• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miesięczne bilety SKM nie dla wszystkich

Katarzyna
24 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 14:50 (25 marca 2019)
Cennik SKM ma całkiem inne zniżki niż ZKM w Gdańsku i Gdyni. Jest dużo bardziej skomplikowany, nie ma też przywilejów np. dla zasłużonych krwiodawców, które są normą praktycznie w każdym polskim mieście. Cennik SKM ma całkiem inne zniżki niż ZKM w Gdańsku i Gdyni. Jest dużo bardziej skomplikowany, nie ma też przywilejów np. dla zasłużonych krwiodawców, które są normą praktycznie w każdym polskim mieście.

- Dla dziecka mogę kupić bilety z ulgą 37 proc., albo miesięczny... bez ulgi. W świetle regulaminu SKM, skoro potrzebuje biletu miesięcznego, jest osobą dorosłą, bo przecież nie jest uprawnionym do ulgowego biletu miesięcznego uczniem - absurd w cenniku SKM opisuje nasza czytelniczka, pani Katarzyna. Odpowiedź SKM na dole artykułu



Przez ostatnie dwa lata, od poniedziałku do piątku, dwa razy dziennie, jeżdżę SKM z synem. Dla siebie mam bilet miesięczny (za 130 zł), dla dzieci w wieku 0-4 bilety są darmowe, tzw. "zerówki". Za tydzień syn kończy cztery lata, a zatem kończą się darmowe przejazdy. Choć nigdy nikt z kontrolerów nawet nie spytał o wiek dziecka, chcę kupić mu bilet.

Bilety ulgowe są, miesięczne bez ulgi



Idziemy więc do kasy, gdzie pani z rozbrajającym uśmiechem oświadcza, że owszem, na dziecko do rozpoczęcia obowiązkowego przygotowania przedszkolnego przysługuje ulga 37 proc., ale... dla dzieci nie ma biletów miesięcznych. Nie ma i już, przecież żadne dziecko w wieku 4-6 lat nie jeździ codziennie pociągiem. Pomijam fakt, że i w Gdańsku, i w Gdyni wprowadzono bezpłatne przejazdy dla dzieci do 7 lat, rozumiem - SKM nie podlega pod władze miejskie.

Pani zaproponowała mi zakup 40 biletów ulgowych (ulga 37 proc.) jednorazowych do codziennego kasowania albo... zakup normalnego biletu miesięcznego, jak dla dorosłych. Opadła mi szczęka, ręce, nogi, witki, no po raz kolejny okazało się, że nie byłam gotowa na kontrakt z rzeczywistością.

Ktoś powie, roszczeniowa matka, dwa lata woziła dziecko za darmo i jeszcze się czepia (a kto to w ogóle widział takie małe dziecko wozić!). Komuś stanie przed oczami mrożąca krew w żyłach wizja codziennej porannej i popołudniowej pantomimy pt. dziecko pod pachę-bieg na peron-kasownik-wnieś dziecko do pociągu-o matko, gdzie jest bilet(!). Kogoś odstręcza niezwykła punktualność składów i ich stan techniczny. Jeszcze inna osoba powie, że tylko patologia jeździ SKM, on nie rusza się nigdzie bez auta.

SKM spełnia marzenia - każde dziecko chce być dorosłe



Mam 27 lat, dziecko, męża, kredyt, dwa koty, samochód i pracę, do której dojeżdżam SKM-ką z racji (wychodzi na to, że coraz mniejszej) oszczędności, korków, kosztów parkowania... Mam także fajne przedszkole obok pracy.

Co zrobię...? Będę płacić. Za bilet swój i już wkrótce czteroletniego syna. W świetle regulaminu SKM, skoro potrzebuje biletu miesięcznego, jest osobą dorosłą, bo przecież nie uprawnionym do ulgowego biletu miesięcznego uczniem/studentem (ulga 49 proc.). Powiem mu, będzie zachwycony - kto w jego wieku nie chciał być dorosły...

Stanowisko spółki PKP SKM w Trójmieście
Aktualizacja, 25 marca, godz. 14:50

Z zainteresowaniem przeczytaliśmy artykuł Pani Katarzyny zatytułowany " Miesięczne bilety SKM nie dla wszystkich".

Pragniemy poinformować, że brak ulgowych biletów miesięcznych dla dzieci, które ukończyły 4 lata a jeszcze nie podlegają obowiązkowi szkolnemu, nie dotyczy jedynie naszej spółki.

Takich biletów nie ma też w ofercie pozostałych przewoźników kolejowych.

O tym, komu przysługuje ulga ustawowa i w jakiej wysokości, decydują posłowie i senatorowie RP. Zakres przysługujących ulg ustawowych reguluje ustawa z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
Przewoźnicy nie mogą więc tych ulg modyfikować według własnego uznania.

Przychody nie osiągnięte w związku ze stosowaniem ulg ustawowych są przewoźnikom refundowane środkami z budżetu państwa.

Ustawa ta przewiduje również inne ulgi, w tym ulgi dla dzieci w wieku od 4 lat do rozpoczęcia nauki w szkole oraz dla dzieci szkolnej i uczącej się młodzieży. Dzieci, które ukończyły 4 lata, a nie rozpoczęły jeszcze nauki w szkole, mogą korzystać przy przejazdach pociągami (wyłącznie w klasie 2) z ulgi 37% od cen biletów normalnych. Ulga ta nie dotyczy - i to podnosi Pani Katarzyna - przejazdów na podstawie biletów miesięcznych. Z biletów miesięcznych i to z ulgą 49% mogą korzystać dzieci i młodzież uczące się w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Uprawnienie to przysługuje do ukończenia 24 lat.

Z zapisów tej ustawy wynika też m.in. budzący zdziwienie niektórych pasażerów obowiązek zakupu biletów z ulgą 100 proc. dla dzieci w wieku do 4 lat. Po co takie bilety? Nie szkoda papieru? Właśnie po to, że taki bilet jest dowodem na to, że dziecko jechało pociągiem i przewoźnikowi z tego tytułu należy się rekompensata z budżetu państwa.

Przewoźnicy mogą zastosować także ulgi handlowe. W tym przypadku nie ma refundacji ze Skarbu Państwa. Koszty ponoszą wyłącznie spółki kolejowe.

Wprowadzenie takiej ulgi nie jest jednak takie proste.

Spółka PKP SKM w Trójmieście przewozi pasażerów na podstawie umowy na realizację zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego, zawartą z  Organizatorem Przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zgodnie z tą umową taryfę oraz cennik biletów SKM, w tym oczywiście także tych z  ulgami handlowymi, reguluje ta właśnie umowa. Organizator Przewozów, który płaci przewoźnikom za przewożenie pasażerów, musiałby się zgodzić na wprowadzenie takiej ulgi. On też musiałby te ulgi sfinansować, czyli, w rezultacie, zapłaciliby za nie wszyscy podatnicy.

Czy nie ma więc szans na taki bilet, którego brak doskwiera Czytelniczce portalu?
Staramy się dostosować naszą ofertę, by zaspokajała oczekiwania jak największej liczby naszych pasażerów. Przeprowadzimy badania, które wykażą, jakie jest zapotrzebowanie na bilet opisany przez Panią Katarzynę. Jeżeli będzie duże, wystąpimy do Organizatora Przewozów z propozycją wprowadzenia go do naszej oferty. Warto jednak wspomnieć, że dotychczas nie mieliśmy od naszych pasażerów ani jednego sygnału, że w naszej ofercie taki bilet powinien się znaleźć.

Tomasz Złotoś
rzecznik spółki PKP SKM w Trójmieście
Katarzyna

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    Zdecydowanie kobieta ma racje. 4 latek płacący za bilet jak dorosły?! Jakaś totalna paranoja. Jak transport publiczny chce przyciągać klientów jak zasady jak za króla świeczki... Kobieta chce kupić uczciwie bilet i zderza się ze ściana... To na pewno nie zachęcić większej liczby osob do skm

    • 106 6

    • (3)

      Król świeczka? Hahaha

      • 13 2

      • (2)

        Króla świeczki

        • 0 4

        • Królewny Świeczki (1)

          • 2 3

          • Królewny Ścieżki ;)

            • 4 0

    • znów ktoś szczeka pod niewłaściwym drzewem :-(

      nie jest problemem niedostatek socjalizmu (brak kolejnej szczegółowej ulgi)
      tylko sama obecność ulg, które stały się konieczne, bo ludzi oskubano, opodatkowano, zmieniono w nędzarzy, którzy mogą przetrwać tylko żebrząc o ulgi.negocjując.

      patologią jest rozbudowana tabela ulg SKM, a nie brak jeszcze kilkunastu dodatkowych, które każdy może tu wymyślić na poczekaniu, równie sprawiedliwych, jak ulga na miesięczny bilet dziecka.

      skm powinna być po prostu w ramach tego samego przewoźnika co autobusy.
      na takiej samej taryfie. ale ilu oszustów mniej by się wtedy na tym utuczyło i upasło?!

      • 5 1

  • SKM.. żenada. (4)

    Tabor z PRLu, mentalność tez z PRLu. Wieczna dziura między składem a peronem, tak wielka, że ludzie wpadają. Brak ulg dla tych, co wszędzie indziej ulgi mają. Absurdalna taryfa, bzdurne bilety. Większość przystanków w opłakanym stanie. Punktualność praktycznie nie istnieje. Kiedy to upadnie?

    • 106 6

    • Wielka dziura między składem a peronem...

      Mind the gap!

      • 9 5

    • w PRLu skm działał o dwa nieba lepiej niż teraz (1)

      Wtedy to była nowoczesna sieć. Problem, że poza paroma składami i nowymi wyświetlaczami na peronach z naprawionym zadaszeniem to niewiele się od tych 50 lat zmieniło.

      • 20 2

      • Tylko że stare wyświetlacze działała, a nowe to szkoda gadać. Dłuższe składy były w PRL - teraz jesteś na peronie na końcu pociąg podjeżdża krótki i zatrzymuje się daleko, zanim dobiegniesz, to ruszy.

        • 5 3

    • Dobrze gada. Polać mu.

      • 3 3

  • 500 plusy dla nich bilety normalne bez ulgi (2)

    a jak nie do roboty

    • 24 49

    • A bydlo nie powinno byc w zagrodzie?

      • 9 3

    • Ostro wczoraj było...co?

      • 2 1

  • Bo w Polsce

    Nie można być uczciwym... Inna matka zaczęła by drzec jape, wpadła by w histerie i kontroler odpuszcza...a ona spokojnie bedzie dalej jeździć transportem miejskim z dziećmi czy nie, ale za darmo.

    • 30 2

  • Na szczęście nie jeżdżę SKM :-)

    • 25 6

  • (4)

    A co to za problem kupić bilet miesieczny uczniowski? Miesięcznego nie ma ze zniżką 37%, to fakt, ale jest uczniowski 49%.

    • 17 29

    • Hmm (2)

      Dziecko nie jest uczniem i nie ma legitymacji

      • 42 2

      • No to pech

        • 3 18

      • Kanarinios

        Legitymacja przedszkolaka

        • 0 3

    • jest

      Problem taki,że konduktor widzi dziecko nieuczniowskie i mandat wlepia do tego i tak drogiego biletu.

      • 2 0

  • Haha sredniowiecze (2)

    I z czym do ludzi :) 4latek i juz kupowac bilety? Haha

    No to porownajcie jak jest w Warszawie:
    przejazdy bezpłatne - Dzieci od urodzenia do 30 września w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat.

    przejazdy ze zniżką 50% - Dzieci i młodzież od 1 października roku kalendarzowego, w którym kończą 7 lat do ukończenia 16 roku życia
    ---
    Bilet Młodego Warszawiaka
    Ulgowy Bilet Warszawiaka 30-dniowy kodowany wyłącznie na Spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej lub innych dopuszczalnych nośnikach - 49 zl za strefe I+II.
    ---
    Bilet Młodego Warszawiaka
    Ulgowy Bilet Warszawiaka 90-dniowy kodowany wyłącznie na Spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej lub innych dopuszczalnych nośnikach - 125 zl za strefe I+II
    ---
    I to na wszystko! Metro, pociagi, autobusy, tramwaje! Od centrum Warszawy az po gminy oscienne. Poczytajcie o ofercie: Wspólny bilet.

    • 64 2

    • (1)

      I zastanow sie kto za to placi.....komunistko, dno I dnem pogania

      • 6 9

      • Warszawiacy

        tańsza komunikację w Warszawie masz jeśli masz meldunek lub rozliczasz pit.

        • 9 2

  • (7)

    Kolejna roszczeniowa madka, tylko daj, daj i daj. Masz 500+ to płać, nie wiedziałaś że dzieciak kosztuje?

    • 24 140

    • A w szkole nauczyli czytać ze zrozumieniem? Pewnie rodzinka w prlowskim SKM siedzi...

      • 27 3

    • (1)

      Zamknij jape

      • 9 9

      • Ty zamknij kapsko, frajerze!!!

        • 0 5

    • (1)

      A kto powiedział, że owa matka dostaje 500+? Do tego przy 1 dziecku i dwójce pracujących rodziców jest raczej nie osiągalne.

      • 29 2

      • Dwa koty to jak jedno dziecko

        ;-)

        • 3 0

    • Z tego co wiem to obecnie jeszcze nie ma 500+ na 1 dziecko

      • 13 0

    • jesteś takim kretynem ze musisz być z po

      • 0 0

  • Ulgi są państwowe (7)

    To nie SKM określa wysokość ulg. Robi to ustwodawca (parlament), stąd nazwa: ulgi ustawowe. Tak więc pretensje do posłów.

    • 38 14

    • W Warszawie (5)

      bezplatne przejazdy do 7 roku zycia! Prosze poczytac o ofercie komunikacji miejskiej w Warszawie, Krakowie, Wroclawiu...

      • 17 3

      • (4)

        Ale tam sam należy do miasta, a nie do PKP

        • 7 6

        • (3)

          W Warszawie też jest Szybka Kolej Miejską

          • 10 3

          • Ale zarządza nią miasto a nie tak jak u nas PKP. (2)

            Poczytaj jak to działa w Warszawie a potem się wypowiadaj...

            • 5 7

            • Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. (1)

              Kapitał zakładowy Spółki wynosi 163 719 000,00 złotych i dzieli się na 327 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Udziały w kapitale zakładowym Spółki objęte zostały w następujący sposób:
              222 218 udziałów (67,9%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.

              1: 34 000 udziałów (10,4%) posiada Województwo Pomorskie.

              2: 42 000 udziałów (13,53%) posiada Gmina Miasto Gdańsk.

              3: 7 000 udziałów (2,1%) posiada Gmina Miasto Sopot.

              4: 17 600 udziałów (5,4%) posiada Gmina Miasto Gdynia.

              5: 4 000 udziałów (1,2%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.

              6: 620 udziałów (0,2%) posiada Gmina Miejska Rumia..

              -------------
              Spółka z o.o. jest spółką kapitałową – działa w inny sposób niż spółka cywilna oraz spółki osobowe (np. spółka jawna).

              Spółka ta działa poprzez swoje organy: zarząd – prowadzący bieżące sprawy spółki i reprezentujący spółkę na zewnątrz,
              zgromadzenie wspólników – podejmujące decyzje o charakterze strategicznym dla spółki, oraz radę nadzorczą – organ zasadniczo nieobowiązkowy, który kontroluje prace spółki.

              • 6 0

              • wejdz tez w historię włsności SKM, jest interesująca

                kiedyś udzial pkp byl mniejszy, nagle sie zwiekszył dwukrotnie, bez żadnego istotnego aportu mienia lub finnasow. to naprawde ciekawie, moim zdaniem - wałek jak żywy.

                • 7 0

    • Parlament? To w Polsce taki relikt istnieje?

      • 1 0

  • re (1)

    byly bilety tygodniowe,dwutygodniowe,miesieczne i kwartalne i co zostalo miesieczny i co na to skm?

    • 24 3

    • podziękuj marszałkowi województwa

      to on gmatwa jako organizator przewozów

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane