• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mandat za zbyt drogi bilet SKM

Krzysztof Koprowski
17 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Podczas kontroli liczy się nie tylko nominał biletu, ale też to, czy został zakupiony po ostatniej podwyżce. Podczas kontroli liczy się nie tylko nominał biletu, ale też to, czy został zakupiony po ostatniej podwyżce.

Jazda z biletem SKM w starej cenie, nawet gdy jest ona wyższa od obowiązującej opłaty na danym odcinku, może skończyć się mandatem. Przekonał się o tym nasz czytelnik, który podróżując z Gdańska Głównego do Gdyni Redłowa skasował bilet za 6 zł, choć na tym odcinku obowiązują bilety w wysokości 5,50 zł.



Czy dostałeś(aś) kiedyś mandat w komunikacji miejskiej?

- Kilka miesięcy temu kupiłem w kasie Szybkiej Kolei Miejskiej bilet o nominale 6 zł. Udając się w podróż na trasie Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska - Gdynia Redłowo zobacz na mapie Gdyni w pośpiechu skasowałem ten bilet, wiedząc, że jest to kwota wyższa od obowiązującej na tym odcinku [5,50 zł - dop. red.]. Niestety na wysokości przystanku Gdańsk Przymorze-Uniwersytet zobacz na mapie Gdańska kontrolerzy oświadczyli, że bilet jest od trzech miesięcy nieważny i wystawili wezwanie do zapłaty (mandat), choć na bilecie nie ma przecież terminu ważności, a moim celem nie było uniknięcie opłaty za przejazd - pisze pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.
Okazuje się, że nasz czytelnik - w myśl regulaminu SKM - otrzymał mandat słusznie. Bilety wprawdzie nie mają wydrukowanego terminu ważności, ale tracą ważność wraz z wejściem w życie nowego cennika. W tym przypadku bilet za 6 zł został zastąpiony biletem za 6,50 zł wraz z kwietniową podwyżką wszystkich cen biletów.

- Bilet z nieobowiązującym nominałem jest biletem nieważnym. Czytelnik portalu okazał kontrolerom bilet o nominale 6 zł, ważny w strefie kilometrów 19-24, który obowiązywał tylko do 31 marca br. Z tego powodu zostało wystawione wezwanie do zapłaty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Co zatem zrobić z biletami, które są już nieaktualne? Kolejarze proponują dopłatę w kasie biletowej lub bezpośrednio w pociągu. W kasach można również otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystane bilety zakupione przed podwyżką cen.

Warto zauważyć, że nasz czytelnik nie otrzymałby mandatu, gdyby skasował bilet droższy, ale zgodny z obowiązującym cennikiem (czyli za 6,50 zł). Regulamin przewozów SKM dopuszcza bowiem jazdę na bilecie o wyższym nominale (np. dla stref 19-24 km) na krótszych trasach (np. w strefie 13-18 km).

Miejsca

Opinie (568) 7 zablokowanych

  • SKM przed wejściem do kolejki każe czytać regulamin, która ma ponad 300 stron (1)

    Zadałem sobie trud i dotarłem do regulaminów SKM. Na stronie internetowej SKM jest 9 regulaminów dotyczących osobno taryf, cenników, sprzedaży internetowej, dodatków do taryfy przewozowej, odległości taryfowych. Pominę regulamin rzeczy znalezionych, przejazdów grupowych i promocji festiwalowych, bo to dotyczy trochę innych spraw niż opisanych w artykule. Nie licząc tych dodatkowych regulaminów, suma stron do przeczytania wynosi 357, z tego najważniejsze trzy pierwsze regulaminy dotyczące taryf, regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt, oraz cenniki to 140+88+81= 309 stron.

    Pragnę zauważyć, że regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt od 14 listopada 2016 do 31 maja 2017 zmieniał się aż 7 razy. Wynika to z zamieszczonego na początku regulaminu wykazu dokonanych zmian i uzupełnień. Oznacza to, że przed każdym wyjazdem SKM potencjalny pasażer powinien na nowo przestudiować regulamin, albo przynajmniej raz w miesiącu, bo z taką częstotliwością następują zmiany.

    Przedstawiciel SKM w sytuacji trudnej i konfliktowej odsyła dziennikarza i ukaranego mandatem pasażera do regulaminu. Proszę bardzo SKM jest w porządku. To nawet Mrożek i wszyscy kabareciarze razem wzięci czegoś podobnego by nie wymyślili. To tor przeszkód i pole minowe. Każdy w określonej sytuacji może popaść w konflikt z SKM. A wtedy nie ma zmiłuj: kara jest wysoka. I zawsze pada sakramentalne: trzeba było czytać regulamin. A że to całkowicie sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem i wrogie podejście do każdego pasażera i turysty, których z góry traktuje się jak oszustów i gapowiczów.

    A skoro już muszą mieć taki absurdalny regulamin, to niech przynajmniej przy każdym kasowniku dadzą wielki napis w czterech językach. KASOWANY BILET MUSI MIEĆ DOKLADNIE TE WARTOSC JAKA WYNIKA Z CENNIKA. ANI MNIEJ ANI WIECEJ. BILETY KTÓRE PAŃSTWU POZOSTAŁY PO OSTATNIEJ PODWYZCE MOŻNA ODDAC W NAJBLIZSZEJ KASIE SKM LUB U KIEROWNIKA POCIAGU UZYSKUJAC 100 PROCENT CENY BILETU. W ŻADNYM RAZIE NIE NALEŻY PODRÓZOWAC NA TAKIM BILECIE, BO JEST ON NIEWAZNY.

    Trudno taki napis dać? Był na bilecie albo na kasowniku? Jeśli nie to sprawa w sądzie wygrana. Pasażerów, z których SKM żyje nie można traktować jak zwierzynę łowną, jeleni lub owiec które można równo strzyc. A tak to dzisiaj wygląda. Niech się Głuszek nie ośmiesza, wysyłając pasażerów, szczególnie tych z zagranicy by czytali 300 stron regulaminu przed wejściem do kolejki..

    https://www.skm.pkp.pl/taryfy-i-przepisy/przepisy-i-druki/

    • 5 0

    • xx

      Kupując bilet zawarł umowę cywilno prawną z podmiotem reprezentującym przewoźnika.
      W związku z brakiem terminu ważności ( jak to ma miejsce np. przy bilecie do kina na konkretny seans) uiszczona opłata jest obowiązująca do czasu zakończenia usług przewozowych. Przewoźnik ma obowiązek świadczyć usługę na podstawie zawartej umowy ( kupionego biletu) w zakresie równowartości kwoty. Sprawa jest łatwa do wygrania z powództwa cywilnego. Przepisy prawa są w tym wypadku ponad zmienianym przez przewoźnika regulaminem. http://www.uokik.gov.pl

      • 1 0

  • Bilet

    Już mogli mu uznać ten bilet

    • 1 0

  • Standard

    Przecież to nie od dzisiaj wiadomo, że tak robią. Sama się z tym spotkałam.

    • 2 0

  • patologia

    Złożyć wniosek o unieważnienie mandatu. Jak się nie da to do sądu. Nauczyć paj**** z Renomy, że nie oni są tutaj Panami tylko my ... pasażerowie, bo dzięki NAM oni mają pracę.

    • 5 0

  • W tym przypadku powinno się skończyć na pouczeniu. (5)

    W życiu nie chodzi tylko o przepisy, ale także o etykę. Przecież te 6zł i tak było przychodem SKM. Może to wina tego, że istnieje prowizja od wystawionych mandatów?

    • 715 2

    • bo u nas kontroler = osoba chora umysłowo

      Zatrudniani są nienormalni ludzie z manią wyższości. Myślą, że skoro mają jakąś funkcję to teraz są ważni i ludzie mają się bać. ..... Debil**m.

      • 2 0

    • zgadza się, jest litera prawa i duch prawa- niestety nei znany pracownikom Renomy, (1)

      gdy ja z rodziną podróżowałem we Francji TGV, nie skasowałem biletów zakupionych w kasie---kontroler bardzo miło mnie poinformował , pokazał gdzie skasować, zero mandatu.
      U nas - turyści w tej sytuacji dostaliby ogromne mandaty

      • 87 0

      • Heh, też tak miałem w tamtym roku. Konduktor westchnał, poinformował mnie, że kara za to jest 50 eur i żebym następnym razem skasował :)

        • 3 0

    • Mogłoby, gdyby kontroler już miał wyrobioną nieoficjalną normę mandatów.

      Czasem wtedy się zdarzy, że odpuszczą mandat, raz nawet w SKM widziałem taką sytuację, gdzie machnęli ręką na jakiegoś ponad 80 - letniego na oko staruszka bez biletu. (Obecnie nie ma bezpłatnych przejazdów SKM dla osób powyżej 70 roku życia, w ZTM jeszcze są). Oficjalnie nie ma żadnych norm oczywiście, tak samo jak w Policji czy Straży Miejskiej, nieoficjalnie wszędzie są normy mandatów do wystawienia.

      • 10 0

    • powinien zostać wprowadzony okres przejściowy po zmianie cennika, człowiek przecież zapłacił za ten bilet i chciał go wykorzystać (nie wyciągnął biletu z lat 90-ch), a wszystko powinno skończyć się uśmiechem ze strony kontrolerów i pouczeniem

      • 42 0

  • Może pora zmienic regulamin (18)

    A nie polować na nieświadomych pasażerów?

    • 973 3

    • patrząc z drugiej strony logiczne: 15 lat temu kupiłam bilet SKM na trasę Gdańsk-Wejherowo (6)

      W ostatniej chwili rozmyśliłam się i nie pojechałam kolejką tylko rowerem. Bilet schowałam i wygrzebałam wczoraj, nominał spokojnie wystarczyłby na podróż do Sopotu, zaryzykować? Albo: w szufladzie mam kilkanascie grubych plików starych stów z Waryńskim, dwa pliki to mniej więcej równowartośc ceny za pudełko zapałek, co ja mówie, nawet więcej, czy pani w kiosku sprzeda mi zapałki?

      • 1 61

      • Za ten bilet nieważny zapłacono

        Ten nieważny bilet ktoś kupił, płacąc za usługę z góry. Jeżeli ta usługa nie została wykonana to należy się zwrot pieniędzy + odsetki za przetrzymywanie pieniędzy. Nie możesz płacić starymi pieniędzmi, ale możesz je wymienić w banku. Mówiąc krótko bilet z opłaconą usługą jest nieważny po zrealizowaniu usługi i nic tu nie pomoże bzdurny regulamin.

        • 0 0

      • czyli skm od 15 lat operuje pieniędzmi które na ten bilet wydałaś

        Kupiony po obowiązującej cenie nie powinien tracić ważności. A twoich stówek nikt nie przyjmie ale mandatu też ci nie dowali

        • 3 0

      • Tu nikt nie pisze o kilkunastu latach czy bilecie z poprzedniej epoki (2)

        Tylko o paru miesiącach

        • 40 0

        • to chcesz mi powiedzieć, że to co kupiłam 15 lat temu i nie zdążyłam wykorzystać dziś jest nieważne? (1)

          A co za różnica 15, 5 lat czy parę miesięcy? Nastąpiła zmiana i czy to 2 lata temu czy 3 mce temu, jest inaczej i trzeba się dostosować a nie teraz jęczeć. Tu wszak nie chodzi o kwotę biletu, która akurak była ciut wyższa niż obecnie obowiązująca ale o to, że po prostu ten przestarzały bilet wypadł jakiś czas temu z obiegu. Kto normalny kupuje bilety na zapas i je kisi po kieszeniach a potem płacze, ze nie wiedział iż czas pędzi do przodu i nastąpiły jakieś istotne zmiany?

          • 1 30

          • Rozumiem, że masz czas interesować się każdą zmianą.

            Uważaj, bo jak sama napisałaś - czas pędzi, życie pędzi i pędzi już tak szybko, że nie widzimy w tym pędzie drugiego człowieka. Widzisz tylko punkciki regulaminu (podobnie jak przewoźnik) i to jest problem.

            • 7 0

      • W całej tej sytuacji brakuje rozsądku. Czy każde przewinienie w skm musi się kończyć mandatem?

        • 41 0

    • (2)

      Dokładnie, przecież człowiek uczciwie zapłącił za przejazd, SKM otrzymała pieniądze. Więc dawać mandat z przyczyn formalnych?Głupota.

      • 17 0

      • Wystarczyłoby, (1)

        gdyby kontroler poinformował, ze bilety o takich nominałach straciły już ważność i następnym razem pasażer musi się zaopatrzyć w świeży. Zabrakło zwykłej życzliwości

        • 9 1

        • nie tylko

          powinien mu zwrocic pieniadze za bilet lub wymienic na obecny uzwgledniajac roznice.

          • 0 0

    • skmce powinno sie odebrac dotacje
      za takie zachowanie.

      • 3 0

    • (3)

      jak to tak, przecież to klient jest dla skmki a nie na odwrót!!!

      • 55 0

      • To czysta teoria.... (2)

        ...realia znamy.

        SKMka jest dla pracowników zarządu itp.
        Pasażerowie to zło konieczne:
        - nie dość, że się awanturują o odwołane pociągi, to jeszcze wymagają punktualności, czystości, nowych składów.

        Najbardziej bezczelni potrafią nawet negatywnie komentować na pewnym trójmiejskim portalu.

        Z drugiej strony - jak trzeba mieć "zryty beret", żeby czepić się o nadpłacony przejazd?

        Z trzeciej strony - jak ma się propozycja dopłaty do biletu, skoro ten stracił ważność?
        Albo stracił i jest nieważny, albo dopłata - skoro z dopłatą jest ważny to i bez niej jest... (na krótszym odcinku)....

        • 70 0

        • Piniążki w korycie

          muszą się zgadzać.

          • 5 0

        • Trafione w samo sedno.

          • 31 0

    • .może pora zmienić

      prezesów co ???? przecież nie ukradł ani nie skopiował tyko kupił bilet !!! nie wszyscy musza śledzić te wypociny dotyczące skm.

      • 22 0

    • najlatwiej polowac na turystów i ich golic na kase

      • 26 0

    • p.MIchał ma nauczkę. Nauczył sie, że następnym razem dobrze sie zastanowi zanim skorzysta z usług SKM

      • 110 1

  • skm-ka

    Szybka w jeździe po bandzie, WOLNA od myślenia!

    • 3 0

  • gdzie znaleźć ten regulamin?....-bo mi się skończył papier.

    • 3 0

  • Poprawne postepowanie kontrolera wg przepisow pkp skm

    Witam, doskonale obylem sie ze znajomoscia tych ze przepisów, dlatego tez doskonale zdaje sobie sprawę ze niekiedy rozwiązania kontrolerów są absurdalne ...
    aczkolwiek w tym ze oto przypadku, wg przepisów...
    jeżeli podróżny posiadał bilet, z przedawnionym nominale taryfowyn jak ze w tym przypadku.. A wartość biletu była zawyżona....
    wówczas kontroler poucza podroznego o aktualnym planie taryfowym, bilet odpisuje jako niewykozystany, zwrot za stary bilet odtrzyma po udaniu się do kas skm...

    oraz proponuje bilet aktualny mianowocie ten za 5,5 zl.... Dopiero gdy podróżny odmówi zakupu biletu w danym momencie, dopiero w ten czas jest zobowiązany do wystawienia pidroznemu wezwania do zapłaty za brak biletu

    • 3 0

  • trochę inna sytuacja z kontrolerami.....

    Miałem inną sytuację trochę: kupiłem bilet normalny za 4,00 zł ale w automacie gdzie podana jest relacja od stacji do stacji. Przez to że na peronie trwały prace remontowe ( skm w niezależnie od kierunku podjeżdżał tylko od jednej strony peronu) to pomyliłem się i wsiadłem do pociągu który jechał w kierunku przeciwnym niż relacja wypisana na zakupionym bilecie.
    Ledwo pociąg ruszył to złapali mnie kontrolerzy no i po wymianie argumentów wybłagałem pouczenie. Wg mnie nie mieli jednak prawa mi wstawić mandatu, zwłaszcza że gdybym miał taki tradycyjny bilet kupiony w kasie (na takim nie ma napisanej trasy) i skasowany w kasowniku to nie było by tematu. A regulamin przewozów SKM nie reguluje ww. przypadków....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane