- 1 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (124 opinie)
- 2 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (93 opinie)
- 3 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (149 opinii)
- 4 Przystanki tramwaju wodnego w dzierżawie (42 opinie)
- 5 Podrzucanie śmieci to nie wykroczenie? (115 opinii)
- 6 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (61 opinii)
Mevo 2.0 dopiero w przyszłym roku? Nietypowy przetarg, wyższe opłaty
Nowy operator systemu roweru metropolitalnego Mevo ma zostać wybrany w tzw. dialogu konkurencyjnym. Nietypowa formuła przetargowa ma dać urzędnikom większą gwarancję wyboru tylko zweryfikowanych wykonawców, ograniczenie odwołań, mniejsze ryzyko braku ofert czy złożenia ofert zbyt drogich. Procedura ma potrwać ok. trzech miesięcy. Po wybraniu najlepszej oferty nowy operator będzie miał ok. sześć-siedem miesięcy na uruchomienie systemu. To oznacza, że inauguracja Mevo 2.0 w tym roku będzie bardzo trudna.
Zarys tego, co nas czeka, przedstawiono we wtorek wieczorem podczas kolejnego spotkania urzędników z Obszaru Metropolitalnego (odpowiadającego za wdrożenie Mevo) z mieszkańcami.
Jakie będzie nowe Mevo?
Z punktu widzenia użytkownika Mevo 2.0 będzie droższe. To zarówno wniosek z warsztatów z mieszkańcami, którzy wyrazili gotowość do ponoszenia wyższych opłat za korzystanie z rowerów, jak i z trwającego kilka tygodni dialogu technicznego z potencjalnymi operatorami. Podczas spotkań z sześcioma wybranymi firmami urzędnicy Obszaru od każdej z nich usłyszeli, że system musi kosztować więcej, by działał co najmniej kilka lat, a nie miesięcy. O tym, o ile wzrosną opłaty abonamentowe, mają w dużej mierze zadecydować planowane badania, ale już teraz urzędnicy podkreślają, że abonamenty muszą być konkurencyjne wobec opłat za komunikację miejską. Jedną z propozycji jest, aby dotychczasowy abonament miesięczny w cenie 10 zł kosztował 25 zł.
Niewykluczone, że planowany system będzie mieszany - a więc do 1224 rowerów elektrycznych, które Obszar już posiada, zostaną dołożone rowery konwencjonalne. Na to, by je przygotować, firmy, z którymi podjęto rozmowy, potrzebują ok. pół roku od chwili podpisania umowy. O tym, że rowerów musi być więcej, przekonaliśmy się już w 2019 r., gdy z racji małej liczby dostępnych rowerów ich wypożyczenie graniczyło z cudem. Jednym z pomysłów na zwiększenie dostępności rowerów ma być możliwość jazdy z rozładowaną baterią oraz mniejsza liczba "darmowych" minut w abonamencie (np. 60 zamiast 90 min).
Zarówno urzędnicy, jak i potencjalni operatorzy są też gotowi do dużych zmian w kwestii ładowania rowerów. Z pewnością system ładowania będzie musiał zostać zdecentralizowany, by baterie można było ładować i wymieniać w wielu punktach metropolii. Pod uwagę brane są stacje samoobsługowe, bateriomaty oraz wymiana przez serwis.
Duży nacisk ma być kładziony także na skuteczniejsze egzekwowanie kar od użytkowników, którzy korzystają z systemu w niewłaściwy sposób (np. zamykają rower w prywatnych piwnicach czy jeżdżą jednośladem w dwie lub więcej osób w jednym czasie). Ma temu zapobiec podpięcie kart płatniczych pod każde konto użytkownika.
Z drugiej strony Obszar chce też zachęcić nowego operatora do większej dbałości o system i jego dostępność. Dlatego przewidywane są dodatkowe premie za zwiększoną liczbę wypożyczeń. Mówiąc inaczej: im więcej osób będzie korzystać z systemu, tym większe wynagrodzenie (nie tylko z opłat abonamentowych) ma otrzymać nowy operator.
Jedna z firm rekomendowała też większe wpływy ze skuteczniejszego marketingu (reklamy przy stacjach, a nie na rowerach) oraz dotarcie do grupy seniorów 60+ (dotychczas to tylko 2 proc. spośród wszystkich użytkowników).
Jak i kiedy poznamy nowego operatora systemu?
Operator Mevo 2.0 zostanie wyłoniony w tzw. dialogu konkurencyjnym. To nieco inna formuła niż tradycyjny przetarg. O tym, dlaczego wybrano taką a nie inną ścieżkę, mówił we wtorek Michał Glaser, dyrektor biura Obszaru Metropolitalnego.
- Przy wyłanianiu operatora Mevo 2.0 będzie wykorzystywana procedura dialogu konkurencyjnego. Stosuje się ją przy projektach wymagających wykorzystania najlepszych dostępnych na rynku rozwiązań. Zamawiający określa swoje potrzeby i wymagania i razem z wykonawcami opracowuje rozwiązania najbardziej korzystne i najlepiej odpowiadające jego potrzebom - tłumaczy Michał Glaser.
Dialog konkurencyjny to tryb dwuetapowy.
W pierwszym etapie wykonawcy w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, na podstawie których są kwalifikowani do dalszego udziału w postępowaniu. Z zakwalifikowanymi wykonawcami zamawiający prowadzi dialog, a po jego zakończeniu składają oni oferty. Charakterystycznym elementem tego trybu jest fakt, że dokładne opisanie przedmiotu zamówienia przez zamawiającego następuje dopiero po ukończeniu dialogu z wykonawcami.
Jak dodaje, wybór trybu dialogu konkurencyjnego jest konsekwencją rozmów, jakie zespół ds. Mevo odbył z potencjalnymi operatorami systemu podczas dialogu technicznego.
Zakłada on dopuszczenie do złożenia ofert tylko zweryfikowanych wykonawców, ustalenie założeń w porozumieniu z oferentami, ograniczenie odwołań, zmniejszenie ryzyka braku ofert lub złożenia ofert zbyt drogich.
Postępowanie ma ruszyć w połowie lutego po wcześniejszym zaakceptowaniu harmonogramu prac przez walne zgromadzenie stowarzyszenia OMGGS (6 lutego). Dialog potrwa co najmniej trzy miesiące i - jak mówią sami urzędnicy - to procedura bezpieczniejsza, ale nieco dłuższa od zwykłego przetargu.
To oznacza, że jeśli wyniki nie zostaną zakwestionowane w Krajowej Izbie Odwoławczej, nowy operator będzie znany tuż przed wakacjami. Gdy podpisze umowę, będzie miał jeszcze ok. pół roku na przygotowanie i uruchomienie systemu.
I choć przedstawiciele Obszaru chcieliby uruchomić I etap systemu (1224 rowery) jeszcze jesienią, to może okazać się to bardzo trudne.
Co zrobiono do tej pory?
Przypomnijmy: system Mevo został zawieszony pod koniec października. Obszar wypowiedział umowę firmie NB Tricity ze względu na opóźnienia w dostawie rowerów i ciągłe problemy z dostępnością rowerów.
W grudniu rozpoczął się dialog techniczny. Przystąpiło do niego 12 firm, ale do stołu zaproszono połowę z nich, bo tylko sześć firm posiadało doświadczenie w obsłudze rowerów "na minuty". Były to: Freebike, Geovelo, Nextbike Polska, Comdrev, Orange + Roovee oraz Clear Channel + Moventia.
Każda z firm dostała do testów i analiz po jednym rowerze. Sprawdziła ich podzespoły, dokonano też audytu wszystkich otrzymanych od Nextbike rowerów. Okazało się, że brakuje nie czterech, jak pierwotnie podawano, lecz 50 rowerów, które zostały zniszczone lub rozkradzione. 50 kolejnych nadaje się do kompleksowej naprawy - m.in. wymiany uszkodzonych lub wyeksploatowanych napędów elektrycznych.
Miejsca
Opinie (379) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-29 08:36
W Gdańsku nie ma prostych rozwiązań bez marnowania pieniędzy publicznych
Trzeba błyszczeć, wręczyć sobie nagrody za pomysł, który upada pół roku później. Temu Misiowi damy rok, bo jest jakaś jeszcze spółka, która musi zarobić? Będzie Misievo 3.0?
- 20 2
-
2020-01-29 07:13
Przede wszystkim (2)
To powinien być rowerek dojazdowy a nie tranzytowy. 10 zeta i dawaj przez całe 3city za pieniądze podatnika. Trasa maks 5km.
- 17 12
-
2020-01-29 08:36
Co ci do tego jak rower jest wykorzystywany? Opłacony to nie twój interes, gdzie i po co ktoś z niego korzysta. Te rowery i tak większość czasu stały.... często rozładowane. Teraz chcieliby kasę za jazdę rozładowanym rowerem.
- 1 2
-
2020-01-29 08:33
Po to jest rower , żeby umożliwiał dojazd.
- 4 0
-
2020-01-29 08:33
Skandal
- 14 1
-
2020-01-29 08:33
Ależ teraz medytowania jak z kwadratowych kół zrobić okrągłe! Zwykłe rowery aby można było je rozliczać potrzebują albo nowych stacji ze złączami albo elektronicznych układów GPS , które znów trzeba będzie ładować. Bez tego można śmiało rowerem odjechać w sina dal. Tak czy owak trzeba w to władować znowu kasę, oczywiście nie prywatną tych którzy zawinili. Ci, jak widać z uśmiechem działają dalej.
- 15 0
-
2020-01-29 08:31
To ja poczekam na Mevo 3.0
Skoro ludzie tacy jak Michał Glaser nadal siedzą na swoich stołkach, to nie mam wątpliwości, że system jest chory. Oddajcie ludziom kasę za niewykorzystane abonamenty a nie wymyślacie absurdy typu obowiązek podpięcia kart płatniczych pod wasz skompromitowany system.
- 34 2
-
2020-01-29 08:21
Za dwa lata jak nikt nie konserwuje akumulatorów to będą one do wyrzucenia ...
- 22 2
-
2020-01-29 08:19
No ba.
W tym roku trudno byłoby uzasadnić kupno nowych rowerów. A tak miś sobie zgnieje na Letnicy i bedzie można nowego...
- 16 1
-
2020-01-29 07:06
(2)
No i okejka
Lepiej dłużej a porządnie- 11 40
-
2020-01-29 07:48
Pelikanie przeanalizuj całą sytuację, potem się wypowiadaj (1)
Zzz
- 6 2
-
2020-01-29 08:18
Malkontencie
wracaj do sprzątania.
- 2 6
-
2020-01-29 08:17
Wsadzcie sobie w d.. Te mewo. Pralnia...
- 21 1
-
2020-01-29 08:12
@autor Maciej Korolczuk
Była mowa o "jesieni". Nigdzie nie padło że nie w tym roku. Umówiliśmy się na sprawdzenie terminu w okolicy wiosny.- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.