• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce. Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce.

Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.



Jak najlepiej rozwiązać problemy z dojazdem komunikacją miejską z dzielnic zachodnich?

Spotkanie w szkole przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska skupiło się wokół przekazania informacji o dotychczasowych zmianach i zapewnieniu, że będą wprowadzane poprawki.

- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.

Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl

Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM zobacz na mapie Gdańska, która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).

Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj. Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj.
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.

Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.

Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.

  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.

Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.

- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie. ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.

- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie zobacz na mapie Gdańska w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (312) 2 zablokowane

  • Taak

    Peło k... nic nie rozumie i cieply Budyn

    • 7 0

  • Nie tylko na Południowych dzielnicach zrobili "korekty" rozkładów, czyli po prostu wycięciu linii czy wielu kursów, tak samo Zaspa, Brzezno, Nowy Port ucierpiały, to ma być zachęta do korzystania z komunikacji miejskiej? Mam propozycję dla tych durnych urzędasów, którzy nie korzystają przecież na co dzień z komunikacji miejskiej-według ich logiki w ogóle niech wszystkie linie autobusowe kończą bieg na Siedlcach albo Chełmie czy Łostowicach, to dopiero będzie proste i jakie ułatwienie dla mieszkańców trójmiasta

    • 21 0

  • Jasien -jak się dostac do centrum?

    Syn jezdzi na treningi na Jasien. Konczy o 19. W ostatnim tyg musiałam pojechac po dziecko autem na Morene. Była 20.15. Nie miał jak się wydostać z Jasienia. Autobus który miał go dowieźć do Pkm-ki po prostu nie przyjechal, a był to ostatni kurs. Szukał 20 min autobusu który zawiózłby go Kartuska w dół. Wcześniej bez problemu z Matarni czy Niedzwiednika mógł dojechac i wrócić z Jasienia, a dziś...3 msc temu miałam kupić mieszkanie na Jasieniu. dziś dziękuje komuś u góry,ze sie nie udało.

    • 15 1

  • Bo Peło rządzi i jest syf

    • 8 3

  • KOLEŚIE

    W firmach mieli być zatrudniani fachowcy a nie znajomi, rodzina czy partyjni kolesie partii rządzącej. ( Np. były zastępca prezydenta specjalista od piastowania wysokich stanowisk nie mający pojęcia o życiu miasta.) Obecnie wysoki fachowiec od komunikacji miejskiej .

    • 7 0

  • Mieszkancy innych gmin (2)

    Mieszkacie i placicie podatki w innych gminach, uciekliscie z.miasta i jeszcze chcecie miec wszystko pod nosem? Tak to nie moze byc! Jaki zysk ma miasto Gdańsk jak glownie mieszkancy na tym traca ze.jasnie pan przyjedzie zza miasta? Korki!

    • 3 24

    • Człowieku, to nie początek XX wieku, Jasień, Karczemki, Kokoszki są w granicach administracyjnych Gdańska!

      • 10 0

    • OMG!!!

      Człowieku o czym piszesz???? Jakie inne gminy?? To jest dyskusja o ulicy Kartuskiej. O centrum Gdańska.... Na czym tracą mieszkańcy???zza miasta? To nie jest rozmowa na każdy dowolny temat o wszystkich bolączkach jakiegoś człowieka. Zaspa, Przymorze są znacznie dalej od Kartuskiej i Jasienia według tej teorii o "innych gminach" to pewnie już zagranica. UU a Oliwa to pewnie inny kontynent

      • 8 0

  • Przywrócić 142 i 183 z Niedźwiednika do Gdańska !

    • 12 0

  • "głos oddano z IP (nr znany redakcji), w terminie 2015-09-22 08:44:20"

    To jakaś farsa.
    Z tego wynika, że w głosowaniu nie było żadnego zabezpieczenia i każdy mógł zagłosować jako ktoś kogo dane niezbędne do głosowania znał. Jak to wyglądało - nie wiem, bo mieszkam w Gdyni i nie miałem prawa do głosowania.

    10 zgłoszonych przypadków. Moje pytanie - ile głosów zostało w ten sposób oddanych za osoby które w tym głosowaniu nie uczestniczyły, a co za tym idzie - nie zgłosiły nigdzie problemu?

    • 6 0

  • Przywróćcie linie 142.

    .

    • 17 0

  • Wcjestescie pustakami na niedzwiednik ludzie jechali bezpostednio a tak.wasko dziecko moje tranwaj dotyka ludzia raczej bydlu po nogach jezdze do autobusu niemam jaj wsiasc wszyscy na auchan jada by przywrocili 174 167 168chociaz przesiadka tez porazka chcesz z tranwaju na autobus to ci ucieknie ludzie sie wkurzaja to ma byc przesiadka autobusy nie jada wedlug rozkladu

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane