- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (71 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (22 opinie)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (289 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (48 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
Miasto nie zmieniło zdania: wakacje bez tramwaju na al. Havla
Gdańscy urzędnicy odnieśli się do pomysłu Wojciecha Trzcińskiego, inżyniera kolejnictwa, który przed tygodniem przekonywał w artykule na Trojmiasto.pl, że na czas zaplanowanych w wakacje robót na al. Havla nie trzeba na niej wstrzymywać ruchu tramwajów. Magistrat przeanalizował jego propozycję, ale zdania nie zmienił: w wakacje na al. Havla tramwaje zostaną zastąpione przez autobusy.
Po tygodniu analiz miasto oficjalnie odniosło się do jego pomysłu. Poniżej publikujemy w całości stanowisko magistratu, przesłane nam przez Jędrzeja Sieliwończyka z biura prasowego UM.
Urząd: komunikacja zastępcza optymalnym rozwiązaniem
Realizacja inwestycji, przy utrzymaniu w ruchu tramwajów po jednym torze wzdłuż al. Havla, nie jest technicznie możliwa. Przy istniejących uwarunkowaniach technicznych optymalnym rozwiązaniem jest to, które zakłada wprowadzenie komunikacji zastępczej.
Przebudowa skrzyżowania torowego wraz z budową torów na al. Havla zmienia układ torowy w planie, jak i układ wysokościowy torowiska, co oznacza, że nowe torowisko będzie miało inne rzędne i będzie budowane na innej wysokości.
Przebudowywany układ torowy zakłada instalacje w zmienionych lokalizacjach słupów i nowej sieci trakcyjnej. Przebudowa układu torowego nie jest prowadzona w tym samym śladzie, torowisko będzie przesunięte w odniesieniu do obecnego, z nowym układem słupów trakcyjnych. Budowany jest także nowy układ drenażowy w międzytorzu (co przy pomyśle czynnego tramwaju pociągałoby za sobą dodatkowe koszty związane z zabezpieczeniem czynnego toru poprzez np. wbicie ścianek szczelinowych. Co za tym idzie - ryzyko uszkodzenia sieci podziemnych, ryzyko obsypywania czynnego toru, prace pod czynną trakcją, logistyczny dojazd do budowanego toru).
Z zapisów przetargu wynika, że w sytuacji, gdy utrzymanie ruchu tramwajów z przyczyn technicznych nie będzie możliwe, wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia komunikacji zastępczej. Co ważne, koszty związane z zapewnieniem tej usługi ponosi wykonawca. Jest to rozwiązanie bardzo drogie, ponieważ zakłada wysoką częstotliwość kursowania. Gdyby zatem istniała techniczna możliwość prowadzenia prac przy zachowaniu ciągłości kursowania tramwajów, wykonawca z pewnością skorzystałby z takiej opcji, unikając wysokich kosztów autobusowej komunikacji zastępczej.
Ponadto zastosowanie innego niż przyjęte rozwiązania komunikacyjnego stwarzałoby zagrożenie związane z wydłużeniem terminu robót i kosztów z tym związanych. Wszystkim zależy na jak najszybszym wykonaniu elementów torowiska i zakończeniu prac w określonym terminie.
Założony okres zamknięcia torowiska (do końca sierpnia) jest terminem bezpiecznym i zarówno DRMG, jak i wykonawca dołożą wszelkich starań, aby prace zakończyły się wcześniej. Będzie to jednak możliwe wyłącznie przy wariancie zakładającym wykorzystanie komunikacji zastępczej.
Opinie wybrane
-
2022-05-18 10:19
na ten czas powinien być zrobiony buspas (5)
a nie tradycyjne olewanie potrzeb pasażerów komunikacji zbiorowej. W jednym tramwaju jedzie w godzinach szczytu 100-150 osób, czyli tyle co w 100 autach. To 100 aut to jest 1km korka (5m auto + 2,5m odstępu z przodu i z tyłu). To sobie można łatwo stwierdzić, który sposób komunikacji powinien mieć priorytet.
- 96 35
-
2022-05-18 11:43
(4)
1) liczysz odstęp podwójnie, czyli zamiast 1km będzie 750m
2) przy założeniu, że średnia prędkość w korku to 20km/h, te 100 samochodów będzie potrzebowało na przejazd 135 sekund, czyli 2 minuty 15 sekund
czyli jeśli tramwaj będzie jeździł rzadziej, niż co 2 minuty, to mimo osobnego pasa będzie mniej wydajny niż te samochody1) liczysz odstęp podwójnie, czyli zamiast 1km będzie 750m
2) przy założeniu, że średnia prędkość w korku to 20km/h, te 100 samochodów będzie potrzebowało na przejazd 135 sekund, czyli 2 minuty 15 sekund
czyli jeśli tramwaj będzie jeździł rzadziej, niż co 2 minuty, to mimo osobnego pasa będzie mniej wydajny niż te samochody jadące jednym pasem
Oczywiście w tamtym miejscu są 2 pasy (czyli tramwaj powinien jeździć co minutę), a tramwaje w godzinach szczytu jeżdżą co 5 minut, więc łatwo stwierdzić, że tramwaj przegrywa ten pojedynek.
Poza tym nie każdy jedzie tam, dokąd dojeżdża tramwaj.- 5 9
-
2022-05-18 13:16
Średnia prędkość w korku to 3-5km/h
20km/h to normalny ruch miejski od świateł do świateł
- 3 3
-
2022-05-18 12:54
(2)
Średnia prędkość w korku to 20km/h? To ja bym tego wcale korkiem nie nazwał....
Wyliczenia wygodnie dopasowane tak, żeby autorowi pasowało do tezy.- 4 1
-
2022-05-18 13:47
(1)
Zazwyczaj źródła podają średnią prędkość w polskich miastach w godzinach szczytu na ponad 20km/h, więc 20km/h to i tak ostrożne założenie. Pamiętaj, że nikt nie jeździ samochodem z Przemyskiej na Wilanowską, więc na innym odcinku prędkość będzie wyższa, no i nie będzie musiał zatrzymywać się co 300 metrów na przystanku.
- 2 1
-
2022-05-18 14:16
przeciętna prędkość samochodu w polskich miastach na pewno jest niższa niż 20 km/h
w godzinach szczytu jest jeszcze niższa. W Gdańsku przeciętna prędkość samochodu jest wyższa niż w wielu innych, dużo bardziej zakorkowanych miastach naszego kraju takich jak Łódź, Kraków czy Wrocław. Tylko radykalne zakwestionowanie roli samochodów w mieście oraz radykalne działania na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i
w godzinach szczytu jest jeszcze niższa. W Gdańsku przeciętna prędkość samochodu jest wyższa niż w wielu innych, dużo bardziej zakorkowanych miastach naszego kraju takich jak Łódź, Kraków czy Wrocław. Tylko radykalne zakwestionowanie roli samochodów w mieście oraz radykalne działania na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów oraz pasażerów komunikacji zbiorowej (zwłaszcza szynowej) mogą w dłuższym okresie przyczynić się do zahamowania spadku przeciętnej prędkości samochodów w Gdańsku i innych miastach kraju.
- 2 4
-
2022-05-18 10:09
Uwielbiam posty (16)
Są korki, źle, jest przebudowa/poszerzenie - żle, nie ma tramwaju - źle, budujemy tory - źle.
Najlepiej jakby np. z soboty na niedzielę 21/22.05 - o 23:55 - zaczęliby kłaść tory i asfalt na Nowej Warszawskiej a w niedzielę 22.05 o np. 04:00 skończyli - wow - to byłoby super - a może też źle- 68 32
-
2022-05-30 14:21
No jak to tak...
...w nocy hałasować?!
- 0 0
-
2022-05-19 23:11
Nie dogodzi wszystkim.
Co by nie zrobić, to i tak nikomu nie dogodzi
- 0 0
-
2022-05-18 20:31
Tyle, że brak tramwaju utrudni dojazd zupełnie innej części Gdańska i nie będzie docelowo żadnej poprawy dla tych, którzy będą stać w korkach. W sensie my cierpimy po to, żeby inni mieli później lepiej.
- 0 0
-
2022-05-18 14:18
Pretensje
Bo tutaj siedzą same stare dzbany i wieczni malkontenci ! To są tacy którym nic w życiu ,się nie udało to chociaż trochę żółci powylewają na forum !
- 0 0
-
2022-05-18 14:10
Glupcze uwielbiający posty, nie sztuka coś
zrobić. Sztuką jest zrobić dobrze i logicznie. Ale ty tego nie zrozumiesz.
- 2 3
-
2022-05-18 11:24
Tyle że tu nie ma ani budowy nowej drogi, ani poszerzenia, więc korki będą coraz większe (1)
- 0 6
-
2022-05-18 14:52
korki znikają jak znika nadmiar samochodów
bo ludzie się przesiadają do mniej terenchłonnych (przestrzeniożernych) środków transportu
- 1 1
-
2022-05-18 11:21
jak zawsze dzban czyli wazeliniarz szkodników miejskich pierwszego posta napisał
to ten co jak mu na łeb sie odlewaja pisze ze to deszcz padał
- 2 5
-
2022-05-18 11:13
budujemy - ok, natomaist wiele do życzenia pozstawia czas wyłaczenia tramwajów (1)
pomiędzy 2 miesiące (tyle deklaruje miasto) a 2 dni (tyle podałeś Ty) jest jeszcze sporo miejsca na jakiś realny czas praqc budowlanych ale krótszy niż 2 miesiące (a przez to mniej uciażliwy dla mieszkańców)
- 2 4
-
2022-05-18 11:22
Drogi postowiczu
Co to jest realny czas? Znasz się na budowie dróg? To Ci podpowiem - realny czas jest to czas podczas którego wykonawca jest w stanie to wykonać. Czas ten jest wliczony w kosztorysie inwestycji. Oczywiście w warunkach przetargowych można ten czas skrócić, ale będzie się wiązał z podniesieniem kosztów inwestycji.
- 6 2
-
2022-05-18 11:04
Dokladnie
- 1 0
-
2022-05-18 10:28
Tak to tylko w Chinach, u nas sie nie da.
- 5 1
-
2022-05-18 10:13
Źle, bo jak można hałasować w nocy?
- 7 0
-
2022-05-18 10:13
(2)
Też źle, chyba że zrobiliby to w absolutnej ciszy
- 18 3
-
2022-05-18 10:17
zapomniałem (1)
masz rację
- 12 1
-
2022-05-18 10:42
I bezpyłowo ;-)
- 6 0
-
2022-05-18 10:08
To będzie masakra (14)
Już widzę poranne korki. Już teraz jest tam ciężko. No ale dobrze że jeżdżę rowerkiem i mnie to nie dotyczy. Przystane tylko na chwilę z kawką popatrzeć na te smutne miny za fajerą.
- 32 31
-
2022-06-26 21:41
I słusznie, rower to przyszłość transportu osobistego, zdrowo, nie trzeba ubezpieczenia, paliwa, a przez miasto czasem szybciej niż autem.
- 0 0
-
2022-05-18 18:54
ja jadę lekko po 6 i jest git a ty urzędniku pracujący od 8 jedziesz do pracy o 7:45 i chciałbyś wolny przejazd.... zacznijcie tam myśleć
- 1 0
-
2022-05-18 14:21
(1)
Nie będzie korków ! Będą wakacje , rodzice nie odwożą dzieci do szkół , będzie dobrze . Nie ma co narzekać , nigdy nie ma odpowiedniego terminu .
- 4 4
-
2022-05-18 19:00
szkoda tu słów...
- 1 0
-
2022-05-18 10:41
Wyluzuj (1)
za miesiąc wakacje i na drogach zrobi się pustawo
- 9 4
-
2022-05-18 18:59
następny w bajki wierzy...
- 1 0
-
2022-05-18 10:35
Akrobata? (3)
rowerem z kawką? zdolny bajkopisarz z Ciebie uha haha
- 16 5
-
2022-05-18 10:40
Jaki problem dać kawkę do bidonu termicznego? (1)
i popijać w czasie jazdy, albo po prostu sączyć w czasie stania na czerwonym
- 6 6
-
2022-05-18 10:53
weź jeszcze obiad, podgrzej przed wyjazdem, zjesz zjeżdżając z górki
- 15 7
-
2022-05-18 10:41
Słowo klucz
"Przystane "
- 6 3
-
2022-05-18 10:21
(1)
W wakacje nie będzie korków
- 6 6
-
2022-05-18 18:58
oj oj będzie trochę korków bo ukraincy masowo kupują auta... nawet te za 3 tysie.
- 1 0
-
2022-05-18 10:15
kurd.... (1)
A kiedy mają to robić? Jak ludzie jeżdżą do szkoły i do pracy, czy w wakacje?
- 8 5
-
2022-05-18 10:17
mają to zrobić "pod ruchem". czy ktoś wpadł na to, żeby obie jezdnie havla zamknąć dla aut?
nie? a dlaczego niby? kierowcom zapinającym się na przepustowość to się wydaje absurdalne, ale może niech wyjmą głowę z miejsca przechowywania i popatrzą na świat z czyjejś - pasażerów tramwajów - perspektywy.
- 7 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.