk jest najgorzej zarządzanym miastem.

    • 21 18

    • marna prowokacja głupawy Kacperku

      • 8 5

    • no to dawaj:

      Szadółki śmierdzą, port truje, drogi dziurawe mimo ogromnych nakładów, komunikacja kwiczy, przy byle większym deszczyku Śródmieście znajduje się pod wodą, zyski z drogich spółek komunalnych idą do zagranicznych właścicieli, a jeszcze wylewają nieczystości do Motławy, stadion stoi pusty, miasto nie większego wpływu na to, co w nim powstaje, rządzi interes dewelopera i miasto szpetnieje. Zadłużenie coraz większe, zero pomysłu na przyszłość - kiedy już nie będzie równie wysokich dopłat z UE. No chyba, że podoba ci się wizja zarabiania przez miasto na spalaniu śmieci dowożonych z całej Polski.

      • 5 7

  • Zostawmy politykę na boku

    Lotos powinien zostać gdańską firmą, z centralą , zarządem i komórkami rozwojowymi firmy w naszym mieście. Nie dla fuzji!

    • 21 4

  • A mnie śmieszy, że za całą tą fuzję odpowiada gość, który dopiero niedawno skończył studia (2)

    i to zaocznie na jakiejś delikatnie mówiąc mało prestiżowej uczelni.

    • 14 8

    • delikatnie rzecz ujmując UG to też nie jest jakiś wielki powód do dumy (1)

      • 4 4

      • Z pewnością większy niż uczelnia grzyba z Torunia

        • 4 5

  • Po straszy-słusznie i bełkot Pis

    Po straszy słusznie ale przesadza .Płażyński jak zwykle kłamie-Lotos nie może być wiodącą firmą bo:1kupuje i przejmuje go gigant Orlen2Obajtek wymienił kadrę zarządzającą na mu powolną.Dalej to pis i to od dawna używa Lotosu politycznie traktując protesty i protestujących jako działania antypatriotyczne!Tvpis iP.Radiopis prowadzą codziennie taką narracyjną nagonkę kłamiąc do tego że karuzela stanowisk jest dla dobra. firmy i Polski co jest absurdem!A gdzie twarde dane ilu prezesów i z-ców zmienił pis a ilu po szkoda że Wałęsa tego nie podał ale 3city już mogło się wysilić

    • 11 15

  • (1)

    Fuzja Lotosu i Orlenu , to dobra decyzja , ciężej będzie komuś je sprzedać jak bedą całością. A to istotne dla przyszłych pokoleń.

    • 15 16

    • Przypomnijmy - udział Państwa w LOTOS 50,3%, udział Państwa w ORLEN ok. 26%. Po sprzedaży LOTOSu ORLENowi będzie pozamiatane.

      • 6 0

  • suuuuuuuuuuper pis pis

    co nowe posadki odprawy, pensyjki jakos trzeba sie ustawic po przegranej do domu pissssssssy, duzo tam moich kolegow

    • 12 6

  • Tusk planował sprzedaż Lotosu Rosjanom

    Na szczęście do transakcji nie doszło.

    • 16 12

  • Po to po wszystkim

    Będzie PO to będzie „PO” lotosie i Orlenie.Znajdą się jak to zna historia pod nadzorem niemieckich koncernów.Po czym zostanie przekształcone w niemiecka spółkę.Przyklad LOT.Brakowalo miesiąca a byłby własnością lufhansy.A przecież mówili ze dość z nierentownymi firmami.Slowa Doniego Tuska jak można wierzyć że i te firmy nie będą rentowne za ich rządów.Musimy zapobiegać a nie leczyć .Bo choroba może być już tak rozwinięta ze nie będzie już można pomoc.Przykre ale prawdziwe.wyciągnijmy wnioski z historii

    • 10 4

  • Schetyna tylko mu zaszkodził, nie pomógł. Jarosław powinien się od niego trzymać z daleka, tak jak od swojego ojca.

    Grzesiu tylko wszystko rozwala jak jego koleżanka Kopacz.

    • 18 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane