• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM. Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM.

Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.



Korzystam z SKM, bo:

Ocena stanu Szybkiej Kolei Miejskiej przypomina ciągłe przeciąganie liny. Przedstawiciele SKM szarpią w swoją stronę, przekonując, że robią wszystko co w ich mocy i finansach, by poprawić komfort podróżnym. Pasażerowie ciągną do siebie narzekając na wieczne awarie, spóźnienia i archaiczność.

Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe



Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.

Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM. Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.

Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach

Przygotowania do perspektywy UE 2021-27



Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.

By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.

Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.

Czytaj też:

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł



Ogólny cel modernizacji linii SKM:

  • poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
  • przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • redukcja hałasu na linii kolejowej,
  • poprawa płynności ruchu kolejowego,
  • likwidacja miejsc niebezpiecznych.

Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.

Wytyczne do wariantu nr 1:

  • szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
  • budowa ekranów dźwiękochłonnych,
  • montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.

Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • Ma być czysto i szybko. Czysto zarówno w składach jaki na peronach. Szybko to nowoczesny tabor. Bilety mocno konkurencyjne w stosunku do cen paliwa.

    • 6 0

  • za dużo juz tych ekranów akustycznych.

    • 3 2

  • Wypracowanie pozyskania funduszy oraz wspólnej strategii i wspólnego biletu w tym układzie się nigdy nie uda!

    "Kapitał zakładowy Spółki wynosi 168 389 000,00 złotych i dzieli się na 336 778 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Udziały w kapitale zakładowym Spółki objęte zostały w następujący sposób:

    222 218 udziałów (65,98%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna - PKP SA
    34 000 udziałów (10,10%) posiada Województwo Pomorskie.
    42 000 udziałów (12,47%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
    7 000 udziałów (2,08%) posiada Gmina Miasta Sopot.
    25 600 udziałów (7,60%) posiada Gmina Miasta Gdynia.
    4 000 udziałów (1,19%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
    1 960 udziałów (0,58%) posiada Gmina Miejska Rumia."

    • 2 0

  • Modernizacja SKM według PKP

    politechnika i zaspa będą mieć kolejną modernizację, a przystanki w Gdyni dopiero są w budowie, a przystanek Stocznia to przeszedł taką modernizację, że zabrali z niego biletomat, kiosk i tablice informacyjne za ile przyjedzie kibel. Brawo, proponuje jeszcze zdjąć zadaszenie i kasownik z rozkładem jazdy i przestać zatrzymywać się na tym przystanku! Stare kible i stare przystanki, czego chcieć więcej do zwiększenia udziału kolei w 3mieście?

    • 5 0

  • Jeśli mowa o wspólnym bilecie SKM+ZKM+... dla miast zrzeszonych to:

    Niech te miasta będą 100% właścicielem SKM i niech dociera ona tylko do zainteresowanych.
    Jeżeli 100% właścicielem ma być Województwo Pomorskie lub PKP, to niech całkowity ciężar utrzymania połączeń spoczywa na tych instytucjach. Wtedy raczej wspólnego biletu nie da się wypracować, ale uwaga jest szansa na uruchomienie połączeń do północnych dzielnic Gdańska oraz Gdyni, jako alternatywy dla komunikacji miejskiej. Np. Brzeźna czy też Oksywia jestem w stanie dojechać na 1 bilecie zarówno do Wrzeszcza, na lotnisko, i tam gdzie siatka połączeń na to pozwala.

    • 1 1

  • Kiedys korzystałem teraz wcale strata czasu na dojazd do przystanku,potem oczekiwanie na przyjazd

    i nadodatek drogo choc teraz sie to zmnieni bo po podwyzcze SKM jest w cenie koszmarnego tramwaju

    • 1 1

  • Trzeba kupić nowe sklady aglomeracynje, zlikwidować dziurę między wejściem a peronem i skrócić czasy przejazdu.

    Nalezy też zredukować spóźnienia.

    Rzeczy banalne w wielu krajach na świecie ale w skm jak do tej pory nie do przeskoczenia.

    • 5 0

  • co 7 minut? kiedy ? a powinno byc co 5 co najmniej

    Niestety pamiętam kiedy SKMki jeździły co 7 minut , a poza szczytem 15.... od lat nie osiągnęliśmy tego czasu, w sumie dlaczego? podobnie z ekspresami, pamiętam czasy kiedy jeździło sie do WWy w 3,5 godz. i nie było to ogłaszanym osiągnieciem a standardem....po 50 latach... szczyt osiągniecia to 3g 20 minut. To wcale nie jest śmieszne, niestety. To ponury żart z nas.

    • 4 4

  • Przede wszystkim zwolnić darmozjadów, uruchomić linię do Oksywia, wysyłać odpowiednie ilościowo składy w zależności od pory doby i dni tygodnia, obniżyć ceny biletów, wybudować jeśli to możliwe bezpłatne parkingi przy stacjach i przystankach kolejowych.

    • 4 3

  • (1)

    Składy co 5min. Poza szczytem co 7min.
    Tańsze bilety.
    Nowsze składy.
    Ograniczyć połączenie ze Słupskiem.
    Wzmocnić jazdy na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Główny.

    • 4 1

    • Od kiedy SKM jeździ do Słupska? Dobre 5 lat nie.

      Jjg

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane