- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (98 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (15 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Gdynia: Majątek lotniska dla firmy logistycznej
Znalazł się chętny na zakup praw do dysponowania częścią majątku lotniska Gdynia-Kosakowo. To warszawska firma INBAP Intermodal, budująca kolejowy terminal przeładunkowy na ścianie wschodniej. Za 8 mln 666 tys. zł będzie zarządzać terenami o powierzchni 264 ha i takimi elementami jak pas startowy czy terminal pasażerski przez 20 najbliższych lat.
Na ogłoszenie odpowiedział jeden oferent. We wtorek w gdańskim Sądzie Okręgowym syndyk masy upadłościowej lotniska zapoznał się z jego ofertą i ją zaakceptował.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zdjęciach
Kim jest inwestor?
To spółka INBAP Intermodal, mieszcząca się w Warszawie, ale działająca na ścianie wschodniej, gdzie w miejscowości Małaszewicze Duże (blisko granicy z Ukrainą) na obszarze 12 ha buduje terminal przeładunkowy z bocznicami kolejowymi, suwnicami bramowymi, platformami kontenerowymi i placem składowania pustych kontenerów, który ma zapewniać pełną obsługę logistyczną. Teraz za 8 mln 666 tys. zł netto przez 20 lat będzie mógł też zarządzać gdyńskim lotniskiem.
Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej
Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.
Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.
Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.
Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.
Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie.
Miejsca
Opinie (236) ponad 10 zablokowanych
-
2020-12-02 14:32
1m2 za 1,4 grosza na miesiąc
Co robi prokuratura w tej sprawie?
- 13 1
-
2020-12-02 14:41
Można już spodziewać się transferów obcych wojsk?
- 0 3
-
2020-12-02 15:19
O redakcjo
Otwórz mape
- 0 0
-
2020-12-02 15:47
Przewozy lotnicze towarów to też bardzo dobry interes
Świat wozi miliony ton towarów samolotami. W portowym mieście dobrze mieć wyspecjalizowane lotnisko towarowe dla kwiatów, żywności, leków, elementów składowych do produkcji: komputerów, samochodów, sprzętu domowego, przyrządów pomiarowych, awaryjna dostawa części zamiennych i 1000 innych rzeczy ma ogromną przyszłość. Tam powinny być samoloty serwisowe dla różnych dziedzin gospodarki w tym strażackie. Reklama i rozwinięty marketing międzynarodowy oraz krajowy dźwignią handlu ! Pilny problem do rozwiązania to jak to wszystko dowozić i wywozić z tego lotniska. Oby jak najszybciej ruszyło i zaczęło zarabiać na swoje utrzymanie oraz przynosiło chlubę Gdyni zamiast obecnego wstydu.
- 5 0
-
2020-12-02 16:26
dom z lotniskiem???
nieźle to połączyli i tylko jeden oferent.... hmmm przypadek
- 5 0
-
2020-12-02 18:05
Interes życia czy przewał ?
SZOK !!! 8 666 000 za 2 647 560m2 na 20 lat z możliwością prowadzenia działalności = 0,164 pln/m2/rok. Tymczasem czynsz dzierżawny za działkę z możliwością upraw jednorocznych ( tylko i wyłącznie ) wynosi w Gdyni przeszło 2,00 pln/m2/rok
Interes życia, czy jakoś mi się źle wydaje ? ...- 5 1
-
2020-12-02 18:44
Ciekawe kto zarobi kase ...
A w Gdyni dworca PKS nie ma, jak wygladaja sypialnie gdyni wystarczy sie przejsc
- 5 1
-
2020-12-02 18:46
rąb..... układ zamknięty
Nikt mi nie powie ze tu nie ma wała. I to pisanego z dużej litery.
Za 8,6 mln zlotych ktoś kupił działkę o powierzchni 1,1 hektara z budynkiem i wydzierżawił 264 hektary. To nie licząc zakupu ziemi dzierżawa wynosi 1.5 grosza !!!! rocznie !!!!! Czyli 0,1 grosza miesięcznie !!!! I nadal nie mówimy o zakupie działki 1,1 h z budynkiem.
Ja pierd..... co za bezczel.- 6 0
-
2020-12-02 20:02
Facet ukradł cukierek ze sklepu i prokuratura ścigała go bez zażenowania. Tutaj jakiś półgłówek zdefraudował 100 mln.naszych pieniędzy i nie dość , że jeszcze nie siedzi to jeszcze tłuszcza wybiera go na kolejną kadencję . I dziwić się potem słowom ,że "polskość to nienormalność ".
- 6 1
-
2020-12-02 21:11
Zobaczcie na podział działek koło budynku jednorodzinnego...
Kiedyś mieli się tam budować ludzie (jak widać część naiwnych kupiło...), właściciel zrobił ich i UM w konia... tylko najpierw UM zrobił w konia gdynian dając pozwolenie na budowę po drugiej stronie ulicy w pasie podejścia do lotniska... później facetowi odszkodowania wypłaca... to sie nazywa nie mieć kasy... i trwonić miliony...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.