• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej wykonawców w grze o budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
28 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zakończył się pierwszy etap przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grze o kontrakt może pozostać 15 firm. Kolejarze przejęli już grunty pod inwestycje, a lada dzień zacznie się rozbiórka domów w otoczeniu linii kolejowej.



Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna zakończyła pierwszy etap przetargu na budowę niezelektryfikowanej linii kolejowej, która połączy dwoma torami Osowę i Wrzeszcz. Spośród 19 firm i konsorcjów, które we wrześniu wyraziły chęć realizacji inwestycji, wyeliminowane zostały cztery.

- Mają one teraz 15 dni na odwołanie od naszej decyzji. Według naszej analizy firmy te nie były gotowe do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie spełniły kryteriów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Władze PKM nie chcą ujawniać nazw firm i konsorcjów wyeliminowanych. Powód? Może się okazać, że po rozpatrzeniu odwołań spełnią one wymogi stawiane przez kolejarzy.

Czy bilety na Kolej Metropolitalną powinny być łączone z biletami innego przewoźnika?

15 firm w drugim etapie to i tak dużo, biorąc pod uwagę, że o wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie najniższa cenowo oferta.

Czy spółki PKM nie martwi to, że może powtórzyć się znana z placów budowy dróg sytuacja, gdy wykonawcy wygrywający przetargi dzięki najniższej cenie, opuszczają plac budowy, bo odkrywają, że zamiast zarabiać dopłacają do inwestycji?

- Martwi, i to bardzo, bo jeśli cena ofertowa będzie wyjątkowo niska, będziemy mieli problemy z realizacją kontraktu. Niemniej poczekajmy do chwili rozstrzygnięcia przetargu - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Zobacz, jakie firmy i konsorcja gotowe są budować Pomorską Kolej Metropolitalną.

Jeśli żaden z wykluczonych wykonawców się nie odwoła, w połowie grudnia inwestor wyśle zaproszenia do składania ofert pozostałym kandydatom na wykonawców. Ci z kolei będą mieli 40 dni na złożenie swojej propozycji cenowej.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Niebawem ruszy podpisywanie umów o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości mają kosztować prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Natomiast 20 listopada spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na rozbiórkę zabudowań mieszkalnych i gospodarczych znajdujących się w świetle przyszłej linii kolejowej. Prace, które rozpoczną się w ciągu dwóch tygodni wykona firma Poleko z Gdańska. Dostanie za to 439 tys. zł.

Zobacz także, jak będą wyglądać ściany osłonowe poszczególnych stacji PKM.

Spółka PKM ponadto ogłosiła przetarg na usunięcie drzew i krzewów na działkach przeznaczonych pod realizację kolejowego przedsięwzięcia. Wykonawca będzie mógł kupić wcześniej wyciętą przez siebie zieleń. Wśród zinwentaryzowanych drzew na tym terenie rosną klony pospolite, brzozy brodawkowate, świerki, sosny, modrzewie, dęby, jarzęby, czeremchy, drzewa owocowe. Na drodze kolejarzy stoją dwa potężne drzewa o średnicy ok. 60 cm. Pozostałe mają jedynie do 16 cm średnicy.

Oczyszczenie terenu z zieleni ma nastąpić do 30 kwietnia przyszłego roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (216) 10 zablokowanych

  • wiadomo ze tej całej PKMki nie bedzie (1)

    urząd marszałkowski likwiduje połaczenia kolejowe istniejące bo sa nieopłacalne. ot choćby z Kartuzami Kościerzyną czy Trąbkami Małymi a tu robi wiele hałasu o jakiejs wyimaginowanej budowie. Chodzi o kase dla biur pojektowych i kolesi tam zatrudnionych : kasę dla nowych referatów w urzędzie i wszystkich krewnych i znajomych królika tam zatrudnionych, w końcu o to by błyszczeć przed kamerami tv

    • 3 1

    • I o to właśnie chodzi - wydać ogromną kasę na inwestycyjny bzdet,

      narobić masę szkody ludziom mieszkającym w pobliżu trasy tej kolei, zniszczyć przyrodę na granicy parku krajobrazowego itd. Pisali na ten temat światli internauci, wskazując na lepsze rozwiązania komunikacyjne, mniej ingerujące w środowisko przyrodnicze. I tylko kasa tłumaczy determinację decydentów z UM w sprawie tej kolei.Nic innego.

      • 0 0

  • czyli znów będą plajtujący podwykonawcy i pracownicy bez wypłaty ;) bo to Polskla właśnie

    "15 firm w drugim etapie to i tak dużo, biorąc pod uwagę, że o wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie najniższa cenowo oferta."

    • 1 0

  • Malkontenci

    Bez uśmiechu, zawsze smutni
    często też nieśmiali
    w słowach bardzo rezolutni
    w krytyce wytrwali
    dobrzy, trochę niezaradni
    sądzą, że są święci
    tylko życie jest do bani
    ...wieczni malkontenci

    wszystko im się nie podoba
    każda rzecz jest źle zrobiona
    narzekacze w gestach, w słowach
    jak rzucona narzeczona
    wierzą, że się im nie ziści
    nawet miłość ich nie kręci
    biedni ludzie, pesymiści
    narzekacze, malkontenci

    • 0 3

  • Jestem za

    Ale mam nadzieje że pociągi na tej linii mimo że zaczynać się będzie ona we Wrzeszczu będą jeździły z Gdańska Głównego , bo jeżeli ma być przesiadka we Wrzeszczu to lepiej zrobić linię tramwajową

    • 1 1

  • POczekamy na pierwsze wieści o przekretach

    w tym temacie. Bo afe-ry nam w kraju najlepiej wychodzą

    • 3 0

  • kiedy bedzie karta Oyster w Trojmiescie ?

    Czy nie mozna zrobic jak w Londynie ? Tramwaj, SKM-ks, PKM-ks, autobus, trolejbus... Jedna karta przedplacona, wsiadam gdzie chce, zblizam karte do czytnika - pik - i zaplacone... Niewazne czym jade, gdzie jade - mam swoja karte, na niej pieniadze i jade !

    • 0 0

  • wg mnie

    wg mnie powinien byc tam szlak pieszy (kladki nad ul.niepodleglosci,pomorska tam gdzie sa stare fragmenty mostkow - dla rowerow i dla pieszych, zeby czlowiek mogl wypoczac z dala od syfu ,jednoczesnie sie przemieszczajac- oczywiscie doswietlona tam ,gdzie trzeba. Wkomponowac cos w nature a nie bez przerwy ja niszczyc. Bo to tak po chrzescijansku chyba...

    • 0 0

  • ci co neguja potrzebe budowy pkm nie wiedza co czynia.

    akurat ostatnio jechalem ul.slowackiego do centrum matarnia,przejaz od ul grunwaldzkiej do bretowa byl koszmarny.popytajcie sie swoich kolegow jak im sie dojezdza autem do pracy,ile czasu im to zajmuje.przeciez jeszcze troche samochdow i zupelnie sie zakorkujemy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane