- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (138 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (234 opinie)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (37 opinii)
- 4 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (81 opinii)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (168 opinii)
- 6 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (277 opinii)
Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM
Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.
W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.
Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.
- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.
Od grudnia tylko jeden przewoźnik
Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)
Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.
Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.
Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia... Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (281) 2 zablokowane
-
2022-09-08 19:45
Polregio z Gdyni tez przepelnione
Na trasie Gdynia Lebork tlok i scisk w godz szczytu, brakuje dodatkowego wagonu, wielu pasazerow stoi, .
- 5 2
-
2022-09-08 19:29
Elegancko
Brawo pan marszałek
- 1 4
-
2022-09-08 11:09
A może by tak zwiększyć częstotliwość kursowania? (17)
PKM do Gdyni jeździ co 40. minut w porannym szczycie. Nic dziwnego, że są (jeszcze) tłumy!
- 87 1
-
2022-09-08 11:51
To niech Gdynia w końcu zainwestuje i zbuduje trzeci tor z Osowej do Gdyni Wzgórze oraz wybuduje obiecane sprzed laty nowe peron (3)
W Gdańsku potrafią inwestować, już wzięli się za drugą linię PKM, a Gdynia wciąż nie uporała się z pierwszą. Tak to jest jak włodarze są nieudolni i zadłużyli miasto... Miał być peron na Wzgórzu oraz na Fikakowie... Wiem, że ten drugi bez sensu bo daleko na samo osiedle, ale to pokazuje, że nie dotrzymują danego słowa...
- 11 6
-
2022-09-08 12:30
czemu Gdynia ma wyręczać pkp plk na ich własnym terenie? (1)
Może co prawda naciskać, ale PLK mają czas i tu się nic nie zmienia
- 3 4
-
2022-09-08 19:26
jakos Rumia i Wejherowo dogaduja sie z PLK
Moze czas na korepetycje?
I nie "naciskac" a negocjowac i byc skutecznym...- 3 0
-
2022-09-08 13:37
niech się Gdynia zajmie wiaduktami na Karwinach
i koleją na Północy.
- 7 0
-
2022-09-08 11:12
to nie wina składów tylko podróżnych (4)
czemu wszyscy w jednym pociągu? Trzeba zrobić rejestrację i nie będzie problemu. Taka mam koncepcje. Serdeczności.
- 4 15
-
2022-09-08 11:26
Już ciebie zarejestrowałem na jutro. (2)
Do wybitnego specjalisty w Tworkach.
- 14 3
-
2022-09-08 18:24
Tworki to w Pruszkowie pod Warszawą,u nas blisko Srebrzysko.
- 1 0
-
2022-09-08 13:17
Hahaha
Oplułam się :)
- 0 3
-
2022-09-08 15:32
dlaczego wiekszosc jezdzi w jednym kierunku? pasazerowie powinni sie podzielic i np. rano czesc jedzie do wrzeszcza, a czesc
do rębiechowa
- 7 0
-
2022-09-08 11:25
PKM to ogólnie porażka wykonania (5)
Założenia były dobre ale niestety wykonanie nieudolne:
1. Częstotliwość za niska - powinna być co 10-15 min, z czego co 15-20 minut do Gdyni co najmniej
2. Beznadziejne składy - 1 para drzwi na wagon, ktoś kto to zamawiał był chyba i**otą. Tu powinny być składy podobne jak w metrze, z dużą liczbą drzwi, aby wymiana pasażerów była krótka. Obecnie pociąg na niektórych stacjach traci całą minutę na zmianę pasażerów - powinno być max 20 sekund. No i teraz 40 sekund razy 10 stacji to już jest prawie 7 minut dodatkowo na trasie. Oby elektryczne były lepiej przemyślane, ale czy w PKM są wystarczająco kompetentni ludzie?
3. Składy są powolne - obstawiam, że to przez zużycie paliwa, które po otwarciu PKM miało być większe niż producent zgłaszał w ofercie - to nie są pociągi widokowe tylko mają przewozić jak najszybciej pasażerów z miejsca na miejsce. Jak rozpędzają się pociągi metra a jak PKM - każdy kto miał okazję się przejechać oboma będzie sfrustrowany podróżami PKM.- 19 1
-
2022-09-08 12:29
PKM odpowiadało za budowę i utrzymanie szyn. Nic więcej (3)
1. Rozkład układa pkp plk na wniosek przewoźnika, a przewoźnik na wniosek organizatora przewozów. PKM nigdzie w tym łańcuchu nie ma. I teraz tak: Marszałek składa zapotrzebowanie na pracę przewozową do przewoźników (PKP PolRegio, pkp skm). PolRegio i pkp skm składają wniosek do PLK o dostęp do torów dalekobieżnych (bo to one wymuszają rozkład na linii PKM). I tu się zaczyna - pierwszeństwo mają pociągi międzynarodowe, potem dalekobieżne, a następnie regionalne. Stąd takie a nie inne odstępy, chociaż przydałoby się rzeczywiście co kwadrans.
2 i 3. Te składy miały być tymczasowe. Niestety, bez względu na władze centralne - PLK nie potrafi powiesić sieci jezdnej na linii Gdynia-Kościerzyna. Co z tego, że PKM wiesza w końcu swoje druty, jeżeli PKP Energetyka nie ma podstacji w Osowej?- 8 2
-
2022-09-08 12:35
(1)
Podstawowym absurdem jest to, że te pociągi jeżdżą na trasie Gdynia-Sopot-Wrzeszcz. Kto to wymyślił i po co?
- 3 3
-
2022-09-08 13:45
To podsył, wynikający z problemów z PLK na odcinku Osowa-Gdynia
W skrócie: pociąg jadący w relacji Wrzeszcz-Osowa-Gdynia musiałby zbut długo czekać na możliwość powrotu tą samą trasą. Problem możnaby rozwiązać co prawda, wykorzystując jeden albo dwa SZT na torach odstawczych we Wrzeszczu - jednak tych składów nie ma w takiej liczbie. Stąd konkretny SZT wraca przez Sopot, aby znowu móc jechać przez Osowę. Czy wynika to z ogromnego obłożenia linii Gdynia-Kościerzyna? Raczej nie, bardziej chodzi o wyjątkowo asekuracyjne podejście PLK do ruchu na głowicach stacji. Zmiana krawędzi peronowej czy inne formy przeplotu ruchu to dla nich powód do płaczu. Co ciekawe, na LK-9 potrafią bez problemu zachować odstęp jednego bloku sygnalizacyjnego między pociągami PR a IC.
- 2 3
-
2022-09-08 13:34
zapoznaj sie ze statutem PKM
Zamiary zdecydowanie ponad siły.
Można brnąć w szczegóły ale można jednym zdaniem "marnej baletnicy zawadza rąbek spódnicy".
Błędy organizacyjne tego przedsięwzięcia znane są od samego początku, problem w tym, że się ich nie neutralizuje a czeka na Godota, rozdzierając szaty nad zewnętrznymi przyczynami.
Nikt nie powie, że król, nie dość że nagi, to jeszcze mało rozumny.- 2 4
-
2022-09-08 11:57
W tym roku z PKM skorzystałem 2 razy, pierwszy i ostatni. Podróż w tłoku i z prędkością wycieczki krajoznawczej,
skutecznie mnie wyleczyła.
Kolejna podróż na Kaszuby odbyła się na rowerze.- 7 5
-
2022-09-08 13:28
czym zwiększyć?
brak taboru i brak ludzi, którzy go poprowadzą.
- 2 3
-
2022-09-08 12:05
a skąd na to pieniądze?
- 3 2
-
2022-09-08 18:52
Ciekawe rzeczy się dzieją. Na YouTube jest filmik z komentarzem, na którym widać skład SKM z Trójmiasta wypożyczony na Dolny Śląsk. To może trzeba pożyczyć jakieś odstawione szynobusy w innych województwach i zasilić transport lokalny u nas?
- 3 0
-
2022-09-08 18:32
W Gdańsku powinien być węzeł przesiadkowy,w Głównym lub Sródmiesciu,a nie w jakimś Wrzeszczu.Do Wrzeszcza daleko.
- 4 4
-
2022-09-08 11:14
Z artykułu wynika, ze zawiniła SKM ale być może od grudnia będzie monopolistą, bo samorząd może wywalić Polregio? (16)
Dobrze rozumiem??
- 27 13
-
2022-09-08 11:58
Ja obstawiam, że zrobią dokładnie odwrotnie (4)
Podziękują SKM i będą korzystać wyłącznie z Polregio
- 11 1
-
2022-09-08 17:36
A moze trzeci? (1)
Wszyscy skupili się na wybieraniu pomiędzy skm a polregio, a o trzecim przewoźniku milczą. A za miedzą jest Arriva, która rowniez dysponuje własnym taborem. A przysłowie mowi: tak gdzie dwóch sie kłóci to trzeci korzysta.
- 1 1
-
2022-09-08 18:01
to sobie poanalizuj losy kujawsko - pomorskiego
w interesach z Arriva.
Oni potrafią liczyć a "przełożenie" samorządu na ten podmiot jest znacznie mniejsze niż na Regio czy SKM.
Więc nawet nie podejdą.- 1 1
-
2022-09-08 12:37
(1)
I skończy się jazda na jednym bilecie PKM+SKM?
- 3 2
-
2022-09-08 13:24
o taryfach decyduje
również marszałek
- 10 0
-
2022-09-08 11:29
Odworotnie (5)
SKM nie żadnego swojego szynobusu. Nie ma z czym startować (nie spełni warunków przetargu).
PolRegio ma i to sporo, a i pożyczyć potrafią jak trzeba.- 21 1
-
2022-09-08 11:58
Polregio ma swoje szynobusy?. (4)
Ze niby jakie sa 133 na wypożyczeniu są. Sa 136 na wypożyczeniu sa138 na wypożyczeniu. To gdzie oni maja swoje szynobusy?.
- 4 3
-
2022-09-08 12:06
W spółce Polregio. Pomorski zakład jest częścią (2)
tej Spółki. Na szczęście jest lepiej zarządzany niż SKM.
- 6 7
-
2022-09-08 13:51
Lepiej zarządzany...
oplułem się! Żart tygodnia! Polregio to największy syf. Gdyby nie to, że marszałek pożycza im nowe pociągi to dopiero byłoby widać jaka to mizeria.
- 8 1
-
2022-09-08 13:25
lepiej ustawiony
bo zarządzany jest równie "sprawnie" jak SKM.
- 5 2
-
2022-09-08 13:33
a w Chojnicach to makiety szynobusów stoją a nie prawdziwe pociągi
generalnie polregio ma porównywalnie dużo swoich pociągów (lub pożyczonych na zasadach rynkowych np od skpl) co korzysta z z marszałkowskich, świetnie to widać na linii helskiej a w głębi województwa jeszcze bardziej, Tczew Chojnice prawie nigdy nie jeżdżą pociągi marszałka tylko samo polregio
- 7 1
-
2022-09-08 13:48
Zle rozumiesz
Marszałek chce wywalić SKM i tak pewnie będzie ustawiał warunki przetargu, by się jej pozbyć. Przecież jak ostatnio kupił 10 Impulsów to wszystkie wydzierżawił Polregio , pokazując w jakim poważaniu ma SKM i jej pasażerow.
- 6 1
-
2022-09-08 11:54
Źle (1)
Z tego artykułu tak wynika, ale to marszałek oddał autobusy szynowe w użytkowanie dla skm licząc, że przewoźnik sprzeda swoje udziały i utworzy spółkę koleje pomorskie. Niestety tak się nie stało a, że marszałek ma większe udziały i zyski w polregio próbuje dorobić teorie żeby mieć wytłumaczenie aby wyrzucić skmke.
- 5 4
-
2022-09-08 13:26
marszałek wynajął SKM, bo nie miał wyjścia
A Regio nie miał ludzi, aby prowadzić wszystkie składy.
- 4 2
-
2022-09-08 11:43
tak i Struk nie widzi w tym swojej winy
- 10 2
-
2022-09-08 11:28
zgadza się
- 3 4
-
2022-09-08 11:11
A moze pietrowe jak na Hel w sezonie...! (4)
Odrazu dwa razy miejsca... może czas pomyśleć przy zamówieniu nowych składów!
- 47 7
-
2022-09-08 11:59
Zwłaszcza że jest po sezonie (3)
I piętrusy stoją bezczynnie w Chojnicach. Wystarczyłoby dać po jednym do każdego składu składającego się z dwóch szynobusów w środek i po problemie. Ale pewnie się nie da jak zawsze.
- 8 3
-
2022-09-08 12:48
Uciągnie? (2)
Zastanów się, dlaczego silniki tych składów tak wyją.
- 10 0
-
2022-09-08 16:40
Uciągnie (1)
Na półwysep helski jeżdżą z dodatkowym wagonem. Tam też jest pod górę i dają radę.
- 3 3
-
2022-09-08 17:29
tam jest pod górę w Rekowie kawałek i z mniejszym nachyleniem
nie do porównania z trasą do Kościerzyny czy Kartuz.
Poza tym, zwykle jeżdżą dwa składy z bonanzą.
To dają radę- 5 0
-
2022-09-08 11:24
Opinia wyróżniona
Co roku ten sam problem z czętotliwością kursów i długością składów. (8)
Nieprawdą jest, że są to problemy, które pojawiły się "ostatnio". Jest to problem, który jest cały czas, może za lekką poprawa na okres wakacji i ferii zimowych. W zeszłym roku wielokrotnie pasażerowie jadący w kierunku do Wrzeszcza na przystanku Kiełpinek jeszcze dawali radę wsiąść do składu, natomiast już na przystanku Jasień część podróżnych zostawała na peronie. Były tez sytuacje, że już w Kiełpinie część osób zostawała, bo już wagony były pełne. Drugą sprawa jest częstotliwość kursów, która jest niedostateczna. Oczywiście teraz tłumaczy się to elektryfikacją trasy, ale i bez tych prac pociągi kursowały rzadko, z tendencją do długich przerw miedzy kursami, a następnie puszczaniem dwóch składów praktycznie jeden po drugim. Do tego spóźnienia i całkowicie "wypadające" kursy!
- 165 1
-
2022-09-08 12:11
PKM dla nas (6)
Kiełpinek i Jasień mają dość często autobusy GAiT. PKM jest dla mieszkańców którzy nie mają innej komunikacji. Dziwi mnie to że stoicie na tych peronach zamiast wsiąść do autobusu byle jakiego, trzymając w ręku bilet zgnieciony i patrzeć jak z dala PKM ... Odjeżdża
- 2 25
-
2022-09-08 14:31
serio? (2)
serio? po to robi się kolejki i tramwaje, żey usprawnić dojazd i nie czekać w korkach. Co z tego, że z jabłoniowej odjeżdzają autobusy co 10min, skoro dojazd do wrzeszcza to jakieś 50min planowo (!). Kolejka jedzie 10min a kolejne 10 zajmuje dojazd na parking. Dla mnie wynik jest prosty.
- 9 1
-
2022-09-08 14:39
(1)
Dokładnie. PKM jadę 15 min a nie 35 do Wrzeszcza z Jasienia. Po co mam stać w korku skoro mogę kolejka?
- 11 0
-
2022-09-08 16:22
Niestety
częstotliwość pociągów i jak widać ich długość niweczą sens PKMki. Co mi po pociągu, który jeździ co godzinę? To już wolę stać w kroku samochodem. Będzie szybciej
- 11 1
-
2022-09-08 12:22
Nie, nie mają zwłasza Kiełpinek (2)
Z Kiełpinka jedyną opcją, poza samochodem, aby dostać się do centrum jest jeden autobus jadący ul. Kartuską. Czas przejazdu w godzinach szczytu...blisko godzina. Opóźnienie na starcie z centrum do Kiełpinka średnio ok. 15 minut. Zerowa alternatywa
- 25 0
-
2022-09-08 13:37
Do Kiełpinka nie dojeżdża żaden miejski autobus (1)
Masz stare informacje
- 11 2
-
2022-09-08 13:45
Nie mówię, że dojeżdża do Kiełpinka tylko żeby dotrzeć z tego tego miejsca do Centrum ma się do dyspozycji jeden autobus jadący po Kartuskiej. Była to odpowiedz na stwierdzenie powyżej, że "Kiełpinek i Jasień maja dość często autobusy GAiT."
- 2 2
-
2022-09-08 11:38
To jest ta słynna polityka popularyzacji zbiorkomu!
Już nawet nie chce się kolejny raz rozwodzić nad tym co może przekonać większa ilość mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Gęsta siatka połączeń, dostosowanych do potrzeb lokalnych mieszkańców, duża częstotliwość kursów, dogodne połączenia tam gdzie są konieczne przesiadki, punktualność i konkurencyjny czas dotarcia do celu w stosunku do auta prywatnego. Rzadka z tych zasad nie jest spełniona, co więcej nawet nie widać szans na ich realizacje. Nawet trasy rowerowe, które mogłyby stać się alternatywą dla aut, to w rzeczywistości chaotyczna sieć zaczynających się i kończących przypadkowo odcinków tras. To tak jakby trasa wz lub al. Grunwaldzka w pewnym momencie urywała się lub kończyła, a jej kontynuacja była możliwa w innym kierunku kilkaset metrów dalej po torach np. tramwajowych!
- 30 0
-
2022-09-08 14:09
Ewidentnie nieprzemyślany rozkład (1)
Dwa pociągi obu przewoźników w odstępach kilku minut, a potem 40-60 min bez, wystarczy prześledzić rozkład.
- 9 1
-
2022-09-08 15:40
Hint: elektryfikacja
Błędem jest puszczanie najpierw pociągów kościerskich, a potem gdyńskich. Co potęguje tłok.
- 0 1
-
2022-09-08 11:22
skoro marszałek tego nie ogarnia to niech sie weźmie do prostszej roboty (7)
- 36 10
-
2022-09-08 11:42
Marszałek ogarnia (5)
Wie, że betonowym PKP nic nie da się zrobić. Dlatego chce przejąć SKM, żeby zrobić tam porządek i mieć na tym kontrolę. Zarząd SKM tego nie chce, bo wie że wtedy straci pracę.
- 4 11
-
2022-09-08 15:11
"nic nie da się zrobić..."
Jak to wszystko pięknie tłumaczy...
Prawie jak miłość...
Tylko ręce rozłożyć...- 5 1
-
2022-09-08 15:07
Jak marszałek może coś ogarnąć zatrudniając
beton kolejowy u siebie.
- 6 1
-
2022-09-08 13:59
CZemu nie przejął SKM jak PO była przy władzy?
Miał na to 8 lat. Teraz mu się przypomniało?
- 4 0
-
2022-09-08 13:04
bzdura
nawet na terenie pomorskiego widać, że da się...
Da się, na przykład, budować tak potrzebne bezkolizyjne przejazdy. I to w całkiem rozsądnych kosztach (tunel w Rumi to koszt trzeciego etapu park(ing)u Centralnego w Gdyni ).
SKM jest przewoźnikiem i przewozi tak, jakie umowy się z nim zawiera.- 8 3
-
2022-09-08 11:44
bzdura
- 7 5
-
2022-09-08 11:44
jak on nic innego nie umie, tylko byc partyjnym słupem, obojętnie jaka partia, czy PO czy PZPR
- 10 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.