• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM. Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM.

Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.



Korzystam z SKM, bo:

Ocena stanu Szybkiej Kolei Miejskiej przypomina ciągłe przeciąganie liny. Przedstawiciele SKM szarpią w swoją stronę, przekonując, że robią wszystko co w ich mocy i finansach, by poprawić komfort podróżnym. Pasażerowie ciągną do siebie narzekając na wieczne awarie, spóźnienia i archaiczność.

Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe



Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.

Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM. Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.

Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach

Przygotowania do perspektywy UE 2021-27



Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.

By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.

Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.

Czytaj też:

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł



Ogólny cel modernizacji linii SKM:

  • poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
  • przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • redukcja hałasu na linii kolejowej,
  • poprawa płynności ruchu kolejowego,
  • likwidacja miejsc niebezpiecznych.

Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.

Wytyczne do wariantu nr 1:

  • szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
  • budowa ekranów dźwiękochłonnych,
  • montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.

Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • plan

    Aż się prosi o plan wieloletni: wszystkie wiaty zadaszone w całości, nowe pociągi, podłoga w pociągach na poziomie peronu, szczelina pomiędzy pociągiem a peronem nie większa niż, powiedzmy, 10 cm, kursowanie w takcie co 5 minut, czas przejazdu pomiędzy przystankami skrócony do x minut itp. To by pozwoliło określić działania, np. wybór pociągów, modułową budowę wiat, żeby możliwa była ich rozbudowa w przyszłości etc.

    • 9 1

  • asd

    najlepiej nie korzystać z usług SKM

    • 3 6

  • (1)

    Najlepiej by to usprawnić, to wpuścić konkurencję.
    "Kaszëbsczi Bana" - choćby drezyna napędzana siłą kaszubskich mięśni.
    Albo mówiąc już poważnie, wpuścić tu Ukraińskie linie kolejowe, to zaraz okaże się co trzeba polepszyć by nie wypaść z gry.

    • 4 5

    • "wpuścić tu Ukraińskie linie kolejowe"

      Którym Polak prezesował?
      I szybko wyleciał z hukiem tylko trochę mniejszym niż Nowak.

      • 0 0

  • Nowy Port

    Obiecano reaktywację kolejki SKM do Brzeźna przez Nową Letnicę.Nowa Letnica czeka,ponieważ mieszkańcy mają problem z komunikacją.Do Nowego Portu niepotrzebnie tory rozebrano,nie myśli się perspektywicznie w Gdańsku.

    • 14 2

  • SKM ma przyszłość i szansę odzyskania swojej roli w Trójmieście

    jednak SKM nie zapewnia serwisu drzwi - drzwi. Trzeba zadbać o komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów chcących docierać do jej przystanków - zwłaszcza do tych węzłowych (Gdańsk Główny, Wrzeszcz, Oliwa, Sopot, Gdynia Wzgórze i Gdynia Główna. Wymienić tabor na taki, który ma po trzy pary drzwi w każdym wagonie i nie ma "dziury wstydu" między peronem a wagonem. Częstotliwość podniesiona tak, by nie trzeba było czekać na połączenie dłużej niż 5 minut. Budowa nowych stacji SKM to strata pieniędzy - lepiej poprawić komfort i bezpieczeństwo osób chcących dotrzeć np. do stacji Gdynia Orłowo rowerem lub hulajnogą. Ponadto np. tunel dla pieszych do południowych krańców peronów SKM i PKP w Gdańsku Oliwie.

    • 10 1

  • Co zrobić? Zmienić przewoźnika. Wyrzucić to dziadostwo wreszcie. Na ich miejscu lepsi byliby Czesi lub Niemcy. Polacy nie potrafię zadbać o porządek.

    • 8 6

  • Sprywatyzowac

    • 4 4

  • Najlepsza rada

    Częściej, szybciej, taniej i bez meneli w ost. wagonie.

    • 8 3

  • Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM? (2)

    1) zmienić strukturę własności tego koszmarnego tworu, gdyż jak widać od 20 lat nie są w stanie pozyskać funduszy na odnowę taboru.
    2) Zmienić podejście zarządzania spółką.

    • 8 5

    • jeśli myślisz, że zmiana stosunków własnościowych na bardziej samorzadowe coś zmieni (1)

      to słabo u ciebie z myśleniem.

      • 3 1

      • A ciebie słabo z rozumieniem tekstu.

        • 0 2

  • Po pierwsze nowy tabor. Po drugie nowy tabor i po trzecie nowy tabor. Ważna też jest możliwość szybkiej zmiany transportu z każdego przystanku SKM na tramwaj, autobus, czy trolejbus! Nie wspominając o parkingach o różnej wielkości w zależności od stacji.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane