• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • A kiedy bezpośredni autobus z pętli przy Sokoła do pętli SKM Cisowa?

    to prostsze

    • 5 0

  • Podlaczyc "weglowke " z linia na na Lebork

    To byla by duza sprawa. Kilkanascie kilometrow I spuscizna pierwszej wojny swiatowej poszlaby w zapomnienie. Jak rowniez problem "gorskiej premii" w Gdyni.

    • 3 1

  • Całe błoto, które leje się pod tym artykułem, (1)

    wynika z gnuśności red. Nakręta (oczywiście sprzedajnych kłamców i oszczerców nie liczę). Red. Nakręt nie opisał rzetelnie zakresu całego przedsięwzięcia, przekopiował bardzo stary rysunek, który ma się nijak do tego, co ma być analizowane, a na dodatek nie dopytał kto, co i jak. No i powstał gniot, który zaszkodził całej masie nieszczęśników, niczym pozieleniały tatar z jajkiem.

    • 10 1

    • Skoro masz lepsza informacje

      Podziel sie nia i skoryguj redaktora.
      Chetnie sie zaktualizuje.

      • 2 1

  • no i super (2)

    teraz jeszcze Gdańsk zrobi ten ruch z linią na południe i trojmiasto odetchnie troche od aut :)

    • 15 3

    • Ale PLK nie ma tego w planach, a SKM sama temu nie podoła.

      Zaś Gdańsk nie będzie budował linii kolejowej, bo się na tym nie zna.

      • 1 1

    • marzenia scietej głownie podobnie jak z linia na Letnice/Brzezno albo z linia objazdowa Pkm przez Kokoszki co miala powstac ale i tak sie nie wyrobia na czas

      • 5 4

  • studium wykonalnosci dla linii Lipusz-Bytów zostało zrobione w 2014 roku

    • 8 0

  • ok

    za projektem też musi iść realizacja. Klej w te miejsca jest niezbędna, ale też i konkretne inwestycje drogowe

    • 6 0

  • super ! (4)

    trzymam kciuki mocno za powstanie tej linii choć nie mieszkam już na Oksywiu.
    Szczuras czas ruszyć zad i sypnąć groszem choćby na perony.

    • 105 8

    • Budować, budować, budowaaaaać!!!

      Już dawno najwyższa pora na PKM Gdynia Północ, lać beton, karczować krzaki i budowaaaaać!

      • 2 1

    • (1)

      Szczurek niech się nie miesza bo tylko napsuje

      • 10 3

      • no i szczegolnie zeby balbina sie nie mieszal

        • 1 5

    • nieudacznik szczur niech najlepiej trzyma się od tego z daleka.

      • 13 4

  • Bes sęsu (1)

    Mieszkam w apartamencie w centrum i nie bendem płacić cienszko zarobionych piniedzy rzeby plebs z wioh so pojechal do roboty w kąfortowyh pociongach. Z bóta glebory z bóta!

    • 6 15

    • Dej trochę pieniędzy, przecież dla ciebie to niewiele

      • 2 0

  • oby tylko nikt z urzędu się do tematu nie mieszał

    Jak tylko pojawią się mądrale od lansu i PR będą jak zawsze kłopoty

    • 8 0

  • brawo

    trzeba czym prędzej uruchomić kolej,zluzuje się estakada jedyna droga

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane