- 1 DRMG reaguje po naszym artykule (69 opinii)
- 2 Dziwny samolot na niebie. Wyjaśniamy (83 opinie)
- 3 Uschły drzewa na terenie wodnej spółki (114 opinii)
- 4 Tańszy parking pod parkiem Centralnym? (164 opinie)
- 5 Czytelnik chce ronda, miasto nie mówi "nie" (71 opinii)
- 6 Remonty i zwężenia dróg w Gdyni (49 opinii)
Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?
Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.
Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe
Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.
Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach
Przygotowania do perspektywy UE 2021-27
Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.
By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.
Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.
Czytaj też:
Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł
Ogólny cel modernizacji linii SKM:
- poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
- przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- redukcja hałasu na linii kolejowej,
- poprawa płynności ruchu kolejowego,
- likwidacja miejsc niebezpiecznych.
Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.
Wytyczne do wariantu nr 1:
- szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
- budowa ekranów dźwiękochłonnych,
- montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
- modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
- modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.
Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.
Miejsca
Opinie (180) 4 zablokowane
-
2022-04-06 09:49
plan
Aż się prosi o plan wieloletni: wszystkie wiaty zadaszone w całości, nowe pociągi, podłoga w pociągach na poziomie peronu, szczelina pomiędzy pociągiem a peronem nie większa niż, powiedzmy, 10 cm, kursowanie w takcie co 5 minut, czas przejazdu pomiędzy przystankami skrócony do x minut itp. To by pozwoliło określić działania, np. wybór pociągów, modułową budowę wiat, żeby możliwa była ich rozbudowa w przyszłości etc.
- 9 1
-
2022-04-06 09:50
asd
najlepiej nie korzystać z usług SKM
- 3 6
-
2022-04-06 10:01
(1)
Najlepiej by to usprawnić, to wpuścić konkurencję.
"Kaszëbsczi Bana" - choćby drezyna napędzana siłą kaszubskich mięśni.
Albo mówiąc już poważnie, wpuścić tu Ukraińskie linie kolejowe, to zaraz okaże się co trzeba polepszyć by nie wypaść z gry.- 4 5
-
2022-04-06 13:06
"wpuścić tu Ukraińskie linie kolejowe"
Którym Polak prezesował?
I szybko wyleciał z hukiem tylko trochę mniejszym niż Nowak.- 0 0
-
2022-04-06 10:01
Nowy Port
Obiecano reaktywację kolejki SKM do Brzeźna przez Nową Letnicę.Nowa Letnica czeka,ponieważ mieszkańcy mają problem z komunikacją.Do Nowego Portu niepotrzebnie tory rozebrano,nie myśli się perspektywicznie w Gdańsku.
- 14 2
-
2022-04-06 10:12
SKM ma przyszłość i szansę odzyskania swojej roli w Trójmieście
jednak SKM nie zapewnia serwisu drzwi - drzwi. Trzeba zadbać o komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów chcących docierać do jej przystanków - zwłaszcza do tych węzłowych (Gdańsk Główny, Wrzeszcz, Oliwa, Sopot, Gdynia Wzgórze i Gdynia Główna. Wymienić tabor na taki, który ma po trzy pary drzwi w każdym wagonie i nie ma "dziury wstydu" między peronem a wagonem. Częstotliwość podniesiona tak, by nie trzeba było czekać na połączenie dłużej niż 5 minut. Budowa nowych stacji SKM to strata pieniędzy - lepiej poprawić komfort i bezpieczeństwo osób chcących dotrzeć np. do stacji Gdynia Orłowo rowerem lub hulajnogą. Ponadto np. tunel dla pieszych do południowych krańców peronów SKM i PKP w Gdańsku Oliwie.
- 10 1
-
2022-04-06 10:19
Co zrobić? Zmienić przewoźnika. Wyrzucić to dziadostwo wreszcie. Na ich miejscu lepsi byliby Czesi lub Niemcy. Polacy nie potrafię zadbać o porządek.
- 8 6
-
2022-04-06 10:21
Sprywatyzowac
- 4 4
-
2022-04-06 10:33
Najlepsza rada
Częściej, szybciej, taniej i bez meneli w ost. wagonie.
- 8 3
-
2022-04-06 10:45
Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM? (2)
1) zmienić strukturę własności tego koszmarnego tworu, gdyż jak widać od 20 lat nie są w stanie pozyskać funduszy na odnowę taboru.
2) Zmienić podejście zarządzania spółką.- 8 5
-
2022-04-06 13:03
jeśli myślisz, że zmiana stosunków własnościowych na bardziej samorzadowe coś zmieni (1)
to słabo u ciebie z myśleniem.
- 3 1
-
2022-04-06 14:08
A ciebie słabo z rozumieniem tekstu.
- 0 2
-
2022-04-06 10:48
Po pierwsze nowy tabor. Po drugie nowy tabor i po trzecie nowy tabor. Ważna też jest możliwość szybkiej zmiany transportu z każdego przystanku SKM na tramwaj, autobus, czy trolejbus! Nie wspominając o parkingach o różnej wielkości w zależności od stacji.
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.