- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (44 opinie)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (257 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (129 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (81 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (333 opinie)
Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?
Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.
Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe
Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.
Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach
Przygotowania do perspektywy UE 2021-27
Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.
By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.
Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.
Czytaj też:
Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł
Ogólny cel modernizacji linii SKM:
- poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
- przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- redukcja hałasu na linii kolejowej,
- poprawa płynności ruchu kolejowego,
- likwidacja miejsc niebezpiecznych.
Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.
Wytyczne do wariantu nr 1:
- szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
- budowa ekranów dźwiękochłonnych,
- montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
- modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
- modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.
Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.
Miejsca
Opinie (180) 4 zablokowane
-
2022-04-06 07:30
Boli PiS że SKM została zrobiona przez PO. (2)
Mariola
- 9 22
-
2022-04-06 08:33
Co ty bredzisz??
- 13 1
-
2022-04-06 13:16
głupota za to nie boli
czasami szkoda...
- 5 1
-
2022-04-06 07:33
szybciej i częściej
- 17 1
-
2022-04-06 07:35
Po prostu (4)
Wybetonować i puścić niemieckie autobusy. A co zmienić tak serio? Zarząd I oddać skm pod władanie polregio ci chociaż mają nowe pociagi
- 8 13
-
2022-04-06 07:49
Polregio nie ma nowych pociągów (2)
To są pociągi marszałka. Wszystkie nowe wypożyczył Polregio, kompletnie olewając SKM i jej pasażerów.
- 7 2
-
2022-04-06 08:24
SKM to spółka PKP (1)
Dostało dofinansowanie na pociągi od UE i powinno je wykorzystać na zakup, ale nie potrafi.
- 3 3
-
2022-04-06 08:43
SKM to spolka PKP i samorzadow
Udzialy to nie tylko zyski i decyzyjnisc ale rowniez ryzyko i koszty. A tych samorzady nie sa w stanie udzwignac.
Znacnie latwiej jest ich unikac i uprawiac "blizsze cialu" dzialki...- 4 2
-
2022-04-07 04:16
Zal
Tak polrego ktorynraz wyciagane z dna
Zaorac polregio zadnej kontroli jezdzi siemza darmoszke sam jezdze to wiem !!@!- 0 1
-
2022-04-06 07:36
(3)
W ramach modernizacji przystanku Gdańsk Zaspa należałoby dodać możliwość zatrzymywania się składów jadących po linii PKM. Ale niedasie. Buduje się nowy przystanek dla potencjalnych 2tys pasażerów-pracowników Intela a zapomina się o 20tys osiedlu.
- 24 7
-
2022-04-06 08:34
Dokladnie, zgadzam sie
- 7 3
-
2022-04-06 10:09
Kiedy pojedzie SKM do Nowej Letnicy?Mieszkańców przybywa i jeszcze budują nowe osiedla.
- 5 2
-
2022-04-06 22:04
tak, bo pracownicy intela z pocałowaniem ręki taki przystanek wezmą i znaczna część z nich z niego skorzysta
a mieszkańcy osiedla? będą narzekać że linia będzie przebiegać za blisko, że pociągi za głośne, że działke trzeba wywłaszczyc, jeszcze protesty zorganizują i w pracowników jajkami będą rzucać- 0 1
-
2022-04-06 07:39
Miliard zł przeznaczyć na modernizację (2)
Taką kasę władowano w pierwszym etapie w budowę PKM (w całości prawie ta kasa wydana w Gdańsku w tym w biura PKM w Matarni) a SKM przewozi 10 razy więcej pasażerów.
- 21 1
-
2022-04-06 12:26
Za SKM odpowiada rząd a nie samorząd (1)
Rząd pisu nas nienawidzi i dlatego nie inwestuje w SKM!!
Pomorskie jest na cenzurowanym u rządzących- 0 3
-
2022-04-06 12:36
ponad 40 procent SKM należy do samorządów
Jednak udziały to nie tylko decyzyjność i zyski ale również ryzyko i koszty.
SKM jest firmą usługową, się jej płaci a SKM jeździ. Marszałek może zwrócić się tylko do jednego podmiotu, który może taka usługę świadczyć. Jednak ten pozorny monopol ma gliniane nogi, bo SKM ma tylko jednego klienta - marszałka województwa.
Nikt nie broni samorządowi kupować taboru i użyczać. Tak jak to czyni z Regio.
Sprawa jest bardzo prosta, na to trzeba mieć kasę i/lub perspektywę gospodarczą. Jednak w Pomorskiem to wygląda jak dąsy chłopców w krótkich spodniach.- 1 0
-
2022-04-06 07:39
Jeszcze więcej ekranów akustycxnych? Niee
- 11 3
-
2022-04-06 07:40
SKM Zaspa (1)
Jest przejście nad torami i naziemne. Chcą jeszcze robić przejście pod torami? Jaki to ma sens?
- 12 11
-
2022-04-06 11:30
W tym miescie nic nie ma sensu, tak jak np. przejsscie dla pieszych przy forum
- 5 2
-
2022-04-06 07:41
SKM to państwo w państwie (1)
Należąca do PKP nasza SKM to państwo w państwie. Nic się nie zmieni. "Wąsacze" grzeją stołki i nie widzą z okien samochodów służbowych jak to jest w rzeczywistości.
- 30 2
-
2022-04-06 07:50
SKM ma wielu właścicieli.
To PKP, ale także marszałek i kilka samorządów
- 5 1
-
2022-04-06 07:46
Przeciąganie liny, a nie linii Autorze
To co można na już to dobra informacja, której brak. Czynne windy oraz czystość. Oprócz modernizacji przystanków powinno się he także sprzątać i nie chodzi tylko o opróżnienie koszy.
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 10 0
-
2022-04-06 07:46
(3)
SKM to w tej chwili masakra, zawsze spóźniona, zawsze załadowana i co minutę przystanek. Odechciewa się jazdy w 100 procentach, jeśli tylko mogę - a mogę - to jeżdżę PolRegio - czysto, szybciej - ale też niekoniecznie punktualnie. I z tego co widzę - dużo ludzi wybiera PolRegio, rano usiąść albo przynajmniej stać w normalnych warunkach to cud...
- 25 6
-
2022-04-06 08:35
(1)
Pomorskie jest bogatym wojewodztwem i chyba jako jedyne z pierwszej ligi krajowej nie ma swojej spolki kolejowej. Boja sie betonu z pkp??
- 4 2
-
2022-04-06 08:38
PKM jest taka spolka...
I co? I nic.
To za trudna i za brudna dzialka, aby medialni celebryci z samorzadu w tych chcieli sie grzebac.- 7 1
-
2022-04-06 19:31
Jeżdżę codziennie
Nie jest spóźniona zawsze. Tylko bardzo rzadko
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.