• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Kiełpinka: jak dotrzemy do przystanku Kolei Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
17 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Plac budowy przystanku PKM "Kiełpinek". Plac budowy przystanku PKM "Kiełpinek".

Mieszkańcy budynków w dzielnicy Kiełpinek pytają o szczegóły rozbudowy przystanku Kolei Metropolitalnej i węzła przesiadkowego w ich dzielnicy. Postanowiliśmy zatem sprawdzić plany urzędników z magistratu i inwestora linii - spółki PKM.



W poniedziałek w artykule o dodatkowych milionach na komunikację w Trójmieście informowaliśmy, że miasto w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej IIIc planuje budowę dojazdu do przystanku PKM Kiełpinek oraz wykonanie węzła integracyjnego o podobnej nazwie. Okazuje się, że budowa obydwu tych układów drogowych nieco zaskakuje mieszkańców.

- Według informacji, które do nas docierają, nic nie zostało jeszcze ustalone. Nie wiemy czy i jak będzie przebiegać dojazd autobusów do przystanku PKM "Kiełpinek", nic nam też konkretnie nie wiadomo na temat węzła przesiadkowego w pobliżu naszego osiedla - mówi Piotr Jankowski ze Stowarzyszenia Wiszące Ogrody.

Postanowiliśmy sprawdzić plany inwestora 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który jest odpowiedzialny za budowę przystanku PKM Kiełpinek, a także zamiary miejskich urzędników, na barkach których spoczął obowiązek budowy infrastruktury towarzyszącej linii - m.in. dojazdów, pętli autobusowych, parkingów dla rowerów i samochodów.

Przystanek PKM Kiełpinek

Obiekt dla podróżnych zaprojektowano ok. 100 metrów na zachód od budynków dawnej stacji "Kolei Kokoszkowskiej" zobacz na mapie Gdańska. Przystanek to dwa tory kolejowe, z dwiema krawędziami peronowymi po ich zewnętrznej stronie. Perony mają być oświetlone i w niewielkiej części zadaszone. Przejście z jednego na drugi peron ma umożliwiać kładka o konstrukcji stalowej i opcjonalnie dwie windy.

Inwestorem budowy przystanku jest samorządowa spółka PKM, a wykonawcą firma Budimex. Prace przy budowie nowego przystanku rozpoczęły się w czerwcu.

- Aktualnie prowadzona jest tam niwelacja terenu. Ponadto wykonano fundament pod przyszłą osłonę wraz z zadaszeniem planowanej stacji - mówi Tomasz Konopacki rzecznik prasowy spółki PKM.

Węzeł integracyjny "Kiełpinek"

Splot różnych środków lokomocji, który ułatwi przesiadanie, powstanie na południe od planowanego przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Realizowany on będzie jednocześnie z jeszcze trzema węzłami przesiadkowymi przy stacjach w Brętowie, Jasieniu i Baninie. Na obecną chwile gotowy jest projekt budowlany, który opracowała firma Europrojekt Gdańsk. Zamawiającym była miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

- Na węźle przesiadkowym "Kiełpinek" zaprojektowanych jest 78 miejsc postojowych dla samochodów - w tym cztery dla osób niepełnosprawnych, 32 miejsca dla rowerów na zadaszonym parkingu oraz pętla autobusowa - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy z GIK.

Miasto na budowę wszystkich węzłów planuje pozyskać środki z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego. Budowa węzłów przesiadkowych według wstępnych wyliczeń może pochłonąć nawet 60 mln zł.

Dojazd autobusem lub samochodem do PKM

Zgodnie z projektem pojazdy, w tym autobusu miejskie, by dotrzeć do stacji Kiełpinek, będą musiały pojechać drogą okrężną. Samochody najpierw dojadą do końca ul. Szczęśliwej (okolice sklepu Femax) zobacz na mapie Gdańska i tam skręcą w dwukrotnie w prawo, by wjechać na nową drogę wiodącą do przystanku.

W tym celu ul. Szczęśliwa ma być zmodernizowana. Stosowny projekt jej przebudowy przygotowuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku, za co GIK z miejskiej kasy zapłaci im ok. 92 tys. zł. Termin przebudowy nie jest jeszcze znany.

Niestety spokojna na co dzień ul. Szczęśliwa, zmieni się w uczęszczany przez auta szlak. Mieszkańców pobliskich domów przed dużym natężeniem ruchu może ustrzec jednak rozbudowa ul. Tanecznej, która mieszkańcom Osiedla Wiszące Ogrody skróci znacznie drogę do stacji i zniechęci do korzystania właśnie ul. Szczęśliwej. Sęk w tym, że budowa przedłużenia ul. Tanecznej to indywidualna decyzja dewelopera - firmy Hossa, która może nie być zainteresowana takim wariantem.

Czy lokalizacja przystanku PKM i węzła przesiadkowego będzie zachęcać do korzystania z kolejki?

Brak dróg rowerowych do przystanku

Spory problem w dotarciu do przystanku będą mieli rowerzyści. Dotyczy to zwłaszcza mieszkańców dzielnicy Karczemki, którzy mogą od ponad roku korzystać z kładki nad Obwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Brakuje bowiem drogi dla rowerów, która łączyłaby wspomniany obiekt właśnie z przystankiem PKM. Istnieje ona wyłącznie na mapach planistów. Rowerzystom pozostaje więc jazda wokół CH Auchan.

Również węzeł integracyjny, mimo że znajdują się na nim parkingi dla rowerów, nie posiada osobnych dróg dla tego rodzaju ruchu.

Kłopotliwe dojście dla pieszych

Niestety najkrótsze dojście, łączące m.in. osiedle Wiszące Ogrody z planowanym przystankiem PKM, wiedzie przez tereny należące do dewelopera. Jeśli ten nie ruszy z inwestycją do daty otwarcia PKM, mieszkańcy będą zmuszeni wydeptać sobie ścieżki na nieużytkach.

Docelowo z racji tego, że teren dewelopera znajduje się kilka metrów powyżej poziomu przystanku, mieszkańcy ostatnie metry do przystanku będą pokonywali po kładce - co widać doskonale na wizualizacji. Na razie nie ma ustaleń, kto wykona tę konstrukcję.

Opinie (135) 1 zablokowana

  • 20 % GDAŃSKICH STARYCH OSIEDLI NIE MA CYWILIZOWANEGO WC A ONI SIĘ O DOJAZD MARTWIĄ.

    TAXI GŁĄBY , TAXI !!!!!!!!!!!

    • 2 4

  • BEDZIE AUTOKAR Z NAPISEM ADAMOWICZ NA DRZWIACH,CENY BILETÓW ZALEŻNE OD HUMORU WŁADCY,NO I OCZYWIŚCIE BUDYŃ W PROMOCJI ZA JEDYNE 25 ZŁ POD CZAS JAZDY.

    • 4 3

  • transport szynowy to średniowiecze (1)

    po co ladować kase w takie coś ?? nie lepiej postawić na autobusy . ile nowych pojazdów i ile nowych lini można zrobić za te pieniadze ?? wszytko co jezdzi po szynach jest nie oplacalne i trzeba do tego doplacać.
    po szynach mogą jezdzic tylko wyspecjalizowany tabor a po asfalcie pojedzie i autobus i samochod.

    • 3 14

    • Nie pij z rana

      Szkodzi na korzeń

      • 7 3

  • (1)

    Jesteście typowymi polskimi malkontentami wszystko tylko żle, nie dobrze potraficie tylko krytykować aż nie dobrze się robi.Sami byście tylko na d*pach siedzieli i czekali na mannę z nieba-to chyba ta sama grupa ludzi co chciała w Warszawie odwołać Gronkiewicz,tam też hałas im przeszkadza.Pozdrawiam Coala

    • 4 9

    • Czy warto być klakierem sitwy PKM?

      • 3 1

  • czarno na czarnym

    nie pójdą, bo po co. Każda rodzina ma samochód osobowy, którym dojedzie prawie wszędzie. więc po co suszenie głowy tym błotem jak na obrazku. kogo to obchodzi.

    • 1 1

  • hh

    ciesz sie ze bedzie ta kolej bo jak wybuduja te wszystkie blokowiska od brodwina kack karwiny fikakowo chwaszczyno itd to korki beda tak wielkie ze z radoscia bedziesz wsiadal do tej kolejki

    • 2 0

  • chwila moment

    ale tam przecież był i chyba nadal jest stary przystanek kolejowy budynkiem dworca, do którego prowadzą drogi i dróżki, więc na kiego wymyślać coś nowego nierzadko bzdurnego, skoro już Niemce dawno temu wszystko przemyślały i urządziły, niestety potem bandy Hunów przyjezdnych roz .......

    • 1 4

  • Najpierw to drogę rowerową na Kartuskiej skończcie. To wstyd żeby Kokoszki i Jasień nie miały wygodnego połączenia ze Śródmieściem. Od Węzła Karczemki do Jasienia super droga rowerowa a dalej ruchliwa ulica , to jakiś skandal chyba jest

    • 5 2

  • ta kolej ma bardzo wiele braków a teraz wyszło na jaw, że w planie

    nie liczy się na wielki ruch i nawet tego nie kryje, że nikogo to nie interesuje. Chyba chodziło zatem o to, aby budować a gdzie się buduje to się płaci. I to nie wszystko na stole - Wówczas , czy to ma być przedsięwzięcie funkcjonalne , opłacalne nie ma już żadnego znaczenia.

    • 0 0

  • sciezka rowerowe

    przydalaby sie jakas sciezka rowerowa pomiedzy Auchan a Ikea (CH Matarnia)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane