• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.


Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.



Ważąca 2,2 tys. ton maszyna TBM ochrzczona imieniem Damroka (na cześć półlegendarnej księżniczki pomorskiej z dynastii Sobiesławiców, żyjącej w XIII w.) chwilę po godz. 10 w środę zakręciła tarczą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.

Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.

- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo (czytaj więcej), o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.

Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (196) 2 zablokowane

  • niech Budyń wezmie sie do roboty choć raz w zyciu a nieprzyglada się

    • 2 5

  • no, a OPAT jak nie ma tak nie ma

    • 2 2

  • Tylko żeby nie dowierciła się do Helu (3)

    Albo i dalej.
    No, ale alleluja i do przodu jak mawiał klasyk toruński.

    • 75 5

    • Spokojnie. Gwarantuje, że wyjdzie tam gdzie ma wyjść.

      • 1 1

    • albo nie zrobiła dziury w dnie, bo Bałtyk spuści do Chin

      • 2 0

    • cały czas mawia;)

      • 7 3

  • A to krecia robota (2)

    Mamy nadzieję że nie będzie opóźnień w realizacji tego przedsięwzięcia a ret nie spotka na swojej drodze przeszkód tak jak to miało miejsce w stolicy gdzie TBM natrafiła na beton.

    • 13 5

    • hehe budyń nawet nie wiedział w jaki przycisk kliknąć (1)

      • 2 1

      • czyli będziemy mież kanał La Manche pod kanałem

        • 2 1

  • Wszyscy swieci

    A czy nie mozna bez tych swietych jak w cywilizowanym kraju...buaaaaa

    • 6 2

  • Nie Nie Nie NIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 (5)

    Budowie tunelu pod Martwą Wisłą , tej antyrowerowej inwestycji , która pozbawi rowerzystów jedynej przeprawy na Westerplatte. Dlatego proponuje zorganizowanie masy krytycznej przeciwko tej inwestycji będącej tylko dla samochodów. A tą antyrowerową Skorupko-Kaczamrek wywalić z miasta razem z Budyniem

    • 7 15

    • Nie sraj. (4)

      Przecież można chyba jeszcze jeździć ulicą.

      • 3 4

      • (3)

        Ale tam nie ma ulicy, jest tylko kanał portowy więc raczej rowery wodne wchodza w grę.

        • 0 3

        • prom 2 zł odchodzi co pół h

          • 2 1

        • (1)

          Wojt, będzie dalej prom w Wisłoujściu i będą mosty w centrum, lepiej nam rowerzystom będzie z tym tunelem a bez jadących nim samochodów, niż bez niego, z nimi.

          lepiej gardłuj za promem przez Motławę, przeciwko pancer-kładce do filharmonii.

          • 2 2

          • A jaka jest gwarancja że ten prom zostanie. Już teraz on funkcjonuje na granicy opłacalności. Nie wiem czy po wybudowaniu tej inwestycji miasto nadal będzie dofinansowywać ten prom.

            • 0 2

  • ZŁOTY ZEGAREK ODPALIŁ WIERTAREK

    • 3 4

  • (7)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 10 10

    • Podpisał bym się chętnie pod wnioskiem (4)

      o odwołanie pana Adamowicza. Za sposób modernizacji Gdańska.

      • 5 5

      • Zapodaj jakiś konkret (3)

        A nie powtarzaj pisowskich bredni

        • 5 3

        • hmmmm (2)

          ecs,teatr szekspirowski, euro w gdańsku, baltic arena, dzika rozbudowa sieci tramwajowej, wypieranie mieszkańców na morenowe wzgorza, zbyt wysokie podatki, brak inwestycji w zieleń i parki, scieżka rowerowa na stogach. nie przemyślane inwestycje w przemysł chemiczny

          • 2 3

          • (1)

            bełkot.

            • 0 2

            • bełkot

              • 1 0

    • Z pensji urzędnika państwowego kupiłem 7 mieszkań

      Z pensji urzędnika państwowego kupiłem 7 mieszkańz pensji urzędnika państwowego kupiłem 7 mieszkańz pensji urzędnika państwowego kupiłem 7 mieszkań

      tylko przypadkiem zleciłem z rozmachu budowę zbędnych pętli tramwajowych dla tramwajów dwukierunkowych ze środków unijnych które kosztowały 10 - krotnie więcej niż tory odstawcze.

      tylko przypadkiem większosc przetargów wygrywają firmy na p na m i na k

      przez roztargnienie pobieram pensje z rad nadzorczych w których zasiadam pomimo że jest to prawnie zabronione.

      • 2 2

    • klakier

      • 2 1

  • I to kolejny przyklad jak Polska sie wspaniale rozwija za rzadow PO!!! (14)

    • 10 9

    • Zapraszam na torowisko tramwajowe na Przeróbce (4)

      Tam to dopiero widać wspaniały rozwój PO-wej ojczyzny. Kto odwola Adamowicza i radę miejską ?

      • 3 5

      • Tak tak- mozna tez pojechac na wies i pokazac wiesniaka w gumiakach na tle gnojówki! (3)

        Ale przeciez nie o to chodzi.....prawda!

        • 1 2

        • Wyspa Stogi to dzielnica miasta Gdańska (2)

          Podatki skrupulatnie pobierają. A jeżeli chodzi o inwestycje dla mieszkańców to faktycznie odległa wieś. Najśmieszniejsze jest to ze mieszkańcy tej części miasta kochają PO-wą władzę, glosują in gremium na tych co zezwolili na spalanie chemikali z ukraińskich mogilników tuż prawie przy ich domach. lubią rękę pana. To dopiero jest śmieszne a nie chłop w walonkach na tle gnojówki

          • 1 2

          • (1)

            Oj, a skąd masz tę wiedzę potężną na temat tego, na kogo głosują mieszkańcy Stogów? Pomijając już fakt, żę wybory są tajne.

            • 1 0

            • to proste jak drut

              komisje wyborcze wywieszają zbiorcze wyniki glosowania.

              • 1 0

    • Co masz dziś na obiad? (8)

      • 1 2

      • Ja mam Kaczke z `Kartoflem` a ty? (7)

        • 3 2

        • On nie ma nic.....tylko popija zimnego lecha! (1)

          • 5 1

          • Uh! Ta głębia wypowiedzi! Ta walka ze stereotypami. Ta troska o jakość dyskursu publicznego. Ah!

            • 1 1

        • ja nie jestem propagandzistą żadnej partii politycznej, więc zwykle mówię prawdę (4)

          kiedy pytam "co masz na obiad?", mam na myśli "co masz na obiad?", kiedy mówię "pracuję uczciwie", pracuje uczciwie, a kiedy mówię, ze zależy mi na czyimś losie, to rzeczywiście mi zależy.

          a międzypartyjne medialne boksowanki specjalnie mnie nie obchodzą.

          • 2 2

          • Wylacz telefon bo zaraz dzwonek na lekcje i Pani ci go zabierze! (3)

            • 1 1

            • Och, wiec uznajesz moją wypowiedź za wielce niedojrzałą, tak? (2)

              Jakżeś przenikliwy, Partyjny Propagandzisto, o lekkim języku i krótkich acz subtelnie celnych wypowiedziach.

              O moją edukację się nie martw. Uczyłem się w czasach, gdy była ona jeszcze coś warta. synku :)

              • 3 2

              • No i co Partyjny Propagandzisto? (1)

                Nie odpowiesz? Nie odszczekniesz się jakimś ultra wyrafinowanym hasełkiem zatwierdzonym przez Centralę?

                • 1 2

              • Minusuj, Partyjny Propagandzisto, to język współczesności

                O wiele bardziej ekonomicznie uzasadniony, niż merytoryczna dyskusja :)

                • 1 1

  • dlatego 2 stopień zasilania

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane