- 1 Poważny wypadek w Chyloni (43 opinie)
- 2 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (114 opinii)
- 3 Przepisy niewiele zmieniły na przejściach? (100 opinii)
- 4 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (72 opinie)
- 5 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (905 opinii)
- 6 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (24 opinie)
Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu
Gdyński zespół Tristara sprawdził ruch na drogach miasta w czasie ograniczeń związanych z koronawirusem. Samochodów jest mniej, ale głównie w weekendy i wieczorami. Ruch w godzinach szczytu, które uległy skróceniu, zmniejszył się minimalnie.
Przymus izolacji społecznej to nie tylko zalecenia utrzymywania dystansu, ale też zamknięcie szkół, przedszkoli, uczelni wyższych, restauracji, kin, siłowni, klubów fitness itp. Z jednej strony zmniejszyła się więc liczba odwiedzanych przez nas miejsc, a w niektórych firmach pojawiła się zachęta i możliwość pracy zdalnej, ale z drugiej - wiele osób przesiadło się do samochodów, by nie korzystać z komunikacji publicznej.
Jak to wpłynęło na ruch na drogach? Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni już to policzył.
Skrzyżowania objęte analizą:
- ul. Morska/ul. Chylońska (od strony Rumi),
- ul. Morska 303 - przejście dla pieszych,
- ul. Morska/ul. Przybyszewskiego,
- ul. Wiśniewskiego/ul. Energetyków (łącznice Estakady Kwiatkowskiego),
- ul. Morska/ul. Okoniewskiego,
- ul. 10 Lutego/ul. Podjazd/ul. Dworcowa,
- al. Zwycięstwa/ul. Harcerska,
- ul. Wielkopolska/Droga Gdyńska,
- al. Zwycięstwa/ul. Spółdzielcza,
- ul. Wielkopolska/ul. Sopocka,
- ul. Chwaszczyńska/ul. Nowowiczlińska,
- ul. Chwarznieńska/ul. Małokacka/ul. Rolnicza/ul. Wielkokacka.
Ciężarówek tyle samo, osobówek mniej
W zgromadzeniu statystyk na drogach pomógł system Tristar.
- W ramach systemu Tristar prowadzimy ciągły pomiar ruchu obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły pięciu tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji - opowiada Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w ZDiZ w Gdyni.
Okazuje się, że spadki są duże, ale przede wszystkim w weekendy.
- Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Spadki zawdzięczamy mniejszej liczbie samochodów osobowych, bo ruch ciężarowy praktycznie się nie zmienił.
Jakie zmiany w ruchu zaobserwowano
Porównywano wyniki pomiarów dla weekendów
- przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
- 21-22.03.2020 - do 54% mniej,
- 28-29.03.2020 - do 61% mniej,
- 04-05.04.2020 - do 57% mniej,
- 11-12.04.2020 - do 69% mniej,
- 18-19.04.2020 - do 69% mniej.
Dla dni pracujących:
- przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
- 16-20.03.2020 - od 28% do 37% mniej
- 23-27.03.2020 - od 35% do 39% mniej,
- 30.03-03.04.2020 - od 35% do 39% mniej,
- 06.04-10.04.2020 - od 30% do 35% mniej,
- 14-17.04.2020 - od 33% do 39% mniej.
W jakich godzinach zmniejszył się ruch
Co ciekawe, w czasie porannego szczytu spadki były niewielkie, w niektóre dni oscylowały wokół 10 proc. Szczyt komunikacyjny był jednak krótszy - zarówno poranny, jak i popołudniowy zajmował ok. jednej godziny (7-8 i 15-16).
Największe spadki odnotowano wieczorami. Po godz. 20 ruch zmniejszył się o ponad połowę. Po północy zmiany były jednak praktycznie niezauważalne.
Spadki ruchu samochodów na drogach Gdyni w weekendy sięgnęły w godz. 8-23 aż 55 proc., a w godz. 23-5, gdy normalnie wiele osób wybierało się lub wracało z imprez, były jeszcze większe i wyniosły 80 proc.
Miejsca
Opinie (73) 3 zablokowane
-
2020-04-29 07:06
Włąśnie niech herr kucyk się nie mądrzy (4)
tylko ulice naprawia póki mały ruch.
- 52 9
-
2020-04-29 09:04
(3)
Z czego? Z braku kasy z oplat parkingowych?
- 1 4
-
2020-04-29 13:43
Z odwołanych imprezek i samolocików!
Nie będzie w tym roku cudów-wianków, ołpenera, Werwvy stritrejs, redbull lotów. Niczego nie będzie to można tą kasę na remonty przeznaczyć..
A nie czekaj trzeba jakoś te "biznesy" podtrzymać przy życiu..- 0 0
-
2020-04-29 13:33
Z parkingów
To podobno idzie na chodniki i ścieżki rowerowe malowane farbą, a to kosztuje...
- 0 0
-
2020-04-29 10:20
mało ma?? nic nie remontują od lat, to mają kasę, dają na dziwne ławki i instalacje innowacyjne czegoś tam
firemkom zaprzyjaźnionym z urzędem miasta, to chyba mają nadmiar, skoro nie widzą potrzeb aby wyremontować bulwar, skwer czy chodniki w dzielnicach, gdzie nikt z urzędu nie mieszka.
Dziura na kontenerowej od roku ale tamtędy też prezio rowerem nie jezdzi ..- 2 1
-
2020-04-29 08:05
Nastepny artykul sponsorowany (2)
Dramatyczna inwestycja! Brak synchronizacji z miejscowymi systemami świateł. Brak płynności ruchu. (podobno specjalnie) Ale osobiście w to wątpię. Ekologia wymaga płynności, wtedy emisja spalin jest najmniejsza. A artykuły, to ukrywanie inwalidztwa inzynierii ruchu.
- 26 3
-
2020-04-29 13:38
Dokładnie
Ruszamy ze świateł na zielonym a 100 metrów dalej, nadal czerwone, w wyniku czego tworzy się większy zator....
- 0 0
-
2020-04-29 10:22
Brak płynności
Po to się trzyma ludzi na czerwonych światłach, żeby nie przekraczali prędkości. Patrz w Bielsku-Białej, musieli cały system sygnalizacji przerobić na czas epidemii, bo zbyt długie zielone światło oznaczało, że zdecydowana większość kierowców przekraczała prędkość.
Pusta droga nie zwalnia z przestrzegania przepisów.
Statystyki są jednoznaczne - ruch sporo mniejszy, a wypadków, zwłaszcza z ciężkimi obrażeniami lub śmiercią, tyle samo.- 1 3
-
2020-04-29 07:10
(7)
Ja myślałem że Tristar miał pomuc w upłynnieniu ruchu,A on powstał do liczenia samochodów. Dlatego są korki Gdynia to stan umysłu
- 49 8
-
2020-04-29 11:45
tristar pomógł, ale wzrost liczby samochodów w mieście zniweczył te korzyści (2)
Dzięki Tristarowi poza godzinami szczytu ruch jest bardziej płynny. Jeśli ktoś jeździ tylko do pracy i z powrotem w godzinach szczytu nie odczuwa żadnej zmiany. Dlatego jest sens promowania korzystania z roweru a na dalsze odległości z roweru + SKM.
- 0 3
-
2020-04-29 13:34
Chyba jednak nie
Jazda od czerwonego do czerwonego co 100 m
- 1 0
-
2020-04-29 12:42
rower to na dojazd do SKM
Podróż naszego dzielnego rowerzysty. Z bloku jadę na przystanek ,tam wsiadam do autobusu , gdy wysiądzie to podjedzie do SKM gdzie dalej się ładuje z rowerem , gdy wysiądzie to 300 -500 metrów i nasz dzielny rowerzysta z dumą opowiada jak to dojeżdża rowerem do pracy .
- 0 2
-
2020-04-29 12:17
Bzdurny hejt pod standardową tezę.
Tristar jest systemem trójmiejskim a nie gdyńskim. Na ile skutecznie działa to inna sprawa, ale przecież jego działanie nie ma związku z statystykami jw. Po prostu w Gdyni wykorzystano go do zebrania danych zaprezentowanych w artykule.- 1 0
-
2020-04-29 09:05
tobie mieszkańcu gdyni już nic nie pomoże
- 0 1
-
2020-04-29 09:04
Ja myślałem, że "pomuc"
Pisze się przez "u" zamknięte
- 1 1
-
2020-04-29 07:26
W ortografii mógłby pomagać.
- 14 5
-
2020-04-29 07:02
Galerianki pozamykane. (3)
Toż to i ruch mniejszy.
Niech ulice naprawiają póki jest taka sytuacja :)- 67 3
-
2020-04-29 13:31
Naprawiaja?
Chyba nie w Gdyni, centrum dalej powojenne...
- 0 1
-
2020-04-29 09:25
Szczur chciał naprawiać
ale przez tą kwarantannę farby nie dowieźli.
- 2 4
-
2020-04-29 09:00
Morska się rozpada a 10 Lutego już się rozpadła
- 4 4
-
2020-04-29 08:52
A co z innymi uczestnikami ruchu? (1)
Czy ktoś policzył ilu pieszych mniej, rowerzystów, pasażerów zbiorkomu, taxi itd? Kogoś to obchodzi, czy tylko kierowcy się liczą? Ruch = tylko samochody?
O ile w ogóle nie jest to wiedza zbyteczna.- 5 3
-
2020-04-29 11:49
liczniki zainstalowane w wielu punktach miasta liczą przejazdy rowerzystów
PKM i SKM liczą swoich pasażerów - to umożliwia szacowanie ruchu pieszych na dojściach do przystanków SKM i PKM. Trafnie zauważasz potrzebę liczenia pieszych: od tego zaczęła się rewolucja w systemie transportowym Kopenhagi w 1968 roku. Jej pierwszym przejawem było uruchomienie procesu stopniowego wyłączania ulic i placów z ruchu i parkowania samochodów. W Gdyni ten proces rozpoczął się ponad 50 lat później ale nie jest odpowiednio promowany wśród mieszkańców. Napotyka na ich opór, tak jak miało to miejsce w Kopenhadze. Determinacja i konsekwencja decydentów w Kopenhadze doprowadziła do znaczącej poprawy jakości życia w mieście. (czołowe miejsca w rankingach jakości życia w skali świata).
- 0 1
-
2020-04-29 07:10
Po co ten trzystar? Dla statystyk? I tak każdy widzi mniejszy ruch (4)
Co ten system robi?
- 49 10
-
2020-04-29 11:43
zbiera dane w sposób bardziej precyzyjny
pozwala podważać przekonania oparte o wiedzę anegdotyczną. Umożliwia zmniejszenie uciążliwości wywołanych nadmiarem samochodów w mieście: upłynnienie ruchu na skrzyżowaniach o 10% daje się odczuć zwłaszcza poza godzinami szczytu, ale przypuszczalnie wtedy nie jeździsz. Dane z Tristara potwierdzają starą, prostą tezę, że największe problemy dla osoby chcącej poruszać się samochodem stwarzają inne samochody (ich nadmiar). Pozdrawiam kumatych, zwłaszcza tych, którzy korzystają z innych - mniej tereno i koszto chłonnych sposobów poruszania się po mieście Gdynia. ;-)
- 2 2
-
2020-04-29 09:19
przeszkadza
plus synekurki w obsłudze
- 3 3
-
2020-04-29 08:41
a tobie na jakiej zasadzie płacą za trollowanie?
przecież każdy widzi, żę trollujesz - pełno tu takich bezmyślnych komentarzy.
- 8 5
-
2020-04-29 07:29
Kontroluje masy jak inne podobne systemy "dla waszego dobra" .
- 9 5
-
2020-04-29 11:31
101% dla szczurka
w gdyni korki nawet w czasie globalnej pandemii, tam beda korki nawet jak cala ludzkosc wyginie, gdynia to nie miasto to stan umyslu
- 2 1
-
2020-04-29 07:01
Na rowery na rowery panie i panowie (6)
- 34 44
-
2020-04-29 09:04
Ta gdynia to wyludniała sie już wcześniej (1)
Nikt tu już nie chce mieszkać
- 6 5
-
2020-04-29 10:37
Została tylko ta farma trolli...
- 3 0
-
2020-04-29 08:59
To zapierniczaj w deszczu po robocie na Karwiny (1)
- 8 5
-
2020-04-29 10:37
W czym?
Przez ostatni miesiąc nie spadła ani kropla...
- 5 0
-
2020-04-29 10:04
bezmózgowcu deszcz w Trójmiescie ostatni raz padał pól roku temu!! (1)
i jeszcze jedno jechałem nie raz .
- 3 3
-
2020-04-29 10:27
ale kogo interesują twoje niszowe fetysze
- 2 1
-
2020-04-29 10:25
ciekawe czy dadzą radę biedacy policzyć samochody , jak rusza galerie, ludzie wrócą do pracy a tam od poniedziałku....podwyżka
- 3 1
-
2020-04-29 09:42
Tristar nic nie poprawił. (1)
Teraz np. w nocy mimo braku pieszych ciągle im się zapala zielone na przejściach. Tak wiem, przyciski są zasłonięte ale w nocy mogliby ustawić to inaczej.
- 10 3
-
2020-04-29 09:44
Czyli jak? godzina policyjna dla pieszych w nocy? nie ma przechodzenia przez jezdnie?
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.