• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła już niestraszna na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia po uruchomieniu ILS kategorii drugiej.
  • Tak wyglądało oświetlenie pasa startowego, gdy na lotnisku funkcjonował ILS kategorii I.

Gdańsk jest trzecim lotniskiem w Polsce z ILS-em kategorii II. Uruchomiony w czwartek system pozwala pilotom na lądowania i starty nawet w bardzo gęstej mgle. Inwestycja kosztowała w sumie 70 mln zł.



Do tej pory na lotnisku działał ILS (ang. Instrument Landing System) kategorii I. Co oznaczało, że w trudnych warunkach atmosferycznych piloci mogli precyzyjnie podchodzić do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji (Decision Height) do 60 metrów oraz widzialności na drodze startowej (Runway Visual Range) wynoszącej co najmniej 550 metrów.

Dzięki zakończonej właśnie inwestycji te parametry zmienią się odpowiednio do 30 metrów (DH) i 300 m (RVR). Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk.

Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego. Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.
Prace po stronie lotniska polegały na poprawie geometrii pasa oraz zamontowaniu nowego oświetlenia (liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk), natomiast Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odpowiadała za montaż urządzeń (anten) systemu radiowego na kierunku 29 (od strony miasta). Natomiast na kierunku 11 podejścia odbywają się głównie na zainstalowaną kilka lat temu radiolatarnię DVOR.

Port lotniczy w Gdańsku będzie trzecim po Okęciu i Modlinie lotniskiem w Polsce z tak nowoczesnym wyposażeniem.

Trwające przeszło rok prace wymagały momentami zamykania poszczególnych fragmentów pasa startowego. W jeden weekend czerwca lotnisko było nawet zupełnie zamknięte. Chwilowe niedogodności z pewnością opłacą się pasażerom. Wystarczy powiedzieć, że nowy system ograniczy liczbę odwoływanych lotów o 90 proc. W zeszłym roku na ponad 40 tys. operacji
odwołano 385 (niecały 1 proc.), z czego 310 w związku ze złymi warunkami atmosferycznymi.

- To była najtrudniejsza inwestycja w historii jeśli nie lotniska, to na pewno naszej spółki. Nie mogliśmy sobie pozwolić na żadne opóźnienia - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku - Wiele osób mówiło, że nam się nie uda, ale się udało.
Cała inwestycja pochłonęła 70 mln zł, a dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Czytaj także: Zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdynia

Nocne lądowanie na lotnisku z systemem ILS kategorii II

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Miejsca

Opinie (238) 9 zablokowanych

  • No to mamy najlepszego ILSa w Polsce. Brawo Gdańsk (2)

    • 18 12

    • A w czym jest lepszy od warszawskiego? (1)

      • 6 4

      • "Dzięki zakończonej właśnie inwestycji te parametry zmienią się odpowiednio do 30 metrów (DH) i 300 m (RVR). Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk."

        • 11 1

  • certyfikat do Ils (1)

    To że lotnisko to ma to super, ale jeszcze pilot, drugi pilot i maszyna musi mieć dopuszczenie do tej kategorii. I nie wylądują

    • 16 9

    • Na świecie ILS tej kategori to standard od bardzo dawna więc mają to nawet tanie linie

      które u nas operują

      • 10 1

  • Pozdrowienia z wioski Gdynia (16)

    Niestety ale nasze miasto Gdynia, w porównaniu do Gdańska, to wiocha. Gdańsk rozwija się znacznie szybciej niż Gdynia. Jeszcze jakieś 10 lat temu Gdynia wyprzedzała Gdańsk. Gdańsk buduje sieć komunikacyjną, obwodnicę Południową, stadion na 40 tyś ludzi, drogi dojazdowe do obwodnicy Trójmiejskiej, tunel pod Martwą Wisłą, powiększa lotnisko, daje dużym rodzinom darmową komunikacje. Co robi Gdynia? Estakada ok chociaż projekt mógłby być lepszy. Bus pas na Kieleckiej??? Winda na kamienną górę??? Niekończąca się opowieść na Chwarznieńskiej???

    • 58 20

    • Masz minusa (2)

      Gdynia nigdy nie wyprzedzała Gdańska.

      • 20 9

      • Dokładnie. Gdańsk był zawsze większy od Gdyni i miał większe możliwości. Tylko ignorant tego nie dostrzega.

        Ale taki komentujący, sprytnie manipuluje opinią publiczną, podając rzekome fakty, że "jeszcze 10 lat temu Gdynia wyprzedzała Gdańsk".

        • 12 4

      • Wyprzedza - w dostarczaniu mi rozrywki

        niemal codziennie czytam o nowym nieoczekiwanym sposobie, w jaki władze Gdyni postanowiły się właśnie skompromitować :-)

        • 15 1

    • aż przeleciałem sobie wszystkie komentarze pod artykułem, żeby znaleźć, że jest, ...jest jeden frustrat, jeden, który z d__ włoży swoje grosze nt. Gdyni, nie wytrzymał, musiał coś dołożyć

      • 7 9

    • (4)

      czego ci 'wieśniaqu' brakuje w Gdyni; sieci komunikacyjnej, dodatkowej obwodnicy (gdziekolwiek ona miałaby być), stadionu (czymkolwiek jest ten tyś), dróg dojazdowych do obwodnicy, tunelu pod rzeką kaczą, no czego ci brakuje???

      • 9 15

      • (3)

        Obwodnicy Witomina, Drogi Czerwonej, Tunelu w Chyloni i wielu innych

        • 20 5

        • Obwodnica Witomina? Nie bądź śmieszny. W którym miejscu? Między domkami, blokami i Parkiem Krajobrażowym? (1)

          Jeszcze może o cmentarz zahaczysz? Przecież na Witominie nie ma miejsca na obwodnicę. Ta dzielnica jest otoczona Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym. Musiałbyś tworzyć drogą między lasem a blokami, żeby odciążyć Chwarznieńską.

          • 4 11

          • obwodnica Witomina

            jakbyś nie wiedział miasto samo ją wymyśliło, ale zaraz potem dodało że nie ma 70 mln na budowę i w związku z tym wybuduje ja za ok 40 lat

            • 2 0

        • może jeszcze frytki do tego?

          • 3 4

    • (1)

      Y mów za siebie. Pewnie mieszkasz w kartonie pod mostem i masz problem. Gdańsk to stare zapchlone miasto gdzie szczury biegają po ulicach i wszędzie śmierci.

      • 5 15

      • O przepraszam szczur to w gdyni :D

        • 10 1

    • milcz tępy krzyżaku (1)

      jak byś był z Gdyni to NIGDY byś takiego badziewia nie napisał.A Gdynia wyprzedzała wyprzedza i ZAWSZE będzie wyprzedzała Gdańsk.

      • 1 22

      • zgadza się

        szczególnie jak jest pasożytem większego miasta.

        • 10 2

    • Nie martw się, gryzoń wiecznie rządzić nie będzie.

      szkoda Gdyni, wiele więcej by wygrała na przemyślanej współpracy z Gdańskiem.
      Gdańsk ma zdolności do wyciągania kasy z UE, a Gdynia zamiast się umiejętnie do tej infrastruktury podłączać, to woli potworną kasę ładować we własną. Przecież to z ekonomią nie ma nic wspólnego. Co to jest Gdynia, państwo w państwie, czy jak ? Może jeszcze niepodległość ogłosi.

      • 13 1

    • obwodnica południowa to inwestycja centralna

      • 0 0

    • Beznadziejna konkurencja

      Ten idiotyczny zwyczaj konkurowania z sąsiadem, nie pozwala temu krajowi iść do przodu. Syndrom Kargula i Pawlaka siedzi w tych genach i na tym forum znajduje swoje ujście. Jedziecie po sobie wszyscy jak leci Gdańsk, Gdynia a już nie wspominam nawet o mniejszych częściach aglomeracji. Powinien przyjść jeden mądry, nakazać jedno miasto od Pruszcza po Wejherowo i koniec dyskusji. Rozwój murowany. Tylko co byłoby z tym forum .....?

      • 11 3

  • Lądowanie (1)

    Pierdu Pierdu i tak decyzję o lądowaniu podejmuje pilot.

    • 10 2

    • tak, ale na niższej wysokości

      jeżeli na trzydziestu metrach zobaczy światła pasa - może siadać i raczej to zrobi.

      • 2 0

  • po lewej stronie pasa ..... (1)

    zielone światło - lampa do wymiany !

    • 1 8

    • Wiesz w ogóle co one oznaczają czy trollujesz?

      • 4 1

  • oczekiwacze (1)

    wy co pianę toczycie z ryjców. Docenicie ILS jak prześpicie się kilka godzin na lotnisku, lub spędzicie wesoło czas z nachlanymi Tadkami z wąsem na strefie wolnocłowej.
    Pewnie większość z wypowiadających się na owym forum leciało raz może dwa do Turcji bądź Egiptu albo Elbląga i sr*li koksem bo samolot był opóźniony o 15 min.

    • 27 0

    • No a jak Janusz z Grażyną byli raz na olinklusiw i wiedzą wszystko o lataniu :)

      • 10 0

  • Gratuluje
    Super

    • 6 3

  • (1)

    Zdrowie mieszkańców to mniej samolotow

    • 2 22

    • Jakich mieszkańców???

      • 2 0

  • Nowa stacja paliw tuż pod kołami samolotu! (6)

    Wczoraj jechalem ul. Budowlanych, która biegnie dokładnie pod drogą podejścia samolotów do lotniska. W miejscu przecięcia lini podejscia samoloty leca juz bardzo nisko nad ziemia.
    OCZOM NIE MOGLEM UWIERZYC gdy zobaczylem w miejscu przeciecia sie ulicy z droga podejscia jeszcze nieotwarta stacje paliw Orlenu!!! Kto zezwolil na budowe tak niebezpiecznego obiektu, ktory w sytuacji awaryjnego ladowania moze doprowadzic do OLBRZMYMIEJ tragedii!??!!?
    Chcialbym serdecznie poprosic portal Trojmiasto.pl by przyjrzal sie tej sytuacji i byc moze zadal pare pytan osobom odopwiedzialnym za te inwestycje.

    • 17 27

    • Przesadzasz chyba troszkę, Albo nawet nie troszkę, a mocno. (4)

      W New Jersey - Newark lotnisko jest tuż przy NAFTOPORCIE, a w większości amerykańskich miast samoloty latają nad osiedlami, supermarketami, stacjami benzynowymi i czym tam chcesz. Zresztą, w Gdańsku na ścieżkę podejścia samoloty wchodzą akurat w bezpośrednim sąsiedztwie Rafinerii Gdańskiej i lecą nad gęsto zabudowanymi osiedlami, centrami handlowymi i będzie lotnisko zarastać coraz bardziej. Zresztą, gdyby tak samolot się rozbił na lotnisku i z pasa wypadł prosto w bazę paliwową która jest na lotnisku....
      Może żebyś się czuł bezpiecznie to lotnisko zbudować w szczerym polu 100km od miasta a paliwo do samolotów dowozić z rafinerii...
      Wiesz ile paliwa znajduje się pod płytą lotniska we Frankfurcie na przykład ?
      Tyle że gdyby to wybuchło, to z lotniska i okolic by tylko krater został.
      A wiesz pod jakim ciśnieniem ? Pod takim że gdyby bezpośrednio puścić to paliwo do samolotu, to by mu rozsadziło zbiorniki paliwa, dlatego stosuje się specjalne pojazdy do tankowania, które redukują to ciśnienie.
      Są określone przepisy co może być na ścieżce podejścia a co nie i nikt by nie dopuścił czegoś, co nie powinno tam być.

      • 24 2

      • Jego oczy dalej nie mogą uwierzyć :-) (1)

        • 3 0

        • no kto , urzędnicy wydali taką decyzję

          • 1 1

      • Ale ale... (1)

        Co innego, jak dookoła lotniska nie ma metra kwadratowego wolnego, by lepiej coś umiejscowić (Twoje przykłady lotnisk) a co innego jak otaczone jest przez hektary "kartofliska", tak jak w Rebiechowie, gdzie stacja SPOKOJNIE moglaby stanac 100 metrow wczesniej lub dalej...

        • 2 2

        • I uważasz, że te 100m coś by zmieniło ?

          Samolot przy prędkości podejścia załóżmy 300km/h te 100m pokona w....1.2 sekundy. To i tak loteria czy spadnie na dom czy na stację benzynową, bo jego szczątki będą siłą uderzenia rozsiane na dużej powierzchni i jego koło może trafić w dystrybutor na stacji benzynowej odleglej nawet o kilometr.
          Nadal pozostają przepisy, które mówią, w jakiej odległości od ścieżki podejścia co i do jakiej wysokości może być budowane.
          Nie zmienia tego gęstość zabudowy, bo wówczas takie przepisy musiałyby być zmieniane z każdym nowym budynkiem powstałym w przedmiotowej strefie.

          Gdyby podchodzić do życia tak jak Ty, to lepiej zlikwidować samoloty, bo są niebezpieczne.

          • 1 1

    • O jakiej olbrzymiej tragedii właściwie majaczysz?
      Pomijając już fakt, że jeden duży samolot ma w sobie tyle paliwa co ta stacja benzynowa w zbiornikach podziemnych, to widać, że nie masz pojęcia ani o przepisach regulujących bezpieczeństwo w strefie kontrolowanej lotniska ani o zabezpieczeniach stosowanych na stacjach paliw.

      • 0 1

  • No, to teraz już nie będzie zarzutów wielbicieli kotniska w Gdyni (4)

    że mamy zamgławione lotnisko i ich lotnisko jest potrzebne jako zapasowe dla Gdańska

    • 16 11

    • co to za okreslenie "zamgławione"? (3)

      myślałem, że coś może być zamglone, ale żeby zamgławione?

      • 7 3

      • ja tylko cytuję co czytałem na temat gdańskiego lotniska :-) (2)

        • 2 6

        • to poczytaj (1)

          jaką bekę mają zagraniczni turyści....czuja się jak w trzecim świecie....jest strasznie ubogie,nędzne nawet słyszałam.....a o nazwie to już nie wspomnę...

          • 1 7

          • Bękę z zagranicznych turystów to ja mam

            bo przyjeżdżają do nas się taniej wódy napić, bo u siebie ich nie stać, a takie bogate paniska zgrywają. Kobiety też wolą nasze, bo Angielki, Niemki brzydkie jak czarna gradowa listopadowa noc, zresztą w tych krajach, to już więcej muzułmańskich kobiet jest niż rodowitych przedstawicielek tych narodów.
            O Skandynawkach nie piszę, bo Dunki ładniutkie widziałem, a Niemki czy Angielki ani jednej. I w Anglii, to ja się czuję jak w Afganistanie.

            • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane