• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą Targu Węglowego bez aut

Krzysztof Koprowski
19 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja z Sewilli
Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta. Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta.

Mieszkańcy chcą, by Targ Węglowy zamienił się w przestrzeń dla spacerowiczów, miejsce spotkań, koncertów i wydarzeń plenerowych. 42 proc. osób nie chce, aby dalej funkcjonował tutaj parking - takie są wyniki przeprowadzonych badań oraz ankiet.



Badania społecznych oczekiwań wobec zagospodarowania Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska były prowadzone za pośrednictwem ankiet w dniach 17 lutego - 6 marca. Ankiety były dostępna w Internecie, jak i w wersji papierowej - w Instytucie Kultury Miejskiej, bibliotekach, instytucjach oraz lokalach handlowo-usługowych na terenie Głównego Miasta.

W badaniu oddano 1146 głosów. Z ich analizy wynika, że mieszkańcy chcą na Targu Węglowym: brać udział w wydarzeniach kulturalnych (32 proc.), spotykać się ze znajomymi (28 proc.) oraz odpoczywać w otoczeniu zieleni (26 proc.). Tylko 13 proc. opowiedziało się za "parkowaniem samochodem", a 1 proc. za "robieniem zakupów".

Wśród elementów, które powinny wypełnić przestrzeń Targu Węglowego, ankietowani najczęściej wymieniali (można było wybrać kilka opcji): meble miejskie w postaci ławek, siedzisk, stolików (830 głosów), zadbaną zieleń (820 głosów), przenośną lub stałą scenę na koncerty i występy (522 głosy). Nie zabrakło też poparcia dla wypożyczalni rowerów miejskich, czytelni czy fontanny.

Parking zdobył uznanie tylko 180 osób, a najmniej ze wszystkich głosów oddano na plenerową siłownię.

Na pytanie dotyczące parkingu, jego likwidację poparło 42,2 proc. uczestników, zaś 12,7 proc. osób chciałoby nadal móc zostawić tutaj auto. Najwięcej głosów "za" parkingiem pojawiało się od osób między 36 a 55 rokiem życia oraz tych, które mieszkają w dzielnicach bezpośrednio sąsiadujących ze Śródmieściem. Odpowiedź ta najmniej popularna była w grupie od 17 do 26 lat oraz powyżej 56 roku życia.

Co najbardziej chciał(a)byś robić na Targu Węglowym?

Wiele osób negujących potrzebę parkingu, wskazywało konieczność udostępnienia innych miejsc postojowych w pobliżu Targu Węglowego lub na obszarze Głównego Miasta. Warto przypomnieć, że na pobliskim Targu Siennym i Rakowym powstanie co najmniej 830 miejsc parkingowych.

Czytaj też: Gdańsk nie potrafi dogadać się z inwestorami w sprawie parkingów?

- Targ Węglowy jest postrzegany jako podzielony na trzy strefy. Strefa centralna, która obecnie jest parkingiem, w propozycjach mieszkańców powinna być placem elastycznym, wielofunkcyjnym i tu nie należy wprowadzać dużych zmian architektonicznych, a raczej organizować różne wydarzenia. Po stronie zachodniej [przy budynku LOT-u - dop. red.] mieszkańcy chcieliby widzieć kawiarnie i ogródki gastronomiczne skierowane w stronę placu, a po stronie ASP - strefę relaksu, przy czym obecna zieleń powinna być bardziej zadbana - tłumaczy Natalia Brylowska z Instytutu Kultury Miejskiej, autorka raportu z przeprowadzonych konsultacji społecznych.

Ankieta była tylko jednym z etapów badań potrzeb użytkowników tego terenu miasta. Działalność badawczą rozpoczęto jeszcze latem ub. r., kiedy zdecydowano się zamknąć Targ Węglowy dla samochodów. Pod koniec 2013 r. rozpoczęto natomiast "pełne" konsultacje w formie wspomnianej ankiety, warsztatów z mieszkańcami, a także analizy ruchu na Targu.

- W tym okresie m.in. razem ze studentami socjologii Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadziliśmy obserwacje, by wiedzieć, co ludzie konkretnie robią na Targu Węglowym. Okazuje się, że w 85 proc. przypadków wykorzystywany jest on w celach komunikacyjnego ruchu pieszego. Osoby, które parkują stanowiły zaledwie 3 proc. osób - zdecydowana większość przemierza tę przestrzeń pieszo - dodaje Brylowska.

Czytaj też: Nasza analiza liczby bezpłatnych miejsc parkingowych w Śródmieściu

Cały raport został we wtorek przekazany prezydentowi miasta i będzie - jak zapowiadają urzędnicy - tematem jednego z najbliższych kolegiów prezydenckich.

Niewykluczone też, że oprócz postulatów mieszkańców, w tym roku wprowadzone zostaną także inne rozwiązania podnoszące estetykę tego miejsca. Miasto chce bowiem wyeliminować handel na szpetnych stoiskach po zachodniej stronie Targu.

- Najprawdopodobniej miasto wydzierżawi grunty, które do tej pory dzierżawili handlarze. Miasto będzie po prostu płacić prywatnemu właścicielowi gruntu, aby ten nie wynajmował przestrzeni tym, którzy tam stawiali te straszliwe stragany - zapowiada Anna Czekanowicz-Drążewska, dyrektor Biuro Prezydenta ds. Kultury.

Raport z konsultacji społecznych dot. Targu Węglowego from Trojmiasto.pl

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (230)

  • Miasto dla samochodów!!!! (1)

    Na rowerach to jeździ się w Indiach i Chinach a w Europie samochodem! Nie lubisz samochodów, hałasu ,prądu z węgla to proszę o wyjazd do puszczy białowieskiej albo na Kamczatkę.

    • 2 12

    • W chinach i Indiach samochodem stoi się w korkach a nie jeździ

      W Europie jeździ się coraz częściej w układzie rower-kolej.
      Nawet USA się powoli nawracają na transport publiczny i rowery. Wystarczy pogooglać. Jazda samochodem zawęża horyzonty, ale to się leczy. Wyjdź w niedzielę na spacer, spotkaj się z ludźmi i generalnie: daj sobie na luz.

      • 5 1

  • No tak , Niemiec nie kupi żadnej kamienicy !

    Dopóki auta nie będą mu śmierdziały pod oknem .

    • 1 4

  • ankieta mowi co innego

    • 2 2

  • Super

    Super Bloto i Super Brud

    • 0 2

  • Juz widzę, jak mieszkańcy Głównego Miasta domagają się hałasu, karuzel i knajp czynnych do rana :)

    Jaka była frekwencja tego "referendum"? 123%? Kto je przeprowadzał, oddziały samoobrony ze zdartymi naszywkami Gazety Wyborczej?

    • 5 1

  • Jacy mieszkańcy?

    Co to za pitolenie, gdzie niby i kiedy odbyło się to badanie? Zapytano ponad milion mieszkańców aglomeracji trojmiejskiej, czy tylko rodziny urzędników?

    • 5 2

  • Szczyt głupoty (1)

    Już teraz starówka powoli zamiera, jak zabiorą parking to zostanie pustynia z pustymi knajpami, barami i sklepami.

    • 7 6

    • Jaka starówka?

      Gdańsk ma Główne miasto, a nie starówkę

      • 2 0

  • Nie rozumiem (4)

    "Najwięcej głosów "za" parkingiem pojawiało się od osób (...), które mieszkają w dzielnicach bezpośrednio sąsiadujących ze Śródmieściem."

    Dla czego parking jest najbardziej potrzebny tym, z sąsiednich dzielnic? Za daleko żeby zostawiać samochód, zamiast pod domem, a za blisko, aby dojeżdżać do centrum samochodem. Sam mieszkam w "dzielnicy bezpośrednio sąsiadującej ze Śródmieściem", ale na palcach jednej ręki mógłbym zliczyć, ile razy parkowałem w centrum - a jak już, to przy okazji jeżdżenia po całym mieście.

    • 7 4

    • jak niedzielę czy świeto spędzasz w markecie śliniąc się,co byś nie kupił (3)

      to parking tam jest Ci zbędny. Ja jednak lubię teatr, kawiarnię ,kino czy obiad w restauracji a nie w fat fudzie .

      • 1 4

      • (2)

        Nie wiem na podstawie czego wywnioskowałeś, jak spędzam czas. W centrum (bynajmniej nie handlowym) jestem 4-5 razy w tygodniu, ale jako "mieszkaniec dzielnicy sąsiadującej" docieram tam pieszo, rowerem lub, przy złej pogodzie, komunikacją miejską.

        • 1 2

        • jak sobie jeżdzisz to nikogo nie interesuje, i nie czepiaj się, że (1)

          ktoś inny woli jechać na stare miasto samochodem całą rodziną z dwójką małych dzieci i dwoma wózkami. Jeżeli Tobie cięzko to zrozumieć to weź jakieś lekcje .

          • 1 4

          • Pana odpowiedzi nie mają związku, z tym o czym piszę ani nie odnoszą się do fragmentu artykułu, który przytoczyłem. O czytaniu ze zrozumieniem też nie możemy mówić, bo nigdzie nie napisałem (i nie uważam) aby parking był zbędny.

            • 1 1

  • Trzeba bedzie zmienić miejsce niedzielnych obiadów (3)

    i chodzić do restauracji tam, gdzie da się na sensowną odległość podjechać (sensowną, to znaczy kilkuset metrów, a nie kilku kilometrów) a knajpy niech utrzymują mieszkańcy.
    Do wszystkich wielbicieli transportu publicznego i rowerów - na rowerze z małym dzieckiem nie pojadę do knajpy z dwóch powodów - nie ma gdzie zostawić roweru, po drugie do eleganckiej knajpy w śmierdzących ciuchach się nie wchodzi. Tramwajem również nie pojadę, bo jeszcze mnie nie porąbało, żeby obiad zajął mi pół dnia.

    • 21 9

    • taxi (1)

      do porządnej restauracji jeżdzi się taksówką.

      • 6 3

      • Wytlumacz to bogaczowi z okolic obwodnicy, ktory wlasnie kupil sobie golfa po dziadku z niemiec i teraz ma cisnienie zeby juz wiecej wydatkow nie ponosic, bo na ratke za smierdzace biogazem mieszkanie nie starczy. Dlatego parking musi byc bezplatny, ewentualnie trawnik, chodnik, droga pozarowa. Taksowka raz w tygodniu do restauracji? Pzeciesz nie po to kòpowalo sie niebita igielke, somsiedzi muszom widziec rze jezdzi!
        Myslenie jak z Rosji albo innej Azji. Wspolczuje biednym ludziom z malymi rozumkami.

        • 4 2

    • Parking na Długich Ogrodach. Do Neptuna wg map google wynosi od 600m do 1km, dla przeciętnego człowieka spacerek 10-15 minut max. Naprawdę szkoda, że nie możesz wjechać na Długą pod restaurację

      • 7 3

  • super (1)

    to miejsce na roslinnosc lawki fontanne a nie parking ;D w koncu!! chociaz nie ukrywam czesto tam stawiam auto jezdzac do centrum. a parking mozna zrobic pod parkiem dla ludzi

    • 32 10

    • To się zdecyduj co tam chcesz, bo parkujesz, ale chcesz ławeczki ... zjeść ciastko i mieć ciastko. Ankieta pokazuje, że ludzie mają gdzieś deptak, tylko chcą tam zaparkować, bo to jedyny większy plac gdzie jest parking w tym rejonie. Kiedyś już gazeta wyborcza próbowała mieszać ludziom w głowach i przekonywali jak bardzo ludzie chcą tam deptaku, teraz to samo robi trójmiasto.pl. Czemu mniejszość ma decydować o większości?

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane