• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu

Michał Sielski
29 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy. Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy.

Gdyński zespół Tristara sprawdził ruch na drogach miasta w czasie ograniczeń związanych z koronawirusem. Samochodów jest mniej, ale głównie w weekendy i wieczorami. Ruch w godzinach szczytu, które uległy skróceniu, zmniejszył się minimalnie.



Przymus izolacji społecznej to nie tylko zalecenia utrzymywania dystansu, ale też zamknięcie szkół, przedszkoli, uczelni wyższych, restauracji, kin, siłowni, klubów fitness itp. Z jednej strony zmniejszyła się więc liczba odwiedzanych przez nas miejsc, a w niektórych firmach pojawiła się zachęta i możliwość pracy zdalnej, ale z drugiej - wiele osób przesiadło się do samochodów, by nie korzystać z komunikacji publicznej.

Jak to wpłynęło na ruch na drogach? Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni już to policzył.

Czy podczas izolacji rzadziej jeździłe(a)ś samochodem?

Skrzyżowania objęte analizą:

  1. ul. Morska/ul. Chylońska (od strony Rumi),
  2. ul. Morska 303 - przejście dla pieszych,
  3. ul. Morska/ul. Przybyszewskiego,
  4. ul. Wiśniewskiego/ul. Energetyków (łącznice Estakady Kwiatkowskiego),
  5. ul. Morska/ul. Okoniewskiego,
  6. ul. 10 Lutego/ul. Podjazd/ul. Dworcowa,
  7. al. Zwycięstwa/ul. Harcerska,
  8. ul. Wielkopolska/Droga Gdyńska,
  9. al. Zwycięstwa/ul. Spółdzielcza,
  10. ul. Wielkopolska/ul. Sopocka,
  11. ul. Chwaszczyńska/ul. Nowowiczlińska,
  12. ul. Chwarznieńska/ul. Małokacka/ul. Rolnicza/ul. Wielkokacka.

Ciężarówek tyle samo, osobówek mniej



W zgromadzeniu statystyk na drogach pomógł system Tristar.

- W ramach systemu Tristar prowadzimy ciągły pomiar ruchu obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły pięciu tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji - opowiada Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w ZDiZ w Gdyni.

Okazuje się, że spadki są duże, ale przede wszystkim w weekendy.

- Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Spadki zawdzięczamy mniejszej liczbie samochodów osobowych, bo ruch ciężarowy praktycznie się nie zmienił.

Jakie zmiany w ruchu zaobserwowano



Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami. Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami.
Porównywano wyniki pomiarów dla weekendów

  • przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
  • 21-22.03.2020 - do 54% mniej,
  • 28-29.03.2020 - do 61% mniej,
  • 04-05.04.2020 - do 57% mniej,
  • 11-12.04.2020 - do 69% mniej,
  • 18-19.04.2020 - do 69% mniej.

Dla dni pracujących:

  • przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
  • 16-20.03.2020 - od 28% do 37% mniej
  • 23-27.03.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 30.03-03.04.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 06.04-10.04.2020 - od 30% do 35% mniej,
  • 14-17.04.2020 - od 33% do 39% mniej.

W jakich godzinach zmniejszył się ruch



Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń. Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń.
Co ciekawe, w czasie porannego szczytu spadki były niewielkie, w niektóre dni oscylowały wokół 10 proc. Szczyt komunikacyjny był jednak krótszy - zarówno poranny, jak i popołudniowy zajmował ok. jednej godziny (7-8 i 15-16).

Największe spadki odnotowano wieczorami. Po godz. 20 ruch zmniejszył się o ponad połowę. Po północy zmiany były jednak praktycznie niezauważalne.

Spadki ruchu samochodów na drogach Gdyni w weekendy sięgnęły w godz. 8-23 aż 55 proc., a w godz. 23-5, gdy normalnie wiele osób wybierało się lub wracało z imprez, były jeszcze większe i wyniosły 80 proc.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • Włąśnie niech herr kucyk się nie mądrzy (4)

    tylko ulice naprawia póki mały ruch.

    • 52 9

    • (3)

      Z czego? Z braku kasy z oplat parkingowych?

      • 1 4

      • Z odwołanych imprezek i samolocików!

        Nie będzie w tym roku cudów-wianków, ołpenera, Werwvy stritrejs, redbull lotów. Niczego nie będzie to można tą kasę na remonty przeznaczyć..

        A nie czekaj trzeba jakoś te "biznesy" podtrzymać przy życiu..

        • 0 0

      • Z parkingów

        To podobno idzie na chodniki i ścieżki rowerowe malowane farbą, a to kosztuje...

        • 0 0

      • mało ma?? nic nie remontują od lat, to mają kasę, dają na dziwne ławki i instalacje innowacyjne czegoś tam

        firemkom zaprzyjaźnionym z urzędem miasta, to chyba mają nadmiar, skoro nie widzą potrzeb aby wyremontować bulwar, skwer czy chodniki w dzielnicach, gdzie nikt z urzędu nie mieszka.
        Dziura na kontenerowej od roku ale tamtędy też prezio rowerem nie jezdzi ..

        • 2 1

  • Nastepny artykul sponsorowany (2)

    Dramatyczna inwestycja! Brak synchronizacji z miejscowymi systemami świateł. Brak płynności ruchu. (podobno specjalnie) Ale osobiście w to wątpię. Ekologia wymaga płynności, wtedy emisja spalin jest najmniejsza. A artykuły, to ukrywanie inwalidztwa inzynierii ruchu.

    • 26 3

    • Dokładnie

      Ruszamy ze świateł na zielonym a 100 metrów dalej, nadal czerwone, w wyniku czego tworzy się większy zator....

      • 0 0

    • Brak płynności

      Po to się trzyma ludzi na czerwonych światłach, żeby nie przekraczali prędkości. Patrz w Bielsku-Białej, musieli cały system sygnalizacji przerobić na czas epidemii, bo zbyt długie zielone światło oznaczało, że zdecydowana większość kierowców przekraczała prędkość.

      Pusta droga nie zwalnia z przestrzegania przepisów.

      Statystyki są jednoznaczne - ruch sporo mniejszy, a wypadków, zwłaszcza z ciężkimi obrażeniami lub śmiercią, tyle samo.

      • 1 3

  • (7)

    Ja myślałem że Tristar miał pomuc w upłynnieniu ruchu,A on powstał do liczenia samochodów. Dlatego są korki Gdynia to stan umysłu

    • 49 8

    • tristar pomógł, ale wzrost liczby samochodów w mieście zniweczył te korzyści (2)

      Dzięki Tristarowi poza godzinami szczytu ruch jest bardziej płynny. Jeśli ktoś jeździ tylko do pracy i z powrotem w godzinach szczytu nie odczuwa żadnej zmiany. Dlatego jest sens promowania korzystania z roweru a na dalsze odległości z roweru + SKM.

      • 0 3

      • Chyba jednak nie

        Jazda od czerwonego do czerwonego co 100 m

        • 1 0

      • rower to na dojazd do SKM

        Podróż naszego dzielnego rowerzysty. Z bloku jadę na przystanek ,tam wsiadam do autobusu , gdy wysiądzie to podjedzie do SKM gdzie dalej się ładuje z rowerem , gdy wysiądzie to 300 -500 metrów i nasz dzielny rowerzysta z dumą opowiada jak to dojeżdża rowerem do pracy .

        • 0 2

    • Bzdurny hejt pod standardową tezę.

      Tristar jest systemem trójmiejskim a nie gdyńskim. Na ile skutecznie działa to inna sprawa, ale przecież jego działanie nie ma związku z statystykami jw. Po prostu w Gdyni wykorzystano go do zebrania danych zaprezentowanych w artykule.

      • 1 0

    • tobie mieszkańcu gdyni już nic nie pomoże

      • 0 1

    • Ja myślałem, że "pomuc"

      Pisze się przez "u" zamknięte

      • 1 1

    • W ortografii mógłby pomagać.

      • 14 5

  • Galerianki pozamykane. (3)

    Toż to i ruch mniejszy.
    Niech ulice naprawiają póki jest taka sytuacja :)

    • 67 3

    • Naprawiaja?

      Chyba nie w Gdyni, centrum dalej powojenne...

      • 0 1

    • Szczur chciał naprawiać

      ale przez tą kwarantannę farby nie dowieźli.

      • 2 4

    • Morska się rozpada a 10 Lutego już się rozpadła

      • 4 4

  • A co z innymi uczestnikami ruchu? (1)

    Czy ktoś policzył ilu pieszych mniej, rowerzystów, pasażerów zbiorkomu, taxi itd? Kogoś to obchodzi, czy tylko kierowcy się liczą? Ruch = tylko samochody?

    O ile w ogóle nie jest to wiedza zbyteczna.

    • 5 3

    • liczniki zainstalowane w wielu punktach miasta liczą przejazdy rowerzystów

      PKM i SKM liczą swoich pasażerów - to umożliwia szacowanie ruchu pieszych na dojściach do przystanków SKM i PKM. Trafnie zauważasz potrzebę liczenia pieszych: od tego zaczęła się rewolucja w systemie transportowym Kopenhagi w 1968 roku. Jej pierwszym przejawem było uruchomienie procesu stopniowego wyłączania ulic i placów z ruchu i parkowania samochodów. W Gdyni ten proces rozpoczął się ponad 50 lat później ale nie jest odpowiednio promowany wśród mieszkańców. Napotyka na ich opór, tak jak miało to miejsce w Kopenhadze. Determinacja i konsekwencja decydentów w Kopenhadze doprowadziła do znaczącej poprawy jakości życia w mieście. (czołowe miejsca w rankingach jakości życia w skali świata).

      • 0 1

  • Po co ten trzystar? Dla statystyk? I tak każdy widzi mniejszy ruch (4)

    Co ten system robi?

    • 49 10

    • zbiera dane w sposób bardziej precyzyjny

      pozwala podważać przekonania oparte o wiedzę anegdotyczną. Umożliwia zmniejszenie uciążliwości wywołanych nadmiarem samochodów w mieście: upłynnienie ruchu na skrzyżowaniach o 10% daje się odczuć zwłaszcza poza godzinami szczytu, ale przypuszczalnie wtedy nie jeździsz. Dane z Tristara potwierdzają starą, prostą tezę, że największe problemy dla osoby chcącej poruszać się samochodem stwarzają inne samochody (ich nadmiar). Pozdrawiam kumatych, zwłaszcza tych, którzy korzystają z innych - mniej tereno i koszto chłonnych sposobów poruszania się po mieście Gdynia. ;-)

      • 2 2

    • przeszkadza

      plus synekurki w obsłudze

      • 3 3

    • a tobie na jakiej zasadzie płacą za trollowanie?

      przecież każdy widzi, żę trollujesz - pełno tu takich bezmyślnych komentarzy.

      • 8 5

    • Kontroluje masy jak inne podobne systemy "dla waszego dobra" .

      • 9 5

  • 101% dla szczurka

    w gdyni korki nawet w czasie globalnej pandemii, tam beda korki nawet jak cala ludzkosc wyginie, gdynia to nie miasto to stan umyslu

    • 2 1

  • Na rowery na rowery panie i panowie (6)

    • 34 44

    • Ta gdynia to wyludniała sie już wcześniej (1)

      Nikt tu już nie chce mieszkać

      • 6 5

      • Została tylko ta farma trolli...

        • 3 0

    • To zapierniczaj w deszczu po robocie na Karwiny (1)

      • 8 5

      • W czym?

        Przez ostatni miesiąc nie spadła ani kropla...

        • 5 0

    • bezmózgowcu deszcz w Trójmiescie ostatni raz padał pól roku temu!! (1)

      i jeszcze jedno jechałem nie raz .

      • 3 3

      • ale kogo interesują twoje niszowe fetysze

        • 2 1

  • ciekawe czy dadzą radę biedacy policzyć samochody , jak rusza galerie, ludzie wrócą do pracy a tam od poniedziałku....podwyżka

    • 3 1

  • Tristar nic nie poprawił. (1)

    Teraz np. w nocy mimo braku pieszych ciągle im się zapala zielone na przejściach. Tak wiem, przyciski są zasłonięte ale w nocy mogliby ustawić to inaczej.

    • 10 3

    • Czyli jak? godzina policyjna dla pieszych w nocy? nie ma przechodzenia przez jezdnie?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane