• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • Są pieniądze na pomniki, parki, stadiony czy na zwracanie posłom kasy za dojazd na Wiejską, ale na niezbędne inwestycje zawsze (3)

    Niech się któryś z tych panów, który jest na NIE dla OPAT-u przejedzie tamtą trasą w sezonie letnim. Jak postoi kilka godzin w korku, to może zrozumie o co chodzi.

    • 98 23

    • niestety, decydują Ci, którzy jeżdżą tam z obstawą (1)

      i zawsze mają drogę wolną albo po prostu wypoczywają gdzie indziej...

      • 7 2

      • Oni już nie jeżdzą....oni latają...gdzie się da....taka władza

        przy urnie będę o tym pamiętał

        • 12 2

    • może czas najwyższy ...

      Zablokować prezydenckie, premierowskie i rządowe limuzyny śmigające na półwysep...to może wtedy ogarną temat...

      • 15 3

  • Po takiej kompromitacji jak "ejrport Gdynia" (3)

    Żadne ministerstwo nie potraktuje już "potrzeb" Gdyni poważnie.
    Od teraz każdy projekt związany z Gdynią postrzegany będzie przez pryzmat fanaberii pana Szczurka.

    • 63 25

    • Niestety masz racje (2)

      Niestety kolejne "inwestycje" tej ekipy, choćby szkoła filmowa z kolejką górską, raczej tego przekonania nie zmienią. Trzeba czekać na zmianę ekipy rządzącej w mieście i odzyskanie wiarygodności w wydawaniu pieniędzy , niestety to chyba szybko nie nastąpi. Ta droga w najbliższych 20 latach raczej nie powstanie.

      • 21 4

      • trzeba poczekać ale na zmianę rządu a nie samorządowców Gdyni (1)

        przypomnij sobie jak dobrze było w Gdyni kilka lat temu kiedy u władzy zza miedzą nie było PO... a władze miejskie się nie zmieniły tylko partia rządząca

        • 9 20

        • I wcale nie powiedziałem tego ze złośliwości

          zawsze uważałem Gdynię za nowoczesne miasto z potencjałem, nawet będąc dzieciakiem interesującym się koleją trochę zazdrościłem Gdyni, że to ona jest terminalem kolejowym transportu pasażerskiego, a Gdańsk tylko przelotówką na prowincji.
          Potem Gdynia zaczęła budować wylotówki na obwodnicę, kiedy Gdańsk nie miał żadnej, którą mógłby się pochwalić. Pierwsza zbudowała "porządny wieżowiec" Sea Towers i to podwójny. Dopiero teraz Gdańsk "dorównał" jej Neptunem. (obdrapańców jak zieleniak, Olimp czy Organika nie liczę) O niebo lepiej od Gdańska zorganizowany pas nadmorski, do czasu kiedy w Gdańsku powstała promenada z knajpkami od Sopotu po Brzeźno.
          Coś się stało, że sytuacja zaczęła się zmieniać na korzyść Gdańska. To oczywiste, że największe znaczenie w tych sprawach ma pierwsza figura w mieście.

          Dla mnie Gdańsk i Gdynia plus "Kurort" powinny rosnąć razem jako jedna siła, z czasem wsysająca Rumię, Redę, Wejherowo a z drugiej strony Żukowo, Chwaszczyno, Pruszcz. To wszystko powinna być jedna wielka aglomeracja.
          W USA aglomeracja Los Angeles to tak jak u nas od Wejherowa po Elbląg.

          Gdyby włodarze wszystkich 3 głównych miast działali razem a nie przeciwko sobie, to metropolia by o wiele więcej osiągnęła, bo każde z miast ma swoje niepowtarzalne atuty i powinny się nimi uzupełniać - do Gdańska jedziemy na lotnisko, z Gdyni pływamy po Bałtyku, a do Sopotu jedziemy na rozrywkę.
          Gdańsk ma lotnisko, Gdynia mogła zainwestować troszkę pieniędzy w porządny dojazd do tego lotniska a resztę zużyć na inny wyjątkowy dla regionu projekt.
          Megalomania niestety zwyciężyła, ale to może się jeszcze zmieni. Trzymam kciuki za Gdynię.

          • 25 3

  • lokalna inwestycja..

    .. po której 3/4 polandii by na Hel śmigała.

    • 23 6

  • Po co szczurolandowi OPAT mają lotnisko niech latają,mają dostęp do Zatoki Gdanskiej niech pływają trase Kwiatkowskiego i reszte zburzyć i postawić więcej pomników i galerii.

    • 12 21

  • naklejki (1)

    OPAT, durnie!

    • 5 9

    • Karny OPAT za ch...jowe zgłaszanie wniosków.

      • 7 1

  • Metropolii wystarczy Pałac OPATów ;)

    Kasujcie myto za wjazd na Półwysep Helski, uzbiera się szybko na OPAT.

    • 24 1

  • (2)

    moja prośba do redakcji trojmiasto.pl - proszę w tej sprawie się skontaktować z Dziennikiem Bałtyckim i zbierzmy 500 tyś podpisów skoro nasz durny do sześcianu rząd i jego politycy twierdzą że jest to droga lokalna, szkoda że jadący na hel warszawiacy tak nie uważają, co za rozpacz może zaproście pana premiera żeby jadąc do swojej rezydencji wybrał drogę lodową a nie lotniczą i dojechał po 3 -4 h.....

    p.s. głosujcie na PO na pewno będzie lepiej...za 3 tys lat

    • 35 26

    • Zaproś

      Tyle ze aktualnie priorytetem urzędników jest budowa kolejki górskiej na kamienną. Wiec nikt tam nie będzie sobie zawracał głowy jakąś drogą na obrzezasz przez pola!

      • 14 2

    • jak drogą lodową - to jedynie po zamarznięciu zatoki, inaczej nie idzie

      • 6 1

  • jesli ktos szuka dowodow, ze w Polsce rzadza idioci to ma to tu:

    "Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna. " zapewne ci sami debile, jakis czas temu twierdzili, ze budowa A1 nie ma sensu bo bedzie za maly ruch.....

    • 24 9

  • Dębogórską do Suchego Dworu przedłużyć

    Wybudować łącznik koło Auchan w Redzie + Trasa Kaszubska to na jakiś czas odciąży.

    • 22 4

  • Lotnisko mają to niech latają.

    i po kłopocie

    • 34 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane