• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą przyjaźniejszego pieszym centrum Gdyni

Patryk Szczerba
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów. Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów.

Grupa mieszkańców śródmieścia Gdyni chce wykorzystać ok. pół miliona zł z puli tegorocznego budżetu obywatelskiego na przeobrażenie jednej z ulic. Pod uwagę brana jest przede wszystkim część ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, ale dyskusja, gdzie potrzebne są zmiany, wciąż trwa.



Czy inicjatywy związane ze zmianami w ruchu w proponowanych miejscach to dobry pomysł?

Choć wśród mieszkańców Gdyni nietrudno znaleźć opinie, że większość inwestycji miejskich skierowana jest do centrum, kosztem innych dzielnic, to - zdaniem mieszkających w śródmieściu - jeszcze wiele jest do zrobienia. Zwłaszcza że większość nowo powstałych budynków - jak Infoboks zobacz na mapie Gdyni czy Centrum Filmowe zobacz na mapie Gdyni - którymi chwali się Gdynia, to wizytówki całego miasta i problemów śródmieścia nie rozwiązuje.

Starowiejska w zawieszeniu

A te dotyczą przede wszystkim estetyzacji przestrzeni. Od kilku miesięcy, głównie w internecie, trwa dyskusja, jak powinna wyglądać ul. Starowiejska zobacz na mapie Gdyni. Ścierają się dwie wizje.

Jedna propozycja - forsowana przez Stowarzyszenie Starowiejska - zakłada zmiany polegające na stworzeniu na ulicy strefy współdzielonej, w której na równych prawach mogliby funkcjonować piesi, rowerzyści i kierowcy. Przy okazji domagają się rewitalizacji. W kontrze do niej występuje część prowadzących na ulicy handel kupców ze Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej obawiający się zmniejszenia obrotów. Przekonują, że deptak, który według nich docelowo powstanie na ulicy, to zły pomysł i lepiej, by ulica zachowała swój obecny kształt.

Spór trwa, a jego zawieszenie może przynieść zakończenie unijnego programu Civitas Dynamo. W tym roku Gdynia musi podjąć decyzję, gdzie wprowadzić w centrum ograniczenia ruchu. Oprócz Starowiejskiej pod uwagę brana jest Świętojańska zobacz na mapie Gdyni oraz al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni. Niewykluczone, że skończy się na ustawieniu oznakowania nakazującego wolniejszą jazdę na jednej z ulic. Na razie trwa analiza danych z ankiet dotyczących ruchu w śródmieściu.

Po oczekiwaniu działanie

Mieszkańcy do swoich racji przekonują już ponad rok, więc ci oczekujący zmian chcą wziąć sprawy w swoje ręce. Pomóc ma budżet obywatelski, w którym w tym roku do wydania w śródmieściu będzie ok. 500 tys. zł. Tak duża kwota to efekt małej skali zeszłorocznych projektów. Do głosowania zakwalifikowano dwa stworzone przez Stowarzyszenie Starowiejska. Dotyczyły uspokojenia ruchu na Władysława IV i ustawienia małej architektury na Starowiejskiej. Ich realizacja to koszt 30 tys. zł, podczas gdy do wydania było ośmiokrotnie więcej. Głosowanie było więc formalnością i obydwa projekty zostaną zrealizowane.

W najbliższej edycji przedstawiciele organizacji nie chcą się skupiać na drobnych pracach, dlatego planują stworzyć jeden kompleksowy projekt. Zwłaszcza, że pula mocno wzrośnie. Na remont ul. Starowiejskiej nie wystarczy, ale na modernizację odcinka innych dróg w centrum już tak.

- To akurat tyle, by krótki fragment jednej z ulic przekształcić w przestrzeń przyjazną wszystkim, estetyczną i cieszącą mieszkańców. Pod uwagę bierzemy miejsca, gdzie mamy poparcie osób mieszkających i handlowców. Skłaniamy się ku zmianom na ul. Abrahama - na odcinku od 10 lutego do Batorego zobacz na mapie Gdyni i Zygmunta Augusta. Zobaczymy po podliczeniu, na ile wystarczy nam środków - deklaruje Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Dla turystów i mieszkańców

W przypadku ul. Abrahama chodzi głównie o remont nawierzchni i ujednolicenie jej. Odcinek drogi, gdzie ostatnio wymieniono w kilku punktach szyldy, używany przez wiele osób omijających zatłoczone chodniki przy ul. 10 lutego, był już poddawany analizie zmian, m.in. przez naszych czytelników. Modernizacja miałaby być ukłonem w kierunku spacerujących po centrum turystów.

Inicjatywę mieszkańców widać na ul. Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Sami zgłosili się z chęcią zmian, na których będą mogli skorzystać. Wśród pomysłów pojawia się stworzenie strefy "Woonerf" czyli specjalnego rodzaju organizacji ruchu, który przywędrował do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. Rozwiązanie zastosowano na jednej z ulic w Łodzi, a niebawem dołączy do niej Wrocław. Jej głównym elementem w Gdyni mają być platformy, które uzupełnią i uporządkują przestrzeń.

Pomysły na inne lokalizacje wciąż można zgłaszać, m.in. poprzez media społecznościowe, ale inicjatorzy akcji zastrzegają, że pod uwagę będą brane te miejsca, gdzie zmiany nie wywołają konfliktów.

- Przymierzaliśmy się również do odcinka pomiędzy Starowiejską i 10 lutego, ale tam nie ma zgody na zmiany. Nam zależy na tym, by było to wspólne i zgodne działanie inicjatorów i mieszkających w danym miejscu oraz kupców, dzięki czemu pokażemy, że współpraca jest możliwa - dodaje Piesiewicz.

Opinie (183) 7 zablokowanych

  • ulice

    Usunąc ubytki na jezdniach i chodnkach w centrum Gdyni to za mało 0.5 miliona w związku za te pieniądze nic się nie zrobi tosą obiecanki cioci kloci

    • 2 2

  • ulice (3)

    A może wykonać dodatkowe parkingi zlokalizowane w pewnej odległości od centrum dobrze skomunikowane z śródmieściem i w ten sposób ograniczymy parkowania na chodnikach ,trawnikach krzakach i ograniczymy ilość spalin w centrum Gdyni.Prezydenci ruszcie głową

    • 6 0

    • takich parkingów jest wiele (1)

      posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania nim za darmo w dowolnym miejscu.

      • 3 2

      • "takich parkingów jest wiele"

        Tzn. ile i gdzie?

        • 1 1

    • Gdzie są te dobrze skomunikowane parkingi? Nakoś nie mogę sobie żadnego przypomnieć

      • 1 0

  • Te pieniądze (2)

    A ja myślę, że te pieniądze można by wykorzystać na czyszczenie elewacji budynków na Starowiejskiej i Świętojańskiej, bo to jak one wyglądają daje wiele do życzenia... Młody Gdynianin 92.

    • 4 2

    • To prywatne elewacje.

      • 2 0

    • Chyba oszalales, to sa czyjes prywatne elewacje

      Wspolnoty, Zarzady, Spoldzielnie. Czy juz Wiesz gdzie masz pojsc z tym problemem ?

      • 1 0

  • skwer

    a moze by tak ze Skweru Kościuszki wreszcie wyrzucic samochody!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    to chore aby krazyc w kołko!!!!!!

    • 4 3

  • ... (1)

    Gdyby pod zatoką dokopać sie do ropy naftowej, to byśmy wtedy pomalowali całą Gdynię na biało, wybudowali nowe ulice, posadzili tysiące kolorowych kwiatków i Grecja, Włochy i Hiszpania mogłyby się wypchać, A tak to możemy sobie w tym szarym mieście posiedzieć na ławce, koło fontann (brzydkich i kiczowatych) na skwerze.Jak jakieś stare dziady.

    • 3 3

    • No to kop chłopie.

      • 1 0

  • ulice

    To już dawno obiecał M. Stępa i nic z tego nie wyszło bo ten Pan nie mieszka w centrum Ciekawe co jeszcze obieca

    • 1 1

  • (1)

    Samochod zajmuje ok 6m2. Straszne marnotrawstwo przestrzeni. Czemu miasto na to pozwala? Jakby wywalic samochody to znalazloby sie mnostwo miejsca na restauracje, ogrodki itd. Przestrzen zarabialaby na siebie. A tak jest bezmyslnie dewastowana. A kupcy sa chyba kiepskimi kupcami skoro tego nie rozumieja.

    • 1 4

    • Bardzo sprawne wyliczenia. Tylko z jednym założeniem. Że do tych sklepów i ogródków dotrą klienci. A jak zamkniemy ulice i zabronimy parkowania to ich dotarcie nie będzie takie oczywiste. Tak, oczywiście. Komunikacja miejska i rower. Na randkę z przyjaciółką do kawiarni pojadę na rowerze. Romantycznie wezmę ją na ramę:) Poza tym po deptakach i chodnikach rowerami jeździć nie wolno, o czym zapomina część cyklistów. A komunikacja miejsca. To świetne rozwiązanie. Tylko.. kto mnie zmusi żeby wsiadł do autobusu i przyjechał na Starowiejską do ogródka. Jak nie poczuję potrzeby, jeżeli uznam że to niewygodne to nie przyjadę. Pal licho jeżeli tylko ja. Nikt nie będzie tęsknił. Ale jeżeli inni też tak pomyślą? To te 6 m2 z ogródkiem będą stały przez miesiąc puste. A potem zamknie się interes. Nie tak szybko z tymi wnioskami.

      • 3 1

  • Super deptak...między blokami/kamienicami . (1)

    • 1 1

    • A niby gdzie? W lesie?

      • 0 0

  • Bollocks

    Po cholera jakieś deptaki,skoro po 18 po południu to jest wymarle miasto.Jedynie na plaży i w pobliskich krzakach się coś dzieje,bo w knajpach to nie są ceny dla ludzi pracujacych w polsce (oprócz tych co zarabiają 250tyś na miesiąc,jak synek morawieckiego)

    • 2 0

  • Civitas Dynamo. Projekt w którym Gdynia ma obowiązek na jednej ulicy ograniczyć ruch. Po co? Czy to potrzebne? Nikogo to nie interesuje. Miasto ma ograniczyć ruch i już. Bo zapisało się do projektu. Kompletny idiotyzm. Nie wiem czy Starowiejska lub Świętojańska powinna być deptakiem czy nie. Można o tym dyskutować i jeżeli uznamy (jako mieszkańcy) że jest to dobre rozwiązanie to zróbmy to. Ale narzucenie z zewnątrz że z czegoś koniecznie trzeba zrobić deptak? W moim przekonaniu to idiotyzm. To jest przejaw myślenia. Każdy deptak jest lepszy od każdej ulicy.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane