• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej wykonawców w grze o budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
28 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zakończył się pierwszy etap przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grze o kontrakt może pozostać 15 firm. Kolejarze przejęli już grunty pod inwestycje, a lada dzień zacznie się rozbiórka domów w otoczeniu linii kolejowej.



Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna zakończyła pierwszy etap przetargu na budowę niezelektryfikowanej linii kolejowej, która połączy dwoma torami Osowę i Wrzeszcz. Spośród 19 firm i konsorcjów, które we wrześniu wyraziły chęć realizacji inwestycji, wyeliminowane zostały cztery.

- Mają one teraz 15 dni na odwołanie od naszej decyzji. Według naszej analizy firmy te nie były gotowe do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie spełniły kryteriów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Władze PKM nie chcą ujawniać nazw firm i konsorcjów wyeliminowanych. Powód? Może się okazać, że po rozpatrzeniu odwołań spełnią one wymogi stawiane przez kolejarzy.

Czy bilety na Kolej Metropolitalną powinny być łączone z biletami innego przewoźnika?

15 firm w drugim etapie to i tak dużo, biorąc pod uwagę, że o wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie najniższa cenowo oferta.

Czy spółki PKM nie martwi to, że może powtórzyć się znana z placów budowy dróg sytuacja, gdy wykonawcy wygrywający przetargi dzięki najniższej cenie, opuszczają plac budowy, bo odkrywają, że zamiast zarabiać dopłacają do inwestycji?

- Martwi, i to bardzo, bo jeśli cena ofertowa będzie wyjątkowo niska, będziemy mieli problemy z realizacją kontraktu. Niemniej poczekajmy do chwili rozstrzygnięcia przetargu - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Zobacz, jakie firmy i konsorcja gotowe są budować Pomorską Kolej Metropolitalną.

Jeśli żaden z wykluczonych wykonawców się nie odwoła, w połowie grudnia inwestor wyśle zaproszenia do składania ofert pozostałym kandydatom na wykonawców. Ci z kolei będą mieli 40 dni na złożenie swojej propozycji cenowej.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Niebawem ruszy podpisywanie umów o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości mają kosztować prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Natomiast 20 listopada spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na rozbiórkę zabudowań mieszkalnych i gospodarczych znajdujących się w świetle przyszłej linii kolejowej. Prace, które rozpoczną się w ciągu dwóch tygodni wykona firma Poleko z Gdańska. Dostanie za to 439 tys. zł.

Zobacz także, jak będą wyglądać ściany osłonowe poszczególnych stacji PKM.

Spółka PKM ponadto ogłosiła przetarg na usunięcie drzew i krzewów na działkach przeznaczonych pod realizację kolejowego przedsięwzięcia. Wykonawca będzie mógł kupić wcześniej wyciętą przez siebie zieleń. Wśród zinwentaryzowanych drzew na tym terenie rosną klony pospolite, brzozy brodawkowate, świerki, sosny, modrzewie, dęby, jarzęby, czeremchy, drzewa owocowe. Na drodze kolejarzy stoją dwa potężne drzewa o średnicy ok. 60 cm. Pozostałe mają jedynie do 16 cm średnicy.

Oczyszczenie terenu z zieleni ma nastąpić do 30 kwietnia przyszłego roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (216) 10 zablokowanych

  • (1)

    A po co mieszkańcom Gdańska komunikacja miejska? Przecież oni wolą podróż samochodem. Unieważnić przetarg, wyrzucić do kosza i myśleć na tym jak by ulice poszerzać żeby wszystkie samochody się zmieściły w drodze do centrum. No wybudować duże, bezpłatne parkingi w centrum.

    • 3 1

    • Dla wszystkich, którzy powyższe traktują serio:

      Link:

      [wytnij z:
      Fajnie, co?

      • 1 0

  • Polecam wszystkim dzisiejsze motto !!!!!!! Do przemyslenia !

    '' jeśli chcesz być szczęśliwy - bądź nim '''' . Szczescie to nie pieniadze tylko stan ducha :) bo duzo w wiekszosci frustracji . Jestescie szczesliwi ?

    • 1 0

  • To ujawnijcie chociaż nazwy tych budynków do wyburzenia. Żeby móc je cyknąć.

    Takie małe źródełko archeologiczne, które za 200 lat znajdzie się w jakimś albumie historii.

    • 5 0

  • ....i tak...

    wszystkie zaprojektowane stacje kolei są przeobrzydliwe, zero jakiegokolwiek industrializmu, zwykłe straszaki, wstyd!!!

    • 6 2

  • 15 firm w drugim etapie to i tak dużo, biorąc pod uwagę, że o wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie najniższa cenowo oferta.

    Czyli juz wiadomo, ze to bedzie fuszerka w stanie wiecznego remontu.

    • 3 0

  • O ile kolejka miejska ( podmiejska) jestpotrzebna, (1)

    to propopnowane rozwiąanie jest kiepskie i drogie, jak na nie.
    Trasa jest wytyczona po starodawnemu
    Trasa nie ma zaplanowanej rozbudowy o nowe nitki
    napęd spalinowy
    nieefektywne zakończenie lini i we Wrzeszczu i w Osowej ( Osowie).
    Omija wieksze skupiska ludności, za daleko oddalona od centrum Auchan
    nitka wije się przez co czas dojazdu jest porównywalny jest z rowerem lub autobusem

    • 6 7

    • Trasa jest przygotowana na miarę możliwości.
      Trasa jest wytyczona po starotorzu.
      Trasa ma zaplanowane przedłużenia w okolicy Kokoszek, Starej Piły, Kościerzyny i Lipusza.
      Przygotowana do elektryfikacji
      Krańcami mają być: Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Kościerzyna, Kartuzy i Bytów być może również Chojnice i Pruszcz Gdański.
      Na razie omija skupiska. Będzie całkiem blisko Auchanu i Matarni.

      • 5 1

  • PKM marginalizuje linię Glincz- Stara Piła - Kokoszki (1)

    Co dalej z tą linią. Kaszubi z Kartuz, Kościerzyny i okolic lepiej dojadą do pracy tą linią, po drodze jest Park Maszynowa. Lotnisko jest bardzo małym pracodawcą.

    • 4 3

    • dopoki nie zabuduja jest szansa na reaktywacje. z tego powodu ciesze sie np powstaniem sciezki rowerowej swarzewo-krokowa - sciezka jest to i tereny dla kolei latwiej odzyskac. podobnie i tutaj jezeli chodzi o linie pruszcz - lebork. o ile nie zabuduja to jest szansa ze jeszcze cos tamtedy pojedzie.

      • 0 0

  • ankieta sux again (2)

    układaczu ankiet,
    wolisz syfilis czy cukrzycę?
    wolisz wpaść pod pociąg czy kolor czerwony?

    bilet powinien być jeden na skm ztm zkm i PKM inaczej NIE MA CIENIA SENSU, a tak zadane pytanie nie swiadczy dobrze albo o twym rozsądku, albo o twej uczciwości (pisząc prostym tekstem, w czyjej kieszeni siedzisz?! ZTM/ZKM/SKM/MZKZG/PKM)

    • 9 1

    • Forsa trafi na konto przewoźnika jednego, pojedziesz innym. (1)

      Wtedy ten pierwszy nie poniesie kosztów, a ten drugi tak i dostanie figę z makiem. O zbyt wielką przysługę prosisz.

      • 0 1

      • w Wawie dali rade, na Slasku dali rade, w Berlinie dali rade w Londynie dali rade

        dla nasz za trudne, mentalnie -Satyrze Zgrzybiały- tez.
        a w ZKM jak kasujesz w jendym busia to jak dostanie forse frant w drugim busie, toz to taaakie trudne, inna trasa inna marka itd? widzisz juz absurd czy ci go narysowac?

        • 2 1

  • ale tu krytyki. moze uniewaznic przetarg i zamiast tego wybudowac nad calym

    gdanskiem wieeelka estakade samochodowa;)

    • 4 1

  • tuman

    Kolejna bzdura wymyslona przez nienazartych -przy korycie jeszcze sie nia nazerli przez tyle lat. Drogi nowe sa remontowane ,itp a komu sie marzy kolej ludzie - przeciez w rebiechowie od 108 lat jest przystanek kolei gdynia- kosciezyna - kto zamknal slowackiego aby dalej bylo do lotniska . A tak czy to loynisko jest w rebiechowie ,raczej bysewo-firoga . Czyzby juz mieszkavcy zapomnieli

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane