• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM. Remont przystanku na Zaspie ma być jednym z ważnych elementów przyszłej modernizacji linii SKM.

Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.



Korzystam z SKM, bo:

Ocena stanu Szybkiej Kolei Miejskiej przypomina ciągłe przeciąganie liny. Przedstawiciele SKM szarpią w swoją stronę, przekonując, że robią wszystko co w ich mocy i finansach, by poprawić komfort podróżnym. Pasażerowie ciągną do siebie narzekając na wieczne awarie, spóźnienia i archaiczność.

Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe



Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.

Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM. Brak nowych składów jest jedną z ważniejszych bolączek pasażerów SKM.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.

Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach

Przygotowania do perspektywy UE 2021-27



Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.

By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.

Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.

Czytaj też:

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł



Ogólny cel modernizacji linii SKM:

  • poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
  • przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • redukcja hałasu na linii kolejowej,
  • poprawa płynności ruchu kolejowego,
  • likwidacja miejsc niebezpiecznych.

Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.

Wytyczne do wariantu nr 1:

  • szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
  • budowa ekranów dźwiękochłonnych,
  • montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
  • modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.

Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    To proste.Nowe pociagi, nowe perony,więcej składów w godzinach szczytu i tańsze bilety.Jedynie to poprawi i wizerunek skm i być może więcej ludzi zacznie korzystać z kolei zamiast auta.Na razie jest jak jest.

    • 38 12

    • Bzdury. Jak zawsze.

      • 4 10

    • Minus dla zasady, nieważne co piszesz

      • 6 5

    • Czyli najlepiej być zdrowym, pięknym i bogatym

      • 2 2

  • Co się stało z SKM-ami z metra Berlińskiego. (3)

    Wygodnie się wchodziło i ruszały jak burza.Kupić podobne a nie żółwie.

    • 35 6

    • A co z parkingami przy SKM? (2)

      Co z ideą "park & ride"? Połowa mieszkańców 3miasta jest poza zasięgiem zbiorkomu a z kolei w zasięgu SKM jest może z 10%.
      Chciałem ostatnio zostawić w Orłowie na dużym, wygodnym parkingu a tu niespodzianka - parking płatny! Także dostępność "park & ride" to raczej się zmniejsza a nie zwiększa.

      • 8 0

      • A to, że polskie drogowe bydło zniszczyło i tą inicjatywę. (1)

        Są parkingi przy PKM Jasień, przy pętli Łostowice, czy przy pętli Warszawska.

        I co? I są parkingami okolicznych bloków, a o użyciu zgodnie z przeznaczeniem - zapomnij.

        • 3 3

        • I co? Brakuje na nich miejsca? Przez całą dobę?

          • 2 0

  • Zostawić te składy . Dzięki nim cały czas czuję się jakbym miał 5 lat. (2)

    • 57 8

    • W sumie można by zostawić stare kible na pamiątkę (ewentualnie upgradować je do standardu turbo kibel 2.0) i jedynie dokupić jakieś nowe składy które obsłużyły by brakujące połączenia tak aby SKMka mogła kursować co 6 minut jak kiedyś.

      • 4 1

    • No ja niestety nie

      Gdy miałem 5 lat to SKM kursowała często, punktualnie i obsługiwana wielodrzwiowymi zespołami EW58.

      • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Brudne perony z za jasnych materiałów (5)

    Nie wiem, czy remontowanie przystanków jest najważniejsze, oczywiście tych, które mogą jeszcze długo służyć. Po remoncie są bardzo ładne, ale za jasne. Wiadomo, że później nikt nie będzie ich szorował i po trzech latach wyglądają gorzej niż stare po czterdziestu. Sprawiają wrażenie brudnych i wręcz odpychają. Pociągi powinny szybciej się rozpędzać, jak metro, żeby skrócić czas przejazdu.

    • 91 8

    • (1)

      Tez jako jedna z ostatnich spolek stosuje jakies miedziane nakladki na pantografy i tylko dlatego wszystko wokol przystankow zasyfione rdzawym pylem.

      • 4 2

      • Klocki hamulcowe brudzą

        Miedziane nakładki są stosowane poza SKM a na SKM są węglowe, ale to nie to jest przyczyną. Przyczyną brudnych peronów jest to, że stare składy hamują za pomocą żeliwnych klocków hamulcowych z których to pochodzi ten syf. W nowych składach (31WE) i zmodernizowanych (EN57/71 AKM) jest hamowanie elektrodynamiczne (hamowanie silnikami - na silnikach jest załączany prąd, powodujący że silnik chce się kręcić w odwrotnym kierunku do kierunku jazdy co powoduje wyhamowanie), a hamowanie klockami jest jako awaryjne.

        • 13 0

    • (2)

      Za mała liczba drzwi powoduje że ludzie muszą wewnątrz składu chodzić w te i we wte, plus tłoczą się żeby wyjść/wejść co dodatkowo opóźnia postój.
      Stare składy miały po 3 a nawet 4 pary drzwi te obecne które pozostały tylko 2.

      • 13 1

      • (1)

        Tak, należy zrobić drzwi w podłodze. Wtedy wysiadanie odbywać się będzie grawitacyjnie - to najszybsze rozwiązanie.

        • 2 4

        • Wykopać metro albo

          zrobić Rollercoaster.

          • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Widzę, że SKM chce pudrować trupa (11)

    Co potrzebne:
    - Zakup nowych składów z przyspieszeniem właściwym dla kolei miejskiej (Po co staracie się o kolejne dofinansowanie jak nie potraficie wykorzystać tego które macie? Ile teraz składy sa droższe od tych które trzeba było kupić jak dostaliście dofinansowanie)
    - Linia powinna być przystosowana do jazdy co 3 minuty (chociaż na razie to niepotrzebne) i z mozliwością rozpędzenia się między przystankami.
    - Na Zaspie, przejście w poziomie torów jest bardzo dobre i nie powinno się go zmieniać.

    • 133 7

    • (5)

      powinien byc na stale jeden konduktor na wagon, skonczylo by sie jezdzenie bezdomnych

      • 10 7

      • i codziennie cyganie bez biletu (4)

        wsiadają na Żabiance i jadą żebrać do Gdyni. Zawsze pozostaje smród i bałagan w miejscu gdzie siedzieli. Wszyscy widzą i nic z tym nie robią!

        • 6 2

        • A sam na soki zadzwoniłeś? (2)

          Pewnie wszyscy pomyśleli "wszyscy widzą i nikt nic nie robi".

          • 4 1

          • SOK - proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii (1)

            proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, i tak możesz bulić za połączenie do usr ej śmierci - gra w głuchy telefon identyko jak w teleporady PiS+

            • 6 2

            • Hmm, ciekawe.

              Nigdy nie miałem problemu z teleporadą. Sami do mnie dzwonią...

              • 2 0

        • Cyganie? Niekoniecznie, nie tylko.

          • 1 0

    • Na Zaspie jest też wyjście z peronu z drugiej strony, przez tory. W artykule napisano, że tunel i winda na wiadukt

      • 2 1

    • Część składów powinna pomijać mniejsze stacje.

      • 1 4

    • Dlaczego co 3 minuty niepotrzebne? (1)

      To główny problem naszej komunikacji. Nie ma pasażerów to tniemy kursy. A pasażerów nie ma bo za rzadko pociągi jeżdżąnajpierw zwiększa się częstotliwość kursów, a potem pojawia sie wiecej pasażerów

      • 9 2

      • Krótsze składy i częściej.

        SKM i samorząd chcą 8 członów lub 2x4 człony i 150m, by upchnąć jak najwięcej pasażerów w jeden pociąg i dać takt co 20 minut. Kolej metropolitalna powinna jeździć tak często by nikt nie musiał pilnować rozkładu i nie marznąć tych 20 min. na peronie.

        • 11 0

    • Nowe składy i koniecznie nowy zarząd i kadry.

      • 3 0

  • Co z tego jak wielkim kosztem remontuje się perony i tunele, jak nie są absolutnie w żaden sposób strzeżone? Widział ktoś kiedys SOK poza terenem Gdańska Głównego? Widział ktoś kiedyś ochronę patolujaca składy SKM? Pakowanie dużej kasy w rozwój SKM jak najbardziej popieram, ale weźcie się wreszcie za wandali i pijaków, tak samo za poważna walkę z grafficiarzami. Miliony rocznie wrzucone na usuwanie skutków wandalizmu to istna walka z wiatrakami... Inaczej kasa idącą na modernizację będzie jak wrzucenie pereł między wieprze, bo wiemy jacy są Polacy cebulacy- gdy coś jest ładne to muszą zaraz to zniszczyć.

    • 22 5

  • Gdynia Grabówek (1)

    Stacja zamknięta od kilku dni, ale tylko na Leszczynkach trwają prace. Na Grabówku kompletnie nic się nie dzieje, żadnych budowlańców, żadnych maszyn. Dlaczego więc pasażerowie nie mogą korzystać z pociągów, skoro można?

    • 20 4

    • Pracują i na Grabówku

      Szału nie ma, kilka osób, ale pracują.

      • 2 3

  • brak zmian

    Z powyższych wymagań wynika, że nic się przez najbliższe 5-6 lat nie zmieni, bo wytyczne dla wariantu 1 to pikuś. Wymiana składów, przyśpieszenie (większa dynamika przejazdu), punktualność - to jest ważne, a nie jazda przez pół godziny od przystanku z dynamiką żółwia.

    Poza tym po zamknięciu przystanku Grabówek ciekaw jestem czy wrócę kiedykolwiek do jazdy skm... skm pokazało gdzie ma użytkowników, a dając zastępczą komunikację tylko od Gd.Stocznia jeszcze dobitniej pokazali jakie mają podejście do pasażerów.

    • 23 4

  • Opinia wyróżniona

    Ma być szybciej (10)

    Kiedy w końcu oni to zrozumieją?? Ludzie nie chcą kwitnąć w komunikacji godzinami. Chce szybko, szybko szybko dojechać do pracy i wrócić. Piękne przystanki są piękne. Ale SKM ciągle jest mega wolna. Jak żółw!

    • 217 8

    • Ich to nie obchodzi

      Zobacz na wytyczne do modernizacji, oni nie mają pojęcia czego oczekują pasażerowie, bo chyba nie korzystają z SKM.
      Chcą tylko przepalić kasę z funduszy i się przy tym posilić.

      • 46 5

    • (2)

      Pewnie, że chciałoby się przemieszczać szybciej.
      Niemniej w porównaniu do tramwajów, SKM to i tak torpeda.

      • 24 5

      • w porównaniu do gdańskich tramwajów to szybko (1)

        ale są przecież linie tramwajowe z podobną średnią prędkością, choćby PST w Poznaniu ma też prędkość ponad 30km/h średnio wliczając postoje i też między przystankami tramwaje jadą cały czas 70km/h a odległości między nimi są około 1km, wszystko bardzo podobnie do skm, różnica jest taka że tam tramwaje jadą w szczycie co około 2 minuty a skm co 7-8 a teraz 10

        • 20 2

        • jak to, na Grunwaldzkiej?

          tramwaje miałyby jechać szybciej o 20 km/h od samochodów?

          • 4 0

    • Przy tej ilości przystanków wiele się nie przyspieszy

      tak naprawdę jeśli coś jest potrzebne to nie jakieś inwestycje w skm tylko więcej połaczeń regio nie zatrzymujących się w każdej dziurze, obecnie mamy 22 minuty z Gdańska do Gdyni przy 35 w skm - nawret jak skm przyspieszy to będzie 30 kontra 22 czyli wciąż strasznie wolno, no i obowiązkowo skrócenie skm do relacji Gdynia Gdańsk jako taki szybki tramwaj z dużą częstotliwością a wszystko od Rumii na północ obsługiwane tylko przez regio żeby z Wejherowa do Gdańska nie było 70 minut tylko 45

      • 18 5

    • (1)

      A w weekend co pół godziny.

      • 13 2

      • dlaczego nie częściej?

        użytkownik samochodu rzadko kiedy się przesiądzie na SKM jeśli nie będzie połączeń SKM co 10 minut

        • 13 6

    • Częściej,

      To powinno być naziemne metro, jeden odjeżdża, drugi przyjeżdża. Składy mogą być krótsze, ale 2 x częściej.
      Dużo szybciej nie wyjdzie przy tej ilości przystanków (nawet z lepszym przyspieszeniem).

      • 6 0

    • Sprinter (1)

      Kiedyś było kilka połączeń "sprinter", gdzie można było z Gdańska do Wejherowa dojechać w ok 40 minut (po torach dalekobieżnych). Tak było... Teraz czasem to nawet 1h15 :/

      • 6 0

      • Sprintery zastąpiły pociągi regio

        które jeżdżą niekiedy dalej niż do gdańska

        • 0 0

  • Zaorac ten Skansen Kolei Miejskiej. Sprywatyzowac. Bo PKP, samorzady w 3M i Pom. zarzadzac transportem nie potrafia. (2)

    • 25 13

    • Krócej byłoby napisać czym ci "fachowcy" potrafią zarządzać :)

      • 7 1

    • Remont

      Nie zapominaj że to służy nie tylko tobie..wiele jest osób które poruszają się tylko transportem zbiorowym .ponarzekać trzeba jak widać ..gdyby przystanki zostały w obecnym stanie to ponarzekał oby się na przystanki...polska mentalność aby pojeczec

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane