• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce. Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce.

Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.



Jak najlepiej rozwiązać problemy z dojazdem komunikacją miejską z dzielnic zachodnich?

Spotkanie w szkole przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska skupiło się wokół przekazania informacji o dotychczasowych zmianach i zapewnieniu, że będą wprowadzane poprawki.

- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.

Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl

Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM zobacz na mapie Gdańska, która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).

Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj. Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj.
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.

Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.

Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.

  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.

Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.

- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie. ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.

- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie zobacz na mapie Gdańska w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (312) 2 zablokowane

  • bezmyślność

    najbardziej smuci tymczasowość rozwiązań i kolejne wydane pieniądze pętla na Witosa obecnie stoi prawie pusta a kolejne miliony poszły z naszych kieszeni bo ktoś miał wizję "poprawy" na chwilę

    • 5 0

  • Tramwaj nie spelnia swojej roli.Ta trasa musi byc wydluzona o Chelm a nie konczyc sie na Siedlcach

    NIE DA SIE SENSOWNIE ZAMIENIC komunikacjii autobusowej z gornego tarasu na wywolujacy opoznienia tramwaj..Zadamy przywrocenia starych rozkladow autobusowych dla Moreny,Niedzwiednika,Jasienia,Chelmu.

    • 7 0

  • .

    Co raz gorzej się dzieje i w Trójmieście, i w Polsce. Czas stąd spitalać...

    • 2 0

  • Xyz

    A kto finansowo odpowie z ztmu za przebudowę pętli Siedlce? Prezes Tm zarabia kilkanaście tysięcy miesięcznie to może sfinansuje swój błąd? Po rozpoczęciu przebudowy zostanie złożone zawiadomienie do prokuratury. Korwin

    • 4 0

  • Autobusy z Jasienia i do jeżdżą w szczycie co 15-18 minut a nie co 7,5 !!! (1)

    Zwiększona częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut nie daje na wspólnym odcinku taktu 7,5-minutowego. Autobusy zarówno rano z Jasienia, jak i w popołudniowym szczycie z Siedlec w kierunku Jasienia jeżdżą co 15 -18 minut. Z przystanku Damroki jeżdżą dwójkami, jeden za drugim i jest to widok niemal codzienny.
    Zwiększenie częstotliwości kursowania nie wniosło zatem kompletnie nic dobrego.
    Z osiedla Jasień do urzędu wojewódzkiego / marszałkowskiego trudno jest zdążyć w 45 minut. A to jedynie 7,5 km. Pogorszenie szybkości i jakości dojazdu jest bardzo odczuwalne. Tłok, brak zgrania odjazdów autobus / tramwaj. Niejednokrotnie gdy na pętlę Siedlce wjeżdżał autobus, tramwaj w pośpiechu odjeżdżał. Tłok, wlekący się tramwaj, długo stojący na światłach, szczególnie przed skręceniem w lewo przy urzędzie miejskim i na przystanku powstańców warszawskich. Jest zdecydowanie gorzej. Od jutra, po 3 latach jeżdżenia komunikacją miejską, wracam do podróżowania samochodem. Nieco drożej, ale wygoda i komfort nieporównywalne. Nie wieje, nie pada, brak ścisku, brak konieczności zaciągania się "wczorajszością". Szkoda, że zamiast poprawy jest pogorszenie.

    • 9 0

    • też miałem okazję czekać 20 minut bo autobusy jechały jeden za drugim

      oczywistym jest że przynajmniej 167 musi wrócić na linię do centrum. Tramwaj nie zastąpił tego połączenia, dla mieszkańców Jasienia, Karczemek itp to taki ubogi krewny dotychczasowej linii autobusowej która od kilkudziesięciu lat miała być szybkim połączeniem tych osiedli z centrum (między innymi dla tego przystanki autobusowe od Łostowickiej oddalone są od siebie w odległości ok 2 przystanków tram).

      • 5 0

  • Z Jasienia na Kaszuby będzie szybciej niż do centrum Gdańska...

    Jeżeli za 2-3 lata autobusy z Jasienia miałyby dojeżdżać np. tylko do pętli przy Nowej Warszawskiej, to tym samym czas dojazdu do centrum Gdańska ulegnie zapewne kolejnemu wydłużeniu. Tym samym zamiast około 25-30 minut dojazdu do pracy przed wprowadzeniem wrześniowych "udogodnień" i zwiększeniu czasu dojazdu po ich wprowadzeniu do 45-50 minut boję się myśleć jak zmieni się ten czas po kolejnych "innowacjach". Trzeba będzie szukać pracy w Żukowie, albo Kartuzach - dojazd będzie krótszy.

    • 4 0

  • mieszkam w polsce

    jak będą wybory te gęby będą znowu wisieć na płotach,a potem osiedle z którego wyszli czeka stagnacja,chaos komunikacyjny ,brak chodników ,oświetlenia drogi do szkoły ,a co roku 10 nowych bloków powstaje,jedyne co się robi to kastruje koty i buduje ścieżki rowerowe takie czasy.ludzie dobierzcie się im do d*py

    • 0 0

  • Arogancja władz miasta POkrywa się z tą z PO.

    • 0 1

  • Arogancja władz miasta POkrywa się z arogancją PO.

    W czyim interesie jest przesiadanie się tysięcy ludzi na węźle Siedlce. Chyba tylko pomysłodawcy na owego rozwiązania , za które dostał pewnie sporą premię. Ludzie obudźcie się, przestańcie głosować na reklamę PO, zacznijcie myśleć o sobie.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane