- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (86 opinii)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (87 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (21 opinii)
- 4 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 6 Masz interes? Zostaw kartkę (143 opinie)
Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska
Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.
- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.
Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.
Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl
Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia . Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM , która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce .
- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.
Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę
Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.
Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców
Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.
- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.
- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej , do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?
Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej .
- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.
Miejsca
Opinie (312) 2 zablokowane
-
2015-09-28 19:48
no i po problemie (2)
wystarczy wydłużyć trasę autobusu 157 do okolicy Auchan...(będzie połączenie do Wrzeszcza
167 i 168 do centrum Gdańska ALE.. pierwszy przystanek od dworca dopiero Zielony Stok!!!
(pominąć przystanki do emaus )- 13 4
-
2015-09-28 20:05
(1)
Nie. Dzieci ze szkoły trzeba zabrać: gimnazjum, podstawówka, liceum. Oba przystanki są potrzebne choćby po to żeby dzieci z tornistrami się nie przesiadały.
- 6 0
-
2015-09-28 20:26
czyli proszę do centrum do centrum
to jeszcze jeden argument acz nie jeden lecz trzy .....
by przywrócić trasę do centrum!!!- 2 0
-
2015-09-28 20:26
przywróćcie 142!!!!!!!!!!!
- 21 0
-
2015-09-28 20:25
zwolnić
urzedników
- 21 0
-
2015-09-28 20:24
ktos musi zapłacic z linie tramwajaowa na morene czyli my paseroie zenda i złodziejstwo w biały dzień
- 17 0
-
2015-09-28 20:08
A korki na WZtce i Kartuskiej coraz większe
A miało być tak pieknie
- 20 0
-
2015-09-28 20:04
CIĘŻKIE DOJAZDY
Masakra((( co się dzieje w Gdańsku z dojazdami na przykład gdańsk -cm. łostowicki Przesiadki,przesiadki i dodatkowe pieniążki za bilety OKROPIEŃSTWO,przecież tam jeżdżą też STARSZE OSOBY -LITOŚCI zróbcie coś z tym ,bo w głowacch mamy kociokwik,ZZZZZZZZZZ,(((
- 29 0
-
2015-09-28 19:18
przywrócic 175 bezposredni z Ujesciska do dworca GŁ!
- 19 1
-
2015-09-28 18:38
Po 4 latach wróciłem do samochodu (yaris 1.0). Pb95 po 4,20. Kartuska pustawa. Trochę postoję przed Łostowicką, pod UM do skrętu w lewo (bo remont), potem pod Bramą Oliwską (Plac Zebrań Ludowych jak kto woli) i już w centrum. A jeździłem 167. I bujaj się ZTM.
- 39 2
-
2015-09-28 18:32
i powrotu 129
Jeden autobus z Moreny do Wrzeszcza to skandal !
30 min czekałam na 127 potem usłyszałam, że się popsuł a następny za kolejne 20 min przyjedzie , SKANDAL !!!! Niech Ci z zarządu pojeżdzą komunikacją miejską ! Zapraszam do pełnych i spóźnionych pojazdów !!!!!!- 22 2
-
2015-09-28 12:58
minusy! (3)
Zauważyłam,że ktoś usilnie minusuje wypowiedzi.
U Miasta czy ZTM?
ŚMIESZNE!!- 45 6
-
2015-09-28 13:06
(2)
A Grzelak / Zomkowski * siedzi i minusuje
* niepotrzebne skreślić- 26 4
-
2015-09-28 17:46
a bezrefleksyjni hejterzy hejtują bez przerwy (1)
nie dając ani śladu wzięcia pod uwagę różnych punktów widzenia
- 4 10
-
2015-09-28 18:27
A ci co nic do powiedzenia nie mają, zawsze się odezwą.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.