• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM. Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM.

Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.



Korzystam z SKM, bo:

Ocena stanu Szybkiej Kolei Miejskiej przypomina ciągłe przeciąganie liny. Przedstawiciele SKM szarpią w swoją stronę, przekonując, że robią wszystko co w ich mocy i finansach, by poprawić komfort podróżnym. Pasażerowie ciągną do siebie narzekając na wieczne awarie, spóźnienia i archaiczność.

Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe



Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.

Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM. Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.

Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach

Przygotowania do perspektywy UE 2021-27



Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.

By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.

Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.

Czytaj też:

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł



Ogólny cel modernizacji linii SKM:

  • poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
  • przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • redukcja hałasu na linii kolejowej,
  • poprawa płynności ruchu kolejowego,
  • likwidacja miejsc niebezpiecznych.

Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.

Wytyczne do wariantu nr 1:

  • szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
  • budowa ekranów dźwiękochłonnych,
  • montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.

Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • Boli PiS że SKM została zrobiona przez PO. (2)

    Mariola

    • 9 22

    • Co ty bredzisz??

      • 13 1

    • głupota za to nie boli

      czasami szkoda...

      • 5 1

  • szybciej i częściej

    • 17 1

  • Po prostu (4)

    Wybetonować i puścić niemieckie autobusy. A co zmienić tak serio? Zarząd I oddać skm pod władanie polregio ci chociaż mają nowe pociagi

    • 8 13

    • Polregio nie ma nowych pociągów (2)

      To są pociągi marszałka. Wszystkie nowe wypożyczył Polregio, kompletnie olewając SKM i jej pasażerów.

      • 7 2

      • SKM to spółka PKP (1)

        Dostało dofinansowanie na pociągi od UE i powinno je wykorzystać na zakup, ale nie potrafi.

        • 3 3

        • SKM to spolka PKP i samorzadow

          Udzialy to nie tylko zyski i decyzyjnisc ale rowniez ryzyko i koszty. A tych samorzady nie sa w stanie udzwignac.
          Znacnie latwiej jest ich unikac i uprawiac "blizsze cialu" dzialki...

          • 4 2

    • Zal

      Tak polrego ktorynraz wyciagane z dna

      Zaorac polregio zadnej kontroli jezdzi siemza darmoszke sam jezdze to wiem !!@!

      • 0 1

  • (3)

    W ramach modernizacji przystanku Gdańsk Zaspa należałoby dodać możliwość zatrzymywania się składów jadących po linii PKM. Ale niedasie. Buduje się nowy przystanek dla potencjalnych 2tys pasażerów-pracowników Intela a zapomina się o 20tys osiedlu.

    • 24 7

    • Dokladnie, zgadzam sie

      • 7 3

    • Kiedy pojedzie SKM do Nowej Letnicy?Mieszkańców przybywa i jeszcze budują nowe osiedla.

      • 5 2

    • tak, bo pracownicy intela z pocałowaniem ręki taki przystanek wezmą i znaczna część z nich z niego skorzysta
      a mieszkańcy osiedla? będą narzekać że linia będzie przebiegać za blisko, że pociągi za głośne, że działke trzeba wywłaszczyc, jeszcze protesty zorganizują i w pracowników jajkami będą rzucać

      • 0 1

  • Miliard zł przeznaczyć na modernizację (2)

    Taką kasę władowano w pierwszym etapie w budowę PKM (w całości prawie ta kasa wydana w Gdańsku w tym w biura PKM w Matarni) a SKM przewozi 10 razy więcej pasażerów.

    • 21 1

    • Za SKM odpowiada rząd a nie samorząd (1)

      Rząd pisu nas nienawidzi i dlatego nie inwestuje w SKM!!
      Pomorskie jest na cenzurowanym u rządzących

      • 0 3

      • ponad 40 procent SKM należy do samorządów

        Jednak udziały to nie tylko decyzyjność i zyski ale również ryzyko i koszty.

        SKM jest firmą usługową, się jej płaci a SKM jeździ. Marszałek może zwrócić się tylko do jednego podmiotu, który może taka usługę świadczyć. Jednak ten pozorny monopol ma gliniane nogi, bo SKM ma tylko jednego klienta - marszałka województwa.

        Nikt nie broni samorządowi kupować taboru i użyczać. Tak jak to czyni z Regio.
        Sprawa jest bardzo prosta, na to trzeba mieć kasę i/lub perspektywę gospodarczą. Jednak w Pomorskiem to wygląda jak dąsy chłopców w krótkich spodniach.

        • 1 0

  • Jeszcze więcej ekranów akustycxnych? Niee

    • 11 3

  • SKM Zaspa (1)

    Jest przejście nad torami i naziemne. Chcą jeszcze robić przejście pod torami? Jaki to ma sens?

    • 12 11

    • W tym miescie nic nie ma sensu, tak jak np. przejsscie dla pieszych przy forum

      • 5 2

  • SKM to państwo w państwie (1)

    Należąca do PKP nasza SKM to państwo w państwie. Nic się nie zmieni. "Wąsacze" grzeją stołki i nie widzą z okien samochodów służbowych jak to jest w rzeczywistości.

    • 30 2

    • SKM ma wielu właścicieli.

      To PKP, ale także marszałek i kilka samorządów

      • 5 1

  • Przeciąganie liny, a nie linii Autorze

    To co można na już to dobra informacja, której brak. Czynne windy oraz czystość. Oprócz modernizacji przystanków powinno się he także sprzątać i nie chodzi tylko o opróżnienie koszy.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 10 0

  • (3)

    SKM to w tej chwili masakra, zawsze spóźniona, zawsze załadowana i co minutę przystanek. Odechciewa się jazdy w 100 procentach, jeśli tylko mogę - a mogę - to jeżdżę PolRegio - czysto, szybciej - ale też niekoniecznie punktualnie. I z tego co widzę - dużo ludzi wybiera PolRegio, rano usiąść albo przynajmniej stać w normalnych warunkach to cud...

    • 25 6

    • (1)

      Pomorskie jest bogatym wojewodztwem i chyba jako jedyne z pierwszej ligi krajowej nie ma swojej spolki kolejowej. Boja sie betonu z pkp??

      • 4 2

      • PKM jest taka spolka...

        I co? I nic.
        To za trudna i za brudna dzialka, aby medialni celebryci z samorzadu w tych chcieli sie grzebac.

        • 7 1

    • Jeżdżę codziennie

      Nie jest spóźniona zawsze. Tylko bardzo rzadko

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane