• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plan dla zajezdni Hallera czeka na uchwalenie
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego przy maksymalnym wypełnieniu zapisów planu. W prawym dolnym rogu znajduje się skrzyżowanie al. Hallera z ul. Chrobrego.
  • Wizualizacja możliwego wyglądu placu na przecięciu dwóch osi pieszo-rowerowych.
  • Wizualizacja możliwego wyglądu osi pieszo-rowerowej północ-południe.
  • Główne założenia projektowe planu.
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego przy maksymalnym wypełnieniu zapisów planu.

Nowa atrakcyjna część miasta ma szansę powstać na terenie zajmowanym obecnie przez zajezdnię autobusową przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz na południe od niej. Dopuszczono tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z maksymalną wysokością 40 m oraz utworzenie dwóch osi pieszo-rowerowych.



Czy rejon zajezdni autobusowej przy al. Hallera to dobre miejsce na mieszkanie?

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie odbiega znacznie od tego, który był prezentowany już ponad pół roku temu podczas Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

- Obszar planu ma powierzchnię ok. 17 hektarów. Podstawowym celem przystąpienia do sporządzenia tego planu jest umożliwienie przekształcenia funkcjonalno - przestrzennego terenu przemysłowego w atrakcyjnej lokalizacji Gdańska - mówił podczas dyskusji publicznej Artur Budziak, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa zajezdnia na Południu. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż

Nadal utrzymana zostaje koncepcja zakładająca utworzenie pieszo-rowerowej przestrzeni publicznej, która poprowadzona zostanie środkiem od skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego zobacz na mapie Gdańska do ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Dodatkowo w poprzek terenu przewiduje się wykonanie połączenia pieszo-rowerowego od wejścia do Parku Millenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera na wysokości zabudowań Gedanii zobacz na mapie Gdańska.

Od strony skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego będzie mogła powstać 40-metrowa zabudowa. Na zdjęciu widoczna jest stacja prostownikowa, w miejsce której zaplanowano ogólnodostępny plac przed nowymi budynkami. Od strony skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego będzie mogła powstać 40-metrowa zabudowa. Na zdjęciu widoczna jest stacja prostownikowa, w miejsce której zaplanowano ogólnodostępny plac przed nowymi budynkami.
Wysokość do 40 metrów

Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów. Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40-metrów (tj. ok 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa zobacz na mapie Gdańska dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Najbliżej ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której istnieje zabudowa jednorodzinna, wysokość maksymalna zostaje obniżona do 13 metrów. Dodatkowo postuluje się wprowadzenie szpaleru drzew przy granicy z istniejącymi domami jednorodzinnymi.

Ulica Pstrowskiego. Nowa zabudowa o wysokości 13 metrów będzie mogła powstać za domami po prawej. Oddzielona od nich zostanie szpalerem drzew. Ulica Pstrowskiego. Nowa zabudowa o wysokości 13 metrów będzie mogła powstać za domami po prawej. Oddzielona od nich zostanie szpalerem drzew.
Miejska zabudowa

W projekcie planu bardzo duży nacisk położono na wykreowanie miejskiej, zwartej zabudowy. Dlatego też od strony al. Hallera, ul. Chrobrego (na odcinku Hallera - Powstańców Wielkopolskich) i wspomnianych ciągów pieszo-rowerowych narzucono sytuowanie budynków w pierzejach z lokalami handlowo-usługowymi w parterach i szlachetnymi materiałami elewacyjnymi.

Co ważne, w planie zakazano również tworzenia tzw. dróg serwisowych z parkingami naziemnymi od strony ulic i głównych przestrzeni pieszo-rowerowych. Parkingi mogą powstawać na zapleczu nieruchomości lub pod ziemią.

Łącznie w ramach projektu planu przewidziano realizację ok. pół hektara terenów zieleni urządzonej oraz ponad 1,5 ha ogólnodostępnych przestrzeni publicznych.

Ulica Grudziądzka. Plan podtrzymuje jej przebieg i funkcję połączenia drogowego. Ulica Grudziądzka. Plan podtrzymuje jej przebieg i funkcję połączenia drogowego.
Problematyczny przebieg połączenia pieszo-rowerowego

Bardzo szczegółowy i przemyślany dokument może jednak niektórym pokrzyżować plany inwestycyjne. Właściciel nieruchomości przy al. Hallera 140 zobacz na mapie Gdańska przekonuje, że znacznie utrudni on ewentualną przebudowę lub rozbudowę jego budynków.

- Projektowany ciąg pieszo-rowerowy przechodzi częściowo przez jeden z naszych budynków, a jego linia rozgraniczająca znajduje się w odległości mniejszej niż cztery metry od drugiego budynku. Po uchwaleniu planu w takim kształcie, oba budynki, w których po dokonanych niedawno dużym kosztem modernizacjach mieści się ponad 40 firm, utracą możliwość normalnego funkcjonowania w dłuższym okresie czasu - argumentuje Robert Reich, zarządca nieruchomości i właściciel firmy GNRR.
Zdaniem właściciela firmy GNRR, lepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie w planie o kilka metrów w kierunku północnym połączenia pieszo-rowerowego Park Millenium - Gedania.

- Przebieg tego połączenia wynika z układu funkcjonalno-przestrzennego. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wchodzimy w nieruchomość prywatną, ale dzięki temu zyskujemy plac o regularnym kształcie. Ponadto pod ziemią ułożone są ważne sieci magistralne [m.in. grawitacyjne kanały sanitarne - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Budynek przy al. Hallera 140.
  • W tym miejscu zaplanowano połączenie pieszo-rowerowe Park Millenium - Gedania. Po lewej fragment budynku Hallera 140.
  • Zajezdnia autobusowa ZKM Gdańsk.
  • Budowa osiedla dewelopera Robyg.
Realizacja w (nie)odległej przyszłości

Pełna realizacja zapisów planu może okazać się bardzo trudna i rozciągnięta w czasie - plan reguluje tylko nową zabudowę, zaś dotychczasowa może istnieć aż do czasu rozbiórki.

O ile teren zajezdni po sprzedaży może szybko przeistoczyć się w plac budowy, o tyle bardziej skomplikowana sytuacja panuje na południe od ul. Grudziądzkiej. Tu grunty należą do różnych właścicieli, którzy niekoniecznie będą zainteresowani realizacją nowej zabudowy. W tej części powstaje też (w oparciu o warunki zabudowy) nowe osiedle dewelopera Robyg.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Uwagi do 13 grudnia

Z projektem planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej lub bezpośrednio w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi w formie pisemnej lub e-mailowej (obligatoryjnie z podpisem elektronicznym) można składać w terminie do 13 grudnia br.

Miejsca

Opinie (222)

  • Smrodliwa dzielnica (4)

    Brzeźno, a więc i okolice Chrobrego maja jeden, ale bardzo istotny feler, bliskość oczyszczalni ścieków! Jakże często śmierdzi tam łajnem, nieraz gorzej niż w okolicach Szadółek!

    • 16 17

    • oczyszczalni ścieków tam nigdy nie było (3)

      • 4 7

      • (2)

        Przedszkole i nowe obiekty Gedanii stoją bok w bok z oczyszczalnią, z której czasem, mimo modernizacji, nadal czuć ściekami mimo licznych modernizacji.

        • 6 7

        • Słyszałeś o oczyszczalni Wschód? (1)

          Ta we Wrzeszcz dawno nie istnieje

          • 3 1

          • Przepompownia

            Nawet jeśli jest to przepompownia a nie oczyszczalnia, trudno jej nie wyczuć spacerując lub biegnąc aleją Hallera w okolicy nowych obiektów Gedanii

            • 0 0

  • Zajezdnia (2)

    Wszystko ładnie pięknie tylko drogi za ciasne i jest ich za mało mieszkam w brzeznie już teraz dojechać na przymierze zielona drogą to masakra a chcą budować w cetniewie za budować zajezdnie to ten teren tak się zakorkuje że szok NAJPIERW DROGI WIECEJ DRÓG

    • 12 5

    • Od taksiarza słyszałem że będzie jedynie rondo turbinowe na skrz. z Jana Pawła II.

      • 0 1

    • drogi

      Nowe drogi nic nie pomogą bo wąskie gardła i tak zatkają wszystko. Gdańsk się zmienia w gęste miasto z każdym nowym osiedlem. Ludzie będą musieli się nauczyć żyć inaczej tzn bez auta.

      • 2 0

  • VICE-AMBER

    Lisicki będzie administratorem?

    • 12 4

  • fajna lokalizacja ale nie kupie tam mieszkania, po co mi mieszkanie w takim slumsie po 11 pięter?

    • 19 2

  • Będzie trzeba dać jeszcze jedną linie tramwajową z Brzeźna do Centrum bo sama 3 po wybudowaniu tego osiedla nie wystarczy a pętla Brzeźno Plaża używana tylko w wakacje więc tam można by nową linię skierować

    • 7 0

  • (4)

    Wg mnie nie wszystko ładnie, pięknie, a wręcz koszmarnie. Na robyga nie ma sposobu. Zaczyna kolejną inwestycję, za nic mając to, że jest u niego coraz więcej wypadków na budowach. I to śmiertelnych! I z tym bhp, które ma, albo nie ma, bo nie wiem, czy tam jakieś jest, beztrosko wchodzi na kolejny plac i będzie stawiać wieżowce. Przecież życie ludzkie niczym jest wobec milionów, które przyniesie nowa inwestycja. Milionów, które on widzi, nie zauważając nic ani nikogo innego. Masakra. Nawet miesiąc nie minął od ostatniego wypadku, a krasnal już ogłasza swoje projekty z rozmachem. Niechby budował, ale inaczej, z zachowaniem zasad bhp. Wiadomo, że kiedy są inwestycje, to jest praca dla ludzi. Ale tam to raczej sztuka przetrwania. Na temat lokalizacji się nie wypowiadam, bo to inna sprawa. Chodzi mi o poszanowanie swoich pracowników i ich bezpieczeństwa, a także odpowiedzialność, za to, co się na budowach stało, a nie bezczelną beztroskę i bezkarność.

    • 19 3

    • (3)

      A to nie jest tak że za błąd budowlany odpowiada wykonawca?

      • 0 0

      • (2)

        Na wykonawcę jest zrzucona wina, ale tak naprawdę to nie wykonawcy narzucają takie tempo robót, ze na jakiekolwolwiek bezpieczeństwo nie ma czasu. To nie podwykonawcy chcą ugrać jak najwięcej zysków dla siebie, oszczędzając na materiałach i na bezpieczeństwie.

        • 5 0

        • (1)

          A kto?

          • 0 0

          • deweloper, który widzi tylko kasę, a nie ludzi, swoich pracowników, ani ich bezpieczeństwa, ani właściwie nic

            • 0 0

  • W jednym miejscu urzedasy chca oddzielac trawnikiem ,krzewami i drzewami ulice od chodnika a gdzie indziej to niszczą!

    Tak właśnie jest na przymorzu na Jagiellońskiej i Kołobrzeskiej gdzie jakiś idiota wymyślił by zlikwidować tam trawniki i drzewa by zrobić parkingi był ludzie mieli bliżej i łatwiej mogli wdychać trujące spaliny .!!Debile# jeszcze chca tam postawic ławki bo myślą,przepraszam oni niemyslą bo niemaja czym ,wydaje im sie ze ludzie bedą chcieli siedziec przy ulicy i podziwaiac samochody na ulicy i wdychac te spaliny trujące!!I naturalnie straż wiejska wspiera parkowanie na trawnikach bo nie reaguje na żadne zgłoszenia a jak przejeżdża obok to ma klapki na oczach.!!

    • 10 1

  • O widzę że nawet planują bloki przy śmierdzącej drukarni na Chrobrego!

    • 9 3

  • Ż e n a d a....Jak zwykle miasto robi dobrze deweloperom...

    byle wyżej (nieważne, że są to tak zwane przez architektów "pały") i intensywniej nieważne, że powstają koszmarki a raczej koszmary , wystarczy mieć dobre wejście do planistów i decydentów

    • 16 1

  • (3)

    Śmieli się, że Zaspa czy Przymorze to blokowiska, a tu widzę to samo chcą wybudować.

    • 16 1

    • bo to nie będą blokowiska (1)

      zasadnicza różnica to usługi w parterach

      • 1 4

      • W falowcach tez sa uslugi na parterach.

        • 10 0

    • Nie

      tutaj będzie gorzej bo gęściej nadłubane.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane