Fakty i opinie

Morski biznes na plaży. 5 lat terminalu kontenerowego DCT

Najnowszy artukuł na ten temat

Pracownicy DCT żądają właściwej ochrony przed koronawirusem i układu zbiorowego

Deepwater Container Terminal, czyli Głębokowodny Terminal Kontenerowy, działa w Gdańsku już od 5 lat.
Deepwater Container Terminal, czyli Głębokowodny Terminal Kontenerowy, działa w Gdańsku już od 5 lat. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Kontenerowiec "Götaland", który w 2007 roku zameldował się tu jako pierwszy, mógł zabrać nieco ponad 800 kontenerów. Cztery lata później cumowała tu już "Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. takich samych kontenerów. Za kilka lat gdański terminalu DCT, który właśnie obchodzi piąte urodziny, ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".



Właśnie mija pięć lat, odkąd na plaży między Portem Północnym a Stogami zobacz na mapie Gdańska, wyrósł terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal).

Najpierw przyjmował małe statki, takie jak wspomniany już "Götaland", o pojemności 822 TEU (TEU to miara równa jednemu standardowemu kontenerowi o długości 20 stóp), by już po czterech latach obsługiwać takie giganty jak "Eleonora Maersk", który należy do największych kontenerowców na świecie i ma pojemność ponad 15,5 tys. jednostek TEU.

Koncepcja budowy głebokowodnego terminalu w Gdańsku powstała jeszcze w połowie lat 90., gdy bardzo wzrósł ruch kontenerowców w tej części Morza Bałtyckiego. Na początku XXI wieku pojawił się inwestor, który chciał w projekt zaangażować swoje pieniądze. W lutym 2003 firma DCT Gdańsk podpisała porozumienie intencyjne w tej sprawie z gdańskim portem i władzami miasta. Po roku podpisano umowę dzierżawy terenu pod budowę terminala, a w październiku 2005 roku rozpoczęto budowę.

W pierwszym etapie zbudowano sztuczny pirs o długości 800 i szerokości 315 metrów. Wypełniono go materiałem pochodzącym z pogłębiania morskiego dna, dzięki czemu terminal zyskał nabrzeże przeładunkowe o długości 650 metrów i głębokości 16,5 metra - to więcej, niż na jakimkolwiek innym bałtyckim terminalu kontenerowym.

Przy budowie terminalu po raz pierwszy w Polsce zastosowano jedne z największych profili stalowych wykonanych ze stali o podwyższonej odporności na korozję. Specjalnie do tych prac sprowadzono do Polski wielofunkcyjną platformę Odin.

Pierwszy etap budowy zakończono w październiku 2007 roku, dokładnie 24 miesiące od rozpoczęcia prac. W tym czasie powstał nie tylko pirs terminalu głębokowodnego z pełną infrastrukturą, ale też droga dojazdowa, torowisko, własna bocznica kolejowa, w pełni wyposażone nabrzeże przeładunkowe i rampa umożliwiającą rozładunek statków w technologii ro-ro, oraz budynek administracyjny i hala magazynową CFS.

Terminal był gotowy, ale wciąż wielu "pukało się" w głowę i pytało o celowość tej inwestycji. Przestali, gdy DCT pozyskało operatora i to nie byle jakiego. W październiku 2009 roku Maersk ogłosił włączenie DCT do bezpośredniej linii [AE10] łączącej Azję z Europą.

Już 4 stycznia 2010 roku do Gdańska przypłynął "Maersk Taikung", który zainaugurował regularne połączenie. Rok później zapada decyzja o wprowadzeniu na linię łączącą Azję z Gdańskiem największych statków kontenerowych o pojemności 15,5 tys TEU. 25 maja 2011 roku do Gdańska zawinął kontenerowiec "Eleonora Maersk". Ten kolos jest prawie trzy razy dłuższy od kontenerowca "Götaland", który jako pierwszy wpłynął do DCT. Jednak co najważniejsze może przewieźć 19 razy więcej kontenerów.

- DCT Gdańsk powstało z wizji, że Gdańsk i cały region Pomorza może na nowo świecić blaskiem głównej polskiej bramy handlowej na świat, jak miało to miejsce w XVI wieku. Wielu ludzi nie wierzyło, że realizacja tej wizji jest możliwa, ale dziś DCT jest przykładem wykorzystania ogromnego potencjału Polski - bramy, obsługującej kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

W zaledwie pięć lat DCT stał się najszybciej rozwijającym się portem na Morzu Bałtyckim i liczącym się punktem na mapie transportowej. Terminal zatrudnia 500 osób, a w najbliższej przyszłości powstaną tu kolejne miejsca pracy, także dzięki rozpoczętej budowie pobliskiego Pomorskiego Centrum Logistycznego (czytaj dalej).

Jednak ambicje są większe. Dziś terminal to 650 m nabrzeża z głębokością do 16,5 m, która umożliwia zawinięcie tu największych kontenerowców świata, ale jego roczna przepustowość na poziomie 1 mln TEU w kolejnych latach ma być dalej powiększona.

- W przyszłym roku planujemy budowę drugiego terminalu, który będzie sąsiadował z już istniejącym. Dzięki temu nasze zdolności przeładunkowe osiągną 4 mln TEU - mówił Boris Wenzel podczas urodzinowej uroczystości, przy okazji której otwarto nowe powierzchnie składowe, czym zwiększono zdolności przeładunkowe do 1,25 milionów TEU.

Ministerstwo Skarbu już niedługo może wydać zgodę na bezprzetargowe przekazanie inwestorowi potrzebnych terenów w wieloletnią dzierżawę. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

- Jesteśmy gotowi na podpisanie nowej umowy z DCT. Może do tego dojść w ciągu kilku miesięcy - zapowiedział Ryszard Strzyżewicz, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2015 roku. Inwestycja warta jest ponad 200 mln euro. Co najważniejsze już są klienci zainteresowani operowaniem w gdańskim porcie. Podczas niedawnej wizyty w Chinach toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping.

Patrząc na osiągnięcia DCT w ostatnich latach, można liczyć, że na planach się nie skończy. Bo kto jeszcze kilka lat temu mógł przypuszczać, że terminalem w Gdańsku zainteresuje się największy operator kontenerowy, czyli Maersk?

Według prognoz rynek kontenerowy na Bałtyku wzrośnie z 7,6 mln obecnie do 22 mln TEU rocznie. Z tego w Polsce z 1,6 do 5 mln TEU. Aby DCT mógł wykorzystać swój potencjał, potrzebne są dodatkowe inwestycje. Dlatego budowa drugiego terminala, to nie wszystko.

Potrzebny jest dalszy rozwój infrastruktury drogowej. Oprócz budowanej Trasy Sucharskiego i tunelu pod Martwą Wisłą, konieczne są modernizacja ulicy Kontenerowej, budowa nowej ulicy Portowej oraz kolejnej między DCT a powstającym właśnie Pomorskim Centrum Logistycznym, które zajmie 100 hektarów.
Są też plany dotyczące usprawnienia ruch tirów. Koncepcja zakłada utworzenie trzech tzw. pre-gate, czyli "przedbram" zlokalizowanych: na zapleczu portu w Gdańsku, przy autostradzie A1 w Grudziądzu i przy drodze S7, w Olsztynku lub Elblągu. W punktach tych odbywałyby się odprawa formalna i celna kontenerów. Dzięki temu w gdańskim terminalu ciężarówki nie musiałyby czekać na parkingu, tylko bezpośrednio byłyby załadowywane lub rozładowywane.

Zmodernizowane mają być także połączenia kolejowe. Linia E65, łącząca Trójmiasto z południem kraju, już jest odnawiana. Konieczna jest modernizacja prowadzącej bezpośrednio do DCT linii 226, w ramach której ma być zbudowany nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Dalsza perspektywa dotyczy budowy bezpośredniego szerokotorowego połączenia terminalu z Kaliningradem.

"Eleonora Maersk" wpływa do DCT.

Opinie (92) 10 zablokowanych

  • DCT

    gratulacje za sukces,
    pokora dla śmiejących się kiedyś z planów - również dla tych z portu gdynia

    • 127 18

  • Gratulacje ! Gdańsk się rozwija ! (1)

    • 88 8

    • gdzie sie rozwija? :P

      • 5 12

  • Tyle fajnej plaży zniszczone przemysłem (2)

    Nie można przejść ze Stogów plażą bo płot i zakład. Skandal. Takie rzeczy budować bliżej portu trzeba a nie niszczyć przyrodę.

    • 47 95

    • marna prowokacja (1)

      postaraj się bardziej

      • 20 14

      • On ma rację !!!

        • 0 0

  • DCT jest jedną z barwniejszych i przyszłościowych inwestycji która jest motorem napędowym (5)

    dla kolejnych setek jak nie tysięcy nowych miejsc pracy które jeszcze powstana w przciagu dekady. Ale ciekaw jestem jak fajtycznie jest z zarobkami w tej firmie?

    • 45 8

    • (3)

      jak chciałem się zatrudnić tam 7 lat temu około to proponowali 2500 za ształera.

      • 2 7

      • Jakie 7 lat temu? przecież wtedy jeszcze DCT nie zatrudniało ludzi

        • 8 0

      • (1)

        Teraz oferują umowę zlecenie lub o dzieło(!!!) a jest to przecież praca STAŁA!!!!!! 12h dziennie, 7 dni w tygodniu, "na rękę" na początek 8-9zł/h.

        SKANDAL !!!!!!!!! Ja dziękuję za taki "rozwój".
        Parę bogatych bubków wzbogaci się jeszcze bardziej obrzydliwie, a ludzie tworzący ten sukces zostają dalej na lodzie bez perspektyw normalnego życia.

        Gratuluję Wam, wiecznym wyborcom układowców i farbowanych lisów.

        • 6 2

        • ?!

          Umowa o dzieło ? Na zlecenie ? A wolne mam rozumieć tylko w nocy, skoro 12h, 7 dni w tygodniu ??
          Chyba Ci się terminale pomyliły.

          • 0 1

    • Zadna rewelacja, ok. 2500 netto

      no i likendy i swieta w pracy.

      • 0 0

  • DCT

    super

    • 31 8

  • Gralutacje (1)

    Teraz oddajcie bursztyn ktory wyplukaliscie podczas budowy terminala

    • 25 26

    • Nie możemy , wszystki bursztyn zabrał niejaki

      "TYGRYS "

      • 16 3

  • B DOBRA IWESTYCJA!

    Gdansk musi sie rozwijac i sie rozwija,czy sie to innym miastom podoba czy nie..idziemy do przodu:)

    • 27 8

  • liczę te kontenery i nie mogę się doliczyć (10)

    Możecie się ze mnie śmiać, ale spojrzałem na zdjęcie tego statku Eleonora Maersk i nie wiem, jak może sie tam zmieścic 15.000 kontenerów (z artykułu wynika, że jednostka TEU odpowiada 1 kontenerowi).
    Liczę sobie jeden poziom - wyszło mi ok. 16 razy 18 kontenerów (ze zdjęcia zeby nie było = 288 sztuk, razy powiedzmy 10 pięter tych kontenerów = 2880, ale nie 15.000 ? może mi ktoś to wyjaśnić? na zdjęciu ponad pokład wystaje 5-6 poziomów, myśle , ze pod pokładem nie bedzie więcej niz 5 poziomow bo to przeciez nie jest prostokatne akwarium ale statek, ktory sie zweza ku dolowi

    • 7 21

    • 1 TEU to jeden kontener 20 stop. Czyli kontener 40, to juz 2 TEU.

      Co do wymiarow statku to do ladowni wchodzi duzo duzo wiecej niz moze sie wydawac.
      Poza tym do Gdanska statki przychodza juz po czesci rozladowane, jako ze Gdansk jest ostatnim portem trasy AE10.

      Co do liczenia proponuje poliyczc pudelka na tym zdjeciu

      • 11 0

    • TEU odpowiada kontenerowi 20 stopowemu, a na zdjeciu sa 40 stopowe, na szerokosc jest po 22 kontenery, notomiast w pionie jest w najwiekszym miejscu okolo 18 wartw

      • 7 1

    • 1 TEU to 1 kontener 20 stopowy, jednak na zdjeciu mogą być i za pewne są większe kontenery np 40 stopowe. czyli 1 kontener ze zdjęcia nie jest to 1 TEU. zwróć też uwagę, ze statek ze zdjęcia nie jest w pełni załadowany.

      • 5 0

    • (1)

      polecam zaczekać aż wróci...robi wrażenie i widać gołym okiem bez liczenia ze zabiera tyle tych kontenerów.

      • 1 1

      • jutro po południu (ok. g. 17) będzie Emma Maersk

        • 8 0

    • policz raz jeszcze

      Pod pokładem jest do 10 warstw. nad pokładem 7 warstw.
      więcej info o bliźniaczym statku tutaj www kropka maerskfleet kropka com / #vessel-tour
      Jak już poprzednicy napisali klasyczny kontener (90% wszystkich kontenerów) to 2TEU.
      Emma ma prawie 400m długości 16m samego zanurzenia (ok 60m wysokości od kilu po maszt) 56m szerokości także kolos

      • 3 0

    • DCT

      Przyjmij sie na lukowego to sobie na zywo policzysz hehe i wpadnie ci 1600 na reke :p

      • 3 1

    • ...

      TEU to jednostka kontenera 20 stopowego a to co widzisz na filmie czy zdjeciach to zapewne 40 stopowe. Na Eleonora Maersk w samej ladowni jest z 14 warstw kontenerow i 22 rzedy. Na klapach 5 warstw w gore i rownierz 22 rzedy. Ale ladownia jest przygotowana na jeden kontener 40 stopowy lub 2 20 stopowe to policz sobie ile wejdzie. Bayów na statku jest 90.

      • 0 0

    • Liczenie kontenerów

      Jednostka TEU odpowiada 1 kontenerowi, ale 20-stopowemu. Na pokładzie z reguły stoją kontenery 40-stopowe, czyli to co widzisz liczysz razy dwa. Ponadto na pokładzie warstw może być nawet 8 i trzeba do tego doliczyć ile się zmieści przez całą długość statku. A pod pokładem mieści się więcej kontenerów niż na pokładzie, bo ładownie są specjalnie zaplanowane, żeby zmieścić ich jak najwięcej. Obejrzyj sobie filmik na youtubie rozładunku takiego statku, jest na prawdę ogromny.

      • 0 0

    • teu1

      odpowiada 20stopowemu kontenerkowi, standardowa naczepa zabiera 40'kontenerek, po rozlożeniu 45', tematy na naczepie to 2x20'

      • 0 0

  • Pamietam początki budowy. Z pirsusu węglowego Portu Północnego (1)

    fajnie to wyglądało.

    • 12 5

    • co to jest pirsus?

      ?

      • 0 0

  • Takich inwestycji nam potrzeba! (2)

    Realizowanych przez kapitał prywatny, z dala od wszelkiej maści polityków.

    • 37 8

    • Potrzeba nam, przede wszystkim, przemysłu high-tech (wytwarzanie dóbr),

      a nie przekładanie 'skrzynek' z czyimś towarem (to też, ale nie przede wszystkim).

      • 1 1

    • Oczywiście obrazek z łopaciażami

      pokazuje, że polityków przy tym nie było

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.