• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miesięczne bilety SKM nie dla wszystkich

Katarzyna
24 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 14:50 (25 marca 2019)
Cennik SKM ma całkiem inne zniżki niż ZKM w Gdańsku i Gdyni. Jest dużo bardziej skomplikowany, nie ma też przywilejów np. dla zasłużonych krwiodawców, które są normą praktycznie w każdym polskim mieście. Cennik SKM ma całkiem inne zniżki niż ZKM w Gdańsku i Gdyni. Jest dużo bardziej skomplikowany, nie ma też przywilejów np. dla zasłużonych krwiodawców, które są normą praktycznie w każdym polskim mieście.

- Dla dziecka mogę kupić bilety z ulgą 37 proc., albo miesięczny... bez ulgi. W świetle regulaminu SKM, skoro potrzebuje biletu miesięcznego, jest osobą dorosłą, bo przecież nie jest uprawnionym do ulgowego biletu miesięcznego uczniem - absurd w cenniku SKM opisuje nasza czytelniczka, pani Katarzyna. Odpowiedź SKM na dole artykułu



Przez ostatnie dwa lata, od poniedziałku do piątku, dwa razy dziennie, jeżdżę SKM z synem. Dla siebie mam bilet miesięczny (za 130 zł), dla dzieci w wieku 0-4 bilety są darmowe, tzw. "zerówki". Za tydzień syn kończy cztery lata, a zatem kończą się darmowe przejazdy. Choć nigdy nikt z kontrolerów nawet nie spytał o wiek dziecka, chcę kupić mu bilet.

Bilety ulgowe są, miesięczne bez ulgi



Idziemy więc do kasy, gdzie pani z rozbrajającym uśmiechem oświadcza, że owszem, na dziecko do rozpoczęcia obowiązkowego przygotowania przedszkolnego przysługuje ulga 37 proc., ale... dla dzieci nie ma biletów miesięcznych. Nie ma i już, przecież żadne dziecko w wieku 4-6 lat nie jeździ codziennie pociągiem. Pomijam fakt, że i w Gdańsku, i w Gdyni wprowadzono bezpłatne przejazdy dla dzieci do 7 lat, rozumiem - SKM nie podlega pod władze miejskie.

Pani zaproponowała mi zakup 40 biletów ulgowych (ulga 37 proc.) jednorazowych do codziennego kasowania albo... zakup normalnego biletu miesięcznego, jak dla dorosłych. Opadła mi szczęka, ręce, nogi, witki, no po raz kolejny okazało się, że nie byłam gotowa na kontrakt z rzeczywistością.

Ktoś powie, roszczeniowa matka, dwa lata woziła dziecko za darmo i jeszcze się czepia (a kto to w ogóle widział takie małe dziecko wozić!). Komuś stanie przed oczami mrożąca krew w żyłach wizja codziennej porannej i popołudniowej pantomimy pt. dziecko pod pachę-bieg na peron-kasownik-wnieś dziecko do pociągu-o matko, gdzie jest bilet(!). Kogoś odstręcza niezwykła punktualność składów i ich stan techniczny. Jeszcze inna osoba powie, że tylko patologia jeździ SKM, on nie rusza się nigdzie bez auta.

SKM spełnia marzenia - każde dziecko chce być dorosłe



Mam 27 lat, dziecko, męża, kredyt, dwa koty, samochód i pracę, do której dojeżdżam SKM-ką z racji (wychodzi na to, że coraz mniejszej) oszczędności, korków, kosztów parkowania... Mam także fajne przedszkole obok pracy.

Co zrobię...? Będę płacić. Za bilet swój i już wkrótce czteroletniego syna. W świetle regulaminu SKM, skoro potrzebuje biletu miesięcznego, jest osobą dorosłą, bo przecież nie uprawnionym do ulgowego biletu miesięcznego uczniem/studentem (ulga 49 proc.). Powiem mu, będzie zachwycony - kto w jego wieku nie chciał być dorosły...

Stanowisko spółki PKP SKM w Trójmieście
Aktualizacja, 25 marca, godz. 14:50

Z zainteresowaniem przeczytaliśmy artykuł Pani Katarzyny zatytułowany " Miesięczne bilety SKM nie dla wszystkich".

Pragniemy poinformować, że brak ulgowych biletów miesięcznych dla dzieci, które ukończyły 4 lata a jeszcze nie podlegają obowiązkowi szkolnemu, nie dotyczy jedynie naszej spółki.

Takich biletów nie ma też w ofercie pozostałych przewoźników kolejowych.

O tym, komu przysługuje ulga ustawowa i w jakiej wysokości, decydują posłowie i senatorowie RP. Zakres przysługujących ulg ustawowych reguluje ustawa z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
Przewoźnicy nie mogą więc tych ulg modyfikować według własnego uznania.

Przychody nie osiągnięte w związku ze stosowaniem ulg ustawowych są przewoźnikom refundowane środkami z budżetu państwa.

Ustawa ta przewiduje również inne ulgi, w tym ulgi dla dzieci w wieku od 4 lat do rozpoczęcia nauki w szkole oraz dla dzieci szkolnej i uczącej się młodzieży. Dzieci, które ukończyły 4 lata, a nie rozpoczęły jeszcze nauki w szkole, mogą korzystać przy przejazdach pociągami (wyłącznie w klasie 2) z ulgi 37% od cen biletów normalnych. Ulga ta nie dotyczy - i to podnosi Pani Katarzyna - przejazdów na podstawie biletów miesięcznych. Z biletów miesięcznych i to z ulgą 49% mogą korzystać dzieci i młodzież uczące się w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Uprawnienie to przysługuje do ukończenia 24 lat.

Z zapisów tej ustawy wynika też m.in. budzący zdziwienie niektórych pasażerów obowiązek zakupu biletów z ulgą 100 proc. dla dzieci w wieku do 4 lat. Po co takie bilety? Nie szkoda papieru? Właśnie po to, że taki bilet jest dowodem na to, że dziecko jechało pociągiem i przewoźnikowi z tego tytułu należy się rekompensata z budżetu państwa.

Przewoźnicy mogą zastosować także ulgi handlowe. W tym przypadku nie ma refundacji ze Skarbu Państwa. Koszty ponoszą wyłącznie spółki kolejowe.

Wprowadzenie takiej ulgi nie jest jednak takie proste.

Spółka PKP SKM w Trójmieście przewozi pasażerów na podstawie umowy na realizację zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego, zawartą z  Organizatorem Przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zgodnie z tą umową taryfę oraz cennik biletów SKM, w tym oczywiście także tych z  ulgami handlowymi, reguluje ta właśnie umowa. Organizator Przewozów, który płaci przewoźnikom za przewożenie pasażerów, musiałby się zgodzić na wprowadzenie takiej ulgi. On też musiałby te ulgi sfinansować, czyli, w rezultacie, zapłaciliby za nie wszyscy podatnicy.

Czy nie ma więc szans na taki bilet, którego brak doskwiera Czytelniczce portalu?
Staramy się dostosować naszą ofertę, by zaspokajała oczekiwania jak największej liczby naszych pasażerów. Przeprowadzimy badania, które wykażą, jakie jest zapotrzebowanie na bilet opisany przez Panią Katarzynę. Jeżeli będzie duże, wystąpimy do Organizatora Przewozów z propozycją wprowadzenia go do naszej oferty. Warto jednak wspomnieć, że dotychczas nie mieliśmy od naszych pasażerów ani jednego sygnału, że w naszej ofercie taki bilet powinien się znaleźć.

Tomasz Złotoś
rzecznik spółki PKP SKM w Trójmieście
Katarzyna

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Podstawowym problemem takich tworów jak SKM jest to, że prawdopodobnie decyzyjne osoby nie używają na co dzień tego środku transportu. Obowiązkowym kryterium pełnienia fukcji w zarządzie powinno być codzienne korzystanie z przewoźnika którym się zarządza, efekty oderwania od rzeczywistości widzimy od lat! Myślenie w stylu: "mam posadę, wszędzie jadę autem a niech tłuszcza sobie radzi"

    • 11 0

  • To samo.jest.z niepełnosprwnymi dorosłymi ujga na bilet jednorazowy jest, ale na miesięczny już nie, choć jeździ codziennie na warsztaty terapii zajęciowej.

    • 5 2

  • Kiedy bedzie jeden tani bilet na wszystkie mozliwe liniie w całej aglomeracji trojmiejskiej??

    • 11 0

  • (3)

    Przecież to ustawa narodowa, władze SKM nic kompletnie tutaj nie mają do gadania.

    • 4 16

    • (1)

      Oczywiście mogliby wprowadzić swoje ulgi w takim przypadku.

      • 4 4

      • Mogliby nawet wozić za darmo!!!

        Pieniądze przecież na drzewach rosną :/

        • 3 3

    • dokładnie mogą wprowadzić tzw. ulgi handlowe

      • 5 2

  • Wielkim bólem jest, że SKM należy do PKP, a Polregio trzyma się mocno (1)

    Pozostaje nam patrzeć na Warszawę i wzdychać, że może i u nas kiedyś beton skruszeje i będziemy podróżować wszystkim przy użyciu jednej karty oraz nowoczesnymi pociągami. A póki co polecam zacisnąć zęby i modlić się zeby półwieczny EN57 dojechał bez usterki do celu. Mazowsze, Wielkopolska, Dolny Śląsk, nawet Pomorze Zachodnie śmieją się z naszej flotylli :D

    • 29 1

    • akcjonariuszami SKM są też nasze samorządy więc nie da się wszystkiego zwalić na jakieś PKP
      jakby trzej królowie chcieli polepszyć jakość usług SKM mogliby robić naprawdę wiele a nie robią nic

      • 6 0

  • A w centrum experyment (2)

    Kazali mi kupic bilet (ulgowy) 2-latkowi...

    • 11 7

    • Rzeczywiście paranoja! (1)

      Miejsce dwulatka jest w żłobku, a nie w Experymencie.

      • 8 2

      • Nigdy nie oddałbym

        Dziecka na eksperymenty.

        Za żadną cenę!

        • 7 0

  • To niech kupi z ulga studencka lub uczniowska

    Przeciez maly chodzi do żłobka czy przedszkola.

    • 0 4

  • "Mam kredyt, dwa koty i pracę" :D
    Brawo pani Katarzyno

    • 10 4

  • Ok wszystko rozumiem i na prawdę czytając ten artykuł zaczynałem wczuwać się w sytuacje matki.
    Irytuje mnie ta sytuacja ale czytając dalej dochodzę do momentu „mam dwa koty”
    Ta kobieta nie może buc normalna dziękuje .

    • 7 10

  • Ulgi są państwowe (7)

    To nie SKM określa wysokość ulg. Robi to ustwodawca (parlament), stąd nazwa: ulgi ustawowe. Tak więc pretensje do posłów.

    • 38 14

    • Parlament? To w Polsce taki relikt istnieje?

      • 1 0

    • W Warszawie (5)

      bezplatne przejazdy do 7 roku zycia! Prosze poczytac o ofercie komunikacji miejskiej w Warszawie, Krakowie, Wroclawiu...

      • 17 3

      • (4)

        Ale tam sam należy do miasta, a nie do PKP

        • 7 6

        • (3)

          W Warszawie też jest Szybka Kolej Miejską

          • 10 3

          • Ale zarządza nią miasto a nie tak jak u nas PKP. (2)

            Poczytaj jak to działa w Warszawie a potem się wypowiadaj...

            • 5 7

            • Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. (1)

              Kapitał zakładowy Spółki wynosi 163 719 000,00 złotych i dzieli się na 327 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Udziały w kapitale zakładowym Spółki objęte zostały w następujący sposób:
              222 218 udziałów (67,9%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.

              1: 34 000 udziałów (10,4%) posiada Województwo Pomorskie.

              2: 42 000 udziałów (13,53%) posiada Gmina Miasto Gdańsk.

              3: 7 000 udziałów (2,1%) posiada Gmina Miasto Sopot.

              4: 17 600 udziałów (5,4%) posiada Gmina Miasto Gdynia.

              5: 4 000 udziałów (1,2%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.

              6: 620 udziałów (0,2%) posiada Gmina Miejska Rumia..

              -------------
              Spółka z o.o. jest spółką kapitałową – działa w inny sposób niż spółka cywilna oraz spółki osobowe (np. spółka jawna).

              Spółka ta działa poprzez swoje organy: zarząd – prowadzący bieżące sprawy spółki i reprezentujący spółkę na zewnątrz,
              zgromadzenie wspólników – podejmujące decyzje o charakterze strategicznym dla spółki, oraz radę nadzorczą – organ zasadniczo nieobowiązkowy, który kontroluje prace spółki.

              • 6 0

              • wejdz tez w historię włsności SKM, jest interesująca

                kiedyś udzial pkp byl mniejszy, nagle sie zwiekszył dwukrotnie, bez żadnego istotnego aportu mienia lub finnasow. to naprawde ciekawie, moim zdaniem - wałek jak żywy.

                • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane