• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM. Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM.

Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.



Korzystam z SKM, bo:

Ocena stanu Szybkiej Kolei Miejskiej przypomina ciągłe przeciąganie liny. Przedstawiciele SKM szarpią w swoją stronę, przekonując, że robią wszystko co w ich mocy i finansach, by poprawić komfort podróżnym. Pasażerowie ciągną do siebie narzekając na wieczne awarie, spóźnienia i archaiczność.

Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe



Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.

Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM. Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.

Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach

Przygotowania do perspektywy UE 2021-27



Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.

By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.

Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.

Czytaj też:

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł



Ogólny cel modernizacji linii SKM:

  • poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
  • przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • redukcja hałasu na linii kolejowej,
  • poprawa płynności ruchu kolejowego,
  • likwidacja miejsc niebezpiecznych.

Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.

Wytyczne do wariantu nr 1:

  • szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
  • budowa ekranów dźwiękochłonnych,
  • montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.

Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • kwartalne

    Przywrócić bilety kwartalne

    • 8 1

  • Tendencyjna ankieta - SKM powinno być tańsze (2)

    Kto wymyślił, że jeżdżenie skm jest tańsze niż autem? Jest droższe i to dużo... Z Redłowa do Gdańska głównego i powrót do Redłowa, samochodem z gazem i spalaniem w mieście 10l/100km wychodzi za taki przejazd 12.8zł, ale jadąc już w dwie, trzy osoby, to koszty spadają. Taka sama przejażdżka skm, w dwie strony to koszt 13,2zł dla jednej osoby i im więcej osób tym drożej wychodzi... dla dwóch osób w aucie trasa to 6.4zł dla dwóch osób w skm 26.4zł... Także nie wiem, jak to może wychodzić taniej...

    • 9 7

    • Brednie piszesz

      Jednorazowo tak wychodzi. Ale większość jeździ na miesięcznych. A to nawet nie ma porównania. Ocenia się zbiorowo a nie jednego Kowalskiego

      • 7 4

    • Policz miesięczny - wyjdzie taniej

      ...

      • 0 0

  • A poza tym SKM musi być koleją samorządową! W przeciwnym razie kolejne lata będzie trwał chocholi taniec pozorowanych ruchów!! (3)

    Dla SKM najważniejszym celem jest nie dać się przejąć zainteresowanym samorządom i dlatego odmawia przyjęcia kilkuset milionowego dokapitalizowania ze strony marszałka. Dla większościowego akcjonariusza PKP to jedyny w ich zasobach przykład kolei rentownej, z dużym wykorzystaniem przez pasażerów, więc za Boga i Chiny nie oddadzą tam rządów.
    A przecież jej fuzja z PKM utworzyłaby naprawdę znaczącego gracza w przewozach regionalnych województwa. Ale tego właśnie boi się PKP...

    • 13 6

    • Odmawia przyjęcia, hue hue hue

      A tymczasem marszałek z PO pompuje kasę w podległe sobie PR kosztem SKM...

      • 3 0

    • Niech sobie marszałek zbuduje zaplecze i tory to może zobaczy, co znaczy jego "kilkaset milionów"

      Nikt nie broni marszałkowi reaktywować zrujnowanych ZNTK, stworzyć zaplecze dla kolei regionalnej, wyszkolić ludzi, zbudować linie zamiast tych zlikwidowanych w latach '90-'00.

      Dlaczego samodzielny podmiot gospodarczy ma się dzielić zasobami z urzędnikami?!
      Jak działa komunikacja w wydaniu urzędów, już widzimy. Szczególnie po funkcjonowaniu GAiT, gdzie najintensywniejsza aktywność to Renoma... Oraz po podchodach do jednolitej taryfy, które jest głębokim wejściem w nasze kieszenie.

      • 2 0

    • haha a to dobre czyli chesz by wymienili skm na rydwany :)

      • 1 0

  • Dziwne ... (1)

    15 lat temu skm jezdzila w rozkładzie co 5 min, do tego byly sklady Sprinter. Od tamtej pory tylko gorzej i drożej. Zresztą jak z całą komunikacja: bo się nie opłaca. Z nastawieniem, że ma na siebie zarabiać, to z roku na rok będzie gorszy rozklad i droższe bilety.

    • 21 2

    • Nigdy nie jezdzila co 5 min. Co 6 min tak.

      • 0 0

  • Od kiedy zlikwidowali bilety kwartalne tylko samochodem

    • 5 3

  • Wprowadzić kasowniki w wagonach i peronach , podobnie jak w cyWilizowanych krajach .

    • 7 3

  • Wielkich rewolucji w zasadzie nie potrzeba. (3)

    Wystarczy wrócić do tego, co było za tej złej "komuny":

    - w godzinach szczytu takt 6 minutowy
    - poza szczytem takt 12 minutowy
    - nocny takt 36 minutowy

    Składy zespolone długie - trzy trójczłonowe zespoły trakcyjne.

    I wystarczy.

    • 29 1

    • warto jednak wymienić tabor na taki, który nie zmusza do pokonywania dziury wstydu (2)

      między peronem a wagonem - tak jak w dawnych kolejkach przejętych z berlińskiego S-Bahnu które jeździły w Trójmieście do początku lat 70-tych

      • 4 0

      • Starsi czytelnicy (1)

        Może pamiętają, że niektóre składy SKM miały dokręcone zwykłe żeliwne kratki nad fabrycznymi stopniami "kibla", które skutecznie zmniejszały dziurę do krawędzi wysokiego peronu. Problem zaczął się w momencie, kiedy SKM przestała trybić, czy jest koleją aglomeracyjną, czy składem burakowozów jeżdżących od Luzina do Cieplewa. Płyty odkręcono, bo trzeba było obsłużyć tez niskie perony, zamiast wydzielić pulę taboru tylko na obsługę połączeń poza trasę Wejherowo-Gdańsk.

        • 5 0

        • jednym słowem, ten twór nie wie czego chce.

          • 3 0

  • Skm (1)

    Brudne ,śmierdzące, tłok w godzinach szczytu, oto wizerunek skm.

    • 12 4

    • Więcej Empatii

      • 2 5

  • zbliża sie kolejne lato brakuje klimatyzacji w SKM (1)

    Pasażerowie którzy jada SKM w sezonie letnim wiedzą co to za koszmar, ciepło na zewnątrz i piekło w środku pociagu z powodu braku klimatyzacji, ludzie sie mega męczą, wszędzie dominujacy zapach potu , koszule mokre ...okna nie zawsze otwarte bo gdzieś tam komuś wieje w głowe, istny koszmar upalnych dni to składy SKM.
    Brakuje składów z działającą klimatyzacja , żeby tak Marszałek Struk obowiazkowo dojeżdzał do pracy takim składem to by to zrozumiał.. ale ma komfortowe warunki pracu i dojazdu .
    Od "zawsze" SKM kupuje ale nic nie kupuje, płacimy ruch sie zwiększa więc nie czekajcie i kupcie te nowe składy .!

    • 13 3

    • Marszałek zna to dziadostwo ale w SKM nie ma nic do powiedzenia

      • 1 1

  • Jest recepta!
    Puścić więcej składów, zwiększenie częstotliwości kursów.
    Brak składów?
    Odkupić od przewozów regionalnych stare EN-57 tzw. Kibel przemalować na barwy SKM lub jak kto woli "minionkowe" - wypuścić na tory.
    Brak maszynistów?
    A mało ludzi do nas przyjechało zza wschodniej granicy?
    Na pewno ktoś z nich potrafi kierować pociągiem.
    Ukraina to nie Gambia, tam pociągi mają od początku ich powstania.
    Zresztą SKM jeździ od zawsze w barwach flagi Ukrainy, więc będzie trochę patriotyzmu.

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane