• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM. Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM.

Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.



Korzystam z SKM, bo:

Ocena stanu Szybkiej Kolei Miejskiej przypomina ciągłe przeciąganie liny. Przedstawiciele SKM szarpią w swoją stronę, przekonując, że robią wszystko co w ich mocy i finansach, by poprawić komfort podróżnym. Pasażerowie ciągną do siebie narzekając na wieczne awarie, spóźnienia i archaiczność.

Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe



Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.

Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM. Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.

Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach

Przygotowania do perspektywy UE 2021-27



Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.

By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.

Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.

Czytaj też:

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł



Ogólny cel modernizacji linii SKM:

  • poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
  • przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • redukcja hałasu na linii kolejowej,
  • poprawa płynności ruchu kolejowego,
  • likwidacja miejsc niebezpiecznych.

Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.

Wytyczne do wariantu nr 1:

  • szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
  • budowa ekranów dźwiękochłonnych,
  • montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.

Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • XXI wiek (1)

    Elon Musk wystrzeliwuje auta w kosmos a trójmiejska SKM nie potrafi zlikwidować przepaści między peronem a wejściem do kolejki.

    • 25 4

    • No akurat wystrzelenie auta w kosmos to dość d**ilny przykład.

      • 2 2

  • Wymienić/zmodernizować tabor (zlikwidować rozruch oporowy w EZT)

    Aby usprawnić SKM trzeba pozbyć się wszystkich składów o bardzo powolnym i energochłonnym rozruchu oporowym (mają stare czoła) lub zmodernizować na standard AKM (te z nowymi czołami, silniki większej mocy asynchroniczne). Oporowy EZT EN57 (3 wagony 126,5t) ma 4×145kW=580kW; EN71 (4 wagony 182t) ma 2x4×145kW=1160kW a natomiast EN57 (3 wagony 126,5t) AKM 4×250kW=1000kW. Teraz tylko wykonuje się naprawy średnie P4 polegające na pudrowaniu trupów (wymiana siedzeń, malowanie, regeneracja urządzeń starego typu).

    • 20 0

  • Przeciez SKMdobrze dziala. Przestacie sie czepiac.

    • 8 12

  • Przyspieszyc pociagi

    Pociagi sa zbyt wolne. Zbyt dlugo trwa podroz. Przyspieszcie je.

    • 23 3

  • Zdecydowanie zacząć

    od wymiany całego Zarządu na czele z Prezesem. czy oni maja "dożywotnią" umowę o pracę na tych stołkach. Przeżyli już wszystkie opcje polityczne a my jeździmy ciągle starym taborem...

    • 22 3

  • Usunąć dziurę miedzy pperonem a składem.

    Ile można

    • 21 1

  • Co jest najawżniejsze w komunikacji?

    Dobra oferta taryfowa, szybkość, punktualność, niezawodność.
    Proszę SKM o skupienie się na tych założeniach a nie na np. wymiany tablicy peronowej.

    • 17 2

  • Skm

    Temat stary jak świat.czas przejazdu nie zmienił się od lat 70 ubiegłego wieku
    Te same problemy, a wystarczy zastosować sprawdzone wzorce z innych państw

    • 13 2

  • Co zrobić? (1)

    Tory oddać PLK, a składy do PRow i zwolnić wszystkich pracowników biura czy tzw niekolejarzy.
    Po co ekrany? Na te 70km/h to skutek żaden. Szlifowanie szyn? Jakiś czas temu wykonano taki zabieg. Modernizacja Zaspy i Politechniki? Znowu? Dopiero była przebudowa tych peronow kilka lat temu.

    • 11 5

    • Dzialanie przeciwhalasowe

      Akurat dzialania przeciwhalasowe to bardzo dobry kierunek, bez sensu stawiasz sprawe na zasadzie ze albo to albo modernizacja. Wystarczy zobaczyc jak bezszelestnie mkna sbany w Niemczech albo nawet nasze pendolino po zmodernizowanych torach. Z kolei tam gdzie ekrany, np na Przymorzu, w ogole nie slychac linii kolejowej. Buduje sie coraz wiecej, w kontrowersyjnych miejscsch, a atrakcyjne odlogiem. ale przy linii kolejowej leza odlogiem. Kiedys w Niemczech mieszkslem w hotelu tuz przy torach - cisza nawet przy otwartym oknie!

      • 5 0

  • Powinny jeździć maksymalnie co kilka minut jak metro (1)

    i rozpędzać się/hamować tak szybko jak metro. Powinny mieć też tyle drzwi co metro. Ogólnie to powinny być jak metro.

    • 26 1

    • "Nie da się bo..." - i tutaj litania urzędniczych wymówek.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane