- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (37 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (246 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (209 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (158 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (44 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (61 opinii)
Mieszkają na stałe, ale zameldować się nie mogą. Kto i dlaczego?
Każda osoba, która przebywa powyżej trzech miesięcy pod danym adresem, powinna dokonać w ciągu 30 dni zameldowania. Możliwości takiej nie mają jednak osoby, które zajmują mieszkania pochodzące z zasobów miasta, a nie posiadają do nich tytułu prawnego. Takich lokali jest w Gdańsku 5362. Prawnik wyjaśnia, że wszystko odbywa się w majestacie prawa i uspokaja, że jeśli umrze główny najemca, to osoby żyjące z nim w jednym gospodarstwie domowym mogą wejść w stosunek najmu automatycznie.
- Obowiązek meldunkowy nadal w mocy
- Prawo swoje, miasto swoje
- Czym są mieszkania bezumowne?
- Posiadanie meldunku obowiązkowe, ale za jego brak nie ma żadnej "kary"
- O możliwości zameldowania się w lokalu komunalnym decyduje gmina (miasto)
- Umarł główny najemca? W przypadku mieszkania komunalnego domownicy mogą wejść w stosunek najmu automatycznie
Obowiązek meldunkowy nadal w mocy
Według prawa każda osoba, która przebywa powyżej trzech miesięcy pod danym adresem, powinna dokonać w ciągu 30 dni zameldowania. Podobnie rzecz ma się z wymeldowaniem, kiedy opuszczamy lokal.
Meldunek jest czynnością administracyjną, która nie daje żadnego prawa do lokalu, jeśli ono do nas nie należy, a jedynie potwierdza fakt, że ktoś przebywa pod konkretnym adresem. Dzięki temu można np. wziąć udział w wyborach samorządowych.
Zamelduj się, żeby zagłosować w wyborach samorządowych
Prawo swoje, miasto swoje
Choć obowiązek meldunkowy wynika z ustawy, te osoby, które zajmują tzw. mieszkania bezumowne, znajdujące się w zasobach miast, nie mają możliwości dopełnienia tego obowiązku - jedna z naszych czytelniczek, której historię opisywaliśmy niedawno, właśnie z tego względu zmuszona była zameldować się na południu Polski, choć na stałe mieszkała w Gdańsku. Ten fakt z kolei pokrzyżował jej plany otrzymania przydziału mieszkania komunalnego.
Pracująca, samotna mama bez szans na mieszkanie komunalne
Gdański magistrat tłumaczy, że niemożność dokonania meldunku dotyczy lokali zajmowanych bez tytułu prawnego.
- Osoby zajmujące lokal bez umowy najmu nie posiadają uprawnień do jego zajmowania. Stąd nie przysługują im uprawnienia należne najemcom lokali mieszkalnych wynikające z obowiązujących przepisów prawnych (z Kodeksu cywilnego i ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miasta Gdańska. - Na zamieszkanie w lokalu dodatkowych osób wymagana jest zgoda wynajmującego. O taką zgodę mogą ubiegać się wyłącznie najemcy lokalu. Następstwem wydanej zgody na zamieszkanie w lokalu jest możliwość zameldowania się.
Czym są mieszkania bezumowne?
Lokali bez tytułu prawnego, a więc takich, w których lokatorzy nie mogą się zameldować, sam Gdańsk ma w swoich zasobach 5362.
- Z bezumownym użytkowaniem mamy do czynienia w sytuacji, gdy najemcy utracili tytuł prawny do lokalu, bo np. zajmują mieszkanie po rodzicach czy dziadkach, ale nie złożyli wniosku o regulację stanu prawnego, bądź mają wyrok o eksmisję - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miasta Gdańska.
Posiadanie meldunku obowiązkowe, ale za jego brak nie ma żadnej "kary"
Warto podkreślić, że choć istnieje formalnie obowiązek zameldowania się w miejscu pobytu stałego lub czasowego, najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca, to jednak obowiązek ten - poza przypadkiem cudzoziemców spoza Unii Europejskiej - jest pozbawiony jakiejkolwiek sankcji.
- Oznacza to, że choć formalnie zgodnie z prawem powinniśmy się zameldować pod danym adresem, jeśli zamierzamy tam przebywać w sposób stały lub czasowy, a wymeldować z danego adresu, jeśli ten zamiar nam się zmieni, to nikt nas za nie dotrzymanie tego obowiązku nie ukarze - tłumaczy radca prawny Wojciech Kawczyński z Kancelarii Prawnej Kawczyński i Kieszkowski Adwokaci i Radcowie Prawni w Gdańsku. - Wynika to z faktu, iż obowiązek meldunkowy ma charakter wyłącznie ewidencyjno-rejestracyjny. Jak wskazał w wyroku z 22.1.2020 r Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi "celem decyzji o wymeldowaniu jest doprowadzenie do zgodności faktycznego miejsca pobytu osoby z miejscem rejestracji, ma więc ona charakter czysto ewidencyjny i służy jedynie aktualizacji i doprowadzeniu do zgodności pomiędzy miejscem zamieszkania, a miejscem zameldowania.
Konsekwencją tego jest fakt, że zameldowanie nie stanowi potwierdzenia jakiegokolwiek prawa do lokalu, a brak zameldowania w danym lokalu tego prawa w żaden sposób nie wyklucza.
O możliwości zameldowania się w lokalu komunalnym decyduje gmina (miasto)
Podstawą do dokonania przez urząd miasta czy gminy wpisu zameldowania dalej osoby jest zgoda właściciela lub innej osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu oraz - do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu właściciela lub tej osoby.
- Oczywiście zgoda taka nie jest potrzebna, jeśli sami jesteśmy właścicielem lokalu, w którym chcemy się zameldować - wtedy wystarczy tylko pokazać w urzędzie umowę cywilnoprawną lub wypis z księgi wieczystej z których to wynika - tłumaczy Wojciech Kawczyński, radca prawny. - W konsekwencji w przypadku najemców komunalnych decyzja o wyrażeniu zgody na meldunek tych osób w danym lokalu zależy od gminy (miasta), która jest właścicielem lokalu.
Umarł główny najemca? W przypadku mieszkania komunalnego domownicy mogą wejść w stosunek najmu automatycznie
Mieszkanie komunalne nie podlega ogólnym zasadom dziedziczenia. Nie oznacza to jednak, że osoby, które żyły w jednym gospodarstwie domowym z głównym najemcą, w chwili jego śmierci zostaną pozbawione dachu nad głową.
- Trudno się dziwić, że gmina (miasto) nie wyraża zgody na zameldowanie osób, które zajmują lokale bezumownie, a tym bardziej osób których gmina (miasto) chce się pozbyć z danego lokalu i wszczęła w stosunku do nich postępowanie eksmisyjne - komentuje Wojciech Kawczyński. - Natomiast od bezumownego zajmowania lokalu odróżnić należy sytuację, gdy mieszkańcy danego lokalu nie dopełnili tylko formalnego zgłoszenia do gminy faktu automatycznego wejścia w stosunek najmu np. po śmierci głównego najemcy lokalu (czyli osoby która miała podpisaną umowę najmu z gminą). Taką sytuację reguluje bowiem art. 691 kodeksu cywilnego, który stanowi, że: "W razie śmierci najemcy lokalu mieszkalnego w stosunek najmu lokalu wstępują: małżonek niebędący współnajemcą lokalu, dzieci najemcy i jego współmałżonka, inne osoby, wobec których najemca był obowiązany do świadczeń alimentacyjnych, oraz osoba, która pozostawała faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą, jeśli te osoby w sposób stały zamieszkiwały z najemcą w tym lokalu do chwili jego śmierci".
W przypadku tych osób stosunek najmu trwa bowiem nadal, a status najemcy przechodzi z mocy prawa ze zmarłego najemcy na ww. osoby. W takim przypadku nie możemy mówić o bezumownym korzystaniu z lokalu, bo umowa najmu trwa nadal, tyle że z innymi najemcami.
Miejsca
Opinie (110) 4 zablokowane
-
2024-04-23 07:03
Meldunki to relikt przeszłości. (5)
Powinno to zostać zniesione już dawno temu.
- 50 14
-
2024-04-23 07:38
Meldunek a opłaty za śmieci (4)
a później za śmieci płacimy wg.metrażu,a nie wg.zameldowanych osób w mieszkaniu.
- 12 2
-
2024-04-23 07:52
Najsprawiedliwiej jest wg użycia wody (1)
Jesteś na wakacjach - nie korzystasz z wody, nie generujesz śmieci - to nie płacisz. Osoby z ogródkami mogę mieć osobny podlicznik.
- 16 2
-
2024-04-23 15:50
Wszędzie śmieci mozna zmierzyć. Tylko nie u nas. Ciekawe.
- 3 0
-
2024-04-23 09:26
To dobrze
- 2 1
-
2024-04-23 15:49
6 osób płaci tyle co 2.
- 2 1
-
2024-04-23 07:03
(7)
A nie jest tak że obowiązku zameldowania teraz nie ma?Kiedyś,tak.Zresztą tysiące mieszkańców Trójmiasta wyemigrowało i od dawna za granicą,ale kto z nich się wymeldowałPodejrzewam nikt.
- 40 10
-
2024-04-23 07:51
Dokładnie!
- 1 3
-
2024-04-23 08:48
Nie nie jest. (3)
Masz w artykule dokładnie opisane wraz z podaniem podstawy prawnej, więc może zamiast klepać te głupie komentarze na ilość - może najpierw przeczytaj, bo się ośmieszasz.
- 6 3
-
2024-04-23 09:56
Pewnie ze tak. Sam mieszkalem 10 lat za granica i nigdy sie nie wymeldowywalem (2)
Znam pare osob co dalej sa zameldowany w gd a mieszkaja za granica od lat
- 3 2
-
2024-04-23 10:02
To teraz pamiętaj (1)
Jeśli twój zgon nastąpi po za granicami RP, twoi krewi jeśli nie umiejscowią twojego zagranicznego aktu zgonu w Polsce to będziesz cały czas zameldowany oraz żywy na terytorium polski. Jeśli Twoi krewni będą chcieli sprzedać to mieszkanie to będą mieli trudności ponieważ w systemach/dokumentach będzie widniało, że żyjesz i jesteś zameldowany. Piszę to z własnego doświadczenia. Dziadkowie wyjechali do Szwecji nigdy się nie wymeldowali, tam zmarli i zostali pochowani. Kiedy chcieliśmy sprzedać mieszkanie po nich odziedziczone zaczęły się schody. Tak więc pamiętaj co Twój zgon za granica może spowodować w Polsce.
- 6 0
-
2024-04-23 14:59
Pawel Mokota
To po śmierci mają mnie znów przywieść do tego burdelu po śmierci za Chiny nie wrócę tu ani po smierci do tego burdelu Polski
- 1 3
-
2024-04-23 14:52
Polka W Rosji
Ja się wymeldowałem i przeprowadziłem do Moskwy Tam ludzie uśmiechnięci i mili A w Polsce załamani i powykrzywiane buzię smutni i rzebrzacy na ulicy o parę groszy I kogo nie spytać każdy ma komornika za dlugi dlatego w Gdańsku tyle rzebrzacych emerytow Wrosji zyje się dobrze sklepy pelne jak narazie zobaczymy jak długo A narazie dobrze
- 0 7
-
2024-04-23 21:01
I odwrotnie najechało się tysiące odob a meldunków ns stałe czy czasowo nie maja, martwe dusze, raz są tu raz ich nie ma!!! Jak Romowie
- 0 0
-
2024-04-23 07:08
Celowo są zameldowani (1)
Nie którzy są celowo dalej zameldowani u rodziców aby gdy zamkną oczy dalej z automatu moc korzystać z lokalu.
- 30 4
-
2024-04-23 08:20
Co ma tu zameldowanie do rzeczy?
- 1 3
-
2024-04-23 07:12
Co za sztuczny problem! (2)
Obowiązek meldunkowy to relikt zamierzchłego PRL-u i dziwne że ten bubel prawny jeszcze istnieje.
- 51 8
-
2024-04-23 08:50
Donald 15 lat temu obiecał zlikwidować (1)
To nic dziwnego, że istnieje do dzisiaj.
W końcu jak on obieca to obieca...- 12 3
-
2024-04-23 13:31
donald to przed pierwsza tura swoich rzado wiele rzeczy obiecywal. podatek liniowy 15%, likwidacje abonamentu RTV. a po tych 15 latach ludzie znowu go wybrali bo ludzie to maja pamiec zlotej rybki, a tych ktorzy znaja historie i pamietaja to sie wyzywa bo tak lepiej dla wlasnego sumienia
- 6 1
-
2024-04-23 07:12
Gdańsk to stan umysłu A meldujemy sie tak tak jak Pani Grażynka mówi że trzeba mieć zgodę kogoś (5)
my jako obywatel składamy Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie zameldowania bo mamy do tego prawo w kancelari . I Jest odpowiedzi druk na to i PO tem zaczynaja sie dziać Cuda. Meldują Pierwsza zasada nie rozmawiamy tylko składamy pisma . Bo to urchamia KPA
- 11 18
-
2024-04-23 08:03
(4)
A moglbys to napisac z logiką i sensem
- 7 0
-
2024-04-23 08:18
(3)
Podejrzewam, że autor miał na myśli, że nie musisz mieć żadnej zgody od właściciela mieszkania żeby się zameldować.
Idziesz z umową najmu do urzędu i tyle.- 2 1
-
2024-04-23 10:02
Tomek
Szkopuł w tym, że oni nie mają takiej umowy, więc się nie zameldują.
- 1 0
-
2024-04-23 10:04
(1)
tak, a urzędnik sprawdza czy umowa została zawarta z właścicielem i tylko na okres czasu trwania umowy.
Chyba że autorka powyżej ma namyśli zameldowanie drogą administracyjną to już jest inna historia.- 0 0
-
2024-04-23 18:20
moze bo ma umowę
- 1 0
-
2024-04-23 07:13
Ciekawe czy dyrektor ecs który dostał kilkadziesiąt tysięcy złotych pensji i ogromne mieszkanie
czy też nie może się zameldować?
- 33 3
-
2024-04-23 07:29
(1)
Skoro obowiązek meldunkowy (głupi, ale nadal funkcjonujący) wynika z prawa, to każda odmowa zameldowania przez UM w miejscu faktycznego zamieszkania powinna trafiać do NSA.
- 39 10
-
2024-04-23 08:53
nie
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, później do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
- 7 0
-
2024-04-23 07:54
heh (2)
No, ja się zameldowałem w biurze bo przebywam w nim 5 dni w tygodniu od ponad roku ;)
- 62 2
-
2024-04-23 08:12
Dobre!
- 7 1
-
2024-04-23 10:00
A ja w kamperze bo w nim mieszkam...
- 1 0
-
2024-04-23 07:58
Mają problemy, są prześladowani przez "miasto", ale pewnie zagłosowali na prezydentkę
- 32 5
-
2024-04-23 08:12
Tych sieliwończyków to w Gdansku nadmiar...
...depotyzm po całości,wszędzie sieliwonczyk i sieliwonczyk
- 13 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.