• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • haha

    gdyńskie urzędasy znów poległy
    gdynia nie może budować dróg dłuższych jak kilometr

    • 3 3

  • Prezydent milionlecia! (6)

    Któregoś dnia poszłam do miejscowej gdyńskiej Księgarni i ujrzałam naklejkę na zderzak z napisem: "ZATRĄB, JEŚLI KOCHASZ GDYNIE I PREZ. SZCZURKA, NAPRZÓD, GDYNIO". Akurat byłam w szczególnym nastroju, ponieważ właśnie wróciłam ze wstrząsającego występu chóru im Prez. Szczurka, po którym odbyły się gromkie, wspólne modlitwy o długie życie naszego kochanego PRezydenta Tysiąclecia- więc kupiłam naklejkę i założyłam na zderzak. Jak dobrze, że to zrobiłam!!! Co za podniosłe doświadczenie nastąpiło później! Zatrzymałam się na czerwonych światłach na zatłoczonym skrzyżowaniu 10 lutego i Władysława IV i pogrążyłam się w myślach o PRezydencie i o tym, jaki jest dobry... Nie zauważyłam, że światła się zmieniły. Jak to dobrze, że ktoś również kocha PRezydenta, bo gdyby nie zatrąbił, nie zauważyłabym... a tak odkryłam, że MNÓSTWO ludzi GO kocha! Więc gdy tam siedziałam, gość za mną zaczął trąbić, jak oszalały, potem otworzył okno i krzyknął: "Na miłość Boską! Naprzód! Naprzód! Naprzód!" Jakimże oddanym chwalcą PRezydenta był ten człowiek! Potem każdy zaczął trąbić! Wychyliłam się przez okno i zaczęłam machać i uśmiechać się do tych wszystkich, pełnych miłości ludzi. Sama też kilkakrotnie nacisnęłam klakson, by dzielić z nimi tę miłość! Gdzieś z tyłu musiał być jakiś miłośnik Prezydenta z Florydy, bo usłyszałam, jak krzyczał coś o "sunny beach". Ujrzałam innego człowieka, który w zabawny sposób wymachiwał dłonią, ze środkowym palcem uniesionym do góry. Gdy zapytałam nastoletniego wnuka, siedzącego z tyłu, co to może znaczyć, odpowiedział, że to chyba jest jakiś starogdyński znak na szczęście, czy coś takiego. No cóż, ucieszyło mnie to, więc wychyliłam się z okna i też pokazałam mu ten gdyński znak na szczęście. Wnuk wybuchnął śmiechem... Nawet jemu podobało się to doświadczenie! Paru ludzi było tak ujętych moją miłością do PRezydenta i radością tej chwili, że wysiedli z samochodów i zaczęli iść w moim kierunku. Z pewnością chcieli się wspólnie cieszyć, lub może zapytać jak można Prezydentowi Szczurkowi okazać cześć i uwielbienie, ale właśnie zobaczyłam, że mam zielone światła. Pomachałam więc do wszystkich sióstr i braci Gdynian z miłym uśmiechem, po czym przejechałam przez skrzyżowanie. Zauważyłam, że tylko mój samochód zdążył to zrobić, bo znowu zmieniły się światła - i poczułam smutek, że muszę już opuścić tych ludzi, po okazaniu sobie nawzajem tak pięknej miłości; otworzyłam więc okno i po raz ostatni pokazałam im wszystkim gdyński znak na szczęście, a potem odjechałam. Niech Bogu będzie chwała za tych cudownych ludzi z Gdyni wielbiących naszego PRezydenta!!!

    • 15 8

    • fajne!

      • 0 0

    • zosiu! Kocham cię

      • 1 0

    • Zofijo! Jesteś WIELKA!!!

      • 5 1

    • Zofija na prezydenta :)

      • 3 0

    • 100/10

      Banan na twarzy wystąpił nieoczekiwanie...

      • 5 0

    • Hehehe, Zofijo

      Nagroda Pulitzera za tekst i poczucie humoru!
      Niepodzielnie panujący Kim Dzong Gryzon zasługuje na cześć i uwielbienie.
      Takie szczególne.
      Za dokonania.

      • 7 1

  • Jak to? (5)

    Stać na lotnisko stać na drogę! A Wejherowo oszczędza na SKM bo się nie dokłada to mają kasę na swoją drogę. Tyle w temacie.

    • 91 51

    • Wejherowo to niech lepiej ogarnie kamery i fotoradary w miescie, bo za nic ludzie ogromne pieniedza traca na mandaty, za ktore w urzedzie nowe biureczka musza sobie kupic

      • 0 0

    • 90 mln lotniska droga kilka miliardów - widzisz rożnice kosztów? (3)

      w takim razie niech Gdańsk oddaje kase za stadion, obwodnice południowa itd. które były budowane za kasę rządową

      • 18 20

      • jaka rzadowa?

        Wiele tych projektow w Gdansku jest budowanych za pieniadze wlasne + dotacje z Unii. Slowackiego, Lotnisko, tunel pod Martwa Wisla to wszystko na tej zasadzie jest finansowane.

        • 17 2

      • (1)

        100 mln zł za lotnisko, brakuje ok 30 mln zł które dadza pozostałe samorządy i jest idealnie na wkład własny do srodków UE.
        rząd nie ma obowiązku budowy drog lokalnych a taka jest OPAT - to miasto za to odpowiada

        • 28 9

        • to czemu Gdańsk nie odpowiada??

          • 6 15

  • zkm gdynia (13)

    W Gdyni nie potrafią uruchomić prostych automatów biletowych. Stan autobusów woła o pomstę do nieba. A na lotnisko w Kosakowie jest kasa.

    • 26 23

    • Ela ? (8)

      Stan autobusów woła Gdyni o pomstę do nieba ?
      Chyba w Gdyni ostatni raz byłaś przed wojną !!!!
      I to I wojną !
      Bzdury , totalne kłamstwo !
      Zapewne jarasz się gdańską komunikacją !
      Jesteś nie obiektywna !

      • 10 15

      • stary idioto.... gdyńskie autobusy w większości to śmierć techniczna (6)

        Złom tragiczny.

        • 15 9

        • Sam jesteś śmierć.Intelektualna i kulturalna. (3)

          W Gdyni akurat tabor jest OK.

          • 9 8

          • chyba nie mówimy o tej samej Gdyni (2)

            rusz się gdzieś do innych miast, porównaj

            • 5 2

            • Może do Gdańska co ? (1)

              W temacie taboru jesteśmy w Gdyni w czołówce krajowej!
              Lemingi z Gdańska utrzymywane z budżetu ale nie samorządu !

              • 1 3

              • W temacie taboru to Gdański jest najnowszy w Polsce.

                Tobie pozostaje dalej wierzyć w Gdyński PR.

                • 2 0

        • Dokładnie. Gdynianom władze miasta wpajają do głów mit że jest super.... (1)

          Może było, ale za czasów p. Cegielskiej. Teraz to śmiech na sali. Autobusy z lat 90 składane w fabryce Jelcza z odpadów po Mercedesach. Tabor starszy niż większość miast w Polsce. Kupowanie używanych 10-letnich autobusów i przerabianie na trolejbusy...

          Dodatkowo słaba komunikacja w weekendy, słabe połączenia przez Obwodnicę, miasto w ogóle nie finansuje SKM, brak automatów biletowych, brak sprzedaży przez mobilet/skycash itd.

          jestem mieszkańcem Gdyni, ale dużo czasu spędziłem w Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu. Mamy co nadrabiać

          • 17 5

          • i brak realnych rozkładów jazdy - tablice SIP i na stronach internetowych

            a to nadzwyczajnie ułatwia podróżowanie

            • 2 2

      • przed I wojną nie było gdyni baranie

        • 4 2

    • W Gdyni to nawet tablic z elektronicznym rozkładem jazdy na przystanku nie znają (1)

      Nie wiadomo na przykład, dlaczego linia trolejbusowa 21 jest dublowana przez linię autobusową S.

      • 11 3

      • Mają inną trasę

        i jedna jest pospieszna więc jaki dubel?

        • 5 3

    • Dlaczego wydają kasę na infobox i lotnisko zamiast na nowe autobusy?

      Gdynia powinna wziąć przykład z Gdańska, jak inteligentnie inwestować w komunikację.

      • 12 5

    • Brakuje połączeń w weekendy między Karwinami a Oksywiem

      • 7 1

  • Na część wkładu własnego w Gdyni by się uzbierało, ale przecież (3)

    musi być lotnisko, musi być szkoła filmowa, musi być słynna estakada, infoboks, kolejka górska, etc.

    • 26 16

    • "Yntelektualista" się odezwał. Słuchaj robolu - wara ci od muzeów chamie ! (1)

      • 2 5

      • a co masz tam etat?

        • 0 0

    • jeszcze muzeum emigracji ładnie tutaj pasuje

      • 10 2

  • Prywatny inwestor (5)

    Wpuścić prywatnego inwestora niech zrobi bramki i będzie po kłopocie, warszawiaki i tak zapłacą...

    • 84 18

    • (4)

      Może lepiej wpuścić prywatnego inwestora aby zrobił normalny przejazd przez Pucką lub Północną. Jedynym przejazdem przez tory pomiędzy Śródmieściem a granica z Rumią jest Estakada Kwiatkowskiego. OPAT był szansą rozwiązania tego problemu. Teraz sprawa pozostanie nierozwiązana przez kolejne kilkanaście lat.

      • 6 0

      • czesc szajsbuk gdynia realna. (3)

        czy nie pomylily ci sie wklejki????do tej pory wszystko co czytalam od ciebie to bylo je....anie szczurka.zawiodlam sie na tobie

        • 0 5

        • (2)

          przykro nam

          • 2 0

          • dlaczego minusujecie szajsbuki? (1)

            badzcie chociaz raz obiektywni - czy nie za duzo od was wymagam??? - i powiedzcie szczerze,czy wg was szczurek przez tyle lat nie zrobil NIC dobrego dla Gdyni?? nigdy?? ja nie spotkalam sie, nigdy, zebyscie cos o nim dobrego napisali. bodaj ze Sokrates powiedzial- blad jest przywilejem filozofow, tylko glupcy nigdy sie nie myla. oczywiscie wiecie do ktorej grupy WY sie zaliczacie??.pozdr.

            • 0 3

            • Żeby była jasna sprawa.

              Prezydent Szczurek i Samorządność zrobili wiele dobrego dla Gdyni. Nikt tego nie podważa. Większość z nas głosowała na niego 12, 8 lat temu, część 4 lata temu. Jednak przychodzi taki czas, kiedy dane osoby powinny odejść, bo nie mają już pomysłu na miasto. Większość rzeczy, które ta ekipa zrealizowała w ostatnich latach czy realizuje obecnie, są naszym zdaniem mocno chybione. Cała rządząca ekipa jakby oderwała się od rzeczywistości, nie widząc potrzeb zwykłych mieszkańców. Nie będziemy tutaj kolejny raz wymieniać całej listy uchybień i potrzeb, bo ile razy można to robić. Niech gdynianie sami ocenią w listopadowych wyborach czy chcą zmian, czy wola nadal przyglądać się degradacji miasta.

              • 3 0

  • marnotrastwo

    A może by tak gminy zaczeły oszczędzać pieniądze i zamiast robic pseudo remonty które sie sypia po roku lub dwóch a winni tych bubli zdobywaja kolejne przetargi.Jak by chcieli to zrobili by ta droge juz dawno bo temat jest wałkowany od wielu juz lat i dwano można by o nim zapomniec

    • 2 1

  • Niech mi tylko znowu latem warszawiaki/słoiki zablokują drogę jadąc na Hel.

    Bedziem rżnąć oponki, oj bedziem.

    • 4 6

  • są alternatywne drogi, a Warszawka niech stoi w korku

    Mamy:
    - krajową 6-kę zblokowaną w lato przez turystów
    - połączenie alternatywne Towarowa-Cegielniana dla tych co do Weja z Gdyni i z Weja do Gdyni. Część Redy również się łapie.
    - mamy drogę z Chyloni przez Koleczkowo do Wejherowa
    - mamy drogę z Gdyni przez Kosakowo do Rumi i do Pucka
    - mamy drogę z Rumi do Koleczkowa i dalej na Wejherowo
    - można przejechać z Gdyni Hutniczą do Rumi i dalej do Auchan + wkrótce będzie można dojechać z Auchan do Obwodowej w Redzie

    Jest więc jak jeździć, a Warszawiaki niech stoją w korku na krajowej 6-ce :)

    • 3 3

  • śmiać się czy płakać ?

    dlaczego Gdynia ma płacić za remonty drogi, którą niszczą kierowcy z całej Polski- nawołuje skib. Rozumiem, że gdyńscy kierowcy nie wychylają nosa poza Gdynię...

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane