• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania zamiast wieżowca na cyplu Polskiego Haka

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Polski Hak to unikalny teren w Gdańsku. Otoczony z trzech stron wodami i niemal pozbawiony zabudowy objętej ochroną konserwatorską.
  • Polski Hak to unikalny teren w Gdańsku. Otoczony z trzech stron wodami i niemal pozbawiony zabudowy objętej ochroną konserwatorską.
  • Na cyplu niedawno zakończono montaż szpetnych biało-czerwonych barier, identycznych jak wzdłuż Martwej Wisły na Przeróbce.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa do 30 metrów wysokości, nowy układ drogowy z rondem nad brzegiem Motławy, nabrzeże ze szpalerami drzew oraz plac publiczny i skatepark nad tunelem ul. Nowej Wałowej - taką wizję zagospodarowania proponuje Biuro Rozwoju Gdańska dla rejonu Polskiego HakaMapka. Choć forma zabudowy została tylko w niewielkim stopniu zdefiniowana, planiści przekonują, że będzie atrakcyjna, a proponowane dominanty podkreślą przebieg nowych ulic.



Jaka funkcja powinna dominować na cyplu Polskiego Haka?

O zmianie właściciela terenów na cyplu Polskiego Haka pisaliśmy w listopadzie 2020 r.

Teraz planiści z Biura Rozwoju Gdańska przedstawiają projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego unikalnego w Gdańsku obszaru otoczonego wodami Motławy i Martwej Wisły, który pozwoli na realizację zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

W dotychczasowym i wciąż obowiązującym planie z 2005 r. na cyplu proponowano dominantę wysokościową, która pojawiała się na wielu projektach koncepcyjnych zabudowy - m.in. architektów Daniela Libeskinda, Marcina Kozikowskiego oraz pracach dyplomowych studentów PG.

  • Wizualizacja 170-metrowego wieżowca z 2015 r. autorstwa pracowni KD Kozikowski Design.
  • Wizja Libeskinda dla Polskiego Haka z 2008 r., która pod względem funkcji i formy była niezgodna z planem zagospodarowania.

Obowiązujący plan z wysoką zabudową, ale bez mieszkań



Wbrew pozorom dokument ten był mniej korzystny dla wielu deweloperów. Narzucał funkcję produkcyjno-usługową, w tym hotele, biurowce, centra konferencyjne i jednocześnie nie dopuszczał budowy mieszkań, które są znacznie prostsze w sprzedaży niż komercjalizacja obiektów usługowych (szczególnie w obecnej sytuacji pandemii koronawirusa).

Ponadto na pozostałym obszarze zabudowa była ograniczona do 19 metrów wysokości.

Na południe od cypla, gdzie zabudowa mieszkaniowa została wprawdzie dopuszczona, ograniczono ją ze względu na lądowisko helikopterówMapka na działce należącej do spółki Lotos Petrobaltic oraz sąsiedztwo terenów produkcyjnych.

Nowe plany zagospodarowania przestrzennego w Trójmieście



Potencjalna forma zabudowy z maksymalnymi wysokościami w projekcie planu. Potencjalna forma zabudowy z maksymalnymi wysokościami w projekcie planu.

Nowy plan bez wieżowca, ale z mieszkaniami



Nowy plan znosi te obostrzenia, wskazując jako funkcję pożądaną mieszkania i usługi:
  • do 30 m wysokości na cyplu,
  • do 20 i 23 m od cypla do rezerwy ul. Nowej Wałowej z dominantami do 26 m na zwieńczeniu ulic,
  • do 17 i 20 m wysokości od ul. Nowej Wałowej do ul. Wiesława (obecnie na tych działkach trwa budowa osiedla Nadmotławie) - to ograniczenie wysokości podyktowane jest ochroną widoku na panoramę Śródmieścia z mostu SiennickiegoMapka.

- Założenia do planu były trzykrotnie konsultowane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Pierwszy projekt dopuszczał stopniowaną zabudowę z obiektami do 70 m, kolejny do 50 m, a ostatecznie konserwator zezwolił na powstanie budynków do 30 m - wyjaśniała w listopadzie 2020 r. Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Znaczna swoboda w kształtowaniu przyszłej zabudowy



Na terenach w bezpośrednim sąsiedztwie Lotos Petrobaltic zniesiono restrykcje związane z nieużytkowanym lądowiskiem dla helikopterów, zaś dla terenu należącego do tej spółki dopuszczono jedynie funkcje produkcyjne oraz usługowe.

Projekt planu tylko w niewielkim stopniu reguluje obowiązującą linię zabudowy, czyli - w dużym uproszczeniu - dokładne wskazanie usytuowania nowych budynków w terenie. Dominują natomiast linie nieprzekraczalnej zabudowy, czyli miejsc w terenie, do których maksymalnie może (ale nie musi) sięgać nowa zabudowa.

Główne ustalenia projektu planu. Główne ustalenia projektu planu.
Jak przekonują planiści, taka swoboda w kształtowaniu nowej zabudowy przez deweloperów jest zabiegiem celowym.

- Ustalenia projektu planu pozwalają na wycofanie się od wskazanych w planie linii nieprzekraczalnych zabudowy o maksymalnie trzy metry, np. wzdłuż Motławy, aby uzyskać efekt rozczłonkowania elewacji, zachowując jednocześnie charakter pierzei - tłumaczyła podczas dyskusji publicznej Monika Rościszewska, kierownik Zespołu Urbanistycznego Śródmieście w BRG. - Ponadto intencją planu jest, aby na cyplu Polskiego Haka powstał budynek o ciekawym, oryginalnym wyrazie architektonicznym, m.in. poprzez wprowadzenie zapisu o realizacji zabudowy po wcześniejszym przeprowadzeniu konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Bulwary z ogródkami gastronomicznymi i niewielki skwer



Projekt planu w części dotyczącej cypla nakazuje ponadto wycofanie niektórych kondygnacji, w tym parteru, aby poszerzyć teren bulwaru i wygospodarować więcej miejsca np. pod ogródki gastronomiczne.

W pobliżu cypla przewidziano również teren pod niewielki skwer z ochroną kilku okazałych drzew - jesionów i platana.

Pod względem układu komunikacyjnego ustala się korekty w przebiegu ulic wzdłuż Motławy oraz poprowadzenie zupełnie nowej drogi między Motławą a Martwą Wisłą, która będzie łączyła się w ul. Nową Wałową (poza granicami planu).

  • Porównanie terenów rezerwowanych pod zieleń i rondo w północnej części projektu planu.
  • Historyczny mur podlegający ochronie w planie. To na jego wysokości przewidziano budowę skrzyżowania np. w formie ronda.
  • Struktura własności gruntów.

Rondo tuż przy nabrzeżu Motławy i historycznym ogrodzeniu



Największą ingerencją w istniejący układ komunikacyjny jest zabezpieczenie rezerwy gruntów o powierzchni ok. połowy wspomnianego wyżej terenu zieleni pod realizację ronda.

Miałoby ono powstać na wysokości historycznego ogrodzenia Mapka Stoczni Klawittera stojącego nad brzegiem Motławy, przy czym samo ogrodzenie podlega ochronie pod względem materiału, detalu i lokalizacji.

Dlaczego w tak cennym krajobrazowo miejscu planiści forsują terenochłonne rozwiązania drogowe, które znajduje się niejako na samym końcu układu drogowego? Czy ustalenia te są zgodne z niedawno przyjętym Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej, który nakazuje ograniczenie przestrzeni rezerwowanej pod układy drogowe w obszarach śródmiejskich?

- Linie rozgraniczające terenu [czyli wskazujące lokalizację funkcji o różnym przeznaczeniu - dop. red.] zostały wyznaczone tak, aby mogło powstać tam zarówno rondo, jak i zwykłe skrzyżowanie. Nie ustalamy w planie wariantów połączenia dróg - przekonuje Aneta Woch-Szojda z Zespołu Transportu BRG. - Wszystkie ulice w granicach projektu planu były analizowane i zaplanowane zgodnie z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej, a w kartach terenu zostało opisane ich wyposażenie, parametry i wyposażenie w zieleń.
Przesuń aby
porównać

Plac publiczny na płycie tunelu Nowej Wałowej



W projekcie planu zarezerwowano niezbędny teren pod budowę ul. Nowej Wałowej z przejściem tunelowym pod Motławą. Jest to rozwiązanie spójne z zapisami planu zagospodarowania z 2017 r. dla obszaru po drugiej stronie Motławy.

Na płycie tunelu przewidziano plac publiczny z możliwości wzniesienia budynku związanej z obsługą turystów i gastronomii. We wschodniej części tego terenu zaleca się lokalizację skateparku po realizacji drogi.

Warto odnotować, że w projekcie planu wskazano docelowe parametry ul. Nowej Wałowej:
  • klasa zbiorcza,
  • dwie jezdnie po dwa pasy ruchu,
  • wyposażenie minimalne: chodnik, trasa rowerowa oraz trasa tramwajowa.

Czytaj też:


Pierwszy budynek po lewej zostanie zburzony pod realizację drogi do planowanego skrzyżowania, następnie ze zniszczonym dachem znajduje się Sienna Grobla 10 i dalej 9 oraz 8. Pierwszy budynek po lewej zostanie zburzony pod realizację drogi do planowanego skrzyżowania, następnie ze zniszczonym dachem znajduje się Sienna Grobla 10 i dalej 9 oraz 8.

Ochrona zrujnowanych budynków wzdłuż ul. Sienna Grobla



W granicach planu ochroną objęto przedwojenne budynki o "wartościach kulturowych" przy ul. Sienna GroblaMapka:
  • Sienna Grobla 8 - ochronie podlega historyczna bryła budynku, rodzaj materiału elewacyjnego, forma detalu architektonicznego, forma stolarki okiennej,
  • Sienna Grobla 9 i 10 - ochronie podlega: historyczna bryła budynku.

Materiał archiwalny z 2019 r.


Zgłaszanie uwag do projektu planu do 16 lutego



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Polski Hak - rejon ulicy tzw. Nowej Wałowej wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do obu dokumentów można składać do 16 lutego 2021 r.

Czytaj też:

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń na Ołowiance i wzdłuż kanału Na Stępce



Materiał archiwalny z maja 2020 r.



Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (237)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane