• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • OPAT to nie jest problem lokalny! (1)

    Sprawa OPAT nie ma tylko znaczenia lokalnego. Poza tym, że dotychczasowy przejazd z Trójmiasta do Słupska i Szczecina jest utrudniony, a z dojazdu na Hel korzysta cała Polska, to pierwszy odcinek OPAT-u jest potrzebny ze względu na jego połączenie poprzez przyszłą drogę "czerwoną" z portem gdyńskim.
    Obecna Trasa Kwiatkowskiego nie spełnia wymagań obciążeniowych na odcinku Estakady Kwiatkowskiego.
    Tego nie można traktować jako problemu lokalnego, ponieważ port ma znaczenie transportowe dla całego kraju!
    Już nieraz pisałem, że rozwiązaniem kompromisowym może być zbudowanie najpierw pierwszego odcinka OPAT-u i połączenie go z portem, a potem dobudowanie pozostałych odcinków. To pozwoliłoby rozłożyć koszty budowy całości w czasie i byłoby do udźwignięcia przez kolejne budżety.
    Z wypowiedzi zacytowanej w artykule wynika, że wreszcie lokalnym decydentom zaczyna coś się rozjaśniać w głowach i może coś konkretnego zrobią w tej pilnej sprawie, chociaż dla portu będzie to i tak o wiele za późno.

    • 8 8

    • No co zrobić jeśli wg politykierów z Gdańska ważne są tylko ich notowania i kasiora osobista

      I co to za argumentacja "znaczenie transportowe dla całego kraju!"? przecież ona będzie miała ponad krajowy charakter ponieważ Port jet TransGranicznym elementem.

      No, ale jak przeczytałeś kilk postów to widac od razu, że piszą je albo dzieciaki z Gdańska(tzw. przyszłość biało zielona) albo zwykli dorabiajacy w PO hajterzy:))

      Tu nawet szkoda komentować, bo tu akurat ani merytoryka ani argumenty nie zadziałają:))

      • 0 2

  • Do Redakcji (6)

    Do Redakcji" za Waszym posrednictwem prosze o zapytanie do Magistratu Gdyni co dalej? Jezeli nie OPAT to co? Kiedy i czy wogle znajda sie srodki na budowe tunelu badz estakady nad torami w Chyloni pomiedzy ul. Chylonska a ul. Hutnicza bo to co tu sie dzieje codziennie to jest masakra a nie XXI wiek. Kolej sie wykpila w trakcie modernizacji lini Warszawa- Gdynia Chylonia to moze miasto wezmnie sprawy w swoje rece???? Bo nie ma co liczyc kolejny raz na na ten rzad!!!!!!!!!!!%

    • 15 1

    • OOo następny mUndry

      chciałby aby Prezydent Szczurek Kolej budował. Dlaczego nie napiszesz do PKP co dalej?
      Oj hołota w tej Gdyni sie pleni, coraz większa hołota, ale jest na to rada przeprowadźcie się do Gdańska tam wam Tusk wszystko wybuduje za free kolejne tunele pod Wisłą, koleją dworce za 200 baniek itd. Dalsze szybkie i przelotowe trasy typu Słowackiego pod markety typu ETC

      • 0 2

    • a co mnie obchodzi jakis tunel na zadupiu (4)

      muszę się usmiechac , jestem z gdyni

      • 7 3

      • Ty jesteś z Gdańska ? Nie, ty jesteś wieśniak z kresów co zamieszkał w Gdańsku. (3)

        Won z Trójmiasta !

        • 3 7

        • a ty potomek bosych antków, z tobołkiem i butami na sznurku

          bida z nędzą przyjechała budować port, mieszkali w szałasach jak slumsy, a teraz wielkie państwo. Od tysiącleci gdynianie

          • 3 3

        • kretyn, nawet nie ma pojęcia, że większość przedwojennej, polskiej inteligencji wywodzi się ze Lwowa

          • 4 2

        • czytanie ze zrozumieniem się kłania

          • 2 0

  • odezwa (3)

    Spytać się trzeba która partia będąca u władzy sfinansuje budowę i na nią całe miasto + półwysep powinien głosować.PO i Tusk będą popierać Gdańskie inwestycje więc trzeba ich wyciąć.Jak w zachodniej i północnej części pomorza nie dostaną żadnego głosu to może się obudzą.

    • 11 8

    • moze najpierw zastanow sie czy prezydent gdyni doktor szczurek z sensem wydaje pieniadze czy moze nie (2)

      a poźniej szukaj sponsorów

      • 6 5

      • widać, że PO chętnie by wydawało gdyńskie pieniadze

        oj chętnie dla swoich kolesi, bo mocno zadłuzli Polske a teraz trzeba zniszczyc tych niezależnych?

        • 1 1

      • a partii samorządność zwanej też klubem dobroczyńców Gdyni takie rozważania prowadzą donikąd
        wszak dogmatów się nie kwestionuje

        • 3 1

  • :& (4)

    I dobrze, bo mieszkam przy planowanej trasie, teraz ok, potem nie chce zadnej obwodnicy kolo domu

    • 30 60

    • (1)

      Nikt nie chce, to gdzie to budować?

      • 2 0

      • Proste

        nie budować :D

        • 3 0

    • OK, wszyscy postoją w korkach (1)

      bo Ty nie chcesz obwodnicy.

      • 5 9

      • tak dokładnie nie inaczej

        • 1 2

  • droga

    to niech samorządy podzielą inwestycję na kilka etapów aż w końcu zbudują

    • 5 0

  • kłody pod nogi

    i znowu ktoś w Gdańsku zadziałał aby ważna dla Gdyni i okolicznych miast inwestycja upadła. Dopóki nie uda sie odczepić od Gdańska, zawsze, nawet najsłuszniejsze inwestycje będą sabotowane.

    • 4 9

  • Nie "miszczowie" kierownicy pod wezwaniem GWE i GLE odczepią się od lewego pasa to nie trzeba będzie dodatkowych dróg budować.

    • 6 3

  • Nawet tak prostej sprawy nie są w stanie załatwić

    Chyba czas dać szansę innym

    • 9 1

  • Nie mozna odpuścić

    Opat musi być bo cała "Polska" jeździ nad morze.

    • 6 6

  • Szczurek

    On już siedzi w tym urzędzie 16 lat (iv kadencje) i nic mu się z tych wizji (opat, trasa, kaszubska , lotnisko) nie udało zrobić - gdy on wszystko rozgrzebuje i nie kończy to nic dziwnego, że ue żąda zwrotu zaciągniętej pożyczki gdyby on to robił wg. Zasady "powoli, ale do przodu" to może by się coś udało skończyć

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane