• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej wykonawców w grze o budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
28 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zakończył się pierwszy etap przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grze o kontrakt może pozostać 15 firm. Kolejarze przejęli już grunty pod inwestycje, a lada dzień zacznie się rozbiórka domów w otoczeniu linii kolejowej.



Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna zakończyła pierwszy etap przetargu na budowę niezelektryfikowanej linii kolejowej, która połączy dwoma torami Osowę i Wrzeszcz. Spośród 19 firm i konsorcjów, które we wrześniu wyraziły chęć realizacji inwestycji, wyeliminowane zostały cztery.

- Mają one teraz 15 dni na odwołanie od naszej decyzji. Według naszej analizy firmy te nie były gotowe do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie spełniły kryteriów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Władze PKM nie chcą ujawniać nazw firm i konsorcjów wyeliminowanych. Powód? Może się okazać, że po rozpatrzeniu odwołań spełnią one wymogi stawiane przez kolejarzy.

Czy bilety na Kolej Metropolitalną powinny być łączone z biletami innego przewoźnika?

15 firm w drugim etapie to i tak dużo, biorąc pod uwagę, że o wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie najniższa cenowo oferta.

Czy spółki PKM nie martwi to, że może powtórzyć się znana z placów budowy dróg sytuacja, gdy wykonawcy wygrywający przetargi dzięki najniższej cenie, opuszczają plac budowy, bo odkrywają, że zamiast zarabiać dopłacają do inwestycji?

- Martwi, i to bardzo, bo jeśli cena ofertowa będzie wyjątkowo niska, będziemy mieli problemy z realizacją kontraktu. Niemniej poczekajmy do chwili rozstrzygnięcia przetargu - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Zobacz, jakie firmy i konsorcja gotowe są budować Pomorską Kolej Metropolitalną.

Jeśli żaden z wykluczonych wykonawców się nie odwoła, w połowie grudnia inwestor wyśle zaproszenia do składania ofert pozostałym kandydatom na wykonawców. Ci z kolei będą mieli 40 dni na złożenie swojej propozycji cenowej.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Niebawem ruszy podpisywanie umów o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości mają kosztować prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Natomiast 20 listopada spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na rozbiórkę zabudowań mieszkalnych i gospodarczych znajdujących się w świetle przyszłej linii kolejowej. Prace, które rozpoczną się w ciągu dwóch tygodni wykona firma Poleko z Gdańska. Dostanie za to 439 tys. zł.

Zobacz także, jak będą wyglądać ściany osłonowe poszczególnych stacji PKM.

Spółka PKM ponadto ogłosiła przetarg na usunięcie drzew i krzewów na działkach przeznaczonych pod realizację kolejowego przedsięwzięcia. Wykonawca będzie mógł kupić wcześniej wyciętą przez siebie zieleń. Wśród zinwentaryzowanych drzew na tym terenie rosną klony pospolite, brzozy brodawkowate, świerki, sosny, modrzewie, dęby, jarzęby, czeremchy, drzewa owocowe. Na drodze kolejarzy stoją dwa potężne drzewa o średnicy ok. 60 cm. Pozostałe mają jedynie do 16 cm średnicy.

Oczyszczenie terenu z zieleni ma nastąpić do 30 kwietnia przyszłego roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (216) 10 zablokowanych

  • Ta inwestycja nie koreluje się z targetem! (9)

    Wiadomo przecież, że lotem na samolotach walą tylko ludzie ponadprzeciętnie zamorzni a ich stać chyba na TAXĘ, nie?

    • 3 9

    • Z mapy jasno wynika, że lotnisko będzie tylko dodatkiem do tego rozwiązania (3)

      Bo skorzysta dużo więcej osiedli na tym.

      • 3 1

      • Na tych osiedlach nie mieszka biedota (2)

        = ludzie mają tam samochody!

        Ludzie, myślcie...

        • 1 5

        • no i co z tego, że mają?

          Od tego Spacerowa się nie poszerzy, ani miejsc do parkowania we Wrzesczu nie przybędzie.

          • 3 0

        • Rozkułaczyć!

          • 0 0

    • "korelowanie z targetem" (4)

      to umiesz wchrzanić do polskiego języka
      ale jak już trzeba poprawnie napisać "zamożność" - to jest problem!
      gdzie wy się uczycie języka polskiego??? na kursach wysyłania sms-ów???
      pewno nie... nawet tam jest słownik T9

      • 3 0

      • (3)

        Co ci po poprawności języka, skoro on nadaje się tylko do opisu kruw na polu? Nowoczesna mowa biznesowa musi zawierać elementy obco języczne ze względu na ubustwo form rodzimych. Bogactwa globalnego świata nie ogarniesz mową lokalną, uwierz mi, to nie możliwe!

        • 0 3

        • ubustwo form rodzimych

          tak, tak, wiemy, że analfabetyzm postępuje, nie musisz się tak z tym afiszować...

          • 2 0

        • "kruw na polu"

          i takich mamy wykształconych biznesmenów...

          "co ja paczę"!

          • 2 0

        • Mhm.

          Niech zgadnę, wymawiasz przez dż, tardżet?

          • 1 0

  • A panstwo URZEDASY (1)

    Juz dzialki pod kolej posprzedawali ???
    No Budyniu ???!!!!!

    • 4 4

    • Tyczka

      nie Budyniu tylko Dr. Oetker

      • 0 0

  • (1)

    Czemu nic się nie robi przy budowie kolei metropolitarnej od strony Gdyni.Przecież tam już dawno można było podjąć jakieś działania.

    • 4 4

    • bo tam już od 80 lat istnieje linia kolejowa Gdynia - Kościerzyna, należąca obecnie do PKP :)
      Sama linia PKM to 20-kilometrowe połączenie między Wrzeszczem i Rębiechowem, gdzie PKM połączy się z istniejącą linią Gdynia - Kościerzyna. Co innego pociągi PKM, które będą jeździć z Gdańska aż do Gdyni lub Kościerzyny korzystając zarówno z linii PKM, jak i linii należących do PKP

      • 1 0

  • Na stronie PKM jest ... (1)

    podane, że podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na początek grudnia 2012. Z artykułu wynika, że dopiero za około 55 dni będziemy wiedzieli kto ewentualnie wygrał...

    • 2 2

    • Pierwotne terminy przy takich dużych przetargach zawsze ulegają przesunięciu... Uzuprłnienia dokumentacji, odwołańia, itp. Powodują, ze każdy taki termin trzeba traktować czysto orientacyjnie.

      • 1 1

  • BRAK WAM WIARY W SIEBIE !!! Polska dlatego tonie w marazmie. (6)

    Polacy w siebie nie wierza . Wladza i urzednicy tez zamiast wierzyc w ludzi uwierzyli w chore przepisy ktore sa jeszcze z epoki Stalina ,,, powaznie ,,, minister Gowin i byly biznesmen Kluska o tym w tv wspominali ze wiele przepisow jest niezmienionych od czasow Stalina. Dzis wiekszosc urzednikow jak widzi glupi przepis to praktycznie tez go wykonuje bo boi sie zadzwonic do ministerstwa i powiedziec ze stworzyli glupote. Strach , bezradnosc, bezmyslnosc, brak wiary w siebie oraz zawierzenie przepisom niszczy ten kraj. Zastanowcie sie dlaczego nadal nie ma Metropolii , koleje na tych terenach juz powinny byc od 30 lat , nawet wspolnego biletu nie stworzono , kazdy sie czyms tlumaczy , kazdy zrzuca wine na kogos , kazdy wie lepiej cos a jest wiecznie gorzej, kazdy polityk ma recepte na szczescie , kazdy polityk ma dbac aby zmniejszac koszty a wiecznie je podnosi itd itd itd. To wszystko wynika z bezmyslnosci i braku wiary w siebie i innych . W Polsce jest grozny system urzedniczo polityczny ktorzy tworzy grozny Syndrom bezradnosci i to jest przyczyna ze przstaja ludzie w siebie wierzyc. Taka inwestycja jak ta kolej powinna byc tak tworzona aby ludzie uwierzyli w marzenia . Ludzie ! Bedzie kolej i pojedziemy koleja na piekne wsie kaszub gdzie jest super kielbasa :) domowy smalec, pyszne ogorki kiszone , chleb najlepszy na swiecie i wspaniala kuchnia kaszubska a rozne Chinskie wynalazki i mc.donaldy sie moga schowac przy kaszubskiej kuchni. Na Kaszubach jest pieknie i ta kolej wreszcie zawiezie tam niedowiarkow ktorzy jak raz posmakuja przysmakow kaszubskich to szybko porzuca syf z hipermarketu.

    • 8 3

    • Marzycielu, (1)

      kolej z Gdyni do Kościerzyny przecież istnieje. Można bez trudu dojechać z Oliwy do stacji Gdańsk-Osowa. W sezonie turystycznym bardzo mało osób korzysta z tego połączenia - znam to z autopsji. Więc wróć na ziemię i usmaż sobie te pyszne kiełbaski - w domu.

      • 3 0

      • Można bez trudu dojechać z Oliwy do stacji Gdańsk-Osowa

        Spuśćmy zasłonę myslenia nad tym wykwitem intelektu...

        Po 15-ej to ja się w 30 minut z Oliwy do obwodnicy nnie wyrabiam...

        • 0 2

    • gowin (1)

      to się zna na prawie jak koza na pieprzu. Nie wiem gdzie on znalazł przepisy od czasów Stalina. Proszę wskaz mi je, boja ich nie widzę a dysponuję baza prawna "lex" Może gdzieś coś się zapałętało.

      • 0 1

      • kodeks cywilny mamy z 1964, to samo rodzinny i opiekuńczy...

        stalinizm się skończył lewie 8 lat wcześniej...

        • 1 1

    • Tyczka

      Pieniądze trzeba utopić i pokazać że się buduje.

      • 0 0

    • Tyczka

      Ja wiem, że Polska to kraj wierzący, ale nie mieszajmy polityki z wiarą

      • 0 0

  • Przepraszam, a bilet metropolitarny to co to jest jak nie 'wspólny bilet'? o.0

    • 3 0

  • Tyczka

    Dla mnie zmarnowane jest 100 mln złotych na wykonanie wykopu pod Muzeum II Wojny Światowej. Mam nadzieje, że ktoś za to beknie. To dopiero jest afera. zamiast wybrać lokalizacje inną. A stocznia stoi i się rujnuje zamiast wykorzystać ten teren i budynki. Brawo Brawo Polsko kochana i nad wyraz bogata, szkoda że ludziom tak się nie wiedzie.

    • 6 1

  • tnnele

    Tylko niech nie budują żadnych tuneli. Zwykłe przejścia i przejazdy ze szlabanami. Żeby tylko siatki miejskiej nie pociąć. Potem trzeba będzie zasypywać, burzyć, szkoda kasy. No i kilka miejsc pracy dla Drużników:)

    • 3 3

  • moim zdaniem (4)

    ta kolej nie spełni swojej funkcji kolei miejskiej. Wówczsa bowiem miałaby ona pełny sens. 1. Nie jest to kolej o trakcji elektrycznej tylko spalinowej. Wszedzie na świecie metro lub kolej miejska jest koleją elektryczną. M ato związek min. z hałasem jaki wytwarzają skłądy spalinowe i elektryczne 2. Od Osowej w kierunku Gdyni nie będzie nowych przystanków . Pociąg pojedzie istniejąca linią z jedną stacją Wielki Kack, której położenie nikomu do niczego niepasuje. Zamiast zatem rozładowywać ruch w Gdyni jako kolej miejska tej funkcji ona nie spełnia. 3. Wszytskiemu winne sa chorę ambicje Szczurka, który chce mieć lotnisko w Babich Dołach, co jest idiotyzmem dfo kwadratu. zamiast zrobić dobry dojazd do Rębiechowa , do którego odległość z centrum Gdańska i Gdyni jest taka sama , to uważa to za konkurencję dla Gdyni. 4. Nigdzie nie utrzymują się małe lotniska w sąsdziedztwie większych. Gdynia zas nigdy nie przejmie funkcji Gdańska jako centrum administracji na Pomorzu. Zatem lotnisko w Babich Dołach nawet jeżlei powstanie to splajtuje. Każdy bowiem biznesmen będczie leciał do Gdańska. Do Gdyni może sobie dojechać taksówką. Skończy się na tym, że Gdańsk będzie miał w mairę dobra komunikacje z lotniskiem a już nie z Gdynią. 5. Ni ewiadomo jaka będzie częśtotoliwość kursowanai pociągów. Obawiam się, że z uwagi na brak zainteresowania Szczurka pociągi będą jeździły na Kaszuby kosztem sepłneiania funkcji wiązania górnego tarasu w Gdańsku. Jak zwykle z projektu, który miał szansę na bycie dobrym wyjdzie jakaś poczwara. Dla mnie osobiście ta kolej nie będzie stanowila żadnej komunikacji po mieści z uwagi na przebieg linii a takze dojazdu do lotniska.

    • 9 8

    • Ni ewiadomo jaka będzie częśtotoliwość kursowanai pociągów

      Wiadomo. Co 15 minut.

      • 2 1

    • (1)

      Czyli wszystkiemu jak zwykle winna jest Gdynia. Tak się niestety składa, że Gdyni ta kolej nie jest do niczego potrzebna (tzn. gdański odcinek bo przecież linia do Kościerzyny funkcjonuje od niepamiętnych czasów). A tak na marginesie: czy ta alergia Gdańszczan na słowo Gdynia to cecha wrodzona czy to nabyta ???

      • 6 2

      • Linia PKM jest linią przygotowaną do elektryfikacji. Obecnie elektryfikacja odcinka Gdynia-Kościerzyna nie ma sensu. Sens miała by elektryfikacja albo Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz albo Gdynia-Kościerzyna-Chojnice-Piła. Niestety obie linie wykraczają poza województwo a sąsiedzi nie są zainteresowani taką inwestycją. Z tego względu PKM będzie niezelektryfikowana. Przy okazji odcinek Kościerzyna-Gdynia jest również przygotowany do elektryfikacji.

        • 1 0

    • Ależ wymyśliłeś

      Naszkicowany przez Samorządność Szczurka, program wykorzystania byłej linii kolejowej, uważasz że to ich a właściwie jego wina?

      Aż trudno z głupotą polemizować, lepiej niech zawali się sama tak jak z niewykorzystanym PGE Arena.

      • 4 2

  • PKM miała być zelektryfikowana i dwutorowa... (1)

    Już kilkakrotnie w tą inwestycje zostały wpompowane ogromne fundusze aby PKM była zelektryfikowana i dwutorowa i co się stało z tymi pieniędzmi ? Przejedli je planiści i prezesi czy zostały wydane na spekulacje gruntami ?

    • 7 3

    • a jakież to pieniądze zmarnowano?

      Poza tym:drugi tor będzie na większości trasy, a rezerwa "na elektryfikację" jest przewidziana.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane