• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion euro na kilometr

PiF
24 marca 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Gdańsk Transport Company żąda zbyt wysokiej ceny za budowę autostrady A1 - dowiedział się nieoficjalnie "Głos". Rozbieżność może osiągać ok. 1 mln euro za kilometr, czyli grubo ponad 100 mln euro za odcinek pomorski.

- Jeden z naszych akcjonariuszy bierze udział w budowie autostrady na Węgrzech. Rząd węgierski zaakceptował wszystkie warunki, a cena jest o 30 procent wyższa niż zaoferowana przez nas na autostradę A1. Na dodatek ma ona być realizowana według podobnego systemu finansowania i jest to podobny projekt - twierdzi Bernardy Pisarski, dyrektor handlowy Gdańsk Transport Company.

Odnosi wrażenie, że rząd specjalnie tworzy tak nieprzyjazną atmosferę wobec autostrady A1 i GTC, aby zerwać umowę. Tym bardziej, że nigdy wcześniej rząd nie miały zastrzeżeń co do ceny inwestycji. Rząd zaakceptował ją parafując umowę w sierpniu 2002 roku, a w listopadzie 2003 roku zapewniono, że cena nie jest problemem.

- Dopiero w marcu tego roku zażądano od nas obniżenia jej o 30 procent, co jest nie do przyjęcia, gdyż oznaczałoby to realizację inwestycji poniżej jej kosztów - podkreślił Pisarski.

Andrzej Różański, p.o. przewodniczący pomorskiego SLD, zwrócił uwagę, że z przedstawionych danych wynika, że cena proponowana przez GTC jest o około 1,3 mln euro za kilometr wyższa niż średnia cena w Niemczech czy Czechach.

- Wynika z tego, że GTC zażądało około 5 milionów euro za kilometr podczas gdy w Niemczech czy Czechach buduje się za 3,5 -4 miliony euro za kilometr - powiedział Różański.

Pisarski nie chciał odnosić się do przedstawionych cen. Zaznaczył jednak, że cena zaoferowana przez GTC jest poniżej standardowych cen europejskich. Jako przykład podał, że cena jednego kilometra autostrady na Węgrzech wynosi 7,5 mln euro, a droższą inwestycją jest także polska autostrada A2.

Różański przyznał jednak, że zasady partnerstwa publiczno- prywatnego, na których ma powstać autostrada A1, odciążają rząd, gdyż to koncesjonariusz, a więc GTC dba o środki, m.in. także zaciąga kredyty na budowę. Oczywiście sama inwestycja musi równieść przynieść zysk.

- Na razie warto jeszcze negocjować kwestię ceny. Jest jednak prawdopodobne, że umowa zostanie zerwana, jeśli strony nie dojdą do porozumienia - stwierdził Różański.

Różański zaznaczył, że umowa koncesyjna, zgodnie z przepisami, już dawno powinna wygasnąć. Została bowiem podpisana w 1998 roku i wciągu pół roku GTC miało przedstawić projekt inwestycji i go rozpocząć. Była jednak przedłużana przez rząd i tak trwa to prawie 6 lat.
Marszałek województwa Jan Kozłowski zastanawia się, czemu problem ceny pojawił się akurat teraz.

- Podczas negocjacji w sprawie koncesji coś przecież było przedmiotem przetargu i cena pewnie była znana. Dwa lata temu parafowano umowę i nikt nie mówił o cenie. Czemu wtedy nikt nie zwrócił na to uwagi? - pyta Kozłowski.
Zaznacza, że wobec zauważalnej niechęci rządu wobec rozpoczęcia budowy autostrady A1 kwestia ceny, która właśnie wypłynęła może być pretekstem do zerwania umowy z GTC.

- Nawet jeśli, to dobrze byłoby, żeby rząd zadecydował w końcu, czy podpisuje umowę, czy też ją zrywa. Po co przeciągać tą sprawę - uważa marszałek.
Kozłowski dodaje, że wyższa cena inwestycji oznacza niższą cenę późniejszej eksploatacji. Użycie bowiem tańszych materiałów może sprawić, że autostrada będzie gorszej jakości.

Pisarski zwrócił uwagę, że rząd zażądał obniżenia standardu autostrady, co też zostało zrealizowane. Jednocześnie GTC jeszcze raz przeliczyło koszty inwestycji i samo obniżyło cenę o około 200 tys. euro za kilometr.

- Czekamy na ostateczne decyzje. Jeśli rząd pozostanie przy swoich warunkach cenowych, które dla nas są nie do przyjęcia, to zażądamy zwrotu kosztów przygotowania inwestycji i opłaty koncesyjnej - podsumowuje Pisarski.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (48)

  • rząd zażądał obniżenia standardu autostrady

    A ze swoich wypasionych limuzyn nie chcą zrezygnować? Obniżyć standard z Mercedes E-klasse na Opel Astra na przykład?

    • 0 0

  • autos...na węgrzech

    jasne o 30 procent droższa ale budowana w górach Karpatach

    • 0 0

  • Prognoza

    Tak sobie mysle, ze te autostrade to wybuduja kiedy samochody zaczna wychodzic z uzycia.

    • 0 0

  • gallux -o matko , a jak sie trafi gefraiter Miller ?

    • 0 0

  • Ludziska!!
    "...Różański przyznał jednak, że zasady partnerstwa publiczno- prywatnego, na których ma powstać autostrada A1, odciążają rząd, gdyż to koncesjonariusz, a więc GTC dba o środki, m.in. także zaciąga kredyty na budowę. Oczywiście sama inwestycja musi równieść przynieść zysk."

    No to ja już tego nie rozumiem - skoro to GTC wykłada kasę, skoro GTC dba o zysk, to co rząd obchodzi czy GTC wybuli za kilometr 5 melonów czy 20? Ich kłopot.

    • 0 0

  • nooo
    w koreczku na autostradzie mozna postać :P
    a tak na poważnie, bez autostrady A1 rozwój do nas nie dotrze i trójmiasto popadnie w stagnacje

    • 0 0

  • Gallux....to wszystko mozne wydaje sie smieszne, ale

    nasze zycie przeminie i g...wno bedziemy mieli, a nie autostrady. Chociaz, moze bez autostrad bedziemy szczesliwsi. W miescie, w ktorym mieszkam jest autostrada na autostradzie, a czy ludziom zyje sie lepiej?????
    ....Ku....wa
    Chyba jadnak tak.

    • 0 0

  • e tam
    co wy tacy nowocześni:)?
    naszym oćcom dziadom i naddziadom wystarczały polne drogi a wy zgrywacie III rzesze:)
    albo roboty publiczne albo łapanki i przymusowe roboty innego wyjścia nie widze
    przyjdzie kochana unia i zrobi tu ordnung w niemieckim stylu....

    • 0 0

  • Chcecie autostrady ?????

    Jedyna szansa to tak glosowac w nastepnych wyborach, aby znowu wygrala SLD ! Byc moze oni, ich rodziny, znajomi krolika juz sie troche "nachapali" i teraz cosik spadnie z Panskiego stolu dla nas maluczkich.
    ....moze 1 km autostardy fo 2009 roku ?
    ...oby...

    • 0 0

  • eee komabatant
    nie wierze to chiba klon jakis
    muj ben lada zatopiony na dnie zatoki spoczywa
    chiba ze go busz i spolka uprowadzili hamy niemyte
    jak tak to majom przerombane jak w ruskim czolgu
    a plyne pale faje za falom
    kurde czolg mi kolysze ale skrzyneczka browarka jeszcze je
    kurde zakonski ni ma
    ale cusz tam muj wywiad tera zapodal ze mebli nie biorom bo za cienszkie
    ahoj czolg wkutego rzagluwa pozdrawia wszystkich marynarzy i kolejarzy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane