• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM. Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM.

Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.



Korzystam z SKM, bo:

Ocena stanu Szybkiej Kolei Miejskiej przypomina ciągłe przeciąganie liny. Przedstawiciele SKM szarpią w swoją stronę, przekonując, że robią wszystko co w ich mocy i finansach, by poprawić komfort podróżnym. Pasażerowie ciągną do siebie narzekając na wieczne awarie, spóźnienia i archaiczność.

Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe



Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.

Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM. Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.

Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach

Przygotowania do perspektywy UE 2021-27



Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.

By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.

Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.

Czytaj też:

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł



Ogólny cel modernizacji linii SKM:

  • poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
  • przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • redukcja hałasu na linii kolejowej,
  • poprawa płynności ruchu kolejowego,
  • likwidacja miejsc niebezpiecznych.

Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.

Wytyczne do wariantu nr 1:

  • szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
  • budowa ekranów dźwiękochłonnych,
  • montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.

Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • (2)

    Skm to jedna wielka żenada mały cień dawnego skm kiedyś dbano o czystość punktualność, częstotliwość połączeń, a dzisiaj tylko o perony, po co perony skoro niedługo nic po nich nie będzie kursować. Za taką obsługę pasażerów w normalnej firmie dawno potraciło by wielu stanowiska ale co tam tłuste koty się trzymają.

    • 43 3

    • To proste. (1)

      Skoro "kwitniesz" na peronie, bo SKM-ka się spóźnia, to przynajmniej będzie milej czekać na ładnym, nowym peronie ;)

      • 4 1

      • Dziękuję za takie coś nie dosyć kursują coraz rzadziej (kiedyś w szczycie co 5-6 minut) to jeszcze co chwile się spóźniają i do czego ładny peron, jak chcesz to możesz tam zamieszkać w oczekiwaniu na przyjazd czegoś

        • 4 4

  • Zakupić składy z dynamicznym rozruchem i 3 parami drzwi na wagon oraz podnieść prędkość do 80-90 km/h.

    Wtedy odczuwalny będzie zarówno wyższy komfort podróży, jak i skrócenie czasu przejazdu.

    • 13 0

  • częstsz kursy

    Żeby zachęcić do liczniejszego korzystania z SKM potrzebne są nowe kolejki, więcej składów, w godzinach szczytu więcej kursów i tańsze bilety. Jedynie to poprawi kiepski wizerunek SKM. I jeszcze Być może więcej ludzi zacznie wtedy korzystać z SKM zamiast auta.

    • 12 0

  • Przejscie w Orlowie

    A nie mozna dogadac sie z plk i zbudowac przejscia na wylot w Orlowie ??

    • 6 0

  • SKM do Pruszcza Gdańskiego, Tczewa.

    Kiedy w końcu nastąpi przedłużenie trasy ?.

    • 14 0

  • To ja podam kilka punktów jak ulepszyć

    -wymienić na nowe pociągi (to oczywista oczywistość)
    -zmodernizować stare stacje
    -przedłużyć tory SKM do Wejherowa, co powoduje, że opóźnienia będą dużo mniejsze, niż obecnie, gdzie składy SKM często muszą przepuszczać inne pociągi
    -rozwój linii także na Południu Gdańska i w stronę Pruszcza, Tczewa
    -pociągi co 5-6 minut rano, co 10 poza godzinami szczytu, co 15 minut wieczorem i weekendami, a nie co pół godziny w sobotę/niedzielę jak obecnie.

    • 16 1

  • To my mamy wiedzieć co zrobić i mówić jak mają wykonywać swoją pracę? (2)

    Chyba między innymi za to biorą też pensje.

    • 14 3

    • Pytanie jest o to "co?" mają zrobić, aby tobie było lepiej

      i sprawą jest "jak?" to zrobią.

      • 0 0

    • A realnie patrząc.

      A realnie patrząc na wszystko to aby zwiększyć częstotliwość do 10 minut w szczycie to najpierw Prezydent Gdyni w końcu musialby zastąpić przejazd na Puckiej i Północnej. Już teraz kierowcy samochodów nawet czasem godzinę stoją na podniesienie szlabanów.Od dziesięcioleci nic z tym nie zrobili.Dodatkowo od Cisowej do Wejherowa SKM musi przepuszczać innych przewoźników bo to nie ich tory. To nie lokalne zarządzanie.Decyduje marszałek i prezydenci miast.

      • 0 0

  • Zmienić właściciela i kierownictwo skm.

    • 11 1

  • Stosowanie Rp1 przed przejazdami na razie jest konieczne ? (1)

    Sygnały dźwiękowe pociągów zmorą mieszkańców. Rogatki na ul. Puckiej są tego przykładem.

    • 7 3

    • Sto?

      Nie widziałeś gdzie hawirę kupujesz?

      • 2 0

  • za długi czas przejazdu (1)

    Np. z Wejherowa do Wrzeszcza jedzie sie ponad godzinę - to jest jakaś masakra. Stacja na stacji, część w polu np. Reda Pieleszewo, co chwila pociąg staje. Wycofanie tzw. Sprinterów było błędem. Jadąc z Wejherowa do Gdańska był kilkanaście minut szybciej niż zwykła SKM.

    • 21 1

    • Sprinter był cool

      A teraz regio czasami podpasuje

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane